Een bomproef wedstrijdpaard..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimfaro

Een bomproef wedstrijdpaard..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 13:46

Hallo allemaal,

Op wedstrijd is mijn paard soms heel gestrest en dan de andere keer rijd hij zo zijn rondje.

Hij vind de tenten en vlaggen niet eng maar dan opeens het juryhokje wel, of andersom... Of hij vind gewoon helemaal niets eng maar heeft hij wel heel veel spanning...

Zeker met juryhokjes hebben we soms een strijd. Het ene juryhokje vind hij helemaal oke en de andere gaat hij absoluut niet langs. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan..?

En hebben jullie ook wel eens van die obstakels op wedstrijd waar jullie paard/pony zo bang van is? Hoe trainen jullie dat dan? Ik hoor het graag. :)

janouk

Re: Een bomproef wedstrijdpaard..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:55

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:14

Ik weet niet in welke regio je woont Maar er worden regelmatig schrik trainingen met hartslag meter gegeven zowel voor je paard als voor jou! Waardoor je meer inzicht krijgt in het wrm en wanneer schrikken

studentje_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:17

Inderdaad schriktraining en gewoon vaak op concour gaan. Ik zette met trainen ook nog wel eens wat in de bak. Bijvoorbeeld een vlag of een trosje ballonnen. Na een paar keer vond paardlief het niet meer interessant:)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:53

Hoeveel van de stress komt bij jou vandaan?
Zeker op wedstrijd zie ik het geregeld dat de ruiter veel spanning in zijn/haar lijf heeft, anders gaat rijden en dan de paard/pony de "schuld" geeft omdat die schrikt van zaken waar die normaal niet van schrikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:23

Hoe is hij thuis? Is hij dan ook de ene dag schrikkeriger dan de andere?
Wellicht is het gewoon de natuur van dit paard?
En dan is het aan jou om er mee om te leren gaan. :) Om hem te begeleiden op dagen dat hij wat meer last heeft van de bakspoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:38

Gewoon veel kilometers maken en er vooral geen aandacht aan besteden. Ook de obstakels en 'enge' wedstrijden niet mijden, gewoon gaan en alles als oefening zien.

Het feit dat hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet, zegt mij dat het allemaal wat zoekerij is.. Had mijn paard ook een handje van (aan een lang teugeltje niets aan de hand, zette je hem aan het werk was de sloot ineens eng :roll: ), geen aandacht aan besteden en doen of je gek bent :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:10

Wedstrijd rijden is niet iets wat een paard zomaar even doet. Je moet hem voorbereiden en daar hoort ook kennis laten maken met enge dingen. Thuis voorbereiden en vertrouwen opbouwen. En dan op het wedstrijdterrein laten rond kijken en lekker trainen. Kilometers maken in de ring.
Dat is onderdeel van de opleiding van een wedstrijdpaard.
En dat begint thuis al.