Subtop - Wie nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:26

Oh! Las ik het toch verkeerd. -O-

Dan : plezier en succes met de wedstrijd morgen!
Én hopelijk fijner commentaar de 30e :D

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:42

Thanks!! :D

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:07

Succes!!

Welkom Tante Sam. Heb je al een wedstrijd uitgekozen om inter1 te gaan starten?

Zondag zou dus mijn GP debuut zijn...
Nou ik mag nog even oefenen want er is droes op de stal waar mijn paarden staan -O-

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:48

Katja schreef:
Succes!!

Welkom Tante Sam. Heb je al een wedstrijd uitgekozen om inter1 te gaan starten?

Zondag zou dus mijn GP debuut zijn...
Nou ik mag nog even oefenen want er is droes op de stal waar mijn paarden staan -O-



Oh wat zonde zeg! :(

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:41

Bedankt voor het welkom Katja, wat rot dat er droes heerst op stal, zijn er veel patiënten? Sterkte ermee.

Ik ga misschien de 29e naar Rucphen en anders wordt het toch september, tijd gaat zo snel....

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:04

En weer een mooie 5% verschil tussen beide jury's, zal het een vloek zijn? :')

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:56

Was je in Zwolle geweest? Daar hoorde ik veel mensen over juryverschil in de prix.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:27

Ik rijd zelf geen subtop (nog lang niet haha) maar ga vaak met jury's mee schrijven in de subtop.

Vooral veel in Hulten en toevallig vandaag naar De Kroo. Wellicht zie ik nog wel mensen uit dit topic rijden :D

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:35

JustLizz schreef:
Ik rijd zelf geen subtop (nog lang niet haha) maar ga vaak met jury's mee schrijven in de subtop.

Vooral veel in Hulten en toevallig vandaag naar De Kroo. Wellicht zie ik nog wel mensen uit dit topic rijden :D


Wat leuk, welkom interessant om ook eens de visie van achter de tafel te horen.

Ik rij wel eens in Hulten, heb je ons al eens in de proef gehad?

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:16

Katja schreef:
Was je in Zwolle geweest? Daar hoorde ik veel mensen over juryverschil in de prix.


Nee in Varsseveld:)

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:21

Ik had gister mijn debuut gemaakt in het zz zwaar, best spannend. Door de spanning ging de opgerichte aanleuning iets verloren, en helaas ging de laatste serie zwaar de mist in. Maar toch nog 205 & 199. Is niet goed, maar met alle foutjes vond ik het eigenlijk nog meevallen. Serie was al een 2 en voor wat kleine foutjes nog een 5. Volgende keer minder zenuwachtig en dan op voor de winst :-) Wel leuk commentaar van de jury! Waren ook mensen die op hun protocol hadden dat ze niet klaar waren voor dit niveau, dat is wel even slikken denk ik achteraf. Van de 32 proeven was er maar 1 winstpunt gevallen, maar ik vond mijn punten wel terecht. Zaten nou eenmaal nog wat foutjes in ;-)

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:09

stitchlover schreef:
JustLizz schreef:
Ik rijd zelf geen subtop (nog lang niet haha) maar ga vaak met jury's mee schrijven in de subtop.

Vooral veel in Hulten en toevallig vandaag naar De Kroo. Wellicht zie ik nog wel mensen uit dit topic rijden :D


Wat leuk, welkom interessant om ook eens de visie van achter de tafel te horen.

Ik rij wel eens in Hulten, heb je ons al eens in de proef gehad?


Ja volgens mij laatst een keer toen mevr. Scholten bij H zat en dan in de ring aan de polderweg zeg maar.
Vind jullie altijd erg sympathiek om te zien.
Heb je laatst wel zien rijden maar toen zat ik te schrijven bij de andere ring (week of 2 terug op zaterdag).

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:19

haasje20 schreef:
Waren ook mensen die op hun protocol hadden dat ze niet klaar waren voor dit niveau, dat is wel even slikken denk ik achteraf. Van de 32 proeven was er maar 1 winstpunt gevallen

Ja joh ik zag het op internet voorbijkomen. Bizar!

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:46

Dorine92 schreef:
haasje20 schreef:
Waren ook mensen die op hun protocol hadden dat ze niet klaar waren voor dit niveau, dat is wel even slikken denk ik achteraf. Van de 32 proeven was er maar 1 winstpunt gevallen

Ja joh ik zag het op internet voorbijkomen. Bizar!



Ja dat hoorde ik, maar die gene heeft mij denk ik geblokt dus ik kan het niet lezen :Y)
Maar moet eerlijk zeggen dat ik de jury niet raar vond hoor, wat niet goed was was dan wel een 2 maar wat wel goed was was ook gelijk een 7..

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:50

JustLizz schreef:
Ja volgens mij laatst een keer toen mevr. Scholten bij H zat en dan in de ring aan de polderweg zeg maar.
Vind jullie altijd erg sympathiek om te zien.
Heb je laatst wel zien rijden maar toen zat ik te schrijven bij de andere ring (week of 2 terug op zaterdag).


Wat leuk! Lijkt me erg leerzaam om te horen wat de indrukken in het juryhok zijn. Staat natuurlijk ook genoeg op ons protocol, maar in het juryhok wordt er nog meer besproken is mijn ervaring. Heb zelf vroeger vaak in de basissport bij een jury geschreven. Als je vaker in Hulten schrijft gaan we elkaar waarschijnlijk wel vaker zien. Probeer die altijd mee te pakken, is bijna een thuiswedstrijd voor ons!

Wij rijden trouwens ook mee in een proefgerichte clinic van Marlon van Wissen op Horse event Ermelo. Ben erg benieuwd en denk ook dat het leerzaam is voor mijn paard om zo'n groot evenement eens mee te rijden!

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:11

Dorine92 schreef:
haasje20 schreef:
Waren ook mensen die op hun protocol hadden dat ze niet klaar waren voor dit niveau, dat is wel even slikken denk ik achteraf. Van de 32 proeven was er maar 1 winstpunt gevallen

Ja joh ik zag het op internet voorbijkomen. Bizar!

Er zijn zoveel manieren waarop je iets kunt zeggen en dan kiest de jury deze woorden ;( . Wat verwacht zo'n jury nou eigenlijk na zo'n opmerking? Een ruiter raakt er niet beter door gemotiveerd en zal heus niet opeens tien slagen beter rijden de volgende keer, eerder het tegenovergestelde. Het is een klacht waard denk ik.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:44

Er wordt ook zo verschillend gejureerd. Zo heb je een wedstrijd waar alleen top drie of nog minder (schamele) winst heeft en zo heb je een wedstrijd als bij de kroo afgelopen week waarbij alles winst had en het merendeel tegen of over dubbele winst zag. Dit terwijl het deelnemersveld de ene keer niet sterker is dan de ander

Blijft net zoals in de basissport een jurysport.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:57

Bij de Kroo was het inderdaad een winstpuntenfeestje
Heb zelf ook wel eens met het schaamrood op m'n kaken een proef gereden (optie tot afgroeven had ik écht niet aan gedacht) kon echt niks beginnen met mijn paard omdat ik uit wilde proberen of het misschien een goed idee was om met een zweepje het 'rondje om de ring te rijden' Hij werd niet lekker scherp maar mega gespannen, leek wel of ik op een springbok zat. Is toch een momentopname en zegt niks over hoe het nivo thuis (en op andere wedstrijden) is.

Leuk stitchlover dat je meerijdt in de clinic.

Jammer van de foutjes haasje20, maar als je je zenuwen de baas wordt komt dat goed!

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:40

Pipodipo schreef:
Er zijn zoveel manieren waarop je iets kunt zeggen en dan kiest de jury deze woorden ;( . Wat verwacht zo'n jury nou eigenlijk na zo'n opmerking? Een ruiter raakt er niet beter door gemotiveerd en zal heus niet opeens tien slagen beter rijden de volgende keer, eerder het tegenovergestelde. Het is een klacht waard denk ik.


Het is gewoon een prima opmerking. Daar heb je als ruiter tenminste wat aan. Je krijgt te horen dat je nog niet klaar bent voor dat niveau. Nou, de boodschap is dan wel duidelijk. Als het goed is staat bij de onderdelen wat er verbeterd moet worden en vaak is dat meer verzameling, lengtebuiging, meer oprichting, stillere aanleuning, tact etc.
Als de ruiter daar niets mee doet dan zegt dat al genoeg. Ruiters hebben vaak zo weinig zelfreflectie, het ligt altijd aan de jury maar nooit aan hun eigen rijerij. Het beste is om je proeven te laten filmen en dan eerlijk met een open blik je proeven terugkijken. Het ziet er vaak heel anders uit dan het voelt.
En de ZZ Zwaar is nu gewoon de vuilnisbak van de dressuurklasses geworden. Vroeger was dat de ZZL. Het probleem is gewoon opgeschoven nu ze de ZZL bij de basis hebben getrokken en deze veel makkelijker hebben gemaakt. Ergens kom je de man met de hamer tegen en dat is nu in de ZZZ. Vroeger stroomde je heel makkelijk door als je 65-70 % kon rijden in het ZZL, dan was de ZZZ een makkie. En toen was die nog moeilijker dan nu. Dat ze alles zoveel makkelijker hebben gemaakt, heb je helemaal niets aan. De sport is er niet beter op geworden.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:52

Hallo allemaal, zou ik hier even binnen mogen vallen? :D
Ik ben op dit moment samen met Equinnolab bezig met mijn afstudeeropdracht, met als onderwerp oa de aspecten van het dressuurrijden, waar ik nu een enquette voor open heb staan. Ik heb voor deze week nog een handjevol antwoorden nodig, en dan met liefst van ruiters / instructeurs / juryleden van in de Subtop. Dit leek me dus de ideale plaats om wat geintresseerden te zoeken. :) Ik zou het super vinden als er hier wat mensen zijn, die mij kunnen helpen met m'n afstudeeronderzoek!
De enquette zal ongeveer een half uurtje in beslag nemen.

Alvast heel erg bedankt!

De link naar de enquette: https://surveys.enalyzer.com/?pid=kug3c2hi

sunny44

Berichten: 837
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: ergens in het noorden van ons kikkerlandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:13

Animiko; Welkom! Wat een stoere vos heb jij :D Veel succes met de selecties KNHS talentenplan! Wat stom dat er weer zoveel verschil tussen zat. Kon je het wel een beetje herleiden waar het aan lag nav de protocollen?
Druijfje; Kan me voorstellen dat L2 best lastig is als hij al zoveel aanbied. Wat vervelend dat je zoveel lichamelijke klachten hebt. Wel gaaf dat je de mogelijkheid hebt om ze gewoon te laten uitbrengen! Volgens mij heb ik 1 van jou gezien in Noord-Sleen. Die van mij kwam ook hoe hoger hoe beter tot dr recht :Y)
Tantesam; ook welkom! Wanneer staat je Inter I debuut op de planning?
Katja; Wat enorm balen! Jou paarden niet getroffen?
Haasje20; Jammer van de spanning en fouten. Maar wel duidelijk. En dan zeker geen slechte punten! Te horen krijgen dat je nog niet klaar bent is natuurlijk niet leuk. Maar ook wel duidelijk... Al heb ik ook een keer op mn protocol gehad dat mn paard moeite heeft met de zware oefeningen. Dat vond ik wel wat pijnlijk ;( helemaal omdat ik juist vaak te horen krijg dat ze heel veel talent hierin heeft en we juist wat moeite hebben met wat "makkelijkere" oefeningen...

Jury verschillen heb je in alle klasses en moet je een beetje tegen kunnen als je dressuur rijdt. Zolang het gemiddeld maar een beetje klopt. Al duur het bij mij ook welles even voordat ik kan relativeren dat ik een 5 en een 8 voor een onderdeel krijg.

Van het weekend weer gereden. Draftour was nu heel fijn scherp met fijne pi/pa. In de stap helaas teveel spanning (dure punten) en galop zelf wat stomme dingen gereden. Al met al tevreden met mn paard (ik zelf heb nog wat te verbeteren :+ ) en bij juryleden die het mij eerder het zeker niet kado gaven toch 62,1% gereden :D

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:30

Suzanne F. schreef:
Pipodipo schreef:
Er zijn zoveel manieren waarop je iets kunt zeggen en dan kiest de jury deze woorden ;( . Wat verwacht zo'n jury nou eigenlijk na zo'n opmerking? Een ruiter raakt er niet beter door gemotiveerd en zal heus niet opeens tien slagen beter rijden de volgende keer, eerder het tegenovergestelde. Het is een klacht waard denk ik.


Het is gewoon een prima opmerking. Daar heb je als ruiter tenminste wat aan. Je krijgt te horen dat je nog niet klaar bent voor dat niveau. Nou, de boodschap is dan wel duidelijk. Als het goed is staat bij de onderdelen wat er verbeterd moet worden en vaak is dat meer verzameling, lengtebuiging, meer oprichting, stillere aanleuning, tact etc.
Als de ruiter daar niets mee doet dan zegt dat al genoeg. Ruiters hebben vaak zo weinig zelfreflectie, het ligt altijd aan de jury maar nooit aan hun eigen rijerij. Het beste is om je proeven te laten filmen en dan eerlijk met een open blik je proeven terugkijken. Het ziet er vaak heel anders uit dan het voelt.
En de ZZ Zwaar is nu gewoon de vuilnisbak van de dressuurklasses geworden. Vroeger was dat de ZZL. Het probleem is gewoon opgeschoven nu ze de ZZL bij de basis hebben getrokken en deze veel makkelijker hebben gemaakt. Ergens kom je de man met de hamer tegen en dat is nu in de ZZZ. Vroeger stroomde je heel makkelijk door als je 65-70 % kon rijden in het ZZL, dan was de ZZZ een makkie. En toen was die nog moeilijker dan nu. Dat ze alles zoveel makkelijker hebben gemaakt, heb je helemaal niets aan. De sport is er niet beter op geworden.

Nou nou, schiet je niet een beetje door de bocht? Als je mijn bericht goed had gelezen dan had je misschien begrepen dat ik kritisch ben op de manier waarop de jury dit doet. Met commentaar op deze manier bereikt de jury niets.
Over de vergaarbak van de ZZZ kun je je beter tot de dressuurcommissie wenden, we gaan dat op bokt niet oplossen.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:57

sunny44 schreef:
Animiko; Welkom! Wat een stoere vos heb jij :D Veel succes met de selecties KNHS talentenplan! Wat stom dat er weer zoveel verschil tussen zat. Kon je het wel een beetje herleiden waar het aan lag nav de protocollen?
Druijfje; Kan me voorstellen dat L2 best lastig is als hij al zoveel aanbied. Wat vervelend dat je zoveel lichamelijke klachten hebt. Wel gaaf dat je de mogelijkheid hebt om ze gewoon te laten uitbrengen! Volgens mij heb ik 1 van jou gezien in Noord-Sleen. Die van mij kwam ook hoe hoger hoe beter tot dr recht :Y)
Tantesam; ook welkom! Wanneer staat je Inter I debuut op de planning?
Katja; Wat enorm balen! Jou paarden niet getroffen?
Haasje20; Jammer van de spanning en fouten. Maar wel duidelijk. En dan zeker geen slechte punten! Te horen krijgen dat je nog niet klaar bent is natuurlijk niet leuk. Maar ook wel duidelijk... Al heb ik ook een keer op mn protocol gehad dat mn paard moeite heeft met de zware oefeningen. Dat vond ik wel wat pijnlijk ;( helemaal omdat ik juist vaak te horen krijg dat ze heel veel talent hierin heeft en we juist wat moeite hebben met wat "makkelijkere" oefeningen...

Jury verschillen heb je in alle klasses en moet je een beetje tegen kunnen als je dressuur rijdt. Zolang het gemiddeld maar een beetje klopt. Al duur het bij mij ook welles even voordat ik kan relativeren dat ik een 5 en een 8 voor een onderdeel krijg.

Van het weekend weer gereden. Draftour was nu heel fijn scherp met fijne pi/pa. In de stap helaas teveel spanning (dure punten) en galop zelf wat stomme dingen gereden. Al met al tevreden met mn paard (ik zelf heb nog wat te verbeteren :+ ) en bij juryleden die het mij eerder het zeker niet kado gaven toch 62,1% gereden :D



Nou, ik kreeg van "mijn" beruchte jurylid weer steevast een 0,5 of heel punt lager op IEDER onderdeel dan van het andere jurylid :')

Fijn dat je toch een mooie winstpunt hebt gereden en toch nog ruimte voor verbetering hebt^^

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:32

Hoi!
Ik heb een jaar of 3 geleden een tijdje YR/PSG gereden in Canada. Nu was deze ruin met zijn >1.80m een behoorlijk kasteel en is mijn huidige merrie maar 1.60m :')
Waar ik met de ruin altijd bijna te veel kracht had, is de merrie juist erg lichtvoetig en 'handig.' Hebben jullie misschien tips om de galop pirouettes iets krachtiger te maken? Ze vind alle moeilijke oefeningen harstikke leuk, maar ze draait eigenlijk iets te makkelijk waardoor ze kracht verliest.

Foto's van mijn oude ruin, ik ben trouwens 1.76m :+

Afbeelding

Afbeelding

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:59

_Snow_White schreef:
Hoi!
Ik heb een jaar of 3 geleden een tijdje YR/PSG gereden in Canada. Nu was deze ruin met zijn >1.80m een behoorlijk kasteel en is mijn huidige merrie maar 1.60m :')
Waar ik met de ruin altijd bijna te veel kracht had, is de merrie juist erg lichtvoetig en 'handig.' Hebben jullie misschien tips om de galop pirouettes iets krachtiger te maken? Ze vind alle moeilijke oefeningen harstikke leuk, maar ze draait eigenlijk iets te makkelijk waardoor ze kracht verliest.


Foto's van mijn oude ruin, ik ben trouwens 1.76m :+

[ [url=m/9SOliZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8KujgM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat bij mij goed geholpen heeft om kracht te krijgen in de achterhand en zodat hij meer zijn bekken leerde kantelen was tijdens het rijden van werkpirouettes, een overgang naar stap maken en na een paar passen weer aangallopperen. En dan tijdens de overgang en de stap de juiste lijn en houding etc behouden zoals je de pirouette rijdt. Zo zal ze leren meer geduld te hebben door niet te snel te gaan maar ook kracht ontwikkelen:)

Die is groot:o