[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:42

Fijn liss dat alles over is waren inderdaad erg warme dagen om te moeten verhuizen.

Oh jij was ook vroeg en naar het bos ook erg fijn

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:04

Welkom Bamsy!

Liss ook lekker vroeg. Idd wel erg warm om met van alles en nogwat rond te sjouwen. Wel lekker vroeg bij de paarden geweest.

Net mijn les gehad. Het was WARM. paard had het ook wel warm dus rustig aan gedaan. Veel basiswerk. Losmaken klein beetje sluiten en er weer uit. Veel stappen.

Ze heeft me niet echt iets nieuws verteld, maar het is wel fijn om een paar ogen langs de kant te hebben. Ik ga het iig een paar lessen aankijken of het dan nog bevalt en of we ook echt wat leren. Eerste indruk is redelijk positief iig.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:05

Misschien voor haar ook even aftasten. Klinkt iig beter dan de eerste les meteen je paard over de zeik door verkeerde inzichten oid (denk niet dat jij het zo ver zou laten komen, maar bij wijze van..)

Ik heb vanmiddag ook gelest. Laatste beetje koorts is er nu wel uit gezweet denk ik _O- (maar meer door de koorts dan doordat t zo heftig was hoor :D) Wel echt fijne stukken. Hij werd af en toe wel iets te fanatiek en dan is die dikke speknek niet altijd een voordeel :+ Maar ik was blij!

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:32

Hij kan nogal over de zeik gaan, dus ik ben daar wel voorzichtig mee. Iedere keer als ik er vanaf donder dan lig ik ook gelijk in het ziekenhuis :')

Het is van beide kanten idd aftasten. En het een paar keer geven om te kijken of het echt past.

Dikke speknek problemen ken ik :') hopelijk is morgen de koorts over Noukie. Ziek zijn is toch ook niks.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:39

Welkom Bamsy! Wat een prachtig paard hebben en wat een ontzettend mooie combinatie vormen jullie! Het plaatje is helemaal af! *jaloers*

Noukie, klinkt goed die peut! Heb je zelf ook lichamelijke klachten buiten het rijden om? En dapper om te gaan rijden ondanks je koorts! :oo

Michelle, wat gaaf klinkt dat zeg! Vraagt om filmpjes natuurlijk! :D

Mellamoshan, we gaan echt hard hier inderdaad! :') En beetje jaloers dat jij naar het strand kon! :oo
Heb ik echt nog NOOIT gedaan.

Liss, nu lekker uitrusten en thuis worden in je nieuwe huis! Veel woonplezier en geluk gewenst daar! *\o/*

Peelie, klinkt goed die proefles! Begrijpelijk dat je met de warmte wat rustiger oppakt. Hoop dat er nog wat meer verdieping komt voor jou!


Ik heb vanavond ook gereden! Hier was het echt lekker om te rijden!
Was wat zoekende omdat hij niet zo snel reageert en niet zo makkelijk heet wordt. Maar ik kreeg het uiteindelijk wel redelijk voor elkaar. Uiteindelijk kreeg ik hem fijner in de hand gesteld, waarbij ik minder onrustig met de handen werd en hij lichter in de hand werd maar wel een fijn contact behield en mooi bergopwaarts ging. Alleen het vlugge mist naar mijn idee nog wel. Maar goed, bij elkaar blijven kost ook best moeite met zo'n lang lijf. En nog wel eens het idee dat ik wel spanning in mijn lijf opbouw bij het been geven.
Moet nog ff een lesje plannen voordat m'n juf op vakantie gaat. :D

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:42

bamsy welkom! Vooral die foto van 2014 naar 2018, wát een verschil zeg!

Noukie, die oefening is ook leuk. Van wijken naar appuyeren en/of terug.
Wat gaat ze aan het scheve bekken van jou doen?

miicchhellee wat gaaaf zeg! Wat zal jij op een roze wolk zitten. :D

mellamoshan genieten zeg op het strand. Daar ben ik stiekem wel jaloers op. Met deze temperaturen een windje in je haar, genieten. :+:

liss wij zijn 19-07 verhuisd, ellende he met die hitte. Ik weet hoe je je voelt. :(:) Maar als je daarna kan genieten van je nieuwe huisje, ben je dat vast zo vergeten.

Gail, ik hoop echt voor je dat je eindelijk een fijne lesjuf hebt gevonden.
Ik heb wel eens meegemaakt dat de lesjuf zo niet bij mij en mijn pony paste, dat ik na 20 minuten les niet meer kon galoperen! Gewoon NIET. Ik ben na die les een week bezig geweest om haar terug onder het zadel in galop te krijgen..

Janine1990 ik zou eigenlijk wel vaker foto's bij jouw berichten willen zien. Je omschrijft het altijd zo goed en mooi.

Dinsdag hebben wij de stap-galop-stap geoefend, lukt ons binnen 2 passen galop. :+ Vandaag nog even rijden of longeren, en morgen weer les. De 18e moeten we naar de centrale keuring, dan mag pony een gooi doen naar het keurpredikaat. En vanaf daarna zijn we al voorzichtig een planning aan het maken voor de wedstrijden. Ohja, en het veulen moet dan ook ergens een keer opgehaald worden. :+

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:37

haha, of het nou dapper was om te gaan rijden of eigenlijk dom, geen idee. Ik ben gewoon te eigenwijs en les afzeggen doe ik líever niet :D Feit is, voel me stukken beter vandaag :+

Lekker Janine, vooral het feit dat je door dat stukje heen komt als je alleen rijdt nu klinkt goed!

Spannende tijden ab! Zowel de keuring als jullie comeback strakjes :)

Wat ze gaat doen aan mijn bekken weet ik nog niet eigenlijk. Eerst verder bekijken waar het vandaan komt. Kan mijn bekken zelf zijn, maar ook kortere spieren oid ergens waardoor ie scheef trekt. Dus ik verwacht dat t ergens tussen rekken en kraken (en oefeningen) in zal zitten :) Ga begin september erheen, dus dan laat ik t weten.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:46

Welkom Bamsy, heel leuk paard heb je!

@Liss, fijn dat je nu alles verhuisd hebt. Kun je nog een beetje genieten van dit weer.
@ Peelie, ik vind het ook fijn als een nieuwe instructrice niet meteen alles uit de kast trekt maar ik wil wel het gevoel hebben dat we iets doen. Hopelijk bevalt ze.

@Noukie, inmiddels helemaal koortsvrij?
@ Mellamoshan, wat heerlijk dat je naar het strand geweest bent! Echt genieten!

@Michelle, dat klinkt echt heel gaaf! Wat een fijn gevoel kunnen ze je geven hè? Ik krijg daar echt een kick van :)
@Absque_dubio, succes straks op de centrale keuring. Hoe ging je les?

Ik heb woensdag les gehad van Rien en weer veel nuttig tips gekregen. Hij wordt steeds constanter in de aanleuning en Rien was zowaar onder de indruk van Beer zijn galop :D Vandaag weer gereden en dat ging wederom heel fijn. Hij begint me echt te dragen waardoor hij makkelijk zit. We moeten vooral veel zijgangen oefenen zodat hij echt los wordt in zijn lijf. Binnenkort ook maar weer een buitenritje plannen voor de afwisseling.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:20

Pfff Absque Dubio, wat zou ik dat ook graag willen! Voornamelijk filmpjes!
Lekker aan het plannen alweer, leuk is dat he? :D

Noukie, ben ik ook erg blij mee! Voornamelijk mijn eigen gevoel, ik weet dat alles niet perfect is, maar ik kan het accepteren en de goede dingen wegen zwaarder!
Begin september is al snel! Als je geen verbetering voelt, weet ik nog wel wat :') Ik raad het echt aan iedereen aan sinds ik pijnvrij ben. :') Voorheen als ik uit bed kwam, moest ik eerst mijn rug heel voorzichtig buigen om de spanning er af te krijgen. En nu ben ik net een elastiekje. _/-\o_

Mahitri, wat gaaf zeg, zo'n compliment!!! Nog even en ik ga er ook een stang en trens in hangen :') Maar goed, Wietse en Beer zijn echt niet te vergelijken qua bouw. Dus voor mij zal de oplossing daar niet liggen. Vind het echt onwijs gaaf om te lezen hoe jullie je ontwikkelen!

Ik heb gisteravond weer gereden, het was heerlijk afgekoeld! Ik heb zelf een beetje het gevoel dat ik met been geven best wel veel kracht gebruik en daarmee ook ga knijpen in mijn bovenbenen. En ik vraag me af of dat normaal is. Hebben jullie dat ook?
Ik moest heb ook echt wakker maken, weet niet goed of dat nu te maken heeft met het weer. Hij is lastig te prikkelen. Heb het idee dat hij wel wat meer mag eten. Nouja, eten... meer nuttigs eten zeg maar. Wat zouden jullie geven? Ik denk zelf haast in de richting van haver. :') Maar ook richting ijzer en vraag me af of we daarvoor niet eerst een bloedtest moeten doen.
Hij staat op dit moment op sportsfit en energycontrol van Pavo.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:22

Noukie, ik ben benieuwd wat ze dan gaan doen. :j

Mahitri, wat gaaf les van Rien. Nu ben ik stiekem wel jaloers. Zijn er ook foto's gemaakt? :)

Mijn les ging goed. Gister om 18.30 was het nog 30 graden, maar ik moet zeggen dat als je eenmaal aan het rijden bent er niet veel last van hebt. Mijn pony is inmiddels aan de hoge temperaturen gewend en was zelfs na 45 minuten fanatiek rijden nog voorwaarts en fit. Wel beiden zeiknat, dus daarna samen onder de tuinslang gestaan. :Y) Wij zijn op dit moment met de lessen voornamelijk bezig met dat ze blijft lopen zonder dat ik haar help (dus zelf echt stil zitten en geen been geven). In galop was dat even drama, maar daarna ging ze zooooo gaaf draven. Zelfs vriendlief die aan de bakrand zat, stond op om eens écht te kijken. Want ook hem viel het op dat ze ineens met zo veel afdruk liep. Mega stoer. Merk alleen dat ik mezelf en de pony echt in de weg zit, de draf uitzitten is soms echt vermoeiend. Mijn spieren zijn heel duidelijk ook weg. :o

Nog mensen op wedstrijd dit weekend?

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:45

@ Janine elektrolyten? Als ik die nu niet geen wordt mijn paard redelijk sloom. Maar met geen probleem.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:47

Janine1990 oh was al bezig met mijn bericht, dus de jouwe niet gezien. Maar ik stuur je even een pbtje met wat ik voer. :j

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:48

Yvank_ schreef:
@ Janine elektrolyten? Als ik die nu niet geen wordt mijn paard redelijk sloom. Maar met geen probleem.


Heb ik ook aan zitten denken, ik kom nu NAF EnerG tegen, lijkt me ook wel wat om te proberen. Eerder waren Electrolyten niet afdoende. In die EnerG zitten zowel ijzer, zink en koper. Bloedwaarden ondersteunend.
Misschien dat ik daarnaast nog wat extra zout wil geven bij warm weer.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:10

Die Naf EnerG is heel fijn spul! Beer reageerde daar super op. Ik geef ook standaard haver bij de sportsfit dan is hij met wat frisser.
Ik ben wel benieuwd naar jouw tips om een elastiekje te worden!

Ansque_dubio er zijn wel wat filmpjes gemaakt. Zal eens kijken of ik die kan uploaden.
Wat fijn dat de pony zo mega stoer ging lopen! Wat een gevoel moet dat geven. Dat uitzitten lastig vinden dat herken ik wel. Gewoon stukjes blijven oefenen dan komt dat vanzelf

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:15

Hmmm, grappig Mahitri. AD stuurt me een PB met de tip van zwarte haver... Leuk om te lezen dat Beer daar zo lekker op reageert! Moet ik dat maar eens proberen!

Oh en dat elastiekje zijn is met dank aan Janna. Ik weet niet wat ze heeft gedaan, maar mijn SI gewricht is zo soepel als maar kan. Ik kan een dag zwaar werk doen en naar bed gaan met een stijve rug, om dat volgende dag weer soepeltjes op te staan zonder centje pijn.
Waar ik dat eerder niet eens kon als ik niets belastends had gedaan.
Ook moest ik regelmatig 's nachts een oefening doen omdat ik anders niet kon slapen zoveel spanning zat er in dat gewricht. En nu gewoon helemaal niets meer. Eventjes naar de wc is gewoon uit bed stappen.

Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:13

Ik geef ook Naf EnerG sinds 2 weken en dat is fijn spul. Geef het niet iedere dag alleen als hij hard gewerkt heeft.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:13

Mijne krijgt Vipagraan (nu Vital grain ofzo van Equifirst). Ook haver dus :D
En paar keer per jaar een kuurtje Redplex (ijzer) Ik laat daar geen bloed voor prikken, merk aan hemzelf wel als t weer nodig is en kosten/baten bevalt t beter zo. Ohja, en nu ook elektrolyten als ie zweet en altijd magnesium citraat.

Wat heerlijk ad! Dat uitzitten komt wss vanzelf wel. Als ie wat meer kracht heeft in die beweging, neemt ie je vaak ook weer makkelijker mee. En je/je spieren gaan er natuurlijk ook weer aan wennen :)

Hier even geen wedstrijd plannen. Met t huidige weer train ik wel gewoon, maar geen zin om in te schrijven en dan net pech qua tijden oid. En eigenlijk vind ik sowieso wel lekker om even door te trainen en weer een stapje te maken voor hij weer mee gaat. Stiekem vind ik trainen gewoon leuker dan wedstrijden

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:21

Noukie, hoe merk jij dat hij het nodig heeft?

Laura, wat voor verschil merk jij? Wel grappig, dus alleen in dit topic al 2 friezen aan de EnerG.

Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:54

Janine1990 schreef:
Noukie, hoe merk jij dat hij het nodig heeft?

Laura, wat voor verschil merk jij? Wel grappig, dus alleen in dit topic al 2 friezen aan de EnerG.


Wat meer energie ook bij moeilijke oefeningen. Meer uithoudingsvermogen. Hij staat er gewoon Wat beter aan zit ook enorm goed in zijn vel en voetjes groeien ook als kool. Ik ben het gaan gebruiken omdat ik het idee had dat hij soms wat energie te kort kwam en het net niet vol hield.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:39

De mijne is een verhaal apart. Hij krijgt een soort blaasje in zn mond als ie echt laag zit (soort aften) Maar daarvoor voel ik m vaak iets scheef worden in de aanleuning en ietsje lichter tandvlees. Meestal is dat ook in combi met net minder aanpakken in t werk.
Tegenwoordig geef k maar preventief 3 of 4x per jaar een fles.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:23

Oh apart zeg Noukie!

Fijn in ieder geval om te horen dat jullie het allemaal op gevoel doen. Ik ben zelf eens gaan nadenken over ijzertekorten en lichte anemie (wat ik op internet lees over een milde vorm van anemie komt wel redelijk overeen met Wietse), denk ik dat EnerG een goede optie is. Hij heeft geen vreemde kleur slijmvliezen, maar wel erg grote neusgaten met het werken, moeilijk zweten, altijd lang pompen met uitstappen. Ook moeizaam stappen met uitstappen.
Vandaag weer wat meer lopen voelen, het is net of de hulpen gewoon later doorkomen. Ik geef een hulp en het komt met vertraging door, maar hij neemt de hulp niet met tegenzin aan. Allemaal van die kleine dingetjes die er wel op duiden, maar waarbij ik niet verwacht dat er grote afwijkingen in de bloedwaarden te vinden zijn.

Ik begrijp dat EnerG niet voor een overschot van het een of ander kán zorgen, al begrijp ik niet helemaal goed hoe dat dan werkt. Maar goed, ik heb bedrijfskunde gestudeerd, geen biologie of voeding. :+

Aangezien ik alles gewoon tegelijk wil hebben, heb ik ook maar gewone electrolyten besteld. Hoop dat het snel geleverd wordt. Misschien anders morgen maar even ophalen aangezien de paardendrogist niet heel ver bij mij vandaan zin.

En nog even op zoek naar zwarte haver. Want de mix van Subli twijfel ik over ivm gerst en mais er in.

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:13

Ik gebruik zelf de electrolyten van cavalor. Fijn spul is dat. Ik ben er een 3daagse in warm weer prima mee doorgekomen met een paard die nog barste van de energie daarna.

Idd appart noukie. Fijn dat de energiebooster werkt.

Ik heb mijn merrie vroeger wel een poos zwarte haver gegeven, maar die werd er niks heter van.

Mijn ruin is heet zat van zichzelf. Die krijgt 1 schep subli basisbrok. Verder niet zo veel bijzonders. Bij zwaar zweten dus electrolyt.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:23

Ik voer een halve schep subli granenmix, fijn spul vind ik. Als ik hem te heet vind dan geef ik wat minder. Wup krijgt ook gewone elektrolyten erbij, alleen bij warm weer, een hand luzerne, foenegriek voor zn luchtwegen en vitamine e en selenium voor soepelheid.

xKylian
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:03

Leuk paard heb je Bamsy en gefeliciteerd met je winstpunten, super zeg!

Ik ben benieuwd hoe de volgende lessen zijn Peelie, maar fijn dat je voor nu in ieder geval positief bent! Is altijd even wennen in het begin, een nieuwe instructrice.

Wat gaaf dat je lest bij Rien Mahitri! En dat het zo goed ging! Heb jij nog wedstrijdplannen binnenkort?

Noukie, ook prima toch om even niet te starten, kan nooit kwaad om even lekker door te trainen :)

Ik moet zeggen dat ik niks extra geef aan elektrolyten of iets dergelijks. Ik voer de power plus mix van Havens, daarvan zeggen ze dat er extra elektrolyten aan toegevoegd zijn, en na een zware training of les geef ik altijd slobbermash van Pavo. Ik snap wel dat mensen het bijvoeren.

Oké, zaterdag was het zover, mijn Z1 debuut.. Het was vooral heel erg heet :')
We hadden ook niet de meest ideale tijden (12.30 & 12.45). Maar goed, voor een eerste keer ben ik best tevreden. Ik vond het heel erg gaaf om in de grote ring te kunnen rijden. Mijn paard en ik hadden allebei goed last van de warmte, waardoor de impuls verdween. We hebben dus ook geen winst gereden (kwamen beide proeven bijna 20 punten te kort :')), maar dat was het doel ook niet. Mijn paard wil nog wel eens last hebben van spanning en dat was nu in ieder geval niet het geval. We gaan nu gewoon nog even doortrainen en echt de puntjes op de i zetten en dan gaan we er tegenaan *D
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13426
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:07

Wat een tijden om te starten met dat warme weer. Dat je zoveel punten tekort kwam verbaast me dan ook niks. Wel super balen. Zo wil je je debuut ook niet maken lijkt me. Op maar de volgende keer met koeler weer.