[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:48

Fijn dat je weer hebt kunnen knuffelen Laura! <3

Balen Shari! Helpt het bij de jouwe om veel mee te nemen om dr relaxter te krijgen? Of is het puur afwachten per dag wat het wordt?

Lobke, ik had gister niet zelf gestart, maar mijn moeder rijdt m ook nog M1 :) Ze had in de 170, maar zij is zo geen dressuurruiter dat het allemaal een beetje wennen is :D
Kan je ergens in de buurt 20x60 oefenen trouwens? Dat kan misschien ook helpen in de voorbereiding.

Ik had vandaag weer eens ruzie met mn S&T :+ Het ging maar niet, hoe los ik die stangteugel ook heb (want té los gaat ie klapperen en dat vindt ie natuurlijk ook niet tof), bleef stug, niet over de rug, niet naar de hand, kin op zn borst.. Echt zo frustrerend. Toen knoop in die stangteugel gedaan en tadaaaa, het lukte weer. Zolang ik m iets van de hand af naar boven houdt kom ik er wel mee weg, maar hij moet toch aan het bit om echt meters te maken natuurlijk. Geloof dat ik nog 1 poging ga wagen :')
Galop zonder wissels is inmiddels wel weer terug :D En met een gevraagde wissel ook soort van, dus uiteindelijk toch *\o/*

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:11

Noukie, ja het helpt zeker! Laatst was ik 7 weken niet weggeweest en dan komt ze omhoog bij teveel spanning en springt ze echt alle kanten op, nu is het omspringen bij uitgestrekte galop en dan mislukte galopswissels maar verder redelijk te rijden.

Maar het verschilt ook wel per keer hoor ene keer is het net alsof ze ontploft ( wel altijd braaf niet bokken ) en andere keer sluit ze zich af.

Maar weet nu op dit moment niet meer zo goed wat ik ermee moet want thuis doet ze dit allemaal niet, kijken of Mn instructrice een keer mee kan naar wedstrijd denk ik

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:19

Lastig idd! Instructrice mee laten kijken kan altijd handig zijn, kan zij misschien helpen in hoe je de spanning laat afvloeien oid. Mijne sloot ook heel erg af, die heb ik een paar keer hc gereden zodat ik indien nodig een stukje kon lichtrijden of lager instellen tot ie weer goed ademde en dat heeft erg goed geholpen. En op vreemd terrein proeven rijden zonder wedstrijd. Maar dat heeft alleen zin als ze dan ook spanning maakt natuurlijk.,

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:42

Misschien HC starten en er dan even bewust aan rijden en even aangeven dat het genoeg is en ze moet luisteren. Soms kies ik daar bewust voor als ik op wedstrijd ga en dan maar slechte punten maar wel de duidelijkheid dat hij moet opletten

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:55

Ik ben wel is HC gestart maar kan er op zo’n moment niks mee.

Ze springt over en kan der daarna wel gewoon terug nemen en goed opnieuw aanspringen, maar in de proef komt vervolgens gelijk een eenvoudige wissel dus daar ben ik dan altijd te laat mee.

En als ze gaat “stuiteren” helpt zowel naar voren als terugrijden niet, het is dan echt even wachten tot ze klaar is en dan kan ik er pas weer wat mee

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:58

_Lobke_ schreef:
Janine90: wat goed dat hij ster sport is! Fijn dat de jury nog even uit de auto kwam voor een toelichting. Heb je dat commentaar al eens eerder gehad?

Noukie: thanks voor de tip we gaan zeker veel meer oefenen en km's maken! En wauw wat gaaf dat je hebt opgegeven voor een oefencross! Wat voor punten had je op je proeven?

Laura: dankjewel!

Shari Becker: wat jammer van de spanning! Volgende keer gaat het vast weer beter


Op de sporen niet gelukkig. Wel dat mijn benen stiller moeten. Nu gaf deze jury aan dat ik als het ware op mijn tenen sta in plaats van horizontale voet. Dus als je been dan wat beweegt zoals ik wel vond dat ik deed op het filmpje, dan is het commentaar wel terecht.

Het zal toch nog steeds spanning in de heupen zijn vermoed ik. Want met gespannen heupen kan je je enkel niet ontspannen. Probeer maar eens :')

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:18

@Noukie, dankjewel! Ja ik ben heel benieuwd of daar naar gekeken wordt. De kalender voor het paraseizoen is nog niet bekend dus maar even afwachten wanneer we dat weer gaan starten. Afgelopen weekend heb ik in Almere Haven gestart. Zo herkenbaar trouwens dat alleen nog maar wissels willen springen haha, ik heb die fase met Jonne ook gehad en nog steeds wel eens. Dan worden ze zo scherp en alles wat je dan doet met je been in galop is een poging tot een wissel :+ . Blij dat je hem weer hebt kunnen resetten haha!
@Cindy, pff blijft een dingetje dat trailerladen he?! Wil die van jou niet uit angst of uit dominantie?
@Lobke, welkom :) Leuk paard heb je! Hier ook geen 20x60 baan maar ga daar wel afentoe oefenen om de afstanden een beetje in te schatten. Mijn ervaring is als je het vaak genoeg gestart hebt, je het in een kleinere baan ook steeds beter kunt inschatten.
@Janine, Tolbert was super gaaf om een keer mee te maken. Hopelijk komt de para volgend jaar weer terug want dan zullen we zeker weer van de partij zijn! :D Gefeliciteerd met het behalen van je sportpredicaat, super goed!! Over het optrekken van je benen; helpt het niet om een gaatje korter te gaan zitten zodat je je benen niet zo op hoeft te trekken?
@Laura, wat heerlijk dat je weer even naar stal kon gaan. Gaat het verder goed met jou en de kleine? Ik heb al een hele tolbert update geplaatst, moet je even terug scrollen voor jouw bevallingsberichtje haha ;) Korte samenvatting; was super leuk, maar heel druk. Daardoor eerste dag nog wat spanning en 63,5 en tweede dag heel fijn gereden en 65,3%.

Ik ben gister weer gestart, na de meest slechte voorbereiding :Y) . Had Horse Event vanaf donderdag dus heb alleen dinsdag en zaterdag gereden. Maar we gingen niet echt voor de punten, gewoon even kijken waar we stonden en nog een keertje samen genieten voordat ze straks naar Amber gaat. Met losrijden was ze fantastisch, zo relaxt en sprong echt alle wissels. Thuis heeft ze hooguit 3 wissels naar rechts gesprongen in een half jaar tijd en nu 3 in 5 minuten haha. In de ring wordt ze alleen altijd weer veel te ijverig. Harstikke lief maar niet altijd even handig :+ Proeven waren daardoor wel goed maar ook een paar dure fouten. Wel ook 6,5’en voor een paar wissels gekregen dus daar onwijs blij mee. En als op klap op de vuurpijl waren we samen met het Z1 geeindigd op een derde en tweede plaats met 198,5 en 209 punten! Dus we zijn officieel Z2!! *\o/*

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:24

Yeahhhhh topper! Gefeliciteerd!!

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:48

DR wat goed gefeliciteerd! Ja alles gaat goed hier we moeten nog even wennen maar het is een voorbeeldig ventje.

Ja sorry ik heb dan niet goed gelezen:d

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:38

Zooo, nu even een uitgebreide reactie. Hadden gistermiddag babyshower voor mijn zusje dus ik reageerde alleen even op het voor mij belangrijkste bericht gisteravond laat :o

Noukie, jammer dat het jou niets opleverde! Ik hoop vooral dat ik meer gevoel weer krijg bij het rijden. Ik merk dat het me nog steeds wat in de weg zit dat ik zo technisch denk :roll:
Crossen... OMG... Held! _/-\o_

Laura, wat heerlijk dat je Douwe alweer hebt geknuffeld! Heb je veel last van de wond? En mag je Dex wel zelf optillen?

Shari, uit ervaring kan ik je zeggen... Als je zelf geen spanning voelt, betekent het niet dat het er niet is... :Y) Daarmee ben ik uiteindelijk zowel thuis als in de ring volledig vastgelopen. Ik voelde het niet, mijn paard helaas wel. Maar die van mij slaat dan op slot in plaats van met vier benen de lucht in :Y)

DR, gefeliciteeeerd! *\o/* Ik zag het al op insta, maar hoe gaaf joh!! *\o/*
Als ik die dames zo een beetje volg van L&R, dan wordt het eerder groter dan kleiner hoor... Zeker ook met de nieuwe hal in aanbouw...
Beugels korter is geen optie denk ik, veel korter kunnen ze voor mijn gevoel al niet. En het zit 'm in de spanning in mijn heupen waardoor ik ongemerkt mijn hakken optrek. Als ik die spanning kwijt ben, dan is er niets aan de hand. Gaf de jury ook aan, in overgangen terug gaan eindelijk je hakken weer omlaag.

Nou goed, ik moet echt ff een dagje bijkomen, dus morgen ga ik weer rijden. Nog wel even voorbereiden waar ik mee bezig ga. Hebben jullie nog ultieme tips voor lengtebuiging? Voor mijn gevoel doet hij het nu voor een 6, maar de jury komt vaak niet hoger uit dan een 5 :') En 2en en 3en zijn geen uitzondering :')
Ik rij momenteel best wel voornamelijk voor de reactie, die er ook goed is. Ook in de proef voelt het goed, maar de jury ziet toch wat anders, en ik ook als ik het filmpje zo zie :')

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:41

Janine helpt het om hem.net wat minder hoog in te stellen?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:30

Laura1982 schreef:
Janine helpt het om hem.net wat minder hoog in te stellen?


Qua lengtebuiging?

Daar ben ik momenteel wel mee bezig inderdaad... Maar ik ben heel erg zoekende daarin. Hij loopt van zichzelf niet heel erg hoog. Dat is voor een Fries wel bijzonder en voor mij gewoon heel erg prettig :D
Maar ik zit nog ergens tussen kort en te lang in... Met losrijden krijg ik hem wel op lengte gebogen, wil ik moeilijkere dingen beginnen we samen te klooien met de aanleuning. Ik ben dan de aanstichter hoor, want ik wil te veel tegelijk. Contact met de mond én een pasje travers of noem maar op. Hij gaat logischerwijs een houding aannemen die ik niet wenselijk vind (wat ik hem niet kwalijk neem omdat we nog groeiende zijn hierin), dus dan begin ik meteen te klooien met teugels en mijn houding.

Wat ik hem vraag doet hij wel, dus het alleen bij de oefening laten vind ik wel erg moeilijk. Terwijl ik dat misschien juist wél moet doen...

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:31

Ja ind in de oefeningen wat lager instellen. En veel korte stukjes de oefeningen meenemen 3/4 passen en er weer uit. Ik zie dat dit bij Douwe veel resultaat heeft op het moment loopt tegen hetzelfde aan als jij.
Ik ga dan net te gespannen zitten of iets uit balans en dan wordt hij strak. Instructie doet dit nu met hem en hij gaat echt met grote sprongen vooruit. Meer gedragen meer balans en kracht om oefeningen goed uit te voeren. Hopelijk kan ik dit straks vast blijven houden als ik weer mag rijden.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:08

Hahahaha, Janine, dat crossen moet je met een pak zout nemen hoor... Centimeter of 40/50 :') _O-
Tips voor lengtebuiging.. niet echt, nouja: veel doen. In al het werk rekken, losser maken, pasje opzij, op de volte schoudervoor, renvers, etc. Dat komt de lengtebuiging uiteindelijk ten goede. En idd wat Laura zegt, veel kleine stukjes. Dat wisselt af, maar maakt ze ook beter in de coördinatie.

Laura, hoe gaat t met jou en de kleine man?
En hoe gaat t met de rest hier?

Ik heb deze week wel even moeten puzzelen om m weer fijn te krijgen na mn vakantie, maar inmiddels redelijk gelukt :) Gister clinic gehad waar ik erg veel aan had en ook echt weer mee verder kan. Inmiddels wel spijt dat ik m volgende week heb ingeschreven, want had liever even verder geknutseld. Maar we'll see, het is nog geen volgende week.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:17

Noukie hij was nog in vakantie modus die van jou hahaha.

Ja het gaat goed hier. De kilo's vliegen eraf bij mij ik kan mijn voetjes weer zien en voor mijn gevoel zijn mijn enkels en kuiten nog nooit zo slank geweest hahaha.

Kleine man had last van krampjes maar daar hebben we nu druppels voor en dat werkt fantastisch. Volgend weekend mag ik weer auto rijden dus dan hoop ik ook weer wat meer richting douwe te gaan en wat met hem te kunnen rommelen. Maar ik mag niet te veel ivm keizersnede dus ik moet nog even in de wacht stand lastig lastig. Heb afgelopen week een horsegear deken 300 gr bij hfs gekocht in de aanbieding die hoop ik vandaag even te passen bij hem dan kunnen we goed de winter in.

Zijn jullie al met dekens bezig of nog lekker bloot naar buiten? Ik moet sowieso scheren maar dat stel ik altijd zo lang mogelijk uit.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:35

hahaha, geduld bewaren is dus je grootste probleem? :P Maar snap dat je graag wel weer iets wil doen, al is het maar een klein beetje.

Hier al wel weer deken op gehad idd. Heb m afgelopen week onder een 0 gram regendeken gehad. Met name vanwege de koude nachten/ochtenden (en zn ongevoerde staldeken zat wel erg strak inmiddels, vandaar de regendeken :')) Gisteravond weer zonder laten staan, bleef lang genoeg warm vannacht.
Heb m nog nooit hoeven scheren, dus hoop dat dat ook dit jaar weer zo blijft :D

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:53

Bedankt allemaal, ben nog steeds zo blij met mn ene winstpunt :+

Janine qua lengtebuiging zou ik het inderdaad eerst lekker lang en laag meenemen en dan in kleine simpele oefeningen zorgen dat je hem goed gebogen houdt zoals in het wijken, tempowisselingen en schoudervoor. Zodra je de iets moeilijkere oefeningen mee pakt denk dan dat je hem gewoon bijna dubbel moet vouwen. Dat klinkt een beetje dramatisch en dat is het natuurlijk ook maar je zal zien dat paarden met van nature niet zulke goede lengtebuiging, het wanneer je ze 'dubbelvouwt', ze in de buurt komen van een goede lengtebuiging. Daarnaast is het goed om zeker te weten dat die nergens in zn gewrichten of spieren vast zit, want dat laatste was bij mijn merrie het geval. Wanneer hij in de simpele oefeningen zowel hoog als lager ingesteld de juiste lengtebuiging houdt kun je langzaam een pasje appuyeren enzo erbij pakken. Ik merk ook wel dat goede lengtebuiging toch wel echt de key is voor hogere punten..

Laura wat fijn dat het zo goed gaat met jou en je kleine man. Ook lekker dat de kilo's er al af vliegen :D Hier heb ik Jonne wel al geschoren en die stond de afgelopen nachten alleen snachts onder haar Bucas Repuctex deken. Is een beetje te vergelijken met 100 grams denk ik.

Fijn dat je clinic zo succesvol was Noukie, van wie had je een clinic?

Hier afgelopen week niet zoveel gedaan, Jonne had lekker een weekje vakantie en Watse mocht lekker alleen maar op buitenritjes mee :)

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:13

DR Gefeliciteerd met je verjaardag!

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:02

Zo ook weer eens een berichtje van mijn kant... Heb even geen tijd voor een hele bijleespost, heb wel alles meegelezen hoor!

Wel eerst even; DR gefeliciteerd!

Nou Fes gaat op zich momenteel heel fijn! Hij is vorige week woensdag behandeld door de fysio, wat ook wel flink nodig was. Dinsdag weer les gehad en mijn instructie vond hem echt voor 80% verbeterd. Dus binnenkort nog een herhalings behandelingetje en dan is hopelijk zijn onregelmatigheid in het appuyement opgelost. Ook zijn we weer bezig met het oppakken van de wissels. Laatst sprong hij in de les de wissel van rechts naar links zo in één keer! Zonder gekke acties oid. Super trots! Die van links naar rechts is nog wel een dingetje, ik zit hem daar zelf een beetje in de weg en hij vindt die kant ook moeilijker. Maar hij snapt iig het principe, hij mag alleen nog even wat minder heftig doen in zijn reactie :=

De trailer hebben ze toen in dezelfde week nog 1 keer meegepakt, maar dan met hun eigen trailer aangezien de voorlader geen meerwaarde blijkt te hebben. Hij liep er toen vrij snel op, en redelijk rustig eraf en daar hebben ze het toen bij gelaten. Dit straks regelmatig meepakken en dan kunnen we hopelijk weer op pad in het nieuwe jaar!

Afgelopen zaterdag hadden we eindelijk onze fotoshoot! Deze heb ik vorig jaar voor mijn verjaardag gehad en zou eigenlijk ergens in mei/juni al plaatsvinden, maar ivm het weer, privéomstandiheden vd fotograaf en vervolgens Fes die stuk was, kon het afgelopen zaterdag pas doorgaan. Heb al een paar previewtjes gehad en WAUW.... Zó gaaf! Hier komt sowieso een fototopic van als ik alles binnen heb :D Wel alvast hier een paar previewtjes, foto's zijn gemaakt door Natasja Bergen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aankomende maandag ga ik 5 dagen met mijn vriend naar Center Parcs en zorgt een vriendin/stalgenootje voor Fes. Als het goed gaat met rijden gaat zij volgende week zondag hem een keer starten in het M1 :D En wie weet pak ik toch tot we weer met de trailer op pad kunnen een paar M2 wedstrijdjes mee... Nog even over nadenken! Eerst maar eens op vakantie :)

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:23

Stil hier
Maar fijne vakantie Cindy!

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:26

Fijne vakantie Cindy!
Wat een natte dag vandaag.

Ik heb douwe vandaag voor het eerst weer aan het werk gezet aan de longe.
Kleine Dex was bij papa en oma binnen dus ik had lekker alle tijd. Douwe was erg blij kreeg hoop bokkensprongen om mijn oren mocht de pret niet drukken. Woensdag ga ik weer héérlijk om weer wat samen te doen.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:30

Wat goed Laura! Lekker dat je weer iets aan de slag kan.
En idd, wát een regen. Ik heb me in houten laten inspireren door de zware tour rubriek en daarna zowaar bijna droog gereden. Eindelijk weer een keer écht fijn. Gister lekker over balkjes gewerkt, was wel goed ook denk ik. Hoop dat t ondanks de voorspellingen weer iets opdroogt komende dagen..

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:45

Oh je hebt inspiratie opgedaan leuk!
Mazzelkont lekker droog gereden. Ja ik ga eerdaags met longeren ook weer balkjes erbij pakken vind ik erg fijn om mee te werken.
Ja was in dubio om dek op te doen maar is nog 18 graden en dan zweet hij echt teveel.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:47

Eigenlijk had ik niet zoveel zin om nog een berichtje te typen vandaag :')
Maar doe het toch maar... :+

Ik heb vandaag voor het eerst les gehad van een Centered Riding instructeur, die tevens ook coach is...
Wat een heerlijke les! Technisch voor Wietse weinig gedaan, voor mij daarentegen!
Zoveel helder geworden over mijn zit! Ook met Franklin ballen gereden, die ga ik zelf ook kopen.
Als ik mijn heupen weer in balans krijg en soepel, kan ik mijn benen stilhouden...
Oh en less is more...

Korte samenvatting... Ik ben moe :')

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:31

Bedankt voor de felicitaties, ik heb een fijne verjaardag gehad :)

Mooie foto's Cindy en fijn dat hij zo verbeterd. Geniet lekker van je vakantie.
Lekker dat je weer je ding kan doen Laura, kan me ook wel voorstellen dat het even heerlijk is om een momentje voor jezelf te hebben.
Janine wat zijn in vredesnaam Franklin ballen? :+

Hier ook rustig aan met de paarden, ben daarnaast iets te druk. Jonne nu paar onderhoudend aan het rijden en Watse doe ik lekker buitenritjes mee. Ik ga woensdag nog een nachtje met mijn moeder en Jonne naar de Cantharel, nog even genieten samen. Van het weekend ga ik haar wegbrengen. Vrijdag start ik met nieuwe medicatie, helaas werkt het huidige niet voldoende. Moet ik een keer in de vier weken een dagopname en dan krijg ik het via het infuus ingediend. Dus hopelijk heb ik daar van het weekend niet te veel bijwerkingen van en kan ik Jonne zelf wegbrengen.