Trailer uitlenen, wie is aansprakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

famoza

Trailer uitlenen, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:37

Hoi Bokkers,

Ik zit met een vraag...
Wij hebben een 2 paards trailer in ons bezit welke we momenteel weinig gebruiken.
Een kameraad van mijn vriend wil de trailer eens in de 2 weken of eens in de week ''lenen'' om met zijn vriendin naar les te gaan.
Zelf zie ik dit absoluut niet zitten omdat ik vind dat ze dan een eigen trailer aan moeten schaffen.
Een enkele keer lenen vind ik geen probleem, maar als je zovaak een trailer nodig hebt zul je toch echt een eigen aan moeten schaffen vind ik.
En dan zit ik met de volgende vraag...
Wie is er aansprakelijk als er iets met de trailer gebeurd?
Stel voor er gaat iets kapot...

Ik leen de trailer liever niet zovaak uit maar ben niet de enige die hierover beslist.
Maar wil het wel graag duidelijk hebben zodat we eventueel wat op papier kunnen gaan zetten, klinkt overdreven maar niet geheel onbelangrijk.

Edit; Wij hebben zelf de trailer verzekerd, maar geldt dit dan ook meteen voor hun?

JenW

Re: Trailer uitlenen, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:43

Ik zou elke keer van te voren met hem een rondje lopen om te kijken of er iets kapot aan is of beschadigd. en dan in een contract zetten van alle schade die er bij komt word betaald door diegene die hem gebruikt heeft. en bij terug komst nogmaals samen checken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:45

Als jij je trailer allrisk verzekerd hebt, is er ook dekking voor schade die zij veroorzaken. Als hun paard schade aan jouw trailer veroorzaakt kun jij hun daarvoor aansprakelijk stellen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:46

Ik zou je verzekeraar even bellen of mailen. Met hen heb je te maken bij schade immers.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:47

Iris82 schreef:
Als jij je trailer allrisk verzekerd hebt, is er ook dekking voor schade die zij veroorzaken. Als hun paard schade aan jouw trailer veroorzaakt kun jij hun daarvoor aansprakelijk stellen.

Ik weet niet of hij allrisk verzekerd is...
Wel voor diefstal en ongevallen voor zover ik weet.
Ga even contact opnemen met de verzekeraar!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:52

famoza schreef:
Ik weet niet of hij allrisk verzekerd is...
Wel voor diefstal en ongevallen voor zover ik weet.
Ga even contact opnemen met de verzekeraar!

Doe dat. Als hij allrisk is, dan heb je ook dekking voor schade op het moment dat hij de trailer door een aanrijding beschadigd.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:57

Ik zou hem niet eens uitlenen :) af en toe lenen prima maar eens in de 2 weken? Dan huurt ie maar ergens, of koopt er idd eentje. Dit is meer profiteren van iemand anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:02

Ik zal risco niet nemen en niet uitlenen. Probleem is dat veel mensen onderschatten wat een trailer kost, en mocht keer wat gebeuren dan kunnen ze het verzwijgen als je pech hebt.
Daarom verwijs ik ze altijd door naar een trailer verhuur bedrijf die verzekerd zijn voor dit soort dingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:03

Zelfs af en toe lenen doen wij hier niet meer.
In een noodgeval heb ik ooit mijn toen bijna nieuwe trailer uitgeleend.
Deze kwam met schade aan de binnenkant terug.
Volgens de lener was dat al.
Ik weet het 100% zeker van niet.
Ik maakte hem namelijk twee keer in de week schoon.

Sindsdien ben ik er erg simpel in.
Wij werken hard voor goede spullen en hebben alles altijd goed in orde.
Dat doet een ander ook maar.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:07

Ook ik leen mijn trailer niet uit. Alleen in noodgevallen, en dan nog rij ik liever zelf...

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:14

bruintje123 schreef:
Zelfs af en toe lenen doen wij hier niet meer.
In een noodgeval heb ik ooit mijn toen bijna nieuwe trailer uitgeleend.
Deze kwam met schade aan de binnenkant terug.
Volgens de lener was dat al.
Ik weet het 100% zeker van niet.
Ik maakte hem namelijk twee keer in de week schoon.

Sindsdien ben ik er erg simpel in.
Wij werken hard voor goede spullen en hebben alles altijd goed in orde.
Dat doet een ander ook maar.

Wij hebben een trailerbedrijf en verhuren ook, maar wij zien dit ook veel inderdaad. Of mensen die de trailer helemaal vies maken van binnen en hem dan niet eens een beetje schoonmaken, of zelfs gewoon stro en alles laten zitten :? okee...

Al is mijn vader (de baas haha) wel zo aardig dat hij er niet eens iets van zegt maar het zelf gewoon opruimt (had ik echt niet gedaan). Laatst nog een vrouw gehad die midden in de nacht snel een trailer nodig had voor haar merrie die moest bevallen maar dat ging niet goed, moest naar de kliniek. Snel opgestaan en trailer naar haar toe gebracht, helaas hebben merrie en veulen het niet overleeft ondanks spoedkeizersnede heel sneu, hebben de trailer een week bij haar laten staan, hoefde ze daar niet over te stressen wij hadden nog genoeg staan. Heeft ook geen huur betaald, dierenartskosten waren al hoog genoeg :) echt lief van paps.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:27

Ik zou ook even met de verzekeringsmaatschappij bellen en de situatie aan hen voorleggen. Zij kunnen jou vast en zeker het antwoord geven op je vraag.

Ik zou in dit geval mijn trailer ook niet uitlenen eerlijk gezegd. Incidentieel mijn trailer uitlenen aan vrienden zou ik prima vinden, maar een keer in de twee weken om naar les te gaan zou mij te ver gaan. Ik verbaas me er eerlijk gezegd ook over dat zij deze vraag aan jullie gesteld hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:31

Bied aan dat ze hem mogen kopen en dat jij hem dan af en toe wel van hen komt lenen ;)

Gewoon "nee, liever niet" zeggen is geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:46

Een trailer huren kost gemiddeld €40/dag, of toch in mijn regio. Er zijn 52 weken. Om de 2 weken wil zeggen 26x gebruiken x €40 = €1040 die zij uitsparen. Lenen ze hem wekelijks dan zit je op het dubbele (€2080). Sorry, voor dat bedrag kunnen ze zelf heus wel een tweedehands vinden. En wat als die vriendin plots op wedstrijd wil? Ga je dan ook elke keer je trailer afstaan?
Als het een 2-paards is, wie garandeert je dan dat ze niet nog iemands paard gratis gaan meenemen, en wat als die schade maakt? Mag en kan hun auto de trailer trekken? Hebben ze het geschikte rijbewijs indien nodig? In het slechtste geval: wat als ze inderdaad nog een paard van iemand anders meenemen, en die persoon daar een vergoeding voor vragen? Dan verdienen ze geld aan jouw materiaal. Door vaker te gebruiken is er meer kans op schade, en slijten doet ie sowieso. Wie gaat de nieuwe banden betalen als dat nodig is? Wie gaat de kosten dragen voor het onderhoud?

Ik zou het écht niet doen. Ooit heb ik m'n B-vrachtwagentje uitgeleend voor een "noodgeval". Afspraak was €20 en de tank terug volgooien (ik had de dag voordien net de bak gevuld). De €20 heb ik gehad, de tank hebben ze compleet leeg gereden en ook de str*nt en afval mocht ik er nadien zelf gaan uitvissen. Later kreeg ik plots een hoop telefoontjes van onbekenden "ja, persoon X zegt dat u die wagen verhuurt voor €20 zonder verdere onkosten". Amehoela.

Intussen heb ik dat wagentje niet meer, wel een jeep en splinternieuwe tweepaards trailer. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die uit te lenen (tenzij misschien aan 2 personen...). Als hij nodig is, dan rij ik zelf maar zelfs dan eigenlijk liever niet... Dat ze zelf maar een trailer huren, dan trek ik die wel het land rond als het moet.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:59

Zover ik weet en geleerd heb met mijn studie..

Jullie zijn enkel en alleen gedekt wanneer de trailer daadwerkelijk geleend wordt en niet verhuurd. Verhuren maakt het namelijk zakelijk en dan zullen particulieren verzekeringen het niet meer dekken.

Wanneer er schade ontstaat zou in sommige gevallen jou trailer verzekering en de aansprakelijk van de derde persoon het ongeval dekken. Mocht je allrisk verzekerd zijn ga jij er wel op achteruit bij een schade. Denk hierbij aan schade vrije jaren en eigen risico.

Er is dus een overlapping van van verzekeringen en zou jij mogen zeggen dat hun het op hun aansprakelijkheid moeten verhalen.

Maar er bestaan ook mensen die geen aansprakelijkheid hebben. Dit zal je dus ook na moeten vragen.

Daarbij zou ik ook op papier zetten dat hun verzekering ten alle tijden de schade zou moeten vergoeden. En ik verwacht ook niet dat jullie een allrisk op jullie trailer hebben.

Echter blijft het een vervelend verhaal! Succes en ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
Laatst bijgewerkt door Munnie op 15-11-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:01

uit eigen ervaring zou ik zeggen niet uitlenen..
Ik heb helaas eens mijn trailer uitgeleend en stuk terug gekregen, ze hadden zelf niks gezegd maar ik merkte het direct.
Helaas nu ruim een jaar later zit ik nog met een kapotte trailer die blijkbaar niet even gemaakt kan worden..

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:01

Ik leen hem echt niet uit, sterker nog, neem niet eens een paard van een ander mee. Paard van vriendin had de klep verbouwd, onze verzekering vergoede het niet en die van haar ook niet. En zij ook niet, is dus ook geen vriendin meer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:13

Onze verzekering dekt niet als we hem uit lenen,de verzekering is in combi met de auto.In principe leen ik hem dus niet uit.Heb het enkel eens gedaan in een noodgeval van een paard met koliekwat naar de kliniek moest.
Je hoort het zo vaak dat als er schade is er niemand voor op wilt draaien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:24

diesuus schreef:
Ik leen hem echt niet uit, sterker nog, neem niet eens een paard van een ander mee. Paard van vriendin had de klep verbouwd, onze verzekering vergoede het niet en die van haar ook niet. En zij ook niet, is dus ook geen vriendin meer.

Ik heb dit vaker gelezen, dat de verzekering van de paardeneigenaar niet uitkeert (en de verzekering van de trailereigenaar ook niet). Dat is voor mij genoeg reden zijn om de trailer niet uit te lenen, ik heb geen zin in dat risico (dat de schade dus niet vergoed wordt) en zelf met grote kosten te zitten.

H_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:33

Idd, diesuus
je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 10:49

Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik heb ze hem laten lezen en hij heeft nu ook besloten hem niet uit te willen lenen.
Voor mij een hele opluchting want zeker na jullie reacties zag ik het ook al helemaal niet meer zitten!

En hoe ze het durven te vragen? Tjsa... Zal wel een ander type mens zijn als ons :')
Toen wij 1x een trailer nodig hadden hebben we dat ook netjes via een verhuur bedrijf gedaan en dat geeft toch een fijner gevoel :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:00

Bij mij is het ook combi verzekering auto-trailer. Handig antwoord als mensen vragen om hem te lenen. Ik zeg dan altijd dat de verzekering enkel geldt als de trailer achter mijn auto hangt en dat ik hem dus niet kan uitlenen maar dat ze in geval van leven of dood mij zelfs 's nachts uit mijn bed mogen bellen en dat ik dan zelf wel zal rijden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:01

Ik zou hem lekker zelf een trailer laten aanschaffen als hij hem toch zo vaak nodig is...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:05

Ik leen mijn trailer ook in principe niet uit. Moet een stalgenoot met grote spoed naar de kliniek dan heb ik er geen problemen mee.
Is eigenlijk maar 1 stalgenoot die mijn trailer wel mag lenen (of ik die van haar) maar dat is om het feit, als er schade ontstaat het gewoon netjes gemaakt word. En we elkaar daar ook blind in vertrouwen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:06

En vergeet ook naast alle verzekerings kwesties, de evt boetes niet,

Ongeacht wie er rijd, degene die de trailer op zijn naam heeft staan krijgt de boetes,
ik heb ook ooit mijn trailer uitgeleend, snelheidsboete, kon hem mooi betalen en heb zelf een half jaar op mijn geld kunnen wachten wat ik na een hoop gezeik eindelijk nog wel terug kreeg