tot hoelang sportpaard in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_AnnelotD

tot hoelang sportpaard in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:42

hee allemaal,

ik heb een vraag / zin om een discussie te voeren :P

ik heb een mooie merrie van acht, dus dat is bij die van mij nog niet aan de orde, maar toch vroeg ik het me af.. Tot hoelang mag een SPORTpaard meedoen in de sport? is daar een bepaalde regel voor? zo niet tot hoelang zouden jullie een sportpaard meelaten doen in de sport? (heb zelf een sportpaard dus vandaar dat ik het daarvoor vraag, al denk ik niet dat het heel erg veel verschil maakt *\o/* )

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:45

Is geen regel voor, zolang je paard het nog leuk vindt en het niet ten koste gaat van zijn lichaam. Ik startte zelf nog met een paard Z1 op 21 jarige leeftijd

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:46

Zolang je paard er plezier in heeft en het fysiek aan kan... Liever iets te vroeg op pensioen dan te laat. Dat geldt trouwens voor alle paarden.

HiFive5

Re: tot hoelang sportpaard in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:52

De ene zegt tegen een sportpaard als die parcours van 80cm springt, de andere geeft de naam sportpaard als die 1m30 internationaal springt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:54

mijn pony word in april 24 en we rijden gewoon nog wedstrijden in de Z1 paarden, we zijn aan het trainen voor het Z2.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:56

Er loopt een paard van een bokker inter 1 met 22 jaar. Maar internationaal mag je in het jaar dat je paard 20 wordt starten

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:57

HiFive5 schreef:
De ene zegt tegen een sportpaard als die parcours van 80cm springt, de andere geeft de naam sportpaard als die 1m30 internationaal springt.

Onder een sportpaard zie ik altijd een paard die speciaal voor is gefokt en "goeie" ouders heeft die zelf ook bekend zijn in de sport :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:06

Mijn paard is 12 en met actief pensioen. Van 4 tot 12 'sportpaard' geweest. Heeft een blessure en ik had het idee dat ze er wel klaar mee was. Tot Z2 gereden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:08

_AnnelotD schreef:
HiFive5 schreef:

Onder een sportpaard zie ik altijd een paard die speciaal voor is gefokt en "goeie" ouders heeft die zelf ook bekend zijn in de sport :)

Oh vergeet mijn post dan maar ..
Die van mij is maar een pony kruising die het tot het Z2 tussen de paarden heeft geschopt... geen sportpaard te noemen blijkbaar..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:10

@ annelotD: een sportpaard is een paard dat zelf (hoog) in de sport loopt. Afstamming heeft daar weinig mee te maken: er zijn heel veel goed gefokte paarden die in de sport niks te zoeken hebben en er zijn heel veel papierloze paarden die het heel goed doen in de sport.
Een paard een sportpaard noemen puur op afstamming is een verkooptruc om de prijs op te drijven. Jouw merrie is dus maar een sportpaard als ze op een mooi niveau in de sport loopt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:35

Mijn pony is beleerd met 4 jaar en heb haar gestart vanaf 5 jaar. Ik ben opgehouden toen ze 9 was. Ik vond dat ze genoeg had gepresteerd. Z1 dressuur , klasse 1 endurance en L springen. Ook hebben we gecrosst.

Pony moest elk jaar hard trainen met koppie er bij. Ik had mijn doel behaald met mijn zelfgefokte pony , plus dat ik mezelf t groot vond en dat ik 18 ben geworden.

Het is ook eens klaar met presteren presteren presteren..
(Natuurlijk van 4 tot 9 jaar altijd afgewisseld, buitenritje, zonder zadel, vrijheidsdressuur, springen, longeren)
Nu is ze drachtig van haar eerste veulentje en rijd mijn goede vriendin op haar

Wel zitten we nog in het palomino show team
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:41

Def schreef:
_AnnelotD schreef:

Oh vergeet mijn post dan maar ..
Die van mij is maar een pony kruising die het tot het Z2 tussen de paarden heeft geschopt... geen sportpaard te noemen blijkbaar..

Dit dacht ik ook haha :+ dus als mijn wees, koepaard train tot het Grand Prix is het nog steeds geen sportpaard? Laatmaar ik ga de bossen wel weer in :7

Even terug bij het onderwerp: je paard laat je vanzelf wel weten als het genoeg is, daar zijn geen regels voor. En het heeft natuurlijk ook met je rijden te maken. Ruiters die rijden op gevoel en ontspanning kunnen meestal langer met hun paard dan geen gelul, in de krul ruiters.
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 23-02-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:57

Mijn 16 jarige word nog steeds beter, loopt al jaren ZZ, afgelopen jaar 3 hippiade tickets bemachtigd. Of het een sportpaard is zijn de meningen over verdeeld, ze is 100cm ;) . Dit voorjaar even een operatie en komende zomer weer knallen.

Mijn 20 jarige begint pas aan zijn sport carrière, als bixie pony na een leven als dekhengst.
Mijn 23 jarige wil nog super graag, maar is met actief pensioen ivm een aantal mankementjes.

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:56

maximuss schreef:
@ annelotD: een sportpaard is een paard dat zelf (hoog) in de sport loopt. Afstamming heeft daar weinig mee te maken: er zijn heel veel goed gefokte paarden die in de sport niks te zoeken hebben en er zijn heel veel papierloze paarden die het heel goed doen in de sport.
Een paard een sportpaard noemen puur op afstamming is een verkooptruc om de prijs op te drijven. Jouw merrie is dus maar een sportpaard als ze op een mooi niveau in de sport loopt.

ja ook hier ben ik het mee eens! het is (voor mij) meestal een combinatie van en en als je begrijpt wat ik bedoel :)

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:58

Kabayo schreef:
Mijn pony is beleerd met 4 jaar en heb haar gestart vanaf 5 jaar. Ik ben opgehouden toen ze 9 was. Ik vond dat ze genoeg had gepresteerd. Z1 dressuur , klasse 1 endurance en L springen. Ook hebben we gecrosst.

Pony moest elk jaar hard trainen met koppie er bij. Ik had mijn doel behaald met mijn zelfgefokte pony , plus dat ik mezelf t groot vond en dat ik 18 ben geworden.

Het is ook eens klaar met presteren presteren presteren..
(Natuurlijk van 4 tot 9 jaar altijd afgewisseld, buitenritje, zonder zadel, vrijheidsdressuur, springen, longeren)
Nu is ze drachtig van haar eerste veulentje en rijd mijn goede vriendin op haar

Wel zitten we nog in het palomino show team
[ [url=m/QDQs2t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MZwbDL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RvnuRL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8wYu3a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3CFFKH.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2NYnZq.png]Afbeelding[/url] ]

wat een mooie pony! heel erg veel succes en plezier met het veulentje alvast! <3

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:01

Mijn shetlander was 20 toen ze zich in het Z klasseerde. Op en top fit! Daarna gestopt omdat Z 'gewoon' mijn einddoel was met haar. Vorig jaar (23) nog 1x HC L gestart, gewoon voor de fun. Ze wordt nu 24 en loopt niet meer in de sport, maar dat was vooral omdat ik een nieuwe jonge pony kreeg. Als ik door was blijven trainen had ze misschien nog wel in de wedstrijden gelopen. Zo lang ze fit genoeg zijn lekker door blijven gaan!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:06

Wij hadden op de club een meisje welke met een 32 jarige pony nog de sport in is gegaan ( dressuur) zijn zelfs nog kringkampioen geworden en hoog geëindigd op de Overijsselse.
Vond dat toen wel heel bijzonder, flink late carriere en toch nog prima meedraaien tussen al die jonkies. Echt zo'n lief wollig wit D pony'tje was dat