Mogen paarden en pony's samengevoegd worden in BB dressuur

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Harry72

Mogen paarden en pony's samengevoegd worden in BB dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 20:08

Een tijdje geleden heeft mijn dochter een BB dressuur wedstrijd gereden de rubriek pony's.
Op de wedstrijddag(nou eigenlijk toen het klassement werd op gemaakt)werd in 1 keer een paard toegevoegd in de pony rubriek. Volgens ons mocht dat niet ,ik kan ook nergens in de regelementen van het KNHS vinden dat het wel mag. De desbetreffende organisatie is stellig van mening dat het wel mag bij BB, en is dan ook niet van plan de uitslag aan te passen .Heeft iemand een idee hoe het nu echt zit bij BB, of het nu wel of niet mag dat samenvoegen van paarden en pony rubrieken ?

maximuss

Re: Mogen paarden en pony's samengevoegd worden in BB dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:12

Ik kan me voorstellen dat dat bij een geringe opkomst handig is. Wat maakt het eigenlijk uit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:30

In de BB mag dat; dit omdat er geen winstpunten worden bijgehouden.
Het is voor iedereen (ook zonder startpas) een open klasse.
Wedstrijd kleding is daarom ook niet verplicht, ook mag er extra hulpmiddelen gebruikt worden (zoals een beugelriem om de hals).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 20:44

Maar er word wel een klassement bij gehouden en prijzen uitgereikt.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:47

Het geen feit dat een paardruiter beter rijdt dan een kind. Helemaal niet zelfs.
Ik denk dat kinderen daar ook minder moeite mee hebben dan de volwassene die van kinderen verliest.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-04-17 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 20:48

Meestal word BB met B dressuur in handicap verreden bij geringe opkomst.
Wij rijden ook in wedstrijdkleding.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:50

Uit het algemeen wedstrijd reglement:

Artikel 5 - Samenvoegen van categorieën/handicapregeling
1. Het samenvoegen van categorieën:
Bij een ponywedstrijd voor springen en/of dressuur dienen voor de te verrijden klassen alle categorieën te worden uitgeschreven. Er dient per klasse per categorie of combinatie van categorieën een klassement te worden opgemaakt. Bij het opmaken van het klassement is het ongeacht het aantal deelnemers toegestaan in een klasse opeenvolgende categorieën van pony’s samen te voegen. De volgende samenvoegingen zijn mogelijk: A/B, A/B/C; B/C; C/D; C/D/E en D/E.
2. Handicapregeling:
a. Indien aan een rubriek met paarden minder dan acht combinaties deelnemen is het toegestaan
deze rubriek in handicap te laten verrijden met een naastgelegen klasse.
b. Indien aan een rubriek voor pony’s na samenvoeging van categorieën van pony’s, zoals
beschreven in lid 1 van dit artikel, minder dan vier combinaties deelnemen is het toegestaan om
deze rubriek in handicap te laten verrijden met een naastgelegen klasse.
c. Wanneer (een) rubriek(en) in handicap met (een) andere rubriek wordt verreden, rijden alle
deelnemers de proef/het parcours van die klasse waarin zij startgerechtigd zijn.
d. De wedstrijdorganisatie kan in overleg met de Federatievertegenwoordiger tijdens de wedstrijd
alsnog besluiten de handicapregeling toe te passen.
e. Het in handicap laten verrijden van dressuurrubrieken is uitsluitend toegestaan indien de
desbetreffende rubrieken door hetzelfde jurylid worden beoordeeld.
f. Het in handicap laten verrijden van springrubrieken is uitsluitend toegestaan indien de
rubrieken, die worden gecombineerd, over identieke parcoursen worden verreden en op
dezelfde wijze worden beoordeeld.
g. Voor het in handicap laten verrijden van verschillende rubrieken in de discipline Mennen wordt
verwezen naar het disciplinereglement.
h. Wanneer rubrieken in handicap worden verreden of worden samengevoegd, dient het
prijzengeld of de prijzen met de hoogste waarde behorend bij de desbetreffende rubriek te worden uitgereikt.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 21:00

Dit regelement heb ik ook gekregen van het KNHS met de mededeling dat het niet mocht zelfs niet in de BB.
Maar de organisatie zegt dat ze ook met het KNHS gesproken hebben en zeggen dat het wel mag en dat ze geen boodschap hebben aan regelementen van het KNHS omdat hun de meeste dressuur wedstrijden organiseren in noord Nederland.
Ja en wat moet je daar dan nog tegen inbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:07

Ik zal wel een zeur zijn maar zie het probleem niet zo...
Lijkt me logisch dat bij een lage opkomst dingen worden samengevoegd.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 23:40

Dat klopt, maar dan hadden ze volgens mij de bb en b paarden moeten samenvoegen en de bb en b pony's of zie ik dat verkeerd ?

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 23:44

Maar voor we verder afdwalen van het onderwerp, is er iemand die mij kan vertellen waar in de regelementen van het KNHS staat dat het samenvoegen van wat ik beschreef wel mag ?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:48

Bij mijn weten mag je idd geen paarden in handicap laten verrijden met de pony"s

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 06:00

Afbeelding
Punt 6 is van toepassing, hieruit maak ik op dat het niet zou mogen.

[o]

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 06:48

Het is niet toegestaan om paarden en pony's samen te voegen. Nooit.
BB en B pony's wel.
Het maakt opzich voor een BB rubriek niet zo veel uit, en ik zou het ook best logisch vinden als in de BB Pony en paard wél gemixed mochten worden indien de paarderuiter onder de 18 is. Dus kinderen bij de kinderen en volwassenen bij de volwassenen.

Helaas zijn de organiserende verenigingen lang niet altijd op de hoogte van wat kan en mag. Zie regelmatig dat A en E pony's samengevoegd worden en dat mag niet. Maakt mij verder niet uit, maar regels zijn toch regels?
Laatst ook nog gehad dat we ingeschreven hadden voor Bb springen zonder barage (want een andere mogelijkheid was er niet), en na een foutloos parcours ging toch de bel voor de barage. Gelukkig riep de parcoursbouwer nog even snel de nummers die gesprongen moesten worden..... Lastig als je als eerste in de rubriek start. En laatste wedstrijdje van mijn dochter heeft ze 1e parcours terecht gewonnen maar had ze volgens mij 2e moeten zijn bij het tweede parcours. Kwam daar thuis pas achter en het maar zo gelaten. Degene die in mijn ogen had moeten winnen was sowieso niet bij de prijsuitreiking dus prijs was anders aan de vereniging komen te vervallen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:59

Morniclum schreef:
Helaas zijn de organiserende verenigingen lang niet altijd op de hoogte van wat kan en mag. Zie regelmatig dat A en E pony's samengevoegd worden en dat mag niet. Maakt mij verder niet uit, maar regels zijn toch regels?
Laatst ook nog gehad dat we ingeschreven hadden voor Bb springen zonder barage (want een andere mogelijkheid was er niet), en na een foutloos parcours ging toch de bel voor de barage. Gelukkig riep de parcoursbouwer nog even snel de nummers die gesprongen moesten worden..... Lastig als je als eerste in de rubriek start. En laatste wedstrijdje van mijn dochter heeft ze 1e parcours terecht gewonnen maar had ze volgens mij 2e moeten zijn bij het tweede parcours. Kwam daar thuis pas achter en het maar zo gelaten. Degene die in mijn ogen had moeten winnen was sowieso niet bij de prijsuitreiking dus prijs was anders aan de vereniging komen te vervallen.

Ik meende in het nieuwe reglement te hebben gelezen dat vanaf 1 april 2017 de E pony's wel mogen worden samen gevoegd met de A en B Pony's, omdat ze nu ook dezelfde proeven rijden.

5. Uitsluitend deelnemers, die in dezelfde rubriek dezelfde proef hebben gereden en daarbij door
dezelfde jury zijn beoordeeld, mogen in hetzelfde klassement worden opgenomen, met uitzondering
van het bepaalde in het Algemeen Wedstrijdreglement. Ook voor de Kür op muziek en voor de Midden
en Zware Tour kunnen verschillende proeven door berekening van de behaalde percentages in
hetzelfde klassement worden opgenomen mits deze verschillende proeven door dezelfde juryleden
beoordeeld zijn.

Het is allemaal een beetje onduidelijk vind ik, in het algemeen wedstrijd reglement lees ik dat het niet mag, maar in bovenstaande lees ik dat het wel mag.....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie