[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:13

Ik ben vanavond begonnen in de buitenbak, maar dat was geen doen. Beleza was echt zo angstig en toen de zoon van de staleigenaar op het dak klom om iets te zoeken (:7 ), ben ik er maar heel snel afgesprongen. Ze was echt panisch.
Gelukkig was be binnenbak snel daarna vrij en daar hen ik een half uurtje wat robdgehobbeld.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:27

Ik heb gisteren toegegeven aan de kou en gelongeerd. De wind was echt snijdend koud en ik zag het echt niet zitten om erop te klimmen. Donderdag les in de binnenbak ik vind het wel even goed in de winter doe ik wel een stapje terug.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:39

Nou het was gisteren toch wel frisjes met opzadelen hoor, rijden was gewoon binnen. Mijn proef ging wel oke, maar het is gewoon (nog) niet voldoende, 201 punten. We mistte balans in de contra en daarom ook in de wissels. Zijgangen te weinig lengtebuiging, vond ik zelf wel bijzonder, als ik terug kijk zie ik een prima travers met wat de weinig lengtebuiging, meteen een 4...

Maargoed, wel fijn commentaar verder waar ik me ook in kan vinden. Het moet gewoon allemaal net wat beter, we oefenen lekker door..

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:55

Ik snap je hoor Laura! Genoeg mooie dagen in t jaar. Lessen binnen is wel fijn ja :) Vond t vandaag gelukkig wel iets minder koud dan gister (iig minder wind)

Mrijn, das dan idd beetje veel van t goede. Gelukkig wel binnen nog wat kunnen doen dan.

Jammer Renee, maar wat je zegt, het is ook niet verkeerd, je zit er dicht genoeg bij. Paar kleine dingetjes net beter en je bent er weer. Komt echt wel weer! Gelukkig kan je t zelf ook wel zo relativeren, dat helpt met motivatie behouden :)

Hier wel roze wolkje na de les (buiten, naast t voetbalveld, nog dichterbij dan op onze eigen stal)
Even aan de longe gedaan voor ik opstapte, kon ie waarderen :+ Maar zo chill, hij was gewoon in alles makkelijker, kon zich veel makkelijker geven, dus eigenlijk was alles gewoon simpel. én toen sprong ie ook nog een mega ruige wissel en nu zijn we allemaal (instructeur, mama en ik) heel erg blij :D :') :')

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:07

Gefeliciteerd noukie heerlijk als alles lekker gaat.

Renée wat jammer maar je bent echt goed bezig maar 3 puntjes er vandaan.

Janine fijn een eigenaar die meedenkt.

Mrijn die van jou was lekker pittig.

xKylian
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:47

Jullie gaan hard in dit topic! Ik was het topic even uit het oog verloren :')

Ik rijd zelf ook het liefste in de buitenbak, nu heb ik op stal zelf ook geen binnenbak, maar de club is wel dichtbij. Dus als het weer echt niet te doen is kan ik ook binnen rijden *D

Leuk dat je moeder ook wedstrijden rijdt Noukie! En super dat je zo’n top les had, echt leuk.

Jammer dat je dan net geen winst rijdt Renee, maar wat Laura ook zegt, je bent wel heel dichtbij!

Ik durf zelf nog niet helemaal aan een wedstrijd te denken. Danzel loopt wel heel fijn en ik heb de laatste tijd heel erg gefocust om écht reactie te krijgen op de hulpen die ik geef. Maar ik wil nog net iets meer de puntjes op de i zetten voordat ik weer de ring in ga. Danzel komt gauw ‘te braaf’ over, hij voert alles wel uit, maar het is geen wauw effect zeg maar. Ik rijd veel overgangen, maar hij heeft zo snel door wat ik wil dat ik hem iets meer moet verrassen. Wel weer nieuwe tips van mijn instructrice gekregen, dus daar gaan we nog even mee aan de gang :)*

Ondertussen hebben we wel nog 2 x wedstrijd gesprongen, dat was toch ook wel weer heel leuk om te doen.
Afbeelding

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:26

Lekker Kylian, superleuke foto ook!
En slim om dan nog even door te trainen. beter straks weer écht vol vertrouwen de ring in dan nu net aan misschien.

Paard weer een punt in t M erbij met mn moeder, dus geslaagd weekend hier :)
Andere nog op concours geweest?

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:32

Leuke foto kylian!springen is ook super leuk.

Noukie je moeder is goed bezig. Hier gepoogd even serieus te trainen maar douwe had er geen zin in was mega dwars. Uiteindelijk goed geëindigd maar koste wat moeite.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:38

Balen Laura. Maar fijn dat je wel nog goed kon eindigen. Had ie last van de kou of gewoon geen zin?

Ik had de mijne gisteravond nog even gereden (sorry paard, 2x per dag aan de bak :')) en had ook mn handen vol. Genoeg te zien vond ie. Maar daardoor ook wel weer echt fijn juist.

En ohja.. ik ging toch mn appartement verkopen? Binnen een week dus... Tenminste, onder voorbehoud uiteraard. Nu nog 7 weken om wat anders te vinden _O- _O-

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:43

Gave foto Kylian!

Noukie, knap werk van je mams!

Laura, balen... maarja Friezen... :+ Merk je ook dat het voor jou met deze kou lichamelijk moeizamer gaat?

Ik kan op het moment echt alleeeeeen maar lekker rijden! Merk wel dat rechtsom alles makkelijker gaat dan linksom, maar ook linksom komen we steeds verder. Moet echt even een lesje plannen, van de week maar even met paps overleggen wat zijn planning is de komende weken. Afgelopen vrijdag beton (smeervloer) gestort en pas in week 51 komen mijn tegels. :+

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:51

Das krap Noukie!

Ugh we moeten thuis aan de bak want gisteren weer 195 en 197,5. We blijven dus op “net niet”

K ga nu voor mezelf even gaan bijhouden wat ik
doe in de training (of niet doe).
Het is niet echt eerlijk om van Donis appuyementen oo wedstrijd te vragen als ik ze thuis nauwelijks train...

En dat lijkt heel logisch als ik t zo uitschrijf maar dat is dus nu echt mijn werkpunt. Ik kom nog teveel uit de mindset “als hij overal passeert dan lukt het ons wel” maar dat is het dus niet meer.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:53

Nee hij had gewoon geen zin zn zweetdeken hing over de bak rand die was vervolgens doodeng snurk bries sprint... en met iedere oefening zn kop dr uit drukken. Keertwendingen gingen belachelijk slecht net als appuyeren stelling wat is dat...

Janine ja de kou is niet heel prettig nu is ook kwestie van wennen maar ik doe ook een stapje terug bewust. Even boos geworden en gezegd dat zijn gedrag belachelijk was. Hij was onder de indruk van mijn boze stem hihi.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:55

Echt de bokkenpruik op dus.. Best frustrerend als je weet dat ook stukken beter kan!

Balen Optiwolk. Opzich fijn als hij wel overal beter langs gaat, maar jammer dat dan blijkt dat er toch meer werkpunten achter zitten. Scores zijn niet slecht, maar tis niet waarvoor je op pad gaat, dat snap ik ook. Herkenbaar trouwens wel dat je bepaalde oefeningen 'vergeet' of overslaat in de training, bij mij zijn dat de keertwendingen.. Maar wat je zegt, je hebt het in de ring wel nodig, dus dan thuis beter ook meenemen en perfectioneren.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:00

Optiwolk toch wel herkenbaar dat gevoel van als dit.goed gaat dan lukt het wel. Maar uiteindelijk is het toch net niet goed genoeg.

Ik rij soms ook te weinig de oefeningen thuis. Kreeg donderdag ook wel beetje op mijn klote met les dat ik te makkelijk dacht en meer moet afmaken waar ik aan begin. Inzet is dat een 7 of 8 en vervolgens raffel ik het af.
Dus nog 6 weken keihard trainen en dan 13 januari weer een poging wagen.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:05

Hehe, ik kreeg dat laatst ook al van de jury _O- Die zei precies wat jij ook zegt Laura: je rijdt een uitgestrekte draf voor minimaal een 8 en aan het eind van de lijn ga je een beetje zitten genieten en laat je geen verschil terug meer zien. Ja, dan is het dus een 7.
Pijnlijk but true :+

Waar ga je heen de 13e? Ik ga nog maar een keer in december, januari zal dus in het teken van verhuizen staan. Daarna maar weer zien.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:05

Optiwolk, ga eens terug naar je gevoel als je gaat rijden! Probeer het gevoel te krijgen dat je in je dromen zou willen ervaren. Het heeft mij zoveel verder gebracht dan trainen op bepaalde dingen.

Als ik terug kijk naar bijvoorbeeld een half jaar geleden, dan trainde ik echt op bepaalde oefeningen. Wat best frustrerend was, want het ging niet. Dus forceerde ik mijn zit om dingen te bereiken. Wat natuurlijk een ontzettend negatief effect had op de harmonie en waardoor ik meer stappen terug deed dan ik in mijn hoofd had. Uiteindelijk leidde het tot een gebrek aan vertrouwen in elkaar.

Het heeft echt super veel moeite gekost om terug te komen bij mijn gevoel. Maar ik rij nu echt heel erg fijn. Omdat ik beter bewust ben van wat er onder mij gebeurd, beter bewust ben van wat voor hulpen ik geef. En zowaar gaan de zijgangen, die ik nog maar heel af en toe meeneem, een stuk beter dan voorheen. Waar ik vooral mee bezig ben op dit moment is reactie van achteren. Meer electrische reacties zeg maar... Om hem krachtiger te krijgen, dat komt alleen maar ten goede aan de zijgangen denk ik. Bovendien kennen ze de oefeningen heus wel.

Ik kan niet zeggen dat ik al een hele proef op deze manier kan rijden, maar we gaan echt de goede kant op.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:15

Noukie ik ga naar Leusden, tinker en friesen wedstrijd, Bij het NTSV.
Je kan ook bij de vallei ruiters volgend weekend starten maar ik moet nog teveel werken aan wat dingen om mij zelfverzekerder te voelen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:23

Zo probeer ik ook te trainen Janine :j

Had vandaag ook weer wedstrijd en bij mij blijft het loeren altijd een puntje maar ik kan dat wel steeds sneller eruit rijden! Vandaag ook kwam met baan verkennen eerst niet verder dan X _O- maar als ik begin dan wil het wel.

Ik had als doel gesteld vandaag dat ik rijden blijf in de galop, mijn wissels mislukten steeds terwijl ze thuis heel goed gaan en ik makkelijk naar stap sluit. Draf deel her en der wat rommelig maar galop nu wel heel fijn! En allemaal 6,5 en 7ens voor de eenvoudige wissels :D uiteindelijk blijven steken op 2x 202 maar daar wel 2x 5e mee geworden. Jury is een behoorlijk strenge. Dus ik ben tevreden!

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:26

Gefeliciteerd yvank.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:01

Ik zag dat t Z bij de Vallei alweer vol zit.
Wil ook eerst even een keer ergens de proeven doorrijden, kan ik beslissen of ik Z1 of Z2 start.
Het zal voor mij wel weer heel origineel Soest worden :D

Yvank, mooi dat het gevoel goed is en je hebt kunnen verbeteren op de punten waar je dat nu wilde! Dat geeft weer vertrouwen!

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:09

Laura, kan het ook niet aan het weer liggen?
Mijn merrie is momenteel ook echt een draak!

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:21

Dankje voor de steun dames!

Ja mijn gevoel Janine zegt me meestal “dat het wel goed is”. Ik geniet zo van paarden en paardrijden momenteel dat ik dus vergeet te trainen voor Mn doelen. En dan ben ik dus teleurgesteld dat ik die “doelen” niet haal.
Ik zet bewust even doelen tussen “ “ want het is niet dat ik naar de volgende OS wil ofzo. Maar een puntje winst zou wel fijn zijn ja.

Ik kreeg dat commentaar ook laura in de les!
Gadver je appuyeert voor n acht en ipv dan recht te stellen en je misselijk af te werken ga je gewoon t hoekje om!

Wat fijn Yvank! Nog een paar onderdeeltjes een puntje meer en je bent er!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:52

Lekker bezig Yvank!

Maar Optiwolk, ga eens niet voor het gevoel 'het is wel oké', maar probeer dingen te voelen die je doen vliegen. Ik vond ook snel dingen wel goed.
Maar ik merk dat door meer op gevoel te rijden, je veel dichterbij het juiste komt.
Voorwaarts was bij mij bijvoorbeeld een dingetje, ik had echt af en toe het idee dat ik een manege paard aan het rijden was, die pas vooruit ging met een flinke schop. Ik begreep echt niet hoe ik de knopjes er op had gekregen. Dat mijn schouderbinnenwaarts helemaal niet meer was, waar ik eerder zevens en achten op scoorde, was ook bijzonder. Om zijwaarts te gaan moest ik met één been schoppen.
Kortom ALLES ging moeizaam. Maar ik bleef wel gaan voor perfectie. Ik ging technisch rijden, dus die schouderbinnenwaarts moest keurig op 3 sporen, in training wilde ik die wel op 4 sporen af en toe. Waardoor ik meer bezig was met schouder begrenzen.
Voor de uitgestrekte draf was ik voornamelijk bezig met hem terugzetten en dan op hoop van zegen de diagonaal op en een flinke schop opdat hij vooruit ging.

Door terug gegaan naar bewust voelen, wat echt moeilijk was hoor, ben ik eerst naar mezelf gegaan. Bewustwording van elk onderdeel van je lichaam. En dit deed ik in het paardrijden door alleen maar basiswerk te doen. Dus alleen een beetje stap, draf, galop. Ik hoefde niet eens zo nodig aanleuning te hebben. Ik wist namelijk intussen dat wanneer ik gespannen was, mijn paard hier ook naar ging lopen.
Dus tijdens het rijden ging ik mezelf ontspannen, releasen. Dat betekende bijvoorbeeld maar een paar passen galop, om daarna weer te gaan stappen en heel bewust uit te ademen. Het grappige was dat ik op den duur merkte dat Wietse dit ook ging doen. Die blaasde dan ook even uit. (doet hij nog steeds)
Ik denk dat ik sinds een week of 4 echt kan zeggen dat ik weer ontspannen kan zitten. Het effect wat dit op mijn paard heeft, is dat ik weer een normale aanleuning heb. Niet meer op kracht, maar hij draagt zichzelf weer. Doordat ik me heb leren ontspannen, heeft hij dit ook geleerd en reageert hij veel effectiever op de hulpen. Niet geheel onbelangrijk, ik kan weer zijgangen vragen zonder dat hij terug komt omdat ik spanning heb.
Ik merk zelf ook steeds sneller dat ik spanning heb, ga dan stappen en dan volgt de release van ons allebei. Ook Wietse heeft het zichzelf kennelijk aangeleerd, met name galop was heel erg moeilijk. Ik hield hem veel te veel in de hand en gespannen met mijn zit om verzameld te galopperen. Nu releaset hij heel vaak na het aanspringen. Een flinke zucht, maar hij loopt daarna wel onwijs fijn door het lichaam. Waardoor ik hem op een hele ontspannen manier kan laten verzamelen.

Als vanzelf zijn ook de zijgangen er weer bij gekomen. Die pak ik er echt voorzichtig bij, ik wil het niet forceren waardoor ik teveel spanning weer opbouw in mijn lichaam en we dus weer impuls verliezen.

Wat voel ik nu? Geen perfectie, maar dat is mijn streven ook niet direct. Ik voel wel heel erg veel harmonie tussen Wietse en mij. Alsof we samen elke keuze maken. Hij draagt mij en is heel fijn voorwaarts, waarschijnlijk door het vergroten van het vertrouwen. Ik ben relaxed, dat voelt hij en daardoor durft hij meer.

Het is voor mij geen moment de bedoeling geweest om hem te beperken natuurlijk. Ik heb alleen wel te snel gewild voor wat we samen aankonden. Er was altijd een hoop wat moest, ten koste van harmonie. Misschien niet per se zichtbaar, maar wel voelbaar.
Wat ik nu wil voelen, voel ik ook. Een paard dat heerlijk los onder mij beweegt, die mij meeneemt. Probeer eens die kant op te denken.

Niet de perfect uitgevoerde oefening, die komt wel.
Maar wat wil JIJ ervaren?

Als ik mijzelf die vraag nu stel, dan is dat nog vanzelfsprekendere reacties. Waarop hij mij nog acuter meeneemt naar voren. Waarbij ik nog meer dat blije paard voel dat zo graag iets voor me doet.

Als ik kijk naar de transitie van mijn paard, was hij een paard dat iets deed omdat het moest, maar hij wist nooit helemaal goed wat dan precies moest. Hij deed zijn best, maar het was het altijd net niet.
Door een op een andere manier een doel te stellen, namelijk een wens voor mijn gevoel, breng ik dingen heel anders over heb ik het idee. Waardoor hij veel zelfverzekerder is geworden en het met/voor mij wil doen. Waardoor ik met een lach op het paard zit, met enige regelmaat... en waardoor ik me elke training weer verbaas over de progressie die hij elke keer boekt. Wat dan weer tot gevolg heeft dat ik nog enthousiaster naar hem reageer, uitbundig klets en beloon.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet...
Vergeef me in ieder geval mijn enthousiasme, want ik word elke keer weer zo blij van hoe we veranderd zijn! Natuurlijk hebben we dit nog niet op wedstrijd in praktijk gebracht. Maar ik ben al blij dat ik thuis weer met zo onwijs veel plezier rijd.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 08:09

Ivy power dat zou heel goed kunnen maar als ik iets simpels vraag wil ik wel reactie. Nu moeten we beiden ook nog wel wennen aan de nieuwe manier vann rijden en lessen maar afbuigen en mijn hand opzoeken is niet anders dan anders.
Vandaag maar even longeren en dan morgen weer rijden. Ik wil wel 13 januari met beetje goed gevoel heen gaan anders kunnen we beter thuis blijven.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:06

Wat is iedereen weer goed bezig! Herkenbare reacties zie ik ook voorbij komen.
Heerlijk Janine dat je zo enthousiast bent :D

Top Yvank, knappe punten voor een strenge jury.
Mooie foto Kylian!
Zo Noukie, dat is nog eens rap een huis verkopen :D
Volgens mij ben je lekker bezig Laura. Dat moet de 13e goed komen.
Altijd goed Optiwolk om bij te houden wat je doet. Zo zie je snel welke onderdelen je mist in je training.

Beer loopt ook steeds beter. Zaterdag met les liep hij ook weer super fijn! Ik kon in de spiegel zien hoe gaaf hij begon te lopen. Helaas met de wedstrijd zondag was het een puinhoop :? Ik krijg hem gewoon niet flitstend de baan door, grrr. Het voelt voor mij wel heel erg voorwaarts maar op de film zie ik dat dat echt nog niet zo is. In de galop was ik mijn beugel kwijt, daardoor voelde ik niet dat hij in de verkeerde galop zat wat resulteerde in een 1 op de galop en een 1 op de wissel. Daarna was ik beide beugels kwijt |o Pfff, Toch de proef uitgereden. Nou de punten waren echt fantastisch..... 173.
We trainen gewoon lekker door. Ooit gaat het ons lukken :o