[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:54

Ik ben gek op commentaar! En mijn moeder filmt al mijn proeven. Dus na de wedstrijd kijk ik de proef met mijn protocol erbij, vaak begrijp ik dan wel wat de jury bedoeld. Maar bij uitzonderingen ben ik het niet eens. Tot nu toe ook een keer uitleg gevraagd na de proeven. Loopt er ook vaak tegenaan dat het verschil tussen mijn proeven voor mijn gevoel groot is, maar het punten verschil niet.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:23

nicky_rilana schreef:
Ik had laatst 2 proeven gereden. De 1e proef ging gewoon niey goed genoeg. En de andere proef ging echt veel beter geen fouten. Kwamen mensen nog speciaal naar mij toe om te zeggen dat die 2e proef echt goed was. En het scheelde uiteindelijk 1 punt. Ik wilde toen eigenlijk ook wel eens weten hoe en wat, maar het duurde nog meer dan 1 uur voor dat ik de jury kon spreken. En het was al laat en koud, voor mijn paard. Dus heb ik niet gewacht. Maar soms kun je gewoon geen hoogte krijgen van jurys.


Had je twee keer dezelfde jury?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:32

Lithya schreef:
nicky_rilana schreef:
Ik had laatst 2 proeven gereden. De 1e proef ging gewoon niey goed genoeg. En de andere proef ging echt veel beter geen fouten. Kwamen mensen nog speciaal naar mij toe om te zeggen dat die 2e proef echt goed was. En het scheelde uiteindelijk 1 punt. Ik wilde toen eigenlijk ook wel eens weten hoe en wat, maar het duurde nog meer dan 1 uur voor dat ik de jury kon spreken. En het was al laat en koud, voor mijn paard. Dus heb ik niet gewacht. Maar soms kun je gewoon geen hoogte krijgen van jurys.


Had je twee keer dezelfde jury?

Ja

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:53

Dan zie je dat wel vaker helaas.

Voor diegene die al vaker z gereden hebben, vinden jullie deze proeven ook een verbetering ten opzichte van de oude proeven?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:15

Lithya schreef:
Dan zie je dat wel vaker helaas.

Voor diegene die al vaker z gereden hebben, vinden jullie deze proeven ook een verbetering ten opzichte van de oude proeven?

Kan niet echt zeggen dat ik het zo veel verbetering vind. Vind het niet leuk dat je niet meer hoef te groeten bij binnen komst. En ik hen zelf een hekel aan halsstrekken, zeker als je 4 teugels op maat moet maken op zo'n kort stukje. Ik kan ongeveer op x al mijn teugels op maat nemen anders heb ik zo nooit optijd op maat. En dan staat er vaak ook nog bij dat mijn paard lager moet. Maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Het is wel een goed onderdeel om te zien of dat je, je paard goed voor elkaar hebt. Wat dat betreft is het wel goed.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:20

Geen Z1 debuut voor mij, maar wel een Z2 debuut.

Afgelopen juni liep mijn toen 6-jarige nog maar net in het M1.
Midden oktober zijn we in het Z1 gestart, en nu mogen we na 8 wedstrijden de overstap maken naar het Z2.

Toch wil ik de komende tijd nog enkele keren in het Z1 starten, en straks in het buitenseizoen de overgang naar het Z2 maken.


Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:24

Lithya schreef:
Dan zie je dat wel vaker helaas.

Voor diegene die al vaker z gereden hebben, vinden jullie deze proeven ook een verbetering ten opzichte van de oude proeven?

Geen idee... heb ze nog niet gereden :+ maar als ik ze zo lees vind ik het best prettige proeven volgens mij.

Halsstrekken weer terug vind ik heerlijk :Y) hadden we meestal 9-ens voor :+
Dat ik het in een proef ergens op de diagonaal moet doen is weer minder... maarja dan moet ik er maar goed aan rijden dan schiet die niet onder me vandaan. :')

Het niet-groeten lijkt me ook erg vreemd
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-02-17 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:24

nicky_rilana schreef:
Lithya schreef:
Dan zie je dat wel vaker helaas.

Voor diegene die al vaker z gereden hebben, vinden jullie deze proeven ook een verbetering ten opzichte van de oude proeven?

Kan niet echt zeggen dat ik het zo veel verbetering vind. Vind het niet leuk dat je niet meer hoef te groeten bij binnen komst. En ik hen zelf een hekel aan halsstrekken, zeker als je 4 teugels op maat moet maken op zo'n kort stukje. Ik kan ongeveer op x al mijn teugels op maat nemen anders heb ik zo nooit optijd op maat. En dan staat er vaak ook nog bij dat mijn paard lager moet. Maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Het is wel een goed onderdeel om te zien of dat je, je paard goed voor elkaar hebt. Wat dat betreft is het wel goed.


Ik vind het jammer dat ze zoveel op elkaar lijken. Echt verrassend zijn ze niet.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:26

Klinkt goed Lotte!!

Dat het groeten eruit is gehaald vind ik erg jammer. heb net het gevoel dat ik iets vergeet wanneer je de A-C lijn over rijdt.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:27

Oh ja... ik weet zeker dat ik een keer niet op let en gewoon ga staan groeten :+

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:39

Voor het verloop van de proef vind ik het wel prima.

Waarom zou je een bepaalde oefening 3x beoordelen in 1 proef.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:41

Klopt, maar het is gewoon even wennen een dergelijke andere start :) maar alles went natuurlijk :+

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:53

Moet zeggen dat ik het niet meer mis ofzo het hoort er al helemaal bij.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:24

Ik ben zo blij dat die rottige voltes 8 meter er uit zijn! Dat waren zo ongeveer pirouettes voor mij.
Verder vind ik de proef wel makkelijker geworden. Maar dat halsstrekken vind ik ook lastig! Op zo"n kort stukje.

Ik had laatst een jury die vond dat paarden te opgericht lopen... wilde hij niet zien. Had ze liever wat lager en ronder :')

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:30

Haha ja... ik had ook ooit het commentaar dat hij te veel bergopwaarts ging. Iedereen dacht echt van wtf?
Maar het klopte wel wat de jury zei... met vanuit achterwaarts aangalopperen ging die namelijk te veel zitten en stegen we in slomotion op :+

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:50

Oh ik vind het juist jammer dat die voltes 8 meter eruit zijn, vond ik op zich een fijne voorbereiding op de volgende oefeningen.
Ik vind contra naar contra erg jammer dat dat nu in het Z1 zit ipv het Z2, contragalop is niet ons sterkste punt zal ik maar zeggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:53

In het Z2 is hij nu vliegend van contra naar contra.

Maar dan zullen de eenvoudige wissels vanuit contra naar normale galop ook niet meevallen?

Bij contra kun je als jury mooi zien of er voldoende gedragenheid is.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:30

Bij de mijne voel ik niet veel verschil of in het vanuit gewoon naar gewoon doe, of van contra naar contra. Hij veranderd niet veel, soms moet ik enkel een klein beetje meer ondersteunen. Maar hij draagt van zichzelf ook vrij makkelijk, heeft daarin ook zijn bouw mee. De wissels zijn ook altijd goed te doen geweest. Het laten wachter op het commando wanneer hij denkt dat we gaan wisselen is in het verleden wel een ding geweest, maar dat lag meer aan mijn eigen balans.

Ik heb me daar best ongerust om gemaakt na zijn laatste blessure (grote wond met ook actief botvlies rechtsachter, door een sprong uit het weiland een betonnen muur op die hij niet haalde, en daarbij dus al zijn benen en zijn buik open had gehaald... veel hechtwerk e.d.).
Mijn verwachting was dat hij meer moeite zou hebben met het eronder zetten rechts achter, maar gelukkig valt dat 100% mee nu in de praktijk.

Met een normale wending strak neerzetten op de AC lijn of een mooie ronde volte... daar heeft deze chaotische ruiter meer moeite mee :+

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:05

Ik ga zaterdag trouwens weer voor het eerst in anderhalf jaar de deur uit om te oefenen in de grote baan, na zijn revalidatie. Wel weer een mijlpaal :Y)
Hopen dat hij zichzelf en mij heel houdt de komende tijd... dan durven we misschien zelf weer te gaan starten :') Tot nu toe was dat namelijk altijd het moment dat er iets gebeurde... dus ik begin het idee te krijgen dat er een vloek op rust :+

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:40

Toen ik vorige week een proef doorreed merkte ik dat de eenvoudige wissel vanuit contra nog vrij moeilijk is (balans en valt uit elkaar). We blijven lekker bezig! Vandaag is mijn zadel weer nagekeken *\o/* . Heel blij mee nu kunnen we weer ongestoord doortrainen.

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:24

Oeh wat leuk dit topic.
Mijn mijn bonte paardje ben ik nu M2, maar hoop loop van dit jaar toch wel Z met hem te gaan starten.

Met mijn mooie tuiger mannetje mag ik Z2 gaan starten en we zullen ergens komende maanden ons debuut gaan maken. Maar ik ben zo zenuwachtig daarvoor :-)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:27

waarom ben je zo zenuwachtig? Gewoon de overstap op zich of zijn er nog pijnpuntjes in de oefeningen?

Ik vond toen de overstap van M1 naar M2 zo spannend... het ergste was dat ik die klasse binnen 1 wedstrijd en 1 concours weer uit was :+

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:40

Tijdens ons Z1 zaten we beide heel slecht in ons vel, ken je dat, z'n periode dat alles om je heen weg valt.
Mijn paardje en de wedstrijden waren eigenlijk de laatste stabiele factor in mijn leven. Daardoor eigenlijk veel te snel Z1 gestart met als resultaat verlies.

Daardoor nu eigenlijk een beetje "bang" om verlies te rijden, ik weet dat het nergens op slat maar als het eenmaal in je hoofd zit is het moeilijk om eruit te krijgen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:48

ok... ja maar dat kan altijd gebeuren, ik ken iemand die zelfs een keer onterecht verlies gekregen wat zelfs tot het KNHS aan toe is opgelopen omdat er video materiaal was. Dus het hoeft niet altijd terecht te zijn.

Ik zie in je onderschrift dat je Z1 +10 bent, klopt dit? Rij je verder wel dik in je punten nu? Anders zou het misschien sowieso goed zijn om nog even door te gaan. Al is het voor je eigen vertrouwen.

Maar als je heel bang bent om verlies te rijden, kan je ook 1 proef HC starten en de 2e voor het "echie" Dan na je HC vragen wat je punten zijn, dan besluiten of je voor de 2e start of afmeld?

Zelf ben ik altijd een beetje een muts met overstappen... kan je ook in mijn onderschrift zien :')
Ik wacht meestal tot ik stabiel 2 winst per proef rij voor ik over ga :+

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:18

We rijden heel stabiel zelfs met het outdoor seizoen tot aan de provinciale kampioenschappen gereden en daar 21e geworden. Mag dus ook zeker niet klagen!
Het is echt iets wat tussen mijn oren zit. Voor nu zijn we lekker aan het trainen en voordat ik weer echt wil gaan starten weer een aantal lessen nemen en misschien inderdaad misschien een keer HC starten.

Moet me er gewoon een keer overheen gaan zetten en in het diepe duiken.