Vaccinatie voor Duitse concoursen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Vaccinatie voor Duitse concoursen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 16:59

Omdat er op bokt zoveel mensen zitten die bij of over de grens wonen is er vast wel iemand die weet aan welke regels de vaccinaties van de paarden moeten voldoen voor een wedstrijd in Duitsland.
Het gaat om een nationaal concours dus niet om een internationale wedstrijd volgens het FEI-reglement.

En voor Duitsland is gezondheidscertificaat verplicht toch?
Alleen Belgie en Luxemburg zijn vanuit Nederland volgens mij vrijgesteld.

Iemand die me kan helpen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:07

Klopt certificaat is nodig en je dient je paard 2x te enten tegen influenza per jaar.

gomir

Re: Vaccinatie voor Duitse concoursen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:10

Dus zelfde beleid als FEI? Vanaf basisenting altijd twee keer per jaar influenza en bij paarden die altijd 1x/jaar gevaccineerd zijn is dan ook nieuwe basisenting nodig?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:15

Ja zelfde beleid, maar bij mij ben ik gewoon Ieder half jaar gaan enten en dat werd goedgekeurd dus niet de basis enting opnieuw.

Ik moest wel mijn paarden bij de fn opnieuw laten inmeten/keuren. Nu woon ik ook in Dld, dus kan zijn dat, dat bij jouw niet van toepassing is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:27

Even zo uit mijn hoofd:
Paard moet basisenting hebben, die eigenlijk uit 3 entingen bestaat. eerste enting en dan tussen de 28 en 70 dagen de 2e enting. En de 3e enting is na 6 maand. En of je voor die 3e enting wel al mag starten, durf ik je niet zo uit het hoofd te zeggen. Daarna elke 6 maand + max 21 dagen moet het paard weer geent zijn. Enting is influenza. Tetanus is niet verplicht maar wordt wel geadviseerd.
Daarnaast kan het wedstrijdsecretariaat je verplichten Herpes te enten. En bepaalde delen van Dld. is het verplicht hondsdolheid te enten (veelal het Zuiden ;) ).

Daarnaast moet je idd bij grensovergang een gezondheidsverklaring hebben. Deze is 9 dagen geldig. (en kost je elke keer een hoop centen).

Paard moet vermoedelijk ook aangemeld worden bij de FN als wedstrijdpaard. En op basis van evt wedstrijdresultaten van jezelf wordt je ingedeeld in een leistungsklasse.

Dit is overigens even op de Engelse sport gericht. Western en de EWU werken net even anders. Daar is het wat de entingen en gezondheidsverklaring aangaat hetzelfde, maar in de LK5 hoeft het paard niet als wedstrijdpaard aangemeld te worden bij de EWU. Dat is pas vanaf de LK4.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 16:51

Dank je Rina, dus vrijwel conform FEI-reglement, maar mogelijk met net iets andere eis aan basisenting. Weet jij waar ik dat terug kan vinden?
Met enten tegen herpes bedoel je rhinopneumonie? Is dat ook ergens terug te vinden wanneer dat wel en niet vereis is? Daar zijn de paarden namelijk niet voor gevaccineerd.

Licentie kan via KNHS aangevraagd worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:54

Voor de herpesvaccinatie kun je het beste met het wedstrijdsecretariaat bellen als je ergens wilt starten, dat is namelijk geen nationale vereiste oid. We hebben hier in de buurt wel een stal waar dat verplicht is, omdat ze een keer een uitbraak gehad hebben, maar er is geen wetgeving daarvoor in de deelstaat NRW. Ik weet niet in welke lidstaat je eventueel zou willen starten?

Bij mij werd trouwens de basisenting niet opnieuw gegeven, dat kan ik niet helemaal opmaken uit jouw verhaal Rina. Weet je hoe dat zit? Want ik heb in NL laten basisenten, toen gewoon ieder jaar. Sinds ik in dld woon, ent ik ieder half jaar en ik mag gewoon starten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:39

NenaC schreef:
Bij mij werd trouwens de basisenting niet opnieuw gegeven, dat kan ik niet helemaal opmaken uit jouw verhaal Rina. Weet je hoe dat zit? Want ik heb in NL laten basisenten, toen gewoon ieder jaar. Sinds ik in dld woon, ent ik ieder half jaar en ik mag gewoon starten.

Hier ook hoor ;) Maar als ze vervelend willen moet je opnieuw. Staat nl zo in de regels.

Herpes is idd Rhino. en is zoals Nena al schreef heel erg afhankelijk of er Rhino heerst en waar je wilt starten. Kan per wedstrijd verschillen. Sommige willen het altijd welk jaargetijde ook. Anderen alleen als er wat heerst. Is geen peil op te trekken. Daarvoor dus idd wedstrijdsecretariaat cq inschrijfformulier nakijken. Daar staat het dan wel op.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:48

Duitsland is idd 2x per jaar enten voor influenza, 1x per 2 jaar enten voor tetanus en vaak wordt je ook verplicht 2x per jaar te enten voor Herpes. Ik rijd al bijna 15 jaar wedstrijden in Duitsland en les hier ook twee keer per week. Neem met mijn paarden deel aan keuringen, laat ze dekken, ga er op vakantie en rijd er wekelijks buiten, want wij wonen aan de grens. Nog nooit heb ik een gezondheidscertificaat aangevraagd en ook is er nog nooit naar gevraagd. Ook bij grenscontroles is er nooit naar gevraagd dus voor een wedstrijd zou ik in jouw geval het risico echt wel durven nemen. Belangrijker zijn je entingen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 21:51

Dan zijn er dus wel echt heel erg weinig controles Suffie!

Rhino vind ik niet in het vraagprogramma terug dus dan zal dat wel niet nodig zijn.
Van het paard van mij dat mogelijk meegaat is alles op orde, want die is conform FEI-regels gevaccineerd. Een van de andere paarden zal nog wel een extra enting moeten hebben in de komende weken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:00

Ik start zo'n 12 wedstrijd per jaar in Duitsland en nam tot vorig jaar ook deel aan de springwedstrijden van de seniorenclub Achterhoek. Ook hier is geen enkele ruiter die in het bezit is van een gezondheidscertificaat, terwijl de wedstrijden om en om in Nederland/Duitsland worden gehouden. De NVWA eist het, maar welke organisatie in Duitsland eist het?
Rhino wordt sowieso op de meeste wedstrijden niet verplicht, maar wel als je deelneemt aan keuringen of je merrie op een station laat dekken. Mijn merries worden allemaal geënt.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:13

Wij wonen in Duitsland, mijn dochters rijden wedstrijden in Duitsland en in Nederland. Voor Duitsland moeten ze twee maal per jaar geent worden voor Influenza, Herpes is niet verplicht. Tetanus wordt door mijn dierenarts 1x per twee jaar gedaan. De basis enting moet wel gedaan worden in aanloop van dat je twee keer per jaar gaat enten. Dus niet basis enting, dan een aantal jaren 1x per jaar enten en dan overgaan naar 2x per jaar enten. Nee, basis enting en daarna na circa 1 maand tweede enting en daarna elk half jaar. Hierop controleren ze heel erg streng op elk concours, ook op de kleinere concoursen.

Gezondheidsverklaring moet officieel wel, wij rijden al zo'n 13 jaar meerdere keren per week de grens over en zijn nog nooit aangehouden of gecontroleerd. Ik weet dat er een gedoogbeleid is voor ruiters die bijvoorbeeld voor een wedstrijd, les of bosrit binnen 24 uur weer terug de grens overgaan. Dit heeft ook ooit in het KNHS paardensportblaadje gestaan.

Ga niet toch stiekum starten als de entingen niet op orde zijn, want op elk concours is er een dienstdoende dierenarts die steekproef gewijs de paspoorten controleren. Ook controleren ze na sommige proefen alle ruiters als ze de proef uitkomen (ze kijken dan onder het zadel, in de mond van het paard, onder de peesbeschermers etc.). Je moet dus zorgen dat je alleen bitten gebruikt die toegestaan zijn, dat je hoofdstellen gebruikt die toegestaan zijn en peesbeschermers gebruikt die toegestaan zijn. Een body bandage mag bijvoorbeeld van M springen en een bitloze optoming ook vanaf M springen en de de jonge paarden proefen mag je bijvoorbeeld achter geen pees beschermers of bandages. Als het niet op orde is, dan krijg je een boete en word je geschorst.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:22

suffie schreef:
De NVWA eist het, maar welke organisatie in Duitsland eist het?

Ehmm wil je lijstje?? Ja hoor er zijn zeker wedstrijdorganisaties die het eisen. Bij de DQHA voor de Americana, de Q, en de kampioenschappen. De ApHCG voor de Europeese kampioenschappen. De NRHA had vorig jaar vanwege Rhino ook de verplichting van die verklaring en moest er zelfs een cogginstest voorgelegd worden. En volgens mij de PHCG ook voor de kampioenschappen. En je kon zonder die verklaring gewoon weer naar huis zonder starten. Dus niet zomaar er vanuit gaan dat hij niet gevraagd wordt.

Benita schreef:
Gezondheidsverklaring moet officieel wel, wij rijden al zo'n 13 jaar meerdere keren per week de grens over en zijn nog nooit aangehouden of gecontroleerd. Ik weet dat er een gedoogbeleid is voor ruiters die bijvoorbeeld voor een wedstrijd, les of bosrit binnen 24 uur weer terug de grens overgaan. Dit heeft ook ooit in het KNHS paardensportblaadje gestaan.

Ja ik ging ook altijd zo over de grens. Maar, en dit heb ik uit een ander vrij recent topic. Dat gedoogbeleid schijnt dus de deur uit te zijn. Het schijnt dat je nu zelfs als je te paard de grens overgaat je een gezondheidsverklaring bij je moet hebben. Nu staan ze hier op de grensovergang nooit, kom hier van alles tegen Zoll, Politie enz maar de NVWA heb ik nog nooit gezien. Maar wees er dus van bewust dat je een aardige boete kan krijgen als ze er wel staan.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:33

Ik Ben regelmatig in Duitsland gestart. Woon in Nederland en reed sgw in Duitsland. Geen speciale entingen gedaan en geen gezondheidscertificaat. Tevens ook geen fei paspoort. Gewoon via de KNHS ingeschreven.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:11

Afbeelding

Dit zijn de FEI entingregels. De eerste 3 (1e entng - 21-92 dagen - 2e enting - 7 maanden - 3e enting) zijn belangrijk, daarna mogen de paarden jaarlijks geënt worden, maar op een concours mag de laatste enting niet ouder dan 6 maanden+21 dagen zijn.

Of dit voor Duitsland geldt weet ik niet, maar de meeste landen (behalve Nederland) hebben hun entregels wel gelijk getrokken aan de entregels van de FEI.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:38

Die regels zijn me bekend, maar wist niet zeker hoe het voor Duitsland was.
Maakt ook niet meer uit, want de betreffende amazone is twee weken geleden van de een op de andere dag vertrokken dus het concours gaat sowieso niet door :+