Ijzers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femkekas

Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 14:24

Hey!
Ik ga misschien binnenkort op wedstrijd met mijn paardje, maar ik heb ze nu alleen voor op hoefijzers staan, nu is het outdoor seizoen aan het beginnen waardoor veel wedsteijdjes op gras zullen zijn. Wat is verstandig? Op 4 ijzers zetten? Helemaal geen? Zo laten?
Groetjes!!

Brainless

Re: Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:35

Veel paarden kunnen prima, in de basis (B-L) zonder ijzers op gras wedstrijd lopen.
Ik zou eerst kijken hoe het blootvoets gaat.
IJzers zitten er bij wijze van spreken zo onder, dus eerst maar starten en als je ze alsnog nodig hebt kun je daar alsnog voor kiezen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:38

Wat voor wedstrijden rijd je? Dressuur, springen en welk niveau? Ik neem aan dat hij niet voor niks voor op ijzers staat, dus als je zonder ijzers wilt starten kun je overleggen met je hoefsmid of dit een goed idee is. Glijdt je paard snel weg op gras?
Ik vind het een beetje aan het paard, discipline en niveau liggen wat je het beste kunt doen. Het veiligst is 4 ijzers met schroefgaten zodat je op gras stiften erin kunt draaien. Dit vind ik voor springen bijv dan nog wat belangrijker dan in de dressuur, en een B proef met vooral grote voltes is weer wat makkelijker dan dat je M rijdt en er meer wendingen zijn, met meer kans op glijden. Wat zegt je hoefsmid ervan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:38

Heel verschillend per paard is mijn ervaring.
Ik heb er gereden die zonder problemen door lopen. En ook zelden een pasje schuiven.
Ik heb er gereden die meteen verkorten in de pas en spanning in het lijf maken omdat ze bang zijn uit te glijden en het door zo krampachtig te lopen nog glijden ook.

Kun je zo niet een paar keer op gras rijden?
Dan weet je het wel.

Ik praat dan wel over dressuur. Springen heb ik altijd ijzers gebruikt.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 29-03-17 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:39

Ik zou sowieso nooit zonder ijzers op gras starten, heb het ook nog nooit gedaan.
Zelf één keer gezien dat iemand met een jong paard op gras startte, dat gras was nog wat nat van de nacht... Paard stond alleen voor op ijzers, maar gleed daardoor achter gigantisch lelijk uit.

Nee, voor mij niet zonder ijzers.

Je kan natuurlijk goed voor jezelf testen of je het aandurft zonder ijzers, door zelf thuis een keer zonder ijzers op gras te gaan rijden. Bij voorkeur óók een keer wanneer het gras iets aan de natte kant is maar de ondergrond droog. Dan voel je meteen wel hoe zeker je paard is op verschillende ondergronden (nat gras en droog gras).

En je kan natuurlijk ook kijken hoeveel wedstrijden er in jouw omgeving op zand worden georganiseerd. Hier in de omgeving zijn dat er nog best wel wat!

femkekas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 14:43

Bedankt! Ik heb vaak gehoord dat je juist mèt ijzers sneller uitlglijdt? Maar dat is dan niet zo?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:46

femkekas schreef:
Bedankt! Ik heb vaak gehoord dat je juist mèt ijzers sneller uitlglijdt? Maar dat is dan niet zo?

In principe glijden ijzers meer dan bloot. Maar je doet natuurlijk proppen/kalkoenen/schroeven in de ijzers, waardoor je dit juist niet hebt. Wil je dat niet, dan moet je zéker geen ijzers gaan gebruiken als je op gras wilt starten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:48

Ik ben pro-ijzerloos/anti-ijzers en als je paard goed bekapt is en gewent is om buiten in een (natte) wei te lopen zal uitglijden reuze meevallen. Eventueel kan ne zo vijlen dat je een beetje extra grip hebt bij de hielen.

Verder ken ik Iemand die op vrij hoog niveau hebben gesprongen em gecrosst zonder ijzers en die zei dat ze andere mét ijzers en kalkoeken zag glijden en zijzelf niet

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:49

Janine1990 schreef:
femkekas schreef:

In principe glijden ijzers meer dan bloot. Maar je doet natuurlijk proppen/kalkoenen/schroeven in de ijzers, waardoor je dit juist niet hebt. Wil je dat niet, dan moet je zéker geen ijzers gaan gebruiken als je op gras wilt starten.

Dit, en om kalkoenen in de ijzers te kunnen doen moet je smid stiftgaten in de ijzers maken voordat hij je paard beslaat. Daar moet je dus op tijd rekening mee houden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:50

Mijn paard heeft ijzers voor en op gras draai ik er kalkoenen in. Gaat prima :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:52

Ik zou naar je paard kijken, maar liever blootvoets blijven. Anders blijf je ook bezig met kalkoenen draaien. Zeker in de lagere klasse met een handig paard heb je ze nog niet nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:54

Lieke schreef:
Ik zou naar je paard kijken, maar liever blootvoets blijven. Anders blijf je ook bezig met kalkoenen draaien. Zeker in de lagere klasse met een handig paard heb je ze nog niet nodig.

Wat is een handig paard?

Ik denk dat juist in een lagere klasse ze eerder nodig zijn, omdat die paarden vaak nog kracht en balans missen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:55

Ijzers gebruik je inderdaad met schroeven/kalkoenen/proppen (streektaal gebonden) :+
Alleen ijzers is niet aan te bevelen,dan kun je ze beter zonder ijzer laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:56

femkekas schreef:
Hey!
Ik ga misschien binnenkort op wedstrijd met mijn paardje, maar ik heb ze nu alleen voor op hoefijzers staan, nu is het outdoor seizoen aan het beginnen waardoor veel wedsteijdjes op gras zullen zijn. Wat is verstandig? Op 4 ijzers zetten? Helemaal geen? Zo laten?
Groetjes!!

Ik zou het eerst zonder proberen. Als het niet gaat kan je ijzers met gaten voor stiften nemen. Ik vind dat laatste een heel gedoe, met indraaien op het wedstrijdterrein, achteraf weer uitdraaien, verliezen, aantikken etc. Dus je maakt het jezelf een stuk gemakkelijker als je eerst eens bekijkt of het zonder gaat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:01

Maar hij staat al voor op ijzers, en we weten niet waarom. Dus voor je ijzerloos kunt proberen, moet je wel zeker weten dat dit ook kan bij dit paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:22

bruintje123 schreef:
Ijzers gebruik je inderdaad met schroeven/kalkoenen/proppen (streektaal gebonden) :+
Alleen ijzers is niet aan te bevelen,dan kun je ze beter zonder ijzer laten staan.

Bij mijn merrie kan het makkelijk, maar ik doe het eigenlijk niet vaak omdat die dingen er zo ingedraaid zijn.

Ik zou even aankijken hoe het gaat met een kleine maat schroef voor en zonder ijzers achter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:28

Nies_ schreef:
bruintje123 schreef:

Bij mijn merrie kan het makkelijk, maar ik doe het eigenlijk niet vaak omdat die dingen er zo ingedraaid zijn.

Ik zou even aankijken hoe het gaat met een kleine maat schroef voor en zonder ijzers achter.

Ik denk dat het op zandgrond wel te doen is, bij droog weer.
En dan bedoel ik niet puur zand... Maar in mijn omgeving start je veel op klei/veen grond... Geloof me, dan wil je echt niet op ijzers zonder proppen hoor... :oo

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:36

Ik heb precies dezelfde vraag en dezelfde situatie maar heeft de mijne nu geen ijzers. Ik start L1 en wil niet onderruit gaan maar het lijkt mij best een gedoe allemaal met ijzers en schroeven eronder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:43

Ik kom uit de zandgrond omgeving, maar op nat gras rij ik niet met ijzers zonder schroeven. Dat vind ik in de wendingen toch echt te risicovol. Of als eens een keertje opzij springen.

En inderdaad ze zijn er zo ingedraaid.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:47

Ik weet niet waarom je paard voor op ijzers staat maar persoonlijk vind ik zonder ijzers het makkelijkste. Dat zou ik dus proberen.

Voor je wedstrijden; gewoon eens zonder ijzers proberen. Als je voor wel ijzers hebt zou ik daar stiftgaten in laten zetten zodat je wel met stiften kunt rijden. IJzers zonder stiften op gras lijkt me erg glad.

Ik heb geen bak tot mijn beschikking en rij het jaar rond zonder ijzers in de wei en dat gaat prima. Ik heb een handig paard dat heel zeker op zijn voeten staat. Dat scheelt denk ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:56

Tja, wil je je paards hoeven verpesten door ze te laten rotten en gevoelloos te maken? De doorbloeding in benen wordt tegengehouden door ijzers, dus het lijkt me dat dat niet bevorderlijk is voor de wedstrijd...

Als hij blootvoets op de wei loopt zonder glijers kan hij het in ieder geval wel. Je kunt altijd een keertje in de wei trainen en zien hoe het gaat.

edit: oh zie dat hij al op ijzers staat. Zonde. Maar dan zou ik in dit geval ijzers nemen met gaten voor stiften en achter bloot laten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:59

Is per paard anders, die van mij staat achter ook bloot en bij hem gaat het prima, ook met uitgestrekte galop e.d.
Maar een ander paard die ik ken glijdt heel erg op blote voeten. Ik denk dan je het even moet testen op een stukje land, ook wanneer het een beetje nat is (natuurlijk voorzichtig beginnen).
Zonde om ijzers onder voeten te knallen die het niet nodig hebben :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:37

JoskaH schreef:
Tja, wil je je paards hoeven verpesten door ze te laten rotten en gevoelloos te maken? De doorbloeding in benen wordt tegengehouden door ijzers, dus het lijkt me dat dat niet bevorderlijk is voor de wedstrijd...

Als hij blootvoets op de wei loopt zonder glijers kan hij het in ieder geval wel. Je kunt altijd een keertje in de wei trainen en zien hoe het gaat.

edit: oh zie dat hij al op ijzers staat. Zonde. Maar dan zou ik in dit geval ijzers nemen met gaten voor stiften en achter bloot laten.

Aaah, daarom loopt mijn paard zo slecht _O-

Wat weer een nuttige toevoeging :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:44

Die van mij loopt prima op zijn ijzertjes op het land hoor, ook als hij een sprintje (of 10 :+) trekt met zijn matties.
Maar in de proef is het een ander verhaal... een uitgestrekte galop of een scherpe wending is gewoon anders dan een vreugde sprintje. Daarbij doen sommige paarden het bloot prima op een nat veld en anderen zijn wel glijerig. Hangt ook af van de durf van het paard en zijn kracht en evenwicht.

De mijne redde zich prima op het gras toen die bloot was. Paard van een vriendin ging snel onderuit.
Die van mij start ik nu niet meer op het gras. Dan zou die voor stiften in moeten en achter niks... het verschil vindt ik dan te groot. En het niet waard voor een proef als er nog genoeg andere wedstrijden zijn op zand.
Buiten doen we wel een galopje in het gras. Geen stiften... en geen probleem