Uitbellen bij overmatig zweepgebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amke1305

Uitbellen bij overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:00

Zojuist bij een wedstrijd een ruiter gezien die haar paard letterlijk de bak doorsloeg met de zweep. het was niet om aan te zien, als mijn dochter zo met haar paard zou omgaan, zou ik haar zelf uit de ring halen...
De meeste toeschouwers waren ontzet, mensen liepen letterlijk weg van de ring.
Ze werd door de organisatie aangesproken op haar gedrag. Ze heeft de prijsuitreiking ook niet afgewacht en is meteen vertrokken.

Nu vraag ik me af of de jury hier niet had moeten ingrijpen door haar uit te bellen met een uitsluiting/diskwalificatie tot gevolg.
Of werkt dat niet zo in de dressuursport?
Overigens gaf dit jurylid haar zelfs nog een winstpunt :( :(

Yevrah

Re: Uitbellen bij overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:01

Wat sneu... Arm beest. Ik zie het met springen vooral veel.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:02

Wat mij betreft een diskwalificatie.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:05

Regels bij het springen zijn dat je niet vaker dan 3 keer mag slaan. Hoe dat bij dressuur zit weet ik niet.

Vaak krijg je eerst een waarschuwing, de organisatie of de KNHS zullen het wel verder afhandelen als dat nodig is!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:07

Ik kan me eigenlijk geen voorstelling maken bij het geen wat jij omschrijft en dan toch een wp halen.

En ja bij jou omschrijving mag ingegrepen worden.
Bij eens een ferme tik bij een paard dat zich aanstelt doordat hij vind dat het juryhokje eng is oid is weer wat anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:08

Dit hadden ze direct aan de federatievertegenwoordiger moeten melden en de ruiter direct diskwalificeren. Sommige jury's zijn veel te soft. Ik hoop dat mensen ipv weglopen dit gedrag eens filmen en op het net kwakken, zal ze leren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:23

Publiekelijk aan de schandpaal nagelen ben ik geen voorstander van. Dat lost helemaal niks op en kan wel helemaal uit de hand lopen.
De regels mogen wel duidelijker en strenger gehandhaafd worden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:28

Heb het wel al eens meegemaakt dat diegene de ring uit is gestuurt door overmatig zweepgebruik. Bah walgelijk om te zien en iedereen klapte voor het besluit van de jury :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:19

Als official kun/moet je besluiten over te gaan tot diskwalificeren als dit voldoende was om het te zien als wreedheid.
Maar ook als toeschouwer kun je hier bezwaar tegen maken maar dan heb je wel een getuige nodig.

Change3x, waar staat die regel in de reglementen voor het springen?
edit, gevonden, vreemd hoor dat hier een max aan gesteld wordt. Aantal x zegt me nl. zo weinig.
Gelukkig staan er wel additionele opmerkingen bij dit artikel voor overmatig zweepgebruik.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:27

Ik weet niet tot hoever dat gaat eigenlijk. Heb aleens meegemaakt met wedstrijd bij mijn zus een deelnemer met een kreupel paard, die kon niet galloperen, kon het echt niet. Zelfs mijn vriend zag dat hij niet goed liep, en die weet niks van paarden! Paard heeft een paar flinke tikken gehad omdat hij "dwars en lui" was. Ik snap niet dat de jury niet ingreep, later in de uitslag had ze zelfs winstpunten, dan kun je mij wel bij elkaar vegen. Dus ja, ik weet niet, het blijft een jury sport, maar net tot hoever het wordt geaccepteerd.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:42

Ik zat vandaag bij een FNRS wedstrijd in de vak te jureren dus kon makkelijk communiceren met een ruiter. Ze sloeg/tikte verder absoluut niet gemeen, maar wel veel en vergat haar benen te gebruiken. Dus heb even vriendelijk gewaarschuwd. En hij liep zonder die tikken net zo hard.. (zacht haha)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:00

Bij mij zit je verkeerd als je zulk gedrag vertoont. Ik wil wel eerst overgaan tot een waarschuwing en daar leg ik dan de proef voor stil. Dat heb ik gisteren nog bij iemand gedaan en ik ben blij dat ik het gedaan heb want de rest van de proef was veel minder erg. Ik hoop dan ook dat ik op die manier iemand bij kan brengen dat dit niet de juiste manier is om met je paard/pony om te gaan.

Maar goed niet iedereen doet dat / durft dat. Dat is wel eens jammer.