Belgische wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Belgische wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 11:19

Dag bokkers,

Ik heb even jullie hulp/ervaringen nodig want ik zie door de bomen het bos niet meer!
Even de situatie schetsen,
Ikzelf ben 23j en wil starten met een jong paard waarmee ik hogerop wil geraken in de dressuur en hier en daar ook eens een parcours wil rijden.
Daarnaast rijdt er een meisje van 11j (wordt in april 12) met mijn merrie die hier en daar ook een wedstrijdje wil meepikken. Het gaat dus om een paard, geen pony!

Wat ons beiden ook interesseert is de Endurance, weliswaar niet de 160km, maar variatie spreekt ons erg aan :j

Nu mijn vragen,
Kan ik best lid zijn bij de LRV, VLP, HROV? Moet het meisje van 11j wachten tot ze 12 is voor bij de paarden te gaan?
Ik dacht om misschien te beginnen met simpele manege wedstrijdjes om ervaring op te doen, moet je je hiervoor aansluiten bij een club? Wat met een daglicentie? Wat met brevetten?
help _/-\o_

Somebitch

Re: Belgische wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:07

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:03

En waarom VLP en geen LRV of HROV?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:26

HROV is een provinciale groepering die valt onder de koepel van VLP.
Met een provinciale licentie zal je maar beperkt kunnen starten qua niveau, ik weet niet precies tot hoeveel kilometer dat is (ik rij zelf eventing). Eventing start bv al vanaf de B op nationaal niveau in België, dus 90cm en je moet al een nationale licentie hebben bij VLP dus.
Je kan best eerst bepalen welk niveau in welke takken je wil rijden, om zo te kijken in hoeverre dit provinciaal of nationaal kan. Ik vermoed dat endurance ook al snel (op lager niveau) een nationale licentie zal worden.

HROV jumping gaat tot 1m25, dressuur tot de M proeven die met Z2 overeen komen in Ndl.
Als je een licentie in België wil, zowel provinciaal als nationaal, moet je een A en B brevet hebben, hiervoor heeft somebitch al de goede link gegeven.
Ik ben zelf examinator voor de brevetten dus vragen hiervoor kan je steeds stellen.

Een daglicentie is mogelijk bij HROV, je kan dit 5x per jaar nemen dacht ik. Bij VLP, dus nationaal niveau, zijn geen daglicenties mogelijk.

Bovendien moet je paard ook geïmmatriculeerd zijn, dat is een eenmalige 'inschrijving' voor de rest van zijn leven.

LRV is de landelijke tegenhanger van VLP, een totaal andere structuur en organisatie.
Zij organiseren bv geen endurance, enkel dressuur en jumping.
LRV is lage kostprijs, maar verwacht veel inbreng van de leden qua hulp.
VLP is duurder maar je hebt geen verplichtingen.

Ik ben zelf VLP lid, geen LRV, dus hier kan ik je niet in helpen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 15:34

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Antonius! daar kan ik wat mee :j