Met verbazing zag ik een verkoop advertentie op Facebook voorbij komen van een net 3 jarige pony die al meegeweest was op springwedstrijd klasse BB. Zover ik weet mag je pas met een 4 jarige deelnemen. Kun je zomaar zonder controle maar doen waar je zin in hebt?
Bij mijn weten wordt ter plaatse paspoort gecontroleerd....ook ivm entingen die in orde moeten zijn.
xSannee
Geplaatst: 04-04-17 20:17
De leeftijd voor wedstrijden gaat op 1 januari een jaar verder. Dit betekend dat een paard geboren in juli, officieel nog 3 kan zijn, maar voor de wedstrijden al 4 is.
Al wordt er volgens mij ook niet altijd gecontroleerd
Het hele punt in de BB is dat men tegenwoordig mag starten zonder daarvoor een startpas aan te vragen. Bij het aanvragen van een startpas moet je alle gegevens van je paard doorgeven en die worden dan ook gecontroleerd aan de hand van oa het chipnr. In de BB hoeft je alleen aan de wedstrijdorganisatie de naam van je paard op te geven....Vanuit de KNHS is daar dus geen controle op mogelijk. Paspoortcontrole is op lang niet alle wedstrijden en in alle regio's normaal (sterker nog, ik ben in bijna 20 jaar starten misschien 2x gecontroleerd). Dat wil niet zeggen dat het dan ineens mag natuurlijk maar die verantwoordelijkheid ligt, zeker in dit soort klasses, toch echt op de eerste plaats bij de ruiter.