[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:41

Fijn dat het goed ging!

Mijn paard had nu koliek... dus ik ben weer 10 jaar ouder geworden vandaag... pff. En dan slaan met zn blessure been tegen de muur. Hij leek nu weer wat beter gelukkig.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:00

Yvank!!! :oo oliebol man, het zit jou niet echt mee!!! Veel beterschap voor je paard en sterkte voor jou :(:)

Thanks Mahitri, ik ben veel aan het denken de laatste dagen. Misschien kan ik de ui zelf een heel eind pellen ;)

Super Noukie!

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:09

Oh bah Yvank! Ik kan me je stress goed voorstellen! Hopelijk zet t verbeterde beeld snel door, sterkte!!

@Janine, zoals je nu al aan t denken bent kom je volgens mij een heel eind :) Vaak is bewustwording al zo'n groot deel, en als je dat zelf kan, dan ook gewoon lekker zelf doen!

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:20

Ohjee yvank! Hoe gaat t nu met je paard?

Ik vind het een interessant topic hoor, stress op wedstrijd enzo.

Zwarte is gisteren geschoren, vandaag en morgen dressuren en zaterdag doen we cavaletti-les.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:43

Nouki: top van de wissels!
Getver Yvank dat is altijd flink stressen. Hoe gaat het nu?
Optiwolk, wat houdt cavalettie-les in?


Janine het blijft een puzzeltocht waar ik zelf ook nog midden in zit. Ik heb gistermiddag ook bewust mijn proef geoefend. De laatste paar keer sloeg Berend compleet af (dicht) tijdens de proef. Daarnaast had ik mijn ademhaling zo ongeveer tussen mijn oren zitten waardoor ik na de proef aan het zuurstof moest.
Dus gistermiddag heel bewust ademhaling laag, ontspannen zitten (bilspieren los, rug los, handen los, schouders los, zelfs kaak los) en dan de proef rijden. Dat ging heel erg goed, hij loopt dan nog niet zoals ik graag zou willen maar hij liet zich wel bewerken en ik had nog energie over na de proef.
Zaterdag wordt het doel dan ook zelf ontspannen zitten en ademhalen. Ik heb me daarom ook maar voor één proef opgegeven. Als ik de proef uit komt met het gevoel dat ik nog wel een proef had kunnen rijden, is het doel bereikt.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:45

Het gaat nu weer beter gelukkig :j

Maar even goed in de gaten houden.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:59

Met balkjes :P

Ben heel benieuwd hoe ze het gaan brengen!
Ik voorzie geen problemen, de zwarte springt gemakkelijk 60cm.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:52

Mahitri schreef:
Nouki: top van de wissels!
Getver Yvank dat is altijd flink stressen. Hoe gaat het nu?
Optiwolk, wat houdt cavalettie-les in?


Janine het blijft een puzzeltocht waar ik zelf ook nog midden in zit. Ik heb gistermiddag ook bewust mijn proef geoefend. De laatste paar keer sloeg Berend compleet af (dicht) tijdens de proef. Daarnaast had ik mijn ademhaling zo ongeveer tussen mijn oren zitten waardoor ik na de proef aan het zuurstof moest.
Dus gistermiddag heel bewust ademhaling laag, ontspannen zitten (bilspieren los, rug los, handen los, schouders los, zelfs kaak los) en dan de proef rijden. Dat ging heel erg goed, hij loopt dan nog niet zoals ik graag zou willen maar hij liet zich wel bewerken en ik had nog energie over na de proef.
Zaterdag wordt het doel dan ook zelf ontspannen zitten en ademhalen. Ik heb me daarom ook maar voor één proef opgegeven. Als ik de proef uit komt met het gevoel dat ik nog wel een proef had kunnen rijden, is het doel bereikt.


Dat heb ik nou precies hetzelfde gedaan afgelopen weekend! Zo herkenbaar! Het enige doel in de wedstrijd was, ontspannen zitten, los in de handen en doorademen.. Mijn doel is behaald, mijn paard sloeg gelukkig dit maal niet dicht, bleef goed voorwaarts en ik had nog enig zins adem over aan het eind van 2 proeven. Helaas waren de punten niet om naar huis te schrijven (184,5 en 194) , maar dat kon me even niet schelen.. want mn doel was behaald.. Er stond wel op mn protocol dat het fijn was om te zien hoeveel plezier ik in het rijden had.. nou ja daar doen we het dan maar mee deze keer ;-) Ook nog even met de jury gesproken, mn paard moest meer door kaak en nek en rechter op 2 teugels dan kwam het helemaal goed.. Daar werken we hard aan , dus dat komt straks wel..

Rosanna1990
Berichten: 702
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:20

Ik lees elke keer een beetje mee met het verhool over spanning en ademhaling. Ik heb hier ook last van gehad en diverse cursussen voor gevolgd, helaas zonder resultaat...
Ik heb er gelukkig geen last meer van (oké, soms nog wel) en dat is eigenlijk doordat ik me maar 1 ding ging af vragen?
Voor wie maak ik me zo druk? Voor wie moet ik mezelf 'bewijzen'? Wie zegt dat ik die winstpunt dan moet halen?
En juist door mezelf zulke vragen te stellen kwam ik erachter dat de enige die zich druk maakt IK ben. Niemand verlangt van mij wereldse resultaten, altijd punten etc. Die druk leg ik alleen mezelf maar op.
Door die bewustwording ben ik een stuk relaxer geworden. Ik geniet elke wedstrijd meer, en ook al hebben we geen winstpunt, dan denk ik nog bij mezelf, dat hebben we toch mooi geflikt die Z1 dressuur.

Ik weet niet of je hier iets mee kunt maar wie weet helpt het :)

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:36

Ik haak even aan. Les waarbij coaching wordt gegeven is een aanrader (heb ik ook gehad)! Ik durfde op een gegeven moment niet meer te rijden als er iemand in de buurt was om te kijken. := Nu gaat dat steeds beter, al heb ik nog steeds momenten hoor. En ja, ik ga dan gerust weg van stal of stap af..
Op wedstrijd gaan was voor mij makkelijker doordat ik de mensen toch niet ken :+ Als er mensen zijn die ik ken was het drama. Nu gaat dat ook beetje bij beter. Wat bij mij heel erg geholpen heeft, is positief zijn! Elke wedstrijd een klein haalbaar doel stellen. En na de wedstrijd ook gelijk de positieve kleine dingen benoemen (ik ben er vandaag niet afgevallen, is het eerste waar ik altijd mee begon. terwijl ik sowieso nog nooit van mn pony ben gevallen. :+ Oftewel, een makkelijk haalbaar doel :') ) en daarna ook de dingen zoals goh het halthouden ging fijn, de uitgestrekte draf was fijn, dat soort dingetjes. En niet iemand met kennis van paarden mee die je na de wedstrijd gaat vertellen wat je beter had kunnen doen. Dat is voor mij een reden om niet meer te rijden. Dus ik ga liever met iemand op pad die mij na de wedstrijd vertelt hoe goed het ging, ook al ging het voor geen meter en heeft diegene de ballen verstand ervan. :D

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:26

Wilde even melden dat ik woensdag en vandaag zo ontzettend lekker heb gereden!! *\o/*

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:22

Fijn Liss!

Leuk om te lezen hoe iedereen met die wedstrijdspanning bezig is / omgaat.
Wij gaan het vanavond weer proberen dus ik zal zo even paard wassen.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:47

Beterschap Yvank, hopelijk geen schade aan over gehouden aan zijn slechte been!

Janine, 'goed' dat je het nu iig lijkt terug te kunnen brengen tot een oorzaak/startpunt, dan kan je misschien vanuit daar verder om het te verbeteren.

Liss, fijn is dat!

Mahitri veel succes vanavond!

Hier gaat het in de training ook heel fijn, volgende week weer wedstrijd.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:35

Zeker leuk om te lezen hoe we elkaar hier ook weer inspireren/motiveren!

Goed te lezen dat mensen lekker aan t rijden zijn :)

Mahitri succes/hoe is het gegaan?

Ik heb vanmorgen weer twee rondjes foutloos BB gereden, 1ste en 5e plek. Tweede rondje kon mooier en gecontroleerder :+ maar dat we allebei naar voren denken is een prima vooruitgang, en als alle balken boven blijven is dat dubbel positief :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:53

Yvank, fijn dat het alweer wat beter gaat. Zit je er alweer op? Of heeft hij zijn zielige beentje een beetje te hard te pakken gehad.

Mahitri, hoe is het vandaag gegaan? Heb je je doel bereikt?

Kasty, wat fijn dat je de jury nog hebt gesproken! Ik had vorige week serieuze vragen over mijn coupons, maar moest net na de pauze, het uur zat me in de weg en mocht op maandag wel weer om half zeven op kantoor verschijnen :+ Dus heb het er maar mee gedaan. Erg jammer, maar eigen keus.

Rosanna, ik maak me voor mijn gevoel niet druk. Maar ik ben dan ook niet heel erg bezig met de mensen om mij heen, denk (!) ik. Wel ben ik zelf heel erg perfectionistisch. Als iets mij niet lukt (ongeacht waarin) dan is het een teleurstelling voor mezelf. Ik faal liever niet zeg maar, al gaat dat niet zover dat ik het ook niet durf te doen. Ik kijk meestal niet echt alsof ik er van geniet, maar ik ben wel altijd erg blij om te kunnen rijden. Twee dagen geen paard zien voelt ook echt erg voor mij.

Absque_Dubio, die positieve dingen als eerste benoemen vind ik altijd erg moeilijk! Maar ik kan het uiteindelijk wel benoemen hoor.

liss, wat relaxed! Wanneer ga jij weer starten?

Goed gedaan Noukie!

Hoe goed kunnen jullie op dit moment trainen? Hier is het echt een paar keer per week in de derrie hobbelen. ;(

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:05

Dat is balen zeg, qua derrie.
Onze buitenbaan ligt er top bij en zo niet hebben we altijd nog binnen. Dus kan eigenlijk altijd wel rijden (oke, die ene keer per jaar dat er de hele avond lessen zijn op een dag dat de buitenbaan echt niet te doen is uitgezonderd dan, maar als dat al 1x per jaar is, is het veel)

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:29

Het ging super fijn! *\o/* *\o/* *\o/*
Doel helemaal bereikt. Ademhaling mag nog iets lager maar na de proef voelde ik me nog fit en vol energie om eventueel nog een proef te kunnen rijden. Beer was ook veel beter te bewerken. Commentaar was: Nette proef, werk aan nog iets meer impuls.
Had 192,5 punt dus nog één puntje en dan mogen we officieel Z1 **\O/**
Nu vasthouden en niet weer in de kramp schieten :o

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:31

Waaauw, super! Gefeliciteerd!!! *\o/*

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:31

Janine1990 schreef:
Kasty, wat fijn dat je de jury nog hebt gesproken! Ik had vorige week serieuze vragen over mijn coupons, maar moest net na de pauze, het uur zat me in de weg en mocht op maandag wel weer om half zeven op kantoor verschijnen :+ Dus heb het er maar mee gedaan. Erg jammer, maar eigen keus.


Hoe goed kunnen jullie op dit moment trainen? Hier is het echt een paar keer per week in de derrie hobbelen. ;(


Ik was gelukkig als 1 van de laatsten in mijn klasse, dus dat was makkelijk om even de jury aan te schieten. Leuk gesprek gehad, en wat ze zei kon ik me goed in vinden..

Gelukkig heb ik de luxe van een binnenbak op mijn pensionstal, dus ik kan ieder uur van de dag heerlijk trainen en vaak ben ik ook nog alleen dus ideaal. Radiootje aan en gaan met die banaan. De buitenbak staan nu de paarden in, dus die is niet meer te gebruiken tot aan het voorjaar..

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:39

Gefeliciteerd Mahitri!!!

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:56

Super Mahitri!

Wij hebben een binnenbaan 20x40 waar een buitengaan 20x40 in L-vorm aanhangt, dus nu zelfs 20x60.
Als het te koud en nat word gaat te poort toe en hebben we dus nog 20x40.

Vrijdag dressuurles gehad. Ik houd idd teveel vast vooraan en paardlief profiteert ervan om dan er tegenin te gaan duwen en zn ribben opzij te zetten. Dat krijg ik dan niet meer recht omdat hij aan Mn been gaat plakken. Maar i.p.v. er dan een krachtspel van te maken moet ik nu eerst even de deur vooraan open zetten en gas geven. Dan kan ik hè gewoon netjes met twee benen voorwaarts rijden en is hij ook licht te rijden en te houden vooraan.
Moet er dan enkel zelf nog op letten dat ik niet zelf terug zwaar word.
Huiswerk gekregen dus :’)

Zaterdag cavaletti-les, deed een paar dingen heel goed, maar het in-uitje stond gewoon te ver uit elkaar dus dat ging niet goed.
Het heeft hem iig deugd gedaan en het smaakt naar meer!!

Ik spreek eigenlijk nooit de jury aan ...

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:24

Janine, het plan was om even een wedstrijdstop te houden maar hij loopt zo lekker dat ik misschien de verleiding niet kan weerstaan om toch een leuke wedstrijd te zoeken.
Indoor Tolbert lijkt me leyk, lekker dichtbij. Maar dat is pas in maart.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:28

Helaas, weer geen succes vandaag ;(
Wel na die tijd nog even met de jury kunnen praten (hele lieve en open jury, ze gunde me echt een fijne proef en had hele leuke en fijne tips)... Hier gaat weer heel wat denk werk in zitten. Wat ga ik nu doen... :?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:44

Een poosje thuis blijven? Ik ben zelf van mening dat elke keer op wedstrijd gaan wat niet goed gaat dan ga je ze min of meer bevestigen in dat gedrag.

Mijn paard is er echt enorm van opgeknapt om hem gewoon een hele poos thuis te houden en juist veel mee te nemen naar clinics proefgericht en op den duur oefenwedstrijd.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:51

Was ook de strekking van wat de jury zei. En dat heb ik ook in de planning staan. Over twee weken ga ik nog eens HC starten (met zweepje) in Assen, meer voor mijn eigen gevoel dan.
Daarna heb ik een wedstrijdpauze, tot onze binnenbak staat. Dan kan ik thuis ook weer lekker én écht trainen.