Ademhaling tijdens de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 20:37

senna21 schreef:
Een instructeur Centered Riding zou je hier zeker bij kunnen helpen, of lees zelf het (Engelse) boek van Sally Swift. Reuze leerzaam, niet alleen voor de ademhaling.


Mwah, als ik dit Google raak ik nu niet echt onder de indruk van de websites van mensen die zichzelf een Centered Riding instructeur mogen noemen... Na deelname aan een clinic al een certificaat krijgen... Tsjah, sorry... Klinkt mij een beetje als trend in de oren. Als ik kijk naar de speerpunten is dat hele CR iets dat elke goede instructeur meeneemt. Maar dat terzijde...



c_alsemgeest schreef:
Ja dat kan... hoeft zeker niet maar is wel mogelijk.

sommige oefeningetjes geven aan dat je een bepaald aantal tellen moet inademen, dan uit weer een aantal tellen etc...
Maar mensen hebben een eigen ademhalingsfrequentie, dus als je van jezelf best traag ademt en met een dergelijke oefening ga je sneller ademen dan je nodig hebt krijg je een overschot aan zuurstof en ben je eigenlijk aan het hyperventileren.



Aah logisch, maar heel erg goed om te weten voordat ik begin aan dat soort oefeningen! Dankjewel!


Alice13 schreef:
Ik zeg geen dingen als how of rustig maar meer "wat doe je dat toch goed "en tegen mezelf "diep de hoek in "en "zitten en rijden. " zou eigenlijk niet weten waarom jury daar commentaar op moet geven.

Ademhalingsoefeningen waarbij je met de oefeningen bezig moet zijn zouden voor mij allemaal afvallen ik moet in de proef toch echt m'n volledige aandacht bij mijn paard en het rijden hebben.
Ik hou mijn adem vast als het spannend is dus het praten werkt voor mij heel goed en hoeft natuurlijk helemaal niet hard en niet in de buurt vd jury als je denkt dat het tegen je werkt.


Artikel 127, lid 3 van het wedstrijdreglement dressuur: Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn fouten, waar door het waarderings cijfer van de oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse ZZ-Zwaar geeft dit 1 aftrekpunten bij alle internationale proeven 2 aftrekpunten.

Dus ik waag het er maar niet op :P Maar wat jij verder aangeeft is voor mij inderdaad ook geen optie.


Dee_Es schreef:
Ik zou klein beginnen. Aangezien TS met gewoon rijden nergens last van heeft lijkt het me wat overdreven om er meteen nieuwe instructeurs bij te gaan halen. Ook tellen zou ik mee uitkijken. Als je dan toch ergens op wilt focussen dan zou ik letten op het uitademen. Bij een hoge ademhaling ademen we niet goed uit waardoor er teveel CO2 in het bloed komt. Dat hoge CO2 gehalte geeft een seintje naar het lichaam dat het lichaam meestal vertaald in te weinig zuurstof, wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Het lichaam reageert of dat gevoel van te weinig zuurstof door nog oppervlakkiger en sneller te gaan ademen (of zelfs hyperventileren). Een keer goed uitademen of zuchten doorbreekt dit en maakt het mogelijk om terug te gaan naar buikademhaling.

Neuriƫn of zingen helpt inderdaad ook super maar dit vindt de jury meestal geen goed idee ;).


Dank, ik ga flink zuchten/uitblazen op de plekken waar ik die ruimte even heb!

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:20

Oh vandaar die lage punten ligt helemaal niet aan m'n rijden Whahaha.

Zucht en kreunze! Laat even weten of het je helpt.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:30

Hahaha, nou daar kan ik dus niets over zeggen :P Maar ik waag het er met mijn brave dodo maar niet op :P

Ik ga het zeker laten weten! En als er nog meer tips komen, hoor ik het graag!