Ik heb een fantastische kwpn merrie die dit jaar 16jaar zal worden. Ze is ondertussen al 4 jaar in mijn bezit, ze is speciaal op haar eigen manier. Heeft in het verleden ook wel hier en daar wat meegemaakt.. maar eens onder het zadel het braafste paard ever.
Over een twee tal jaar terug, ben ik met haar alleen gaan wandelen. Zoals altijd ging dat zonder problemen, toen kwam er een storm en waaide er een tak tegen haar hoofd. Ik heb haar toen omgedraaid en meteen weer naar huis gereden, de dag nadien wilde ze niet meer als 100 meter van de boerderij weg.
Ik heb het wandelen toen even achterwegen gelaten, grondwerk gedaan, aan de hand gaan wandelen. Geen enkel probleem!
Maar van zodra ik onder het zadel wil gaan wandelen, zelfs met een tweede paard erbij zijn er soms dagen dat ze gewoon niet wil. Er is niks waar ze bang van heeft, ze draait haar in 1 x om, en van zodra ik weer de kant probeer op te gaan die ik wil. Gaat het van dreigen steigeren tot echt hoog steigeren, kappen, bokken met haar 4 benen in de lucht springen. Alles om niet verder te gaan.. het gebeurd ook vaak op gevaarlijke plaatsen zoals aan beide kant een gracht of prikkeldraad. Ik heb op het moment dat ze zo freakt geen woord meer te zeggen.. ze neemt ook haar bit vast. Met momenten wordt het zo gevaarlijk ik verplicht ben om af te stappen en haar verder mee te nemen aan de hand
Opnieuw is er dan geen probleem meer...
Ik heb al zoveel geprobeerd, grondwerk, eerst aan de hand. Maar ik krijg gwn de indruk dat ze in het begin van de wandeling niet weg wil van huis en eenmaal 5 straten verder is ze zo gehaast dat ze zelfs trippelt om naar huis te gaan en opeens niet meer denkt aan omkeren.
Ze veroont dit gedrag nooit bij het rijden, niet in een piste, niet op een open veld. Als ik rijd lijkt ze er niet mee bezig te zijn.. over 2 jaar terug kon ik overal met haar naar toe zonder dat ze in protest ging.. is het vanaf toen met de storm dat ik trg gedraaid heb ? Of is het gewoon echt merrie gedrag? Ik heb al vanalles geprobeerd, doorpushen maar dan wordt het alleen maar erger en gaat ze hoger en hoger steigeren. Het enige wat lijkt te helpen is afstappen en haar mee nemen aan de hand om dan vervolgens de volgende straat weer op te stappen. Soms doet ze het dan de rest van de wandeling niet meer.. soms de hele tijd tot we ongeveer in de helft zitten en dan is er geen houden meer aan..
Iemand zo iets gelijksaardig?