binnenkort proefje draver valt uit galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

binnenkort proefje draver valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:05

Hoi,

Ik heb een verzorgpaard een draver.
Nou ga ik een onderling proefje mee doen dus geen big deal.
We zijn met lessen al ver gekomen. Dus het stap/ draf gedeelte met stelling en buiging ga ik met vertrouwen tegemoet, maar....
owowow de galop....
Hij springt netjes aan zowel linker als rechter galop. Als ik hem dan gelijk op een volte zet dan gaat dat niet keurig netjes, maar hij blijft in galop.
In de proef moet ik eerst over de lange zijde en dan pas een volte en daar hebben we een probleem.
Hij gaat te snel( onstuimig), valt eruit en gaat hard draven.
Tuurlijk hier werken wij aan in de les en nee voor de proef gaan wij dat niet meer fixen, maar hoe zorg ik dat ik de schade beperkt hou?
Ik hoef niet te winnen( gaat ook niet lukken) maar t is wel fijn om te zorgen dat ik niet helemaal genekt word door de galop.
Help!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:10

Het netjes oplossen als het gebeurt. Wellicht zou ik er in dit geval voor kiezen om zelf eerder terug te nemen en hem voor de volte weer aan te laten galopperen zodat je wel je punten voor de volte hebt.

Daarnaast voor jezelf een haalbaar doel stellen voor de wedstrijd zodat het voor zowel jezelf als het paard een leuke dag wordt!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:17

Xjosee schreef:
Het netjes oplossen als het gebeurt. Wellicht zou ik er in dit geval voor kiezen om zelf eerder terug te nemen en hem voor de volte weer aan te laten galopperen zodat je wel je punten voor de volte hebt.

Daarnaast voor jezelf een haalbaar doel stellen voor de wedstrijd zodat het voor zowel jezelf als het paard een leuke dag wordt!

Owh das een goede idd. Morgen oefen ik dus gelijk ff testen. Als ik hem voor t uitval moment ff terug neem en gelijk opnieuw aan spring kan ik de volte iig redelijk rijden dat scheelt punten mindering.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:34

Ik denk niet dat dit is wat je wil horen, maar stel die wedstrijden dan nog even uit.
Ga thuis werken aan de galop en wacht tot je paard sterk genoeg is om wel dat stuk te galopperen, het heeft tijd nodig...

RianneH

Re: binnenkort proefje draver valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:37

Ach, bij een onderlinge is de druk niet zo hoog, ik zou er zelf zelf voor kiezen de galop niet te laten zien wanneer het nog zo niet bevestigd is. Verlies je je punten op zeker, maar liever met een fijb gevoel de proef door dan te pushen om toch een ongecontroleerde galop te tonen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:46

Ach.. geniet van je proef en focus op jullie sterke punten. Valt ie uit galop? Jammer dan, volgende keer beter.
Train er tussendoor gewoon lekker mee verder. Galop kan natuurlijk altijd een ding blijven bij dravers, dus daar zul je ooit wel over na hebben gedacht.

Succes en nogmaals geniet ervan!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:49

Als hij terug valt in draf kun je denk ik het beste eerst zorgen dat hij rústig draaft, dus niet hard en onstuimig, en dan in de eerst volgende hoek (of op de volte als je daar bent) gewoon rustig opnieuw aanspringen. Probeer je volte netjes te rijden (ook als je op dat moment niet in galop zit).
Als hij on draf valt moet je dus niet snel snel snel drijven in de hoop dat hij in galop aanspringt, want dan wordt het sowieso niks :P maar gewoon rustig ademhalen, diep gaan zitten en hem terugnemen naar een rustige draf. Dan in de hoek rustig de galophulp geven. Els je merkt dat je te weinig controle hebt op dat moment zou ik er voor kiezen om gewoon in draf verder te gaan en niet opnieuw aan te springen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:49

ijssnuiver schreef:
Ik denk niet dat dit is wat je wil horen, maar stel die wedstrijden dan nog even uit.
Ga thuis werken aan de galop en wacht tot je paard sterk genoeg is om wel dat stuk te galopperen, het heeft tijd nodig...

Onderlinge kan denk wel als ze niet voor de punten rijdt én om het paard denkt ;)
Leuk voor de ervaring toch?

Ik gok dat de proef is opgedeeld in verschillende zinnen.
Voorbeeldje:

12. Tussen F en A arbeidsgalop op de rechterhand
13. C X C grote volte
14. Tussen F en A arbeidsdraf

Als je 'slim' rijdt spring je tussen F en A aan in de galop. Dat is in de hoek.
Dan kun je op de lange zijde (K E H) je draver netjes terug nemen in draf. En dan zet je hem voor C weer in de galop en rijd je de volte. Na C neem je hem op de lange zijde (M B F) weer terug.

Dan heb je punt 12 getoond, je bent namelijk aangesprongen in de arbeidsgalop, en die heb je tot A (wat het einde van punt 12 is) getoond.
Dan neem je hem terug naar draf op de lange zijde(Wat buiten punt 12 en 13 valt)
En spring je in de hoek voor C weer aan (Valt ook buiten punt 12 en 13)
Dan rijd je je volte in de galop en kun je besluiten om de volgende lange zijde in de galop te proberen of om terug te rijden.
Bij dat laatste komt er bij 14 te staan: 'Viel eerder terug' of 'niet getoond'.

Bij een aardige jury krijg je bij 12 en 13 geen minpunten, want die onderdelen heb je getoond :P
Een jury die wat strenger kijkt zal wel ergens neerzetten: 'valt in draf'.

Je mag er mee doen wat je wil.. Maar rij maar lekker je proef zonder stress :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:54

Dat laatste zou ik echt nooit doen, express fouten maken...

Probeer er uit te halen wat er in zit, concentreer je en denk aan wat je juist wèl wilt: niet denken "nu valt hij er zometeen uit" maar bijv. "been er aan houden hier, nog een klein stukje doorzetten"

Valt ie er toch uit? Gewoon weer aanspringen +:)+

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:01

Nibbit schreef:

Probeer er uit te halen wat er in zit, concentreer je en denk aan wat je juist wèl wilt: niet denken "nu valt hij er zometeen uit" maar bijv. "been er aan houden hier, nog een klein stukje doorzetten"

Ik vind het idee van Joaltijd juist heel goed. Want dan bepaalt TS wanneer hij terug in draf overgaat, niet het paard zelf.

Beeter een klein stukje goed, dan een langer stukje minder goed is mij mening :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:02

Joaltijd schreef:
ijssnuiver schreef:

Onderlinge kan denk wel als ze niet voor de punten rijdt én om het paard denkt ;)
Leuk voor de ervaring toch?

Ooh dat zeker wel...
Maar dan nog zou ik niet gaan voordat de galop beter bevestigd is(ik heb ook een draver, dus ik snap de struggels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:27

Nibbit schreef:

Ik snap wat je bedoelt hoor :)
En ik deel inderdaad de instelling: 'valt ie er toch uit, weer lekker aanspringen' en 'concentreren op de goede punten'.

Ik heb ook dravers gereden en weet hoe lastig de galop kan zijn. Mijn idee van het terugrijden is juist dat je het paard dan voor bent. Als de galop op de lange zijde nog niet helemaal bevestigd is kun je het paard beter zelf netjes terugrijden dan dat hij uit de galop valt.
Als het paard het niet kan, kan hij het gewoon niet. En dan is het ook niet fair om het paard te pushen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om expres fouten te maken, maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. En dan kun je de schade op deze manier nog ietsie beperkt houden. Op een onderlinge wedstrijd vind ik dat wel oké.

Voor een echte wedstrijd zou ik ook adviseren om niet te starten. Gewoon omdat niet alle onderdelen haalbaar zijn voor ruiter en/of paard. En uiteraard mag TS besluiten of ze de manier die ik schreef oké vind om te gebruiken, en zo niet? Dan is dat ook helemaal prima!

TS, Gewoon lekker starten en je focussen op de goede punten!
Onderlinge wedstrijd is gewoon voor de gezelligheid en ervaring :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:33

Echte wedstrijden ben ik ook niet van plan met hem, maar af en toe een F proef lopen lijkt mij leuk, gelijk een soort tussentijdse toets en idd ik ga hem niet afdwingen wat hij niet kan. Dat werkt bij hem( elk paard denk ik zo) averechts. Dan veegt hij de bak met mij aan en hebben ze in de kantine echt wat om om te lachen Maar idd moet wel leuk blijven voor mij, maar zeker ook voor hem.