Springwedstrijden België, bericht van VLP rond mishandeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Springwedstrijden België, bericht van VLP rond mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 14:30

Laatst stond heel Belgisch paardenland op zijn kop vanwege berichten vanuit de VLP (Vlaamse Liga Paardensport) over mishandelingen die plaatsvonden in de wedstrijdring (tijdens het inrijden). Een ruiter zou zijn paard daar 'afgeranseld' hebben waardoor het dier op hol sloeg en er (met ruiter) vandoor ging. Bijhorend artikel is er ook: https://www.facebook.com/notes/limburgs ... 854043667/

En dan het bericht van de VLP zelf: http://www.vlp.be/nieuws/algemeen/Paardenwelzijn/

En het houdt maar niet op, steeds meer foto's duiken op van fotografen die op springwedstrijden gemene zweepslagen vastleggen. Die foto's staan openbaar op facebook, maar het lijkt mij niet verstandig om deze hier neer te zetten in verband met de privacy van de ruiter. Ik kan via een PB wel een link naar het album sturen voor zij die willen. Dan kom je de foto's vanzelf tegen.

Is dit in Nederland ook zo? Zijn de organisaties niet te laks in dit soort dingen? Dat je dit thuis bij je paard doet is je eigen zaak, maar op concours je paard zo pijn doen, dat moet toch niet zomaar kunnen?

xAnthea

Re: Springwedstrijden België, bericht van VLP rond mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:48

Ik zie net foto's voorbij komen van een meisje dat haar schimmel hardhandig aanpakt. Gaat het om die foto's? Want die foto's zijn getrokken op een LRV wedstrijd denk ik? Zijn LRV en VLP aparte organisaties?

Ik vind het niet kunnen en hier mag wat mij betreft een serieuze sanctie op komen. Schrappen van het wedstrijdseizoen, punten afnemen, weet ik veel wat, maar dat die ruiters even door hebben dat zoiets niet mag. Helaas ben ik het al zo vaak tegengekomen, zelfs bij ponyruiters waarbij de vader langs de zijkant staat te roepen dat zijn kind harder moet slaan omdat pony het niet voelt, en het enige wat de jury dan afroept is dat 'het de volgende keer wel wat minder mag'. Nja daar leren ze helemaal niks uit natuurlijk :n

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 15:05

Ja idd volgens mij hebben we het over hetzelfde! Of het nu LRV of VLP is, ik vind het raar dat ze niet uitgebeld wordt... Las iets van 3 zweepslagen zijn toegestaan maar bij de vierde moet je naar de jurytoren? Dat kan toch niet serieus de enige regel zijn omtrent paardenwelzijn...

Anderzijds vind ik het wel heel sneu voor dat meisje dat ze zo publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt. Waarschijnlijk heeft ze wel veel spijt, hoop ik. Bij die andere ruiter was het blijkbaar geen uiztondering en stond hij daar om bekend. Dan heb ik al een stuk minder medelijden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:18

Mag ik een PB met de link? Ik kan het niet vinden!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:01

Ja ik snap het ook niet waarom ze geen straf krijgen :n

Ik heb er persoonlijk geen medelijden mee. Je bent op een wedstrijd waar iedereen vrije toegang heeft. Als de betreffende ruiter het dan nodig vindt om haar paard even een paar stevige zweepslagen te geven, tja, dan loop je het risico dat er wel een fotograaf is die het vastlegt. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 21:16

Ja daar heb je ook wel een punt.