Met rustig paard toch ver komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wijsje

Met rustig paard toch ver komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 18:38

Hallo, mijn dochter heeft een paard erbij. Dit nieuwe paard is heel anders dan de D- pony die ze heeft. Ze springt L met de pony (3/4 Arabier, pittige tante), in het parcours is de pony heel fel, trekt enorm op de hindernis en moet met 2 handen gereden worden om niet alles in rengalop te doen.

Het nieuwe paard is de kalmte zelve. Rustig op het wedstrijdterrein, rustig in de dressuurring en rustig in het parcours. Gaat in een gelijkmatig tempo in de rondte, springt wel alles waar je haar voor zet maar lijkt er niet warm of koud van te worden.
Zegt dit iets over hoe ver ze met dit paard kan komen? Moet een paard over voldoende pit beschikken om goed te zijn in springen? Of kun je ook met een braaf rustig paard richting de L of hoger?

bruintje123

Re: Met rustig paard toch ver komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:40

Ik vind eerder de eerste verkeerd gereden dan de 2e.

Dus ja met een rustig paard kun je zeker hoger komen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:57

Een rustig paard heeft zeker zijn voordelen. Je kan je lijnen mooi rijden, afstanden beter plannen etc. Men vergeet vaak dat het springen van de hindernis zelf maar een onderdeel is....er komt zoveel meer bij kijken.

Dus ja - ik zie niet in waarom een rustig paard niet hogerop kan geraken.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:12

Ha TS,

Je spreekt van een rustig paard. Rustig klinkt bij mij in de oren als een positieve eigenschap. Dat betekent dat het paard wacht op aanwijzingen van de ruiter en vertrouwen toont in de ruiter. Misschien zien anderen dit wel anders, maar ik zou zo rustig omschrijven.

Rustig is wel wat anders dan lui, onverschillig of onoplettend. Ik het verhaal lijkt het alsof jullie misschien eerder traag bedoelen? Omdat jullie het vergelijken met de snelheid van de pony.

Hoe zien jullie rustig?

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 21:14

Rustig als in niet opgewonden worden van de hindernis. Niet zelf gaan versnellen maar echt aangereden moeten worden voor de sprong anders komt ze niet uit tussen de dubbelsprong bijvoorbeeld.
Dus ja, ook wat traag.
Met dressuur is te merken dat ze wat lui is voor het been, vorige Ruiter reed haar denk ik met sporen maar instructrice heeft liever dat ze actiever aan het been wordt dan ook naar de sporen te grijpen. Dat wordt nu geoefend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:21

Mijn merrie loopt rustig een bixie proefje onder het zadel (waar braaf, kalm en zelfs wat sloom zelfs een goede eigenschap is) en een kwartiertje later een ZZ dressuur of vaardigheid proef zonder haar eerst 'wakker te hoeven schudden'.
Merrie heeft ook ZZ dressuur en ZZ vaardigheid op de hippiade gelopen, en dat met haar 100cm en matige beweging en gebrek aan snelheid.

Ik ben blijer met mijn lieve, brave kalme wedstrijd pony's dan die hete stuiter ballen. Een kalme kan je makkelijker foutlozer en geconcentreerder rond rijden is mijn ervaring. Bij een stuiterbal heb je misschien meer spectakel of snelheid, maar ook eerder fouten.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:05

Wijsje schreef:
Rustig als in niet opgewonden worden van de hindernis. Niet zelf gaan versnellen maar echt aangereden moeten worden voor de sprong anders komt ze niet uit tussen de dubbelsprong bijvoorbeeld.
Dus ja, ook wat traag.
Met dressuur is te merken dat ze wat lui is voor het been, vorige Ruiter reed haar denk ik met sporen maar instructrice heeft liever dat ze actiever aan het been wordt dan ook naar de sporen te grijpen. Dat wordt nu geoefend.

Ik denk dat je zeker met een rustig paard, welke wel goed aan het been is zeker ver kan komen in de springsport. Maar is geheel verschillend met de match van de ruiter. Ik hou van sensibele paarden en zou wat meer moeite hebben met zo'n paard. Toch denk ik dat de meeste ruiters hier verder mee komen.