Wanneer ben je nu klaar voor je eerste wedstrijd eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

Wanneer ben je nu klaar voor je eerste wedstrijd eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 20:08

Ik ben 39 jaar, en heb sinds mei een tinker waarmee het me leuk lijkt een keer te starten.
Nu loopt ze al best leuk, en ik wil op enig moment beginnen met mn allereerste B-wedstrijdje op haar.
Nu heb ik zelf als kind voor het laatst een wedstrijd geredem, op een manegepony dus je kunt je voorstellen dat ik het wel heeeel spannend vind. Uiteraard krijgen we les, en kan ik het ook aan mn instructrice vragen, maar wil ook graag jullie idee erbij weten.

Wat vinden jullie nu dat je minimaal onder de knie moet hebben om aan je eerste (KNHS) wedstrijd te beginnen?

c_alsemgeest

Re: Wanneer ben je nu klaar voor je eerste wedstrijd eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:14

Proefjes oefenen met je instructeur.. als het goed gaat met weinig tot geen fouten ben je er klaar voor. Mijn ervaring is dat het op de wedstrijd zelf altijd iets minder gaat... door de zenuwen, andere ambiance, lange rit ernaar toe etc etc :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:17

Als je instructie zegt dat je er wel aan toe bent... en als je dan zelf nog meer bevestiging nodig hebt kun je ook een keer een oefendressuur starten.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:17

Anders eerst een keertje BB starten alvorens startkaart te nemen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:22

Hangt af wat je doel is:

Punten scoren: pas als thuis alles lekker bevestigd is.

Ervaring opdoen/plezier hebben: zo snel als je wilt.

Ik ging en ga voor t tweede. Dus ondanks dat een aantal dingen nog niet bevestigd zijn ga ik wel op wedstrijd als t in de buurt is. Nu rij ik western maar dat maakt qua gevoel niet uit.

Wanneer jij vertrouwen in je paard en jezelf hebt gewoon lekker gaan en niet wachten tot je denkt dat je goed genoeg bent.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:31

Voor een B proefje hoef je helemaal niet zoveel te kunnen
https://www.knhs.nl/media/8898/proef-5-b-dressuur.pdf

dit is een voorbeeld van een proefje. Het meest moeilijke is denk ik het verruimen en misschien de overgangen.
Wanneer jij er klaar voor bent kan alleen jij weten. Als je toch al weet dat je vreselijk zenuwachtig gaat zijn, waarom dan niet gewoon starten en proberen? Lukt het niet dan niet, dat is geen probleem. Dan heb je in ieder geval je eerste wedstrijd gehad en weet je waarvoor je kan gaan trainen en wat je te wachten staat.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:43

Ook een b proefje is moeilijker dan je denkt.
Ook in de b willen ze graag een netjes nagevenlijk paard zien met een constant tempo en voldoende lengtebuiging.
En een rustige aanleuning.
Als dat voor elkaar is lekker gaan starten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:47

Ik denk dat je instructrice dat et beste kan beoordelen .Wat je ook nog zou kunnen doen is een keer ergens aan een oefenwedstrijd meedoen.. Dan hoef je nog geen startkaart aan te vragen en weet je misschien toch na afloop waar je staat qua niveau. Wens je veel succes!

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 21:37

Ik heb de luxe op een manege te staan waaar bijna elk weekend wedstrijden zijn dus kan lekker op mn eigen plek starten. Bedankt voor jullie tips tot dusver!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:52

tsja mijn instructrice zei een dik jaar geleden dat ik er niet klaar voor was. Ik ben toch gegaan want ik had zoiets van we zien het wel. Gaat mij om de ervaring.
De eerste keer had ik net geen winstpunten, daarna eigenlijk elke keer wel.
Je moet naar je eigen gevoel luisteren. Ik had zoiets van ja jammer als ik niet meteen winstpunten rijd, maar mijn doel is om er van te leren. En het zal vanzelf wel een keer goed gaan.
En dat gaat nu ook... soms zit ik met een paard dat alles eng vind en ik het dan niet kan oplossen zijn mijn punten slecht, soms rijd ik wel zo ongeloofelijk fijn en dan heb ik ook wel winstpunt.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:21

Gewoon proberen! Probeer vooral tijdens de proeven te laten zien dat het paard doet wat jij wil, doet hij het niet, proberen niet te laten opmerken :P . Als het goed voelt zie ik niet waarom je het niet zou proberen. Als je geen goede punten scoort, heb je het tenminste gedaan. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:59

Wat moet je minimaal onder de knie hebben? Ach, zolang er gas, rem en stuur op je paard zit en dit goed werkt onder de omstandigheden die je op wedstrijdterrein hebt... Kan je prima op wedstrijd. Ik vind het belangrijk dat je de overige deelnemers niet lastig valt (meestal onverhoopt natuurlijk).

Wat ik daarnaast belangrijk vindt is dat je als deelnemer goed op de hoogte bent van de gang van zaken. Zowel hoe de wedstrijd verloopt, als de jurering. Als je jezelf een beetje realistisch kan beoordelen en achteraf niet opkijkt van je punten, dan kan je prima gaan hoor.

Dus concreet zou ik zeggen, ga eens met iemand mee op wedstrijd naar een locatie waar jij ook graag een keer wilt starten. Om vertrouwd te raken met de gang van zaken. En nog mooier is het als je een keer hebt kunnen schrijven bij een jury. Maar misschien heb je dat al eens gedaan :)

Oooh en voor je gaat, bedenk dan wat je eigen verwachtingen zijn. Wat wil jij bereiken op die wedstrijd? Wil je een eerste prijs? Dan moet je misschien bedenken of je ook nog langer moet oefenen. Maar wil je gewoon die ervaring en maken de punten je niet uit? Dan zou ik zeggen: Gewoon gaan!

Persoonlijk ga ik pas beginnen als ik thuis het idee heb dat ik onder optimale omstandigheden 3 winstpunten in één proef kan rijden. Dat resulteerde op mijn eerste wedstrijd met mijn huidige paard in 183 en 193 punten. Zo'n verschil zit er dus wel in door o.a. spanning en nieuwe omstandigheden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:05

Ik ben op wedstrijd gegaan voor de ervaring. Eerste keer geen winst gereden, maar daarna wel altijd.
Protocollen las ik altijd goed door en daar ging ik thuis op oefenen.
Paard was op wedstrijd altijd wat blijer en had dan wat concentratieproblemen waardoor ik m weleens wakker moest schudden :+.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:12

Rij zelf thuis eens een proefje. Soms rij je al best lekker door de baan, maar is een proefje waarin je alles achter elkaar moet doen, nog best lastig.
Pas als je thuis je proef lekker kunt rijden, en je instructrice dat ook vind (oefen dus ook eens in je les), kun je het eens gaan proberen. En het is maar een B proefje, juryleden bijten niet ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:16

Zodra paard ingereden is? Serieus, het is B, dat is beginnend en dat kan een paard wat net onder het zadel is al. Dat ze tegenwoordig een Z houding willen zien klopt niet geheel met wat B eigenlijk is. Je kunt niets verliezen, geen verliespunten rijden, niets.
180 punten is genoeg, en een eerste keer moet je van niets uitgaan.
Ik ben ook geen ruiter met een paard wat 200 rijdt, maar 180 is ook genoeg. Zo moet je maar denken. JIJ moet er lol in hebben. Protocollen keek ik nooit naar omdat er geen lijn in zat. Het is toch wat iemand persoonlijk mooi vindt. Helaas, maar waar.
Maar laat je niet weerhouden, de B stelt echt geen drol voor en gaan met die banaan. Als je wedstrijden leuk vindt ben je de B zo uit. Niet miepen, gewoon lekker gaan. :D

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 23:40

Hahaha Germie, dank je wel!!