Dressuur, wanneer over naar hogere klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christel0908

Dressuur, wanneer over naar hogere klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 14:17

Waarop baseren jullie de beslissing om over te gaan naar een hogere klasse ?
Gaan jullie over op 10 punten of wachten jullie tot de 30, of ergens ertussen ?
Hoe weet je nu wanneer je het beste overgaat ?

Het gaat trouwens over 2 kinderen van 14 (L1 + 9) en 12 (B + 23) dus niet zo makkelijk in te schatten wanneer het juiste moment er is.

Jolan

Re: Dressuur, wanneer over naar hogere klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:20

Ik vind dat je de oefeningen van de volgende klasse goed onder de knie moeten hebben voordat je de overstap ga maken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:21

Ik ga over zodra de scores sowieso alle proeven boven de 60% zijn, waarbij de punten het liefst naar de 65% gaan.

Inmiddels doe ik het anders, ik ga pas L1 starten als het paard klaar is voor de L2.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:23

Ik denk dat dat het heel afhankelijk is van de punten die ze steeds rijden ( net wel winst of ruim) en hoe makkelijk ze de proeven kunnen rijden ( nog veel moeite mee of 'vervelen' ze zich?).
Hier een leerling gehad die alle klasses tot de 30 uitreed omdat ze zich wel prima happy bij voelde, leerlingen die rond de 15 punten overgingen omdat ze de proeven saai vonden, en bv nu ook een leerling die wel continue de punten haalt, maar waarvan ik vind dat die gewoonweg totaal nog niet klaar is voor de volgende klasse ondanks dat hij dit zelf wel wil.

Er is oa flexibel starten tegenwoordig, laat ze beide een keertje straks flexibel een proefje hoger starten en kijk hoe dat gaat en wat ze ervan vinden. Dan kun je makkelijk een keuze maken. Tot 5 winst mag je flexibel blijven starten, dus een fijne mankier om de overgang veilig te maken

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:24

Ik ben zelf L1 + 8. omdat mijn paard de oefeningen makkelijk kan (zz-licht geweest) en ik motivatie nodig heb om serieus te trainen, maak ik bij 10 punten de overstap naar het L2. De verwachting is dat het moet lukken omdat mijn paard alleen maar makkelijker wordt als ik fanatiek rij (met weinig tijd tussen de oefeningen). Ik denk dus dat het heel erg afhangt van paard en ruiter. Is een ruiter meer gemotiveerd bij een hogere klasse, lekker door bij 10 punten. Worden de punten net aan (180-185 punten) gehaald, zou ik nog een paar wedstrijden in de lagere klasse rijden. Een oefenwedstrijd op een hoger niveau kan je wel een goed beeld geven hoe het niveau is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:27

Als de punten constant ruim over de 190 zijn en de oefeningen uit de hogere klasse tijdens de training weinig problemen meer opleveren. Dat is voor mij de richtlijn om aan promoveren te denken.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:32

Heel verschillend.
Ik had binnen 3 B wedstrijden 12 winstpunten. Ook konden we makkelijk een L1 proef rijden, dus ben gelijk over gegaan naar de L1. Nu heb ik in December onze laatste L1 wedstrijd gereden en zijn we L1+11.
Maar omdat ik hem nog niet L2 klaar had, ging ik gewoon thuis trainen, en pas over 3 weken onze L2 debuut maken.

Maar nu zorg ik er voor dat mijn paard ook klaar is voor de volgende klasse. Zo kan hij al best wat dingen van de M1.

Maar ik denk als je elke keer hoge punten rijd (boven de 190 bijvoorbeeld) en je paard is klaar voor de volgende klasse, waarom niet? :).
Als je elke keer rond de 180 rijd, en je hebt de oefeningen er nog niet goed opzitten, zou ik nog niet naar de volgende klasse gaan..

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:32

Ligt een beetje aan je doel. Zelf stappen wij pas over als je de huidige klasse makkelijk een winstpunt haalt (kan altijd iets misgaan natuurlijk maar over het algemeen moet een winstpunt geen uitdaging meer zijn) en de combinatie moet de volgende klasse zga beheersen. Zelf reden we vaak mee voor de kampioenschappen en gingen we daarna vrij snel over zodat je al een hele tijd voor de volgende selecties kunt wennen aan de nieuwe klasse.
Ik heb ook eens een pony doorgereden naar de hogere klasses puur om hem veel ervaring te laten opdoen. Die ging wel eens een klasse over wanneer hij de oefeningen eigenlijk nog niet kende maar kon dat met andere oefeningen heel goed compemseren. Als je niets hebt om te compenseren en je moet gaan strijden voor je winstpunt en dan is het niet meer leuk om altijd achteraan te rijden en toch hard je best te doen.

Dus kijk naar hoe het nu gaat en wat het uiteindelijke doel van de combinatie is. (En hoeveel tijd is er nog om dat doel te halen)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:41

Ik zou ook kijken naar paard ruiter combinatie. Ik ben pas begonnen met wedstrijden rijden (beide geen ervaring hierin). Laatste twee B proeven kwamen we beide keren met 4 winstpunten (score boven 200) thuis dus nu maak ik een overstap naar L1. Ik moet daar wel bij zeggen dat het wijken bijvoorbeeld al bevestigd is. Mijn paard kent ook al wat oefeningen uit het M maar bijvoorbeeld achterwaarts stel ik uit tot ik het nodig heb in mijn proef (L2). Dit is namelijk een oefening die zij ook tegen mij gebruikt soms en daarom zoek ik het nog niet op :). Uiteraard gaan we hiermee bezig zodra een overstap naar L2 eraan zit te komen. Maar eerst L1 overleven!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:42

Voor mezelf houd ik altijd aan dat ik over kan als ik meerdere wedstrijden achter elkaar in de 65% rijd.
Met de kinderen spreek ik af dat we na 10 winstpunten gaan trainen voor de nieuwe klasse en dan rond de 20 punten over mogen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:26

Zodra je er samen met je instructeur aan toe denk te zijn.

Ik ben altijd meteen over gegaan naar een volgende klasse, ook omdat ik jeugd had staan als opvolging die voor predikaten uitgebracht moest gaan worden.
Nu heb ik geen jeugd meer lopen en rij ik vooral voor de lol (niet dat het eerder een straf was hoor ;) ) en als toetsing van hoe we er voor staan. Nu rij ik de klasses veel meer uit. Waar ik voorheen blij was met 185 punten ben ik nu pas echt blij als we rond de 200 rijden. En dat doel is ook al beter haalbaar (zeker in de 2spannen die ik nu rij). Het is zonde dat er na het ZZ niets meer is, en vind het zonde als ik straks 3 pony's in de zelfde klasse heb (nu 1 ZZ, 1 Z startgerechtigd maar er nog lang niet klaar voor, 1 M startgerechtigd en er wel bijna klaar voor).

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:30

Ik ga zo gauw ik mag. Wedstrijden rijden is voor mij een dure en logistiek lastige aangelegenheid en ik zie dus niet in waarom ik "voor niks" zou starten. Dan train ik of liever door, of probeer ik liever de hogere klasse en hoor ik van de jury wel waar ik evt verder aan kan werken.
Ik rij mijn proeven dan nooit met prijzen als doel maar met een winstpunt als doel :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:41

Ik heb de B uitgereden tot 30 wp, en daarna pas overgestapt. Had aan het eind ook punten boven de 200. Toen ik naar de L1 ging was ik er nog niet helemaal klaar voor, maar wp bleven wel komen. Ik heb er nu 27 in de L1 en door een blessure er even uit geweest. Dus als ik straks weer begin dan ga ik eerst in de L1 door tot de 30 en dan pas over. En dan merk ik wel of ze er klaar voor is. Zo niet, dan trainen we thuis weer even verder.

De reden om langer in een klasse te blijven is dat ze nog jong is, ik heb tijd genoeg. Als ik wil mag ik gelijk M2 starten met haar, maar daar is ze niet klaar voor.
En het is ook wel leuk als we de proeven goed kunnen rijden om dikke punten te rijden en wat prijzen mee te pakken.
Dus ik start zeker niet voor niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:41

Zelfde als Elise_K, al is het bij mij al een tijdje geleden :)
Juist door snel te starten in een hogere klasse heb ik het meest geleerd, en bleef de motivatie om echt aan bepaalde punten te werken. De proef bleef echt een uitdaging :)
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het voor kinderen moeilijker is. Ik heb in de M1 een half jaar zonder winstpunt onderaan gebungeld voor het echt begon te lopen. Als volwassene prima, je pakt je leerpunten op en gaat lekker verder trainen. Voor kinderen kan ik me voorstellen dat het wel demotiverend is en ze af en toe een prijs willen pakken.

En nog even een zijstraat; sommige klasses zijn voor combinaties moeilijker dan anderen. Ik heb de L2 als simpeler ervaren dan de L1, omdat je (geen idee hoe de proeven nu zijn, maar toen) mocht blijven doorzitten ipv lichtrijden en doorzitten afwisselen. De M2 was toen ook echt lastig (met travers en SB in één proef was dat erg vol) en voor veel ruiters viel de Z1 daarna weer mee.
Kijk dus ook even goed naar wat de proeven in een klasse hoger inhouden, en of dat misschien beter past bij je combinaties dan langer blijven zitten.

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:14

Zodra mijn paard de oefeningen van de volgende klasse helemaal onder de knie heeft.
Zo kon ik al een tijdje naar de M2 maar Ra had nog wat moeite met de travers dus daar wilde ik nog niet heen omdat ik graag zeker wilde zijn dat er een redelijke slagingskans was dat een oefening zou lukken.
Ben overigens daarna niet meer naar de M2 gedaan ivm artrose maar anders had ik dit xeker gedaan omdat de travers steeds beter gingen.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:04

De oudste zal overgaan zodra hij zijn 10 punten heeft, hij wil wel wat uitdaging, de kleinste die eigenlijk bijna zijn punten vol heeft is er nog niet aan toe en blijft zo lang mogelijk in de B

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:12

Ik ga zodra ik mag omdat het vervoer momenteel nog erg duur is (paardentaxi) zodra ik mijn eigen trailer heb zal dit misschien anders zijn. Ik ben nu B + 5 en heb nog wat leuke wedstrijden op de planning staan. Mocht het me lukken om dan de B uit te rijden neem ik wat langer de tijd om goed te trainen voor de L1, al is het wijken best wel bevestigd. Dus ik maak me daar niet zo'n zorgen om, gaat er meer om dat we als combinatie het goed doen op wedstrijd, dat behaal je enkel door het te doen. :-)

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:13

Is heel afhankelijk van de situatie en het niveau van de kinderen. Te lang blijven hangen in een klasse kan ook averechts werken doordat het de voortgang belemmerd en de wedstrijdstimulans verminderd. Te snel over gaan daar en tegen, kan het zelfvertrouwen ook weer schaden doordat ze dan misschien ineens weer heel laag eindigen op wedstrijd. Je kent je kinderen zelf het beste dus kijk wat ze zelf willen en wat ze aankunnen. Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:21

Bij 10 punten. Niet doorrijden. Eigenlijk kun je bij 5 wel over, maar dat mag helaas niet meer omdat ze meer centen willen verdienen.
Ik ben nooit blijven hangen in een klasse. Heb 1 keer op vrijdag de 10e winstpunt in de M1 gereden, gebeld om op zondag M2 te starten. Week later winst in de M2.
Ik startte zeker 12 keer per maand en zodra het kon ging ik proberen om opgegeven wedstrijden om te zetten. Het is al duur genoeg (en dat is 1 van de redenen waarom ik nu niet meer start, ik rij thuis gewoon Z en haal daar meer voldoening uit. Ben misschien wel geen echte wedstrijdruiter, maar blijven hangen in een klasse is NOOIT in mij opgekomen. Als ik ooit een ander paard ga starten, dan gaat ie direct in de M1, of indien jong versneld promoveren zodra het kan qua leeftijd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:37

Maar.. Heb je niet dat je de nieuwe proeven lastig vind en ze echt moet leren rijden dan?
Ik wel namelijk, bij mij duurt het toch wel een proef of 10/15 voor ik ( onder druk op concours) de proeven echt prettig door kan rijden. Ongeacht hoe vaak ik ze thuis oefen, is het vaak op concours toch lastiger. Ik vind het juist erg prettig dat ik langer in een klasse kan blijven om dat ook echt goed te leren en meer de automatiseren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:40

Lowara schreef:
Maar.. Heb je niet dat je de nieuwe proeven lastig vind en ze echt moet leren rijden dan?
Ik wel namelijk, bij mij duurt het toch wel een proef of 10/15 voor ik ( onder druk op concours) de proeven echt prettig door kan rijden. Ongeacht hoe vaak ik ze thuis oefen, is het vaak op concours toch lastiger. Ik vind het juist erg prettig dat ik langer in een klasse kan blijven om dat ook echt goed te leren en meer de automatiseren.

Nee, doorlezen thuis en een keer rijden op training. Ik leer ze vrij snel uit het hoofd. Wel graag voorlezer tijdens wedstrijd, maar na 3 keer thuis trainen kent mijn paard de proeven, dat is anders ook erg lastig. 2e keer A afwenden, einde proef, dus mevrouw staat baf op de rem. :+