Ik heb hier al wat rondgekeken, maar geen sluitend antwoord op mijn vraag gekregen. Ik vraag me af wanneer je nu eigenlijk klaar bent voor het rijden van een hogere reeks op jumping.
Even een schets: Ik rijd eigenlijk al jaren wedstrijd met mijn achtjarige ruin, en we zijn samen gegroeid van 50cm naar 90cm. Ik woon in België, dus hier is het echt per hoogte dat je je kan inschrijven op gewone jumpings. Daarnaast rijd ik ook Kempische Regionale, en daar werken ze wel met reeksen; bijvoorbeeld Aspiranten is 80cm clear round, A is 90cm en barrage hoger etc.
Ik neem uiteraard bijna wekelijks spring- en dressuurles, dus de begeleiding zit zeker goed. Mijn lesgeefster zegt dat ik klaar ben om 1m te gaan starten, maar ik wilde eens vragen op basis van wat jullie beslissen om hoger te gaan.

Ik ben nog al een denker en piekeraar, en wil soms te veel oplossen voor mijn paard. Ik zie mijn afstand of wel erg vroeg, ofwel totaal niet en ik heb dagen dat ik alles perfect zie, en dagen dat ik alle afstanden verklooi. Ik moet wel zeggen dat ik hem eigenlijk 8 op de 10 keer zie en er dan ook netjes op kan rijden. Als ik hem niet zie, wacht ik netjes af en zie hem vaak vlak ervoor dan toch nog, maar mijn paard is er een van 'passen of niet, we gaan!', en hij durft dan ook megagroot of erg kort afzetten.
Als ik 1m ga starten, heb ik het gevoel dat ik mijn afstanden perfect moet zien. Hoe zit dat bij de ruiters hier die nog hoger rijden, zie jij je afstanden altijd? En zo nee, hoe los je dat dan op in je parcours?
Bedankt allemaal!
Ja hoor, je mag in de vrije wedstrijd eender welke rubriek inschrijven. Je mag bij wijze van spreken het ene weekend 120cm rijden en daarna 60 of omgekeerd. Alleen bij de officiële wedstrijden binnen de rijverenigingen werken ze wel met punten, dus eens je dan een bepaald aantal punten hebt moet je overgaan. Eens je bent overgegaan, mag je ook niet zomaar terug als ik me niet vergis.
Mijn paard maakt meestal een fout (als het door hem komt, tenminste) op de oxers, niet op steilsprongen. En dan eigenlijk meestal met zijn achterbeen. Maar we zijn ooit eens, toen ik hem nog niet zo lang had, serieus fout in een hindernis beland, en dat was een oxer. Misschien vandaar... Maar eigenlijk mag je die achterste balk(en) zelfs niet meetellen.