Is hier wel behoefte aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:12

Ehmm TS:
Besef je dat als je echt een wedstrijd wil organiseren in Nederland je dit dan óf officieel moet doen ( en dan ook volgens de vereisten en procedures van het KNHS) óf je houdt een onderlinge wedstrijd, wat betekend dat de deelnemers maar van een max aantal verenigingen/maneges ( 2, 3 ? ) lid mogen zijn.

Al het andere is in principe een 'wilde wedstrijd' en mag formeel niet.

Daar kun je voor kiezen natuurlijk, maar het is maar de vraag of het daarmee een evenement is wat je voor school mag organiseren. Daarbij moet je ook kijken naar het inhuren van je officials; échte juryleden kunnen problemen krijgen als ze op een wilde wedstrijd gaan jureren, net zoals startkaarthouders problemen zouden kunnen krijgen als helder wordt dat ze starten op een zgn wilde wedstrijd.

En túúrlijk kun je er voor kiezen om dit gewoon toch te doen.......alleen.. als ik school was zou ik niet akkoord gaan met het organiseren van zo'n evenement.

Carnivoria

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:25

Het is een leuk idee, maar ik weet niet of je doelgroep heel groot is dan.

Misschien kun je het uitbreiden met meer 'bijzondere' klasses? Shetland-springen, of een klasse met bepaalde paardenrassen bijvorbeeld. :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:03

Misschien een (niet te) extreem cowboy race of ander obstakelcourse? Daarbij heb je ook spring obstakels en zul je een grotere groep treffen denk ik. Dan trek je ook recreanten en western ruiters aan.

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:52

Ik zou het klein houden nogmaals weet niet je opdracht maar bijv een clinic organiseren voor een stuk of 6 mensen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:43

Te wilde ideeën zijn qua verzekering dan weer niet zo handig.

Wat ik wel een mooi concept vind als je het educatief wil houden in de richting van springen:
Een laag parcours met instructeur. 10 minuten per combinatie waarbij je uitleg kunt krijgen en iets opnieuw kunt doen. En dan een 2e ronde waarbij je het geleerde achter elkaar in parcours vorm kunt rijden.
Dan ben je ook een beetje verantwoord bezig.

Ik vind onderling en laag altijd wel leuk maar er komt soms ook 'raar' volk op af die dan hun paard totaal onvoorbereid een parcours door willen schoppen als puntje bij paaltje komt. Of zo soft is dat ze niet verder komen dan hindernis 2 en dan afhaken omdat ze niet weten hoe het op te lossen.
Daar kan ik als organisator dan weer niet achter staan hoewel ik ik voorstander ben van iedereen kennis laten maken met een andere discipline.
Daarom zou ik goed nadenken over de formule.

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:51

Je zou ook kunnen informeren of je een wedstrijd mag organiseren voor de studentenruiters (www.studentenruiters.nl). Ook ontzettend leuk, maar zitten veel minder regels aan verbonden :)

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:21

Nou bedankt iedereen voor de reacties. :)
De opdracht is dat je een paarden evenement moet houden dat de gehele dag moet duren.
Mij leek het leuk om dit een wedstrijd te houden, maar deze is natuurlijk onofficieel! :) (Ik wilde eerst gewoon officieel, maar dat wordt mij allemaal toch wel te lastig in een te korte tijd. :o )
Maar een clinic van 10 minuten per combinatie leek mij ook wel heel leuk, of een obstakelparcours.
Ik ben nog heel erg aan het oriënteren. Het is gelukkig pas volgend schooljaar, maar je kan maar nooit te vroeg beginnen. :D Mij leek het natuurlijk daarnaast heel erg fijn als er mensen op afkomen, en daarom kijk ik waar er vooral animo naar is. ;)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:24

Nogmaals: realiseer je dat je als je eea onofficieel doet, dat je dan mensen in de problemen kunt brengen. Feitelijk mogen namelijk startpashouders én officials niet mee werken aan een zgn wilde wedstrijd.

En waarom niet officieel? Dat is echt niet veel meer werk dan onofficieel. Locatie, materialen, medewerkers regelen, terrein inrichten etc vraagt het meeste tijd, en dat moet je hoe dan ook doen, officieel of niet..

Doe je het niet officieel, dan zou ik je toch willen adviseren om in de richting van een instructie dag oid te gaan, ipv een wedstrijd.

( ennehhh: zoek je ook nog even uit hoe zaken zitten rondom aansprakelijkheid ed??)

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Is hier wel behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:10

Bedenk ook waar je de deelnemers vandaan gaat halen....Tegenwoordig hebben de meeste officiële wedstrijden al geen dagvullend programma meer. Onofficieel heb je nog minder deelnemers doorgaans. En officieel zal je je als nieuwe wedstrijd ook moeten onderscheiden, goede organisatie, goede locatie, leuke prijzen bijvoorbeeld. Ik zie dat bijvoorbeeld oefenwedstrijden die zijn opgezet als clinic, dus met (video) commentaar door een goed, hoog opgeleid jurylid of waar je daarna nog 15 min les krijgt wel goed lopen als deze op een leuke locatie gehouden worden.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:52

Klop anders bij verenigingen in de buurt aan en vraag of ze hier belangstelling voor hebben. Jij doet de organisatie, zij hebben een leuke wedstrijd. Misschien kan je de organisatie van een onderlinge wedstrijd op je nemen, dan is het allemaal wat makkelijker.

In het kader van oefenspringen is een hoop mogelijk, zolang er maar geen klassement opgemaakt wordt.

Overigens, ga je voor officieel dan moet je nu wel een datum gaan prikken, de kalenders worden binnenkort weer opgesteld voor 2018. Ben je te laat kom je er amper tussen.

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:17

Ik zou misschien inderdaad meer iets doen wat op de ruiter gericht is, lees: beperking, angst oid. Ik weet ook niet of alle oudere paarden zelf wel behoefte hebben om te springen.