Subtop - Wie nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:38

Snowwhite, voor mij lag het antwoord in het rijden van tempowisselingen in galop. Op de volte en dan steeds kleiner galopperen en dan sprong voor sprong er weer uit. Dus het voorwaarts rijden niet zozeer explosief, maar juist gedoseerd steeds een stukje uitleggen en in het klein galopperen kijken hoe klein hij kan. Als je paard hier beter in wordt dan is een pirouette alleen nog een kwestie van insturen (als het ware).
Mooie foto's van je oude ruin, wat voor paard is dat?

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:52

Snowwhite: Wat helpt zijn arbeidspirouettes rijden en wat spelen met het tempo en de grootte ervan. Zodra je voelt dat hij sprong verliest of achter je been komt rijdt je weer wat naar voren en daarna weer terug in tempo. Ook het travers galopperen over de lange zijde kan je helpen om kracht op te bouwen. En dit afwisselen met schouderbinnenwaarts in galop en veel tempowisselingen. Hij moet scherp aan je been blijven en niet achter je been komen of door het binnenbeen vallen zodra je de pirouette indraait. Veel werken aan de controle dus.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:04

Oh leuk dit topic,

Ik mag met mijn 15 jarige ruin nu prix st georges starten hopelijk gaat dat ons beter af als het ZZ-Zwaar haha, Vikkie is een Corland x Aram.

Afbeelding

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:27

Pipodipo schreef:
Snowwhite, voor mij lag het antwoord in het rijden van tempowisselingen in galop. Op de volte en dan steeds kleiner galopperen en dan sprong voor sprong er weer uit. Dus het voorwaarts rijden niet zozeer explosief, maar juist gedoseerd steeds een stukje uitleggen en in het klein galopperen kijken hoe klein hij kan. Als je paard hier beter in wordt dan is een pirouette alleen nog een kwestie van insturen (als het ware).
Mooie foto's van je oude ruin, wat voor paard is dat?


Het galopperen gaat op zich wel, ze vindt het draaien van de pirouette gewoon te leuk. Ik zal de tips meenemen en even met mijn instructeur overleggen :j

Mijn oude ruin was van het Hessen stamboek (v. Rubin Star N) en zal nu 20 zijn :)

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:23

Ik was achteraf nog derde afgelopen zondag op mijn debuut, en dat zonder winst ;-) Ik moest naar een feest (45 jarig bruiloft) dus ik kon helaas niet 5 uur op de prijsuitreiking wachten. Maar bizar zeg, er was 1 winstpunt over 32 proeven..

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:38

Was er veel juryverschil? De ene jury die er zat zit in de regel nogal laag en lijkt ieder jaar nog eeen beetje naar beneden te gaan.
Overigens begreep ik die ophef op Facebook over het jurycommentaar niet zo. Ik vind het een keurige opmerking en op geen enkele manier wordt de ruiter of het paard afgekraakt. Heb wel ergere dingen op mijn protocollen gehad.

Als ze te snel draaien in de pirouettes dan probeer ik ze meestal een pas te laten draaien dan een pas naar buiten rijden en weer eentje draaien enz. Daar worden ze gehoorzaam van en de balans wordt beter.

Mijn paarden zijn gelukkig nog lekker fit en de patiënten op stal zijn inmiddels koortsvrij. Dus nu is het even afwachten of er nieuwe gevallen komen of dat we klaar zijn. Ik vrees van niet eigenlijk want afgelopen week heeft iemand een paard bij de besmette paarden in de wei gezet en daarna weer in de merriegroep. Echt heel kansloos zulke mensen.

Peelie

Berichten: 13419
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:42

God. Dat is echt wel heel erg dom. Hoe verzinnen ze het...

Dat van de pas indraaien en uitdraaien doe ik ook met mijn keertwendingen. Mijn ruin had heel snel door dat hij moest draaien. Op een gegeven moment bleef hij maar draaien. Dus pas draaien en weer er uit. Nu veel meer controle ;)

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:55

Katja schreef:
Was er veel juryverschil? De ene jury die er zat zit in de regel nogal laag en lijkt ieder jaar nog eeen beetje naar beneden te gaan.
Overigens begreep ik die ophef op Facebook over het jurycommentaar niet zo. Ik vind het een keurige opmerking en op geen enkele manier wordt de ruiter of het paard afgekraakt. Heb wel ergere dingen op mijn protocollen gehad.

Als ze te snel draaien in de pirouettes dan probeer ik ze meestal een pas te laten draaien dan een pas naar buiten rijden en weer eentje draaien enz. Daar worden ze gehoorzaam van en de balans wordt beter.

Mijn paarden zijn gelukkig nog lekker fit en de patiënten op stal zijn inmiddels koortsvrij. Dus nu is het even afwachten of er nieuwe gevallen komen of dat we klaar zijn. Ik vrees van niet eigenlijk want afgelopen week heeft iemand een paard bij de besmette paarden in de wei gezet en daarna weer in de merriegroep. Echt heel kansloos zulke mensen.


Ik snapte de ophef ook niet zo, want eerlijk gezegd, misschien is het wel waar (niet onaardig bedoelt maar het ziet er gewoon niet zo goed uit).... Er stond niks persoonlijks op. Ik had niet veel verschil tussen de jury's eigenlijk, sommigen wel maar dan hadden ze alsnog bij allebei geen winst dus dat maakt weinig verschil.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:01

Proficiat stitchlover met je 1ste winstpunt in de PSG!

Oh leuk zeg FairLady_ om het EK live te kunnen meevolgen!

Welkom Duijfje!

Fijn dat je terug gestart bent sunny44, op naar de volgende en weer in het ritme komen! Altijd fijn als je weet dat het nog veel beter kan!
Ik lees hier nu net dat je volgende proef toch alweer fijner verliep! Jammer nog van de spanning in de stap en de foutjes in de galop. Maar op goeie weg zo te horen!

Jammer Ankimo van die juryverschillen, 5% is toch behoorlijk veel. Zeker 54% en 66% is echt een hele wereld van verschil! Dat is inderdaad balen! Leuk dat je naar België komt, waar verhuis je juist naartoe? Ga je hier ook YR starten?

Bah dat is minder Katja, droes op stal. Hopelijk blijft de jouwe ervan gespaard!

Jammer dat het nog niet helemaal naar wens ging met je ZZ zwaar debuut, maar al bij al eigenlijk best nog een positief gevoel als ik het zo lees. En dat je punten kloppen met wat je zelf denkt is hoe dan ook goed, dan heb je je eigen proef duidelijk correct ingeschat :)

Welkom Jonnekee! Leuk zo'n witte, vooral om proper te houden voor de wedstrijd ;)

_Snow_White, mijn merrie durft ook al eens de pirouettes afpakken en te gemakkelijk draaien. Ik doe daarom vaak enkel de inzet en rij er na 1 of 2 galopsprongen alweer een pasje uit, en dan zet ik opnieuw in enzo verder. Of je pirouette kleiner en groter maken dat je die controle zelf krijgt en je paard echt moet wachten.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:05

Wij hebben ondertussen nog 2x de Inter I gestart, 1x niet fijn kunnen inrijden, bodem lag echt zwaar. Proef ging nog wel redelijk maar niet fijn genoeg aan het been, toch nog 67,8% bij elkaar gereden en daarmee mijn eerste internationale selectie behaald! Vorig weekend ook nog eens gestart, teveel fouten in de proef, ze wisselde bij het verruimen en dan op het einde was ze voor mijn hulp al gewisseld, serie om de 3 wou ze de wissel naar links ineens niet meer maken... dus ja ook volledig om zeep. Galop-draf overgang op het einde via stap, terwijl ze dat normaal echt fijn kan. Achterwaarts was ook niet mooi diagonaal. Ik was niet echt tevreden dus, maar nog een score van 65,1% bij elkaar gereden. Dus ja, als ik haar echt aan het lopen krijg en zonder fouten, zitten er wel echt mooie scores aan te komen hoop ik! Het weekend van 9 september wordt onze laatste wedstrijd van het seizoen, dan starten we in de Beker van België voor de lichte tour!

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:19

Izzy19 schreef:
Proficiat stitchlover met je 1ste winstpunt in de PSG!

Oh leuk zeg FairLady_ om het EK live te kunnen meevolgen!

Welkom Duijfje!

Fijn dat je terug gestart bent sunny44, op naar de volgende en weer in het ritme komen! Altijd fijn als je weet dat het nog veel beter kan!
Ik lees hier nu net dat je volgende proef toch alweer fijner verliep! Jammer nog van de spanning in de stap en de foutjes in de galop. Maar op goeie weg zo te horen!

Jammer Ankimo van die juryverschillen, 5% is toch behoorlijk veel. Zeker 54% en 66% is echt een hele wereld van verschil! Dat is inderdaad balen! Leuk dat je naar België komt, waar verhuis je juist naartoe? Ga je hier ook YR starten?

Bah dat is minder Katja, droes op stal. Hopelijk blijft de jouwe ervan gespaard!

Jammer dat het nog niet helemaal naar wens ging met je ZZ zwaar debuut, maar al bij al eigenlijk best nog een positief gevoel als ik het zo lees. En dat je punten kloppen met wat je zelf denkt is hoe dan ook goed, dan heb je je eigen proef duidelijk correct ingeschat :)

Welkom Jonnekee! Leuk zo'n witte, vooral om proper te houden voor de wedstrijd ;)

_Snow_White, mijn merrie durft ook al eens de pirouettes afpakken en te gemakkelijk draaien. Ik doe daarom vaak enkel de inzet en rij er na 1 of 2 galopsprongen alweer een pasje uit, en dan zet ik opnieuw in enzo verder. Of je pirouette kleiner en groter maken dat je die controle zelf krijgt en je paard echt moet wachten.



Ik verhuis naar Gent toe! En ja in principe ben ik van plan gewoon verder te starten. Wel zal het waarschijnlijk op een lager pitje moeten in verband met een zware studie:)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:27

Gent, dan zit je niet zo heel ver weg van waar ik zit :-) Als je ooit hulp nodig hebt ivm wedstrijden hier in België, laat maar weten dan ;-)

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:25

Izzy19 schreef:
Gent, dan zit je niet zo heel ver weg van waar ik zit :-) Als je ooit hulp nodig hebt ivm wedstrijden hier in België, laat maar weten dan ;-)


Dankjewel! Dan laat ik zeker van me horen:) Ik doe dat nu meteen maar even haha

Hoe staat het met het niveau in België volgens jou? Is die in het algemeen hoger/lager dan in Nederland? En wat zien de jury's in het algemeen liever?

Hier in Nederland merk ik persoonlijk dat ze doorgaans liever een oncorrecte blauwtong beenzwaaier willen zien dan een ongecompliceerde proef :')

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:24

Ankimo schreef:
Izzy19 schreef:
Gent, dan zit je niet zo heel ver weg van waar ik zit :-) Als je ooit hulp nodig hebt ivm wedstrijden hier in België, laat maar weten dan ;-)


Dankjewel! Dan laat ik zeker van me horen:) Ik doe dat nu meteen maar even haha

Hoe staat het met het niveau in België volgens jou? Is die in het algemeen hoger/lager dan in Nederland? En wat zien de jury's in het algemeen liever?

Hier in Nederland merk ik persoonlijk dat ze doorgaans liever een oncorrecte blauwtong beenzwaaier willen zien dan een ongecompliceerde proef :')


Blauwtong benenzwaaier ik lach er wel om, maar het is toch te triest voor woorden dat we die nog veel te vaak zien, en nog erger dat het niet gestraft wordt...

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:40

Ankimo schreef:
Hoe staat het met het niveau in België volgens jou? Is die in het algemeen hoger/lager dan in Nederland? En wat zien de jury's in het algemeen liever?

Hier in Nederland merk ik persoonlijk dat ze doorgaans liever een oncorrecte blauwtong beenzwaaier willen zien dan een ongecompliceerde proef :')


Ik ben ook wel benieuwd naar het niveau in België, maar ook jullie ervaringen in de rest van Nederland.
Kom zelf uit Brabant. Heb het idee dat hier door de vele ruiters en het niveau minder coulant gejureerd wordt (althans dat idee had ik in de basissport zeker).

Dat tweede ben ik het mee eens. Maar ik laat me niet verleiden om daaraan mee te doen. Harmonie en (schijnbare) eenvoud met bijbehorend paarden welzijn vind ik belangrijker dan paard in de tang en hectische gedoe wat vaak hogere punten lijkt op te leveren. Wat dat betreft zouden wij beter in Duitsland kunnen gaan rijden denk ik :j

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:42

Niveau in België zit best wel goed vind ik. Zeker als je naar de subtop kijkt. Er zijn veel minder subtopruiters in België dan in NL. Maar over het algemeen zijn de subtopcombinaties echt wel van goed niveau. Ik heb de indruk dat er minder ruiters doorstromen naar subtop niveau dan in NL. Het is ook echt een pak duurder om in Be subtop te rijden dan gewoon regionaal niveau.

Over het algemeen wordt er best wel correct gejureerd. Nadeel dat ik het meeste ondervind, is dat mensen die reeds 'naam' hebben gemaakt, vaak net iets makkelijker punten krijgen. Ik heb wel nog altijd de indruk dat over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) de jury's liever een ongecompliceerde proef zien. Spanning, druk, open monden, ... wordt hier toch vaak wel streng afgestraft.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:05

Het is ook gewoon te triest voor woorden, maar helaas doe je er inderdaad weinig aan behalve er zelf niet aan mee doen:/ Hahaha stitchlover misschien dat ik dan maar met je mee ga starten in Duitsland!

Dat van die naam is hier in Nederland ook wel merkbaar, ik heb regelmatig in het juryhokje gezeten om te schrijven en dan kwam dat ook overduidelijk naar voren...

Ik hoop in September 1 of 2 keer te kunnen starten om zelf te kunnen proeven van het hoe en wat daar:)

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:12

@ stitchlover, ben van jou en je schimmel topics tegen gekomen, en daar spat de paardvriendelijkheid vanaf, hulde!!!!
@ankimo, jammer van die namen.... ik hoopte altijd dat dat een fabeltje was

Hoe houden en trainen jullie je paarden?

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:29

tantesam schreef:
@ stitchlover, ben van jou en je schimmel topics tegen gekomen, en daar spat de paardvriendelijkheid vanaf, hulde!!!!

Hoe houden en trainen jullie je paarden?


Dankjewel!! :D

Die van mij gaat 's ochtends tot eind van de middag op de weide met twee andere ruinen en 's winters van de ochtend tot de middag op de paddock. 's Avonds kom ik voor de dagelijkse training/ aandacht. Staat in een lichte box, tralies aan weerszijden en uitkijk naar het gangpad. Drie a viermaal daags ruwvoer en tweemaal daags krachtvoer.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:46

tantesam schreef:
@ stitchlover, ben van jou en je schimmel topics tegen gekomen, en daar spat de paardvriendelijkheid vanaf, hulde!!!!
@ankimo, jammer van die namen.... ik hoopte altijd dat dat een fabeltje was

Hoe houden en trainen jullie je paarden?


Helaas is dat niet zo:/

De mijne komt van 7 tot 12 ongeveer op de wei (apart geweid ivm blessures) maar hij heeft gezellige buurmannen met wie hij over het draad stoeitxD Dan kom ik smiddags tussen 2-3 nog om te longeren/stapmolen/wandelen/grazen of een combinatie daarvan. En dan savonds ergens vanaf 6 uur een keer om te trainen. Hij krijgt 2 maal daags muësli 1,5 schep en 2x hooi, daarbij staat hij op een dik bed van stro waar hij wel wat vanaf wil knabbelen:). Van mij krijgt hij na het rijden (vaak ervoor ook nog een beetje) nog een schep muesli. Als aanvulling krijgt hij de vitaminen en aminozuren van Marstall en lijnzaadolie door zijn eten. Zijn stal heeft het luikje op het gangpad 24/7 open en hij heeft een raampje. Tralies aan de voorkant en zijkanten zijn dicht, maar hij kan wel over de stalwand heen snuffelen met de buren :)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:57

Mijn merrie staat eigenlijk altijd op de wei of op de paddock. Voorjaar, zomer en najaar overdag op de wei en 's nachts in de paddock. In de zomer eventueel omgekeerd afhankelijk van het weer. Ze kan ook altijd in haar stal. Ze staat samen met een shetlandervriendje. 's morgens en 's avonds krijgt ze 1 schep muesli. Indien gras genoeg, geen extra hooi, anders 's morgens en/of 's avonds een goed vol hooinet. In de zomer is de stal gewoon leeg, in de winter stro normaal, maar ik zou deze winter graag eens vlas proberen.
Ik train over het algemeen 's avonds, normaal ga ik zo'n 3 a 4 keer per week in de piste echt dressuurwerk trainen, afgewisseld basiswerk en eens oefeningen erbij. En daarnaast meestal nog 1 a 2 keer per week een ritje op de baan.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:56

Allemaal lekker in de wei!
Hier ook hoor, ongeveer van 7 tot 17.
In zijn stal onbeperkt hooi, en tweemaal dgs klein beetje muesli.
Rijden doe ik zo'n vier x per week, is niet veel, maar dat werkt.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:27

Hier staan ze nu 4 uur per dag buiten. In het najaar worden alle hekken vervangen en als er gehooid is kunnen ze weer langer buiten staan. Hier is het met het hete weer en alle insecten ook niet prettig om lang buiten te staan in de zomer :n

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:30

Vroeger kon ik de mijne in de zomerperiode overdag ook niet buiten houden, ze gingen zelf gewoon binnen staan. Maar nu zit ik meer in open vlakte en voor de paarden dus veel aangenamer. Ook nu kunnen ze zonder dekens lekker buiten staan. Wel wat afgebleekt door de zon maar ik vind het zo fijn dat ze nu een half jaar zonder dekens kunnen :)

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:12

Ik kwam er gisteren trouwens achter dat de 4-jarige slungel bij ons op stal de volle broer van Don Johnson is :oo Ontzettend lieve ruin, maar die zit nog helemaal in de knoop met zijn groeiende benen :+
Ik ben erg benieuwd hoe hij uitgroeit want onder het zadel voelt hij zelfs zonder perfecte balans al erg lekker aan :j