Subtop - Wie nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:10

kitobeer schreef:
Wat ik mij afvraag hoe zien jullie trainingsschema's eruit. Hoe hard hebben jullie moeten werken om daar te komen.


Ik train (en dan heb ik het over oefeningen rijden in de bak) 4x per week, trainingsduur van 45 min tot een ruim uur, ik stop op het moment dat ik een fijn gevoel heb over het gedeelte wat ik die dag voorop stel (en dat gaat dan weer van spins, stops, rechte rundowns, volte's groot en klein exact op X uitkomen en rond, niet meer als 5 cm teugelverschil maken in t sturen (je krijgt bij ons strafpunten als je ziet dat je stuurt, dus op 1 hand is dat een flinke oefening) tot geen balkjes aantikken in de trail oefeningen).
Ik les ongeveer 1x per maand.
Ik longeer 1 of 2x per week.
En dan gaan we of nog 1 dag naar buiten (strand/bossen) of ze heeft een dagje vrij (en dan versta ik daaronder lekker aan de hand wandelen en grazen en de halve dag in t zonnetje in de paddock).

Echt proeven oefenen is bij mij lastig, de proeven mogen bij in de westernwereld tot een uur voor de start van het onderdeel aangepast worden. Dus dat is vaak van alles oefenen en hopen dat je je proef onthoudt op het moment zelf :Y)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:16


Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:37

Ik reed altijd 5 x in de week, 1 x longeren en 1 x vrij/rust.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:41

Wij doen 4-5 dagen training. 2 vrij of 1 vrij en simpel longe. Gezien barokke paarden erg gefocust op dat ze lengte willen nemen in de hals.

Met de een doen we eigenlijk maar 2 dagen echt oppakken, de rest echt basis onderhouden. Dus meerendeel relax en dan 2 dagen power.

Met de ander pakken we wat meer op iets meer power tijdens de training.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:46

Ik probeer ook weer eens aan te haken. Had een enorme motivatiedip door de droes op stal. We kunnen nog altijd niet van het erf dus volgende week zitten we al 3 maanden opgesloten.
Maar inmiddels ben ik wel weer lekker aan het trainen. Er zijn een aantal instructeurs die de moeite willen nemen om mijn kant uit te komen en de paarden beginnen ook weer lekker te lopen.

Aantal keren per week trainen hangt voor mij erg af van het paard. Mijn eigen paard rijd ik meestal maar 3x in de week soms zelfs maar 2x. Die wordt niet beter van veel werken en doet het ook goed aan de longe. Dus als ik geen wedstrijden of lessen heb om rekening mee te houden dan is het 1 dag rijden, 1 dag longeren en 1 dag vrij. Rijden en longeren ruil ik dan nog wel eens om afhankelijk van mijn eigen planning en het weer.

Degene waar ik inter2 mee rijd moet wel vaker onder het zadel lopen. Met hem is het meestal 2x rijden, 1x longeren en dan een dagje vrij.

Training is een beetje afhankelijk van wat mijn doel op dat moment is. Ik stap ze in ieder geval 10 minuten los aan een lange teugel en ook weer 10 minuten uit. Op dit moment ben ik vooral bezig met kracht winnen. Naar een wedstrijd toe train ik meer proefgericht en na een wedstrijd is het vaak trainen op lossigheid. Ik zit er in ieder geval nooit langer dan een uur op inclusief los- en uitstappen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:22

Katja schreef:
Training is een beetje afhankelijk van wat mijn doel op dat moment is. Ik stap ze in ieder geval 10 minuten los aan een lange teugel en ook weer 10 minuten uit. Op dit moment ben ik vooral bezig met kracht winnen. Naar een wedstrijd toe train ik meer proefgericht en na een wedstrijd is het vaak trainen op lossigheid. Ik zit er in ieder geval nooit langer dan een uur op inclusief los- en uitstappen.


Waar kruipt dan het meeste tijd in. Kunnen jullie paarden dan al alle oefeningen ? Zitten de knopjes er al op? Of was het in de jonge jaren meer oefeningen aanleren en nu meer fine tunen. Of loopt dit eigenlijk een allemaal een beetje door mekaar ?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:54

Ik houd 3 dagen rijden en dan 1 of 2 dagen grondwerk/rust aan. Ik train nu vooral op de kwaliteit van lopen. Nieuwe oefeningen leert mijn paard makkelijk aan. Ze zo perfect mogelijk uitvoeren en alle gangen er zo goed mogelijk uit rijden, daar gaat de meeste tijd in zitten. Hij is dan ook eigenlijk niet dressuur gefokt. Een draf die er bij de een van nature op zit, moet ik er zelf aan rijden.

Ik heb die van mij vanaf zadelmak opgeleid. De oefeningen die ik aanleer groeien met het niveau mee. Met de vliegende wissels gingen we bijvoorbeeld spelen toen we M2 reden, zodat ze er tegen het Z2 goed op zouden zitten.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 05-11-17 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:55

kitobeer schreef:
Katja schreef:
Training is een beetje afhankelijk van wat mijn doel op dat moment is. Ik stap ze in ieder geval 10 minuten los aan een lange teugel en ook weer 10 minuten uit. Op dit moment ben ik vooral bezig met kracht winnen. Naar een wedstrijd toe train ik meer proefgericht en na een wedstrijd is het vaak trainen op lossigheid. Ik zit er in ieder geval nooit langer dan een uur op inclusief los- en uitstappen.


Waar kruipt dan het meeste tijd in. Kunnen jullie paarden dan al alle oefeningen ? Zitten de knopjes er al op? Of was het in de jonge jaren meer oefeningen aanleren en nu meer fine tunen. Of loopt dit eigenlijk een allemaal een beetje door mekaar ?


Paarden heb ik vanaf 0 opgeleid. En eigenlijk loopt het allemaal door elkaar. Het nieuwe oefeningen aanleren en het finetunen ervan. Loopt eigenlijk heel simpel in elkaar over.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:49

Leuk om jullie training intensiteit te lezen.
Wij rijden ook niet veel, 1 dag rijden en dan 1, soms zelfs 2 dagen vrij. Echt oefeningen aanleren doe je eigenlijk niet, althans ik niet... het één is weer een logisch gevolg op het ander. Het begint wat mij betreft met een paard wat aan het been is en fijn kan stellen en buigen naar beide kanten, dan wijken schoudervoor, keertje spelenderwijs appuyementjes enz enz em dan ondertussen veel schakeltjes. Gelukkig heb ik nu naast mn LT paard weer een hele leuke 6 jarige die ik op deze manier mag beleren om straks in het Z te starten.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:52

Gaaf tantesam!
En zo is het hier idd ook gegaan. Paard aan been maken als die jong is. Dan leren wijken, schouderbinnenwaarts, travers appuyeren en wissels kende hij al iets van het springen wat we soms deden. Spelenderwijs dat op de hulp aangeleerd en springt ze nu netjes recht op die diagonaal.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:18

Ik train zo'n 3 a 4x per week met mijn merrie. Wij focussen meestal heel veel op basiswerk, scherp aan de hulpen, overgangen, schakelen, fijn nageeflijk in alle oefeningen, ... Daarnaast nemen we dan soms wat oefeningen uit de proef mee, meestal is dat dan ofwel een galopoefening ofwel een drafoefening en wissel ik af per training. Zelden rijd ik echt alle oefeningen door op 1 training. Naast die trainingen gaan we vaak nog eens een dagje op de baan of in het bos stappen.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:26

In het kader van lol-met-knol heb ik gisteren mn hoofdstel in de kast geladen en ben op een halstertouwtje gaan rijden. Sommige mede bakgebruikers vonden t wat raar/spannend maar zelfs de changementjes gaan met een makkie :P

Heerlijk gevoel, vooral omdat ze ook stopt als je ho zegt :Y)



Afbeelding

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:09

oh dat is wel heel leuk zeg! Even lekker wat anders!

Diva liep vrijdag weer een inter I proefje, foutje in serie om de 3 verder foutloos. Helaas maar 60.24% .

staat een mooi artikel op fb van Hoefslag; iemand schrijft een reactie op Isabelle Werth die vindt dat er niks gedaan hoeft te worden met een hoogste en laagste score.

die man kaart ook aan dat er iets niet klopt in de jurering van subtop. heel herkenbaar.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:34

peetje82 schreef:
oh dat is wel heel leuk zeg! Even lekker wat anders!

Diva liep vrijdag weer een inter I proefje, foutje in serie om de 3 verder foutloos. Helaas maar 60.24% .

staat een mooi artikel op fb van Hoefslag; iemand schrijft een reactie op Isabelle Werth die vindt dat er niks gedaan hoeft te worden met een hoogste en laagste score.

die man kaart ook aan dat er iets niet klopt in de jurering van subtop. heel herkenbaar.


Je haalt me de woorden uit de mond....

De poule is kleiner en je merkt heel sterk als er vriendjespolitiek in het spel is.
Zo heb ik één jury hier in de regio die zo jureert. Het maakt niet uit of ik de sterren van de hemel rijdt of er achterstevoren op ga zitten, rijd steevast onvoldoendes. (wat vaak resulteert in 20 punten of meer verschil tussen de 2 jurys)

Concullega ruiters in de rubriek waar dit jurylid bevriend mee is, maar welke zelf geen deuk in een pakje boter rijden krijgen in dezelfde rubriek 65% of meer.... om dan vervolgens ook nog eens als jurylid deze ruiters op Facebook uitgebreid te feliciteren met de behaalde punten en plaatsingen. Hoe doorzichtig ben je dan... maarja wat doe je er aan he?

Dit terwijl er voldoende jury's zijn die wél punten naar wat ze zien en waar je voor een goede proef beloont wordt en een slechte proef laag gepunt. Maar het is wel demotiverend als je op de startlijst ziet dat dat ene jurylid er zit. Weet je eigenlijk al meteen dat deze wedstrijd verspilde tijd, moeite en geld is.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:09

stitchlover schreef:
peetje82 schreef:
oh dat is wel heel leuk zeg! Even lekker wat anders!

Diva liep vrijdag weer een inter I proefje, foutje in serie om de 3 verder foutloos. Helaas maar 60.24% .

staat een mooi artikel op fb van Hoefslag; iemand schrijft een reactie op Isabelle Werth die vindt dat er niks gedaan hoeft te worden met een hoogste en laagste score.

die man kaart ook aan dat er iets niet klopt in de jurering van subtop. heel herkenbaar.


Je haalt me de woorden uit de mond....

De poule is kleiner en je merkt heel sterk als er vriendjespolitiek in het spel is.
Zo heb ik één jury hier in de regio die zo jureert. Het maakt niet uit of ik de sterren van de hemel rijdt of er achterstevoren op ga zitten, rijd steevast onvoldoendes. (wat vaak resulteert in 20 punten of meer verschil tussen de 2 jurys)

Concullega ruiters in de rubriek waar dit jurylid bevriend mee is, maar welke zelf geen deuk in een pakje boter rijden krijgen in dezelfde rubriek 65% of meer.... om dan vervolgens ook nog eens als jurylid deze ruiters op Facebook uitgebreid te feliciteren met de behaalde punten en plaatsingen. Hoe doorzichtig ben je dan... maarja wat doe je er aan he?

Dit terwijl er voldoende jury's zijn die wél punten naar wat ze zien en waar je voor een goede proef beloont wordt en een slechte proef laag gepunt. Maar het is wel demotiverend als je op de startlijst ziet dat dat ene jurylid er zit. Weet je eigenlijk al meteen dat deze wedstrijd verspilde tijd, moeite en geld is.


Amen, zo eens met alles! :)) Verschrikkelijk dat het zo is, maar het is de realiteit helaas...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:23

Ik lees hier enkel mee, maar is er geen mogelijk om zo’n protocol met filmpje aan te kaarten bij een onafhankelijke partij of iets? Indien niet, is dat toch compleet van de zotte? Wie controleert de jury dan?

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:29

poes schreef:
Ik lees hier enkel mee, maar is er geen mogelijk om zo’n protocol met filmpje aan te kaarten bij een onafhankelijke partij of iets? Indien niet, is dat toch compleet van de zotte? Wie controleert de jury dan?


De KNHS in principe, maar die hebben er de ballen aan. Die zijn zelf zo corrupt als de pest :')

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:40

De KNHS houdt bij welke juryleden teveel afwijken van het gemiddelde en daar wordt wel degelijk actie op ondernomen. Verder is het gewoon onderdeel van de sport en als je daar niet tegen kunt dan is het beter om een andere hobby te zoeken.

Ik heb het artikel ook gelezen maar vond het wel een tikkeltje gekleurd en met name het voorbeeld wat in de LT werd genoemd is niet zoals ik de uitslagen van de meeste wedstrijden zie.

Natuurlijk heb je allemaal wel eens een jury waar je ten onrechte wat lager bij scoort net zo goed als dat we allemaal wel eens een teveel punten krijgen. Gemiddeld klopt het over het seizoen wel denk ik altijd maar.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:32

Katja schreef:
De KNHS houdt bij welke juryleden teveel afwijken van het gemiddelde en daar wordt wel degelijk actie op ondernomen. Verder is het gewoon onderdeel van de sport en als je daar niet tegen kunt dan is het beter om een andere hobby te zoeken.

Ik heb het artikel ook gelezen maar vond het wel een tikkeltje gekleurd en met name het voorbeeld wat in de LT werd genoemd is niet zoals ik de uitslagen van de meeste wedstrijden zie.

Natuurlijk heb je allemaal wel eens een jury waar je ten onrechte wat lager bij scoort net zo goed als dat we allemaal wel eens een teveel punten krijgen. Gemiddeld klopt het over het seizoen wel denk ik altijd maar.


Het klopt dat ze dat bij houden, maar ik heb absoluut niet de indruk dat ze daar serieus wat mee doen. Ik heb namelijk een 3-tal juryleden waarbij ik steevast gemakkelijk 6% of meer onder mijn “seizoensgemiddelde” zit. Ik, en ook specifieke andere mensen in mijn omgeving hebben dat bij die bepaalde juryleden ook. Maar de “bekendere” namen hebben nergens last van.

Even als voorbeeld nemende een bekendere man wiens zoon aan de laatste OS meedeed reed eens een proef in de ZZ-Z met een paardje. De combinatie maakte een aantal grove fouten die al niet meer op 1 hand te tellen was, het algemene beeld klopte ook gewoonweg niet. Aan de kant werd er ook wat over gemompeld dat het er niet zo lekker uit zag. De beste man ging naar huis met 73%, ikzelf met een ongecompliceerde en bovendien foutloze proef (weliswaar niet spectaculair goed en geweldig, maar gewoonweg netjes en eerlijk) ging naar huis met nog geen 58%....Het gemiddelde van zo ongeveer 56% en net geen 60%.

Het is en blijft uiteraard een jurysport en dat hoort gewoon bij onze sport, daar ben ik mij ook bewust van. Maar ik heb nu zo ongeveer 300-350 proeven gereden in 5 jaar tijd en ik denk dat ik relatief objectief kan zeggen het geen “toeval” is dat je bij zekere jurys een lagere score rijd steevast en dat zekere bekendere ruiters en amazones véél te hogere scores krijgen na bepaalde proeven die ze verdienen.

Hier zou de KNHS veel meer werk in mogen steken om het trachten objectiever te maken. Want nu 5,5 jaar verder heb ik nog altijd last van een flink punten verschil tussen proeven. Om 3% hoor je mij niet malen, echt niet. Maar het is toch bijna te zot dat je op regelmatige basis 6% of meer verschil hebt tussen 2 jury’s in een dezelfde proef? Denk dat de KNHS ondertussen lang zat de tijd heeft gehad om iets proberen op te zetten om subjectiviteit tegen te gaan...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:48

Ik vind, dat er bij grote verschillen tussen jury’s, steevast een procedure zou moeten opgestart worden waarbij die jury’s PLUS een onafhankelijke jury het op zijn minst eens worden met elkaars standpunt. De sport staat toch echt te ver, en zeker op dat niveau, om zo’n verschillen te tolereren? Dus nee, hoort niet bij de sport vind ik.

Dat je bij een L proef discussieert wat L waardig is kan ik wel beter snappen.
Laatst bijgewerkt door poes op 15-11-17 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:02

poes schreef:
Ik vind, dat er bij grote verschillen tussen jury’s, steevast een procedure zou moeten opgestart worden waarbij die jury’s PLUS een onafhankelijke jury het op zijn minst eens worden met elkaars standpunt. De sport staat toch echt te ver, en zeker op dat niveau, om zo’n verschillen te tolereren? Dus nee, hoort niet-bindend de sport vind ik.

Dat je bij een L proef discussieert wat L waardig is kan ik wel beter snappen.


Dat zou ik een zeer mooie oplossing vinden :j

Ook vind ik dat juryleden wat meer open zouden mogen staan voor eigen gemaakte fouten en het verbeteren ervan wanneer je hun erop wijst. Het is mij nu al een aantal keer overkomen dat een jury perongeluk een fout maakt en dit pertinent als fout weigert te erkennen laat staan verbeteren. Even als voorbeeld nemende dat de jury een denkt een telfout te hebben gezien en je voor de desbetreffende serie een 4 krijgt, maar je op de video van de proef kunt zien dat er overduidelijk géén telfout is gemaakt en het tot dusver een foutloze serie was, dus uiteraard meer waard dan een 4....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:04

Precies dat. Geen enkele sport tolereert zoiets nog. Videobeelden er bij en gewoon automatisch discussie over dit soort dingen.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:09

poes schreef:
Precies dat. Geen enkele sport tolereert zoiets nog. Videobeelden er bij en gewoon automatisch discussie over dit soort dingen.


Jaa precies...

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:17

Ben het er zeker mee eens dat er naar juryleden gekeken moet worden die teveel afwijken van het gemiddelde maar vraag me af of er wat aan gedaan word, maar het is en blijft een jury sport en een ruiter met naam bekendheid gaat echt niet zonder winst naar huis met een proef met fouten maar dat hoeven wij niet te proberen haha

Maaaarrruuuhh gaat er nog iemand vanuit dit topic naar beuningen aankomende dinsdag?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:30

Er wordt door juryleden wel degelijk overlegd als er grote verschillen zijn. Ik heb dit op iedere wedstrijd gezien waar ik geschreven heb en in de regel houdt de organisatie protocollen met veel verschillen ook apart om ervoor te zorgen dat ze even kunnen overleggen.
En natuurlijk zijn er wel eens juryleden waar je minder bij scoort, die heb ik ook. Net zo goed als dat iedereen juryleden heeft waar je vaak een puntje teveel van krijgt alleen daar hoor je vaak niemand over.

Als jullie tegenvallende punten hebben ga je dan wel naar de jury toe om te vragen waarom dat is? Ik vind vaak dat je meer leert van een gesprek dan van je protocol. En juryleden lichten graag toe waarom je punten misschien wat lager zijn dan je verwacht had.

Ik denk dat we moeten uitkijken met het te streng aanpakken van afwijkende scores. Je maakt daarmee juryleden onzeker (en geloof me ik heb bij genoeg juryleden geschreven die super onzeker zijn over hun scores) en loopt het risico dat ze juist heel behoudend gaan punten.
Die mensen zijn allemaal gek genoeg om hun vrije tijd op te offeren voor een paar tientjes of zelfs vrij te nemen daarvoor. Ze zijn er echt niet op uit om ons een slechte dag te geven ;)