Gedachtes tijdens de proef

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Heb jij weleens last van wedstrijd spanning?

Ja
29 (60%)
Soms
11 (22%)
Nee
8 (16%)

Totaal aantal stemmen: 48

Iris965

Gedachtes tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-17 16:28

Hoi allemaal!

Ik loop tegen een (mentaal) probleem aan.....
Alle oefeningen beheersen mijn pony en ik maar ik kan het moeilijk omzetten naar een proef. Mijn gedachtes blokkeer ik altijd tijdens een proef. ik blokkeerde (vooral in het begin) ook in mijn lijf en daardoor laat ik veel steken vallen.

Als ik voel dat mijn pony iets gespannen wordt dan word ik meteen ook gespannen (maar vooral andersom!!) en ja daar gaan we weer....

Als mensen ook zeggen "blijven lachen" dan lukt dat gewoon niet.....door de spanning hoor. Ik vind paardrijden en wedstrijden harstikke leuk!!

Niet dat ik per see moet winnen ofzo...... maar ik weet dat we het kunnen en wil het graag laten zien.

En nu denk ik steeds "als ik maar niet gespannen wordt" :')
Ik ben gewoon bang om fouten te maken.

Iemand tips? Wat denken jullie tijdens een proef? Iemand die dit probleem ook heeft/had?

Heel erg bedankt als je een reactie achterlaat.

Laurievc

Re: Gedachtes tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:31

Ik zeg: kilometers maken!

Niet in dressuur bij mij, maar in het springen. Geen stress bij mijn paard die ik tot 1.25m heb gereden, sinds september heb ik een nieuwe op wedstrijd en dit was in het begin heel spannend. Ondertussen wat wedstrijden verder is de spanning ervanaf.

Nu de eerste keren met mijn 4-jarige en ik merk dat ik het toch weer spannend vind. Maar ik verwacht dat dit ook weer over zal gaan met de nodig kilometers samen :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:48

Het probleem is dat je erg op jezelf zit te letten (zit ik niet gespannen, hoe ziet het eruit, lach ik wel), en alle aandacht die naar jezelf gaat, gaat niet naar het rijden van je proef.
Train dus jezelf erin om zoveel mogelijk aandacht op je proef en het paardrijden te richten.

Google eens op 'zelfgerichte aandacht', dan staat er wel meer uitleg, over hoe op jezelf letten ten koste gaat van de taak die je uit te voeren hebt, waardoor je het juist minder goed gaat doen.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 14:11

Erg interessant,heb google al geraadpleegd, bedankt beide!

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:14

Uit je hoofd rijden, dan heb je geen tijd voor andere gedachten ;)
Ik rij duidelijk beter als ik uit mijn hoofd rij.
Helemaal als ik de proef eerst gevisualiseerd heb en precies weet wat de lastige stukjes zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:39

Wat ik altijd doe tijdens een proef
Denken aan wat er in de les gezegd wordt.
Stap voor stap langsgaan voorbereiding van de oefening, de oefening zelf en het afwerken daarna. En als t slecht gaat denk ik wel oh oliebol en dan oke de volgende oefening weer goed rijden.
En tussendoor denk ik wel handen bij elkaar rechtop zitten etc. Eigenlijk in t kort draai ik mn lessen tijdens de proeven af
Dat werkt voor mij het beste :)
En de opmerking blijven lachen is voor mij ook een dooddoener. Ik kan/kon gewoon niet lachen als ik geconcentreerd ben. Tenzij t zo goed gaat dan wel en vaak blijft t dan ook een beetje

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+1 (pr 183,5)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 15:09

Sizzle; Ik weet niet of ik daar genoeg zelfvertrouwen voor heb (wat als ik het vergeet of doorelkaar haal?) maar zal het morgen bespreken met mijn trainster! Het zou misschien inderdaad wel heel goed kunnen werken. Ik kan het sowieso wel proberen op een onderlinge wedstrijd binnenkort!

Mag je ook 1 proef uit je hoofd doen en de ander niet?

Corien; die tip kreeg ik eerder ookal maar mijn gedachtes dwalen steeds af....maar ik zal er zeker mee gaan oefenen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:09

Iris965 schreef:
Erg interessant,heb google al geraadpleegd, bedankt beide!

Graag gedaan. Ik vergat nog een zoekterm voor Google: taakconcentratietraining (in jouwgeval is je taak het rijden van je proef). Als je jezelf daarop traint moet het goed komen. Succes!

Wat Sizzle doet is eigenlijk zelfde principe, door het uit het hoofd rijden moet daar wel al je aandacht naar toe gaan en heb je geen ruimte voor andere gedachtes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:31

Die zeikerds die zeggen dat je moet blijven lachen, lekker afwimpelen...
Ik rij bijna 20 jaar en ik lach nooit tijdens het rijden hoor... Dat betekent heus niet dat je er geen plezier in hebt!!!!!!!!!

Verder volg ik even, ik kan prima rijden en concentreren in de proef. Maar blijf vrij hoog in de ademhaling. Hiervoor zorg ik dat ik mijn proeven goed ken en bij het leren van de proef zorg ik dat ik echt rustmomenten inlas. Even goed uitblazen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:38

Ja, je mag 1 proef uit het hoofd doen en dan de andere proef weer voor laten lezen.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:42

Je moet juist weg van de angst om een onderdeel fout te doen.
De proeven zijn doorgaans logisch en zelfs als je een foutje maakt dan heb je misschien een minpunt, maar dat is minder belangrijk dan een verder fijn gereden proef.
Daarnaast.....het zijn maar regionale proefjes, geen olympische spelen.
Als je vandaag een volte vergeet zul je dat volgende maand heus niet nog een keer vergeten ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie