KNHS laat inschrijfgeld en prijzengeld vrij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

KNHS laat inschrijfgeld en prijzengeld vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:51

http://www.horses.nl/sport/knhs-laat-in ... geld-vrij/

Citaat:
Per 1 april volgend jaar kunnen de wedstrijdorganisaties zelf bepalen hoe hoog het inschrijfgeld voor hun wedstrijd is en welk prijzengeld ze gaan uitkeren. Zij moeten dit echter wel duidelijk vermelden in het vraagprogramma. Dat bleek donderdagavond tijdens de KNHS ledenraadsvergadering.
[...]

Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen..
Ga binnen enkele maanden weer starten na jaren en ik vind de 10 euro die ik voor een B proef van een minuut of zes kan neerleggen behoorlijk veel.
Hoe denken jullie dat dit uitpakt?

friesiszwart

Re: KNHS laat inschrijfgeld en prijzengeld vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:07

ik het idee dat het inschrijfgeld fors omhoog zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:08

friesiszwart schreef:
ik het idee dat het inschrijfgeld fors omhoog zal gaan.

Dit inderdaad..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:13

Dit zal vast erg omhoog gaan ben ik bang.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:15

Wat een slechte ontwikkeling. Hier in de omgeving is de 12,50 per proef al nagenoeg normaal en prijzengeld is echt een enorme uitzondering. Waarschijnlijk gaat de prijs per proef dus nog veel verder omhoog.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:21

Ik denk ook dat het startgeld flink omhoog zal gaan omdat er toch wel mensen willen starten..

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:24

Ik denk dat het heel erg per wedstrijd gaat verschillen. Grote evenementen zoals indoor en outdoor Gelderland kunnen gemakkelijk de prijzen omhoog gooien omdat daar toch wel animo voor is en daarbij vaak veel professionals op af komen. Kleine organisaties echter zullen goed de afweging moeten maken tussen "laag startgeld" en kans op meer starts dan "hoog startgeld" en kans op minder starts.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet altijd meer winst ontstaat door het startgeld te verhogen.
Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:27

Ik verwacht dat het wel meevalt... we hebben toch allemaal wel elasticiteit gehad bij economie?
Betekent gewoon dat verenigingen heel mooi met elkaar kunnen concurreren. Hoog inschrijfgeld en laag prijzengeld? Is het niet waard, jammer dan... Dan liever laag inschrijfgeld en geen prijzen ;)

Maar goed, ik zit in het Noorden, waar het inschrijfgeld nog leuk is en het prijzengeld nog leuker :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:28

Maar als het startgeld omhoog gaat, neemt het aantal inschrijvingen af, als ik goed tussen jullie regels door lees.

Als dat daadwerkelijk zo is, zal het startgeld vanzelf weer zakken, zeker als de ruiters (M/V) bijvoorbeeld wel massaal inschrijven bij de goedkopere wedstrijden.

Als het startgeld omhoog gaat en het aantal inschrijvingen neemt niet af, dan was het startgeld dus blijkbaar geen reden om af te zien van die wedstrijden.
Jullie hebben dus volledig zelf in de hand wat er daadwerkelijk gaat gebeuren........

edit: ik denk dat Janine1990 een goed punt heeft.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:45

Ik denk dat de kleinere concoursen die georganiseerd worden door verenigingen hun inschrijfgeld echt niet ineens omhoog gaan gooien. Ik denk eerder dat ze het prijzengeld wat zullen verlagen om de uitgaven te beperken. Maar hoog in het inschrijfgeld gaan zitten kost de lokale concoursen alleen maar starts en dat wil je niet als vereniging. De grotere concoursen met de betere accomodaties zullen misschien wel het inschrijfgeld verhogen maar die zullen dan ook enkel en alleen de (semi)profi's trekken die wel bereid zijn om te betalen voor hun starts. De hobby-ruiters zullen dan naar de kleinere concourse trekken omdat het dan nog een keer leuk blijft om te starten. En wellicht krijg je hierdoor de veel gevraagde en gewilde scheiding tussen amateurs en professionals. Dan is er op de kleinere concoursen tenminste niet meer vantevoren bekend wie er gaat winnen en het prijzengeld opstrijkt.

Verder eens met janine19990.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:09

Dat wordt dan starten voor 20 euro per keer, met als eerste prijs een lintje en een halster uit de eurobak van de plaatselijke ruitersportzaak.

Als het KNHS te doen is om de concurrentiepositie van wedstrijdorganisaties onderling, dan doet KNHS er ook goed aan om de wedstrijdkalender VRIJ te geven.
In FRL is het nu nog zo dat je geen wedstrijd mag organiseren tijdens een 'groter' evenement en zie er dan maar eens tussen te komen als nieuwe organisatie. Bureaucratie ten top. Men beschermt het eigen concours op KNHS-politiek niveau (en dat gaat om geld!). Laat KNHS dan de markt ook volledig de ruimte geven.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-11-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:11

Ik denkt dat de marktwerking het wel goed gaat doen zo.. Er zijn veel wedstrijden, ruiters (op basisniveau) hebben veel keuze.. Dure wedstrijden met in verhouding laag prijzengeld zullen zichzelf heel snel uit de markt prijzen :j

Er gaat vanzelf een balans komen tussen het inschrijfgeld/prijzengeld/aantal starts :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:12

Niet als de wedstrijd met het hoge inschrijfgeld de enige wedstrijd is die er in de wijde omtrek op dat moment mag plaatsvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:15

Dees schreef:
Niet als de wedstrijd met het hoge inschrijfgeld de enige wedstrijd is die er in de wijde omtrek op dat moment mag plaatsvinden.

Waarom zou dat zo zijn? Hier is altijd keuze genoeg..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:16

Dees schreef:
Dat wordt dan starten voor 20 euro per keer, met als eerste prijs een lintje en een halster uit de eurobak van de plaatselijke ruitersportzaak.

Als het KNHS te doen is om de concurrentiepositie van wedstrijdorganisaties onderling, dan doet KNHS er ook goed aan om de wedstrijdkalender VRIJ te geven.
In FRL is het nu nog zo dat je geen wedstrijd mag organiseren tijdens een 'groter' evenement en zie er dan maar eens tussen te komen als nieuwe organisatie. Bureaucratie ten top. Men beschermt het eigen concours op KNHS-politiek niveau (en dat gaat om geld!). Laat KNHS dan de markt ook volledig de ruimte geven.

Dat doet de regio... Die regelt de wedstrijdkalender...

En ach, wil je wedstrijden organiseren tijdens een enorm evenement? Ik zit zelf ook in een wedstrijdcommissie, en het prikken van een datum valt niet altijd mee als underdog. Wij organiseren ook niet gelijk met een grote wedstrijd. Overigens zit in onze commissie ook iemand van de regio en die heeft het nog nooit gehad over beperkingen vwb de datum.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:17

Relaxed schreef:
Dees schreef:

Waarom zou dat zo zijn? Hier is altijd keuze genoeg..

Regio FRL doet dat kennelijk, Groningen bij mijn weten niet. Hier inderdaad ook genoeg keuze elke week.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:18

Daar heb je een punt Dees! Die wedstrijdkalender moet dan ook vrij gegeven worden om een goede / eerlijke marktwerking te creëren . Denk alleen dat niet alle wedstrijdruiters weten dat je een concours niet zomaar op een bepaalde datum mag plannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:19

Ik vind het goed dat er enige controle op het aantal wedstrijden is, maar de ene regio doet het wel en de andere niet, dat vind ik dan weer vreemd..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:27

Denk dat het wel mooi zou zijn als een kleinere, goedkopere wedstrijd tegelijk zou mogen worden gehouden met een grotere, duurdere wedstrijd. Zodat er dan inderdaad wellicht een scheiding komt tussen amateur en prof.
Verder zal de marktwerking het wel uit gaan wijzen, denk ik..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:29

Relaxed schreef:
Ik vind het goed dat er enige controle op het aantal wedstrijden is, maar de ene regio doet het wel en de andere niet, dat vind ik dan weer vreemd..

Zie het als een APV bij gemeenten ;) Als regio hebben ze waarschijnlijk ook gewoon op zichzelf staande regels.

Waarmee ik het overigens niet goedkeur, maar dit is niet iets dat in elke regio hetzelfde is.

hesterve schreef:
Daar heb je een punt Dees! Die wedstrijdkalender moet dan ook vrij gegeven worden om een goede / eerlijke marktwerking te creëren . Denk alleen dat niet alle wedstrijdruiters weten dat je een concours niet zomaar op een bepaalde datum mag plannen

Ja, je moet een datum aanvragen voor je concours. Maar dit betekent niet dat er in elke regio per datum maar één wedstrijd mag worden georganiseerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:32

Stringente regels op Regio niveau zouden per direct afgeschaft moeten worden.
Die tussenlaag kan er in zijn geheel wel uit, wat voegt dat nog toe in deze tijden van moderne communicatietechnieken?

Het is echt belachelijk dat je bijv. in de buurt van Heerenveen niet een wedstrijdje mag organiseren als er in datzelfde weekend een concours in Sneek staat gepland.
Daarmee verstoor je juist die broodnodige marktwerking.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-11-16 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:32

Imaginaerum schreef:
Denk dat het wel mooi zou zijn als een kleinere, goedkopere wedstrijd tegelijk zou mogen worden gehouden met een grotere, duurdere wedstrijd. Zodat er dan inderdaad wellicht een scheiding komt tussen amateur en prof.
Verder zal de marktwerking het wel uit gaan wijzen, denk ik..

Hier heb je ze al, immers is enkel de verplichting op de verhouding inschrijfgeld en prijzen verdwenen. Het inschrijfgeld was al langer vrij, echter moesten de prijzen wel in verhouding staan tot het inschrijfgeld.
Ik heb vorig jaar zelfs gehoord van wedstrijden waar het inschrijfgeld 6 euro per proef was en je enkel lintjes kreeg. Of soms kleine gebruiksvoorwerpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:34

Dees schreef:
Stringente regels op Regio niveau zouden per direct afgeschaft moeten worden.
Die tussenlaag kan er in zijn geheel wel uit, wat voegt dat nog toe in deze tijden van moderne communicatietechnieken?

Ja, best een goed punt... Echter, maak je dan niet de afstand tussen leden en bestuur te groot?
Hetzelfde geld voor gemeentelijke herindeling. Ik begrijp de beweegredenen, maar verdwijnt dan niet het menselijke uit een organisatie? Iets dat in deze tijd van digitalisering wel heel belangrijk is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:36

Ik ben een aantal keren op een regio vergadering geweest, ook waar de KNHS presentaties kwam geven over 'plannen'.
Dat waren avonden waarop je minstens 5 uren naar politiek kon luisteren, terwijl het aantal keren dat de woorden 'paard' of 'hobby' op 1 hand te tellen waren.

Die bijeenkomsten, die gaan om ego en politiek. Die worden niet gehouden ter verbetering van de paardensport faciliteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:37

De regio laten verdwijnen lijkt me niet goed, als de KNHS dat allemaal zelf moet regelen wordt het helemaal een zooi :+