Hoeveel wedstrijdruiters in de diverse klasses?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Hoeveel wedstrijdruiters in de diverse klasses?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 11:49

Ik zit me al een tijd af te vragen hoe de verdeling is van de wedstrijdruiters over de diverse klasses. Heeft de KNHS daar statistieken van?

Ben wel benieuwd welk % van de startpashouders in de B start, hoeveel L1 enz. En hoeveel er uiteindelijk subtop mogen starten.

IpilyaNL

Re: Hoeveel wedstrijdruiters in de diverse klasses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:03

Waarom zou je dit willen weten?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:49

IpilyaNL schreef:
Waarom zou je dit willen weten?

Lijkt mij ook wel interessant... Gewoon om het weten :j

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:12

Ik ben ook benieuwd! Je kan ook n poll maken dan weten we hoe t zit op bokt, of is dat al een keer gedaan?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:26

Dat zijn natuurlijk steeds wisselende cijfers, die vooral met ingang van het indoor- en outdoorseizoen zullen pieken. De KNHS heeft 2 peildata in een jaar om de verdeelsleutel voor deelname aan de kampioenschappen vast te stellen. Dus die getallen zijn er wel. In het kader van transparant bestuur zou je die gewoon moeten kunnen opvragen lijkt me O:) .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 15:43

Er zijn dus data, interessant. Het gaat me ook niet om de exacte cijfers, beetje orde van grootte is al heel wat. Komt 5% van de ruiters die ooit starten in het Z terecht of is dat 30%? Of heel ander getal?

Of als momentopname, mag van de startpashouders 10% Z of hoger starten of is dat 40%. Dat soort cijfertjes, gewoon uit nieuwsgierighied :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:47

Laatst bijgewerkt door Evelijn op 20-10-16 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:48

Waarom open je geen poll?

"Welke klasse start jij?" (Of in welke hoogste klasse ben je officieel gestart/heb je winst behaald)

BB/B
L1/L2
M1/M2
Z1/Z2
Hoger
Ik start geen wedstrijden

Cijfertjes komen vanzelf. Genoeg ruiters hier.

KNHS contacten is ook geen verkeerde tip.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-10-16 15:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:48

Haha ik ben eigenlijk ook wel benieuwd puur uit interesse.
Wellicht vraag sturen naar de KNHS, zodat ze een item erover kunnen schrijven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:52

Hmm... het leuke diagrammetje wat op deze vraag slaat is ongeveer de slechtste diagram die ik ooit heb gezien. Ik kan hem iig nauwelijks ontcijferen misschien dat iemand hier een poging wil doen. (te zien op blz.20)

https://www.knhs.nl/media/8734/brochure-paardensportonderzoek-15-februari-2016.pdf

Daarbij hebben ze ook geen onderscheid in klasses gemaakt maar meer in FNRS of KNHS t/mZ .... dus niet echt de informatie die je wil hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 16:55

Goed gevonden Afbeelding

Het is inderdaad een lastige. Maar laat ik eens een poging wagen met mijn generatie (X :o )
Van de respondanten die nu bij de KNHS zijn heeft 61% als hoogste KNHS B t/m Z gereden. 12% subtop en 2% internationale topsport. Subtop is relatief veel, komt natuurlijk omdat "we" al een poosje meelopen en subtop 25 jaar geleden telt ook mee, ook als die persoon nu in b.v. de M1 rijdt.

Dus 14 van die 61 (23%) die KNHS rijden/reden hebben ooit hoger dan Z gereden. Dat is best veel lijkt me.

Van generatie Y (16-30 jaar) rijdt/reed 78% KNHS wedstrijden, het overgrote deel (71 vd 78 = 91%) t/m Z, een kleiner deel (3 vd 78 = 4%) subtop en toch nog 2 vd 78 = 2,5% heeft op enig moment internationaal gereden.

Maar goed, de uitkomsten zijn erg gefragmenteerd weergegeven en wat bij een enquete sowieso erg moeilijk is is om een betrouwbaar beeld te krijgen. Wie weet zijn mensen die fanatiek rijden ook fanatieker in het invullen van enquetes. Of juist niet, hebben ze geen tijd omdat ze op/achter/langs hun knol bezig zijn :P

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:52

Ik weet natuurlijk niet of het echt zo is maar merk wel dat op wedstrijd er altijd veel meer mensen B starten dan Z. Dus het lijkt me dat hoe hoger de klasse, hoe minder wedstrijdruiters. Maar als je echt precies getallen en statistieken wilt weten kun je denk ik het beste het aan de KNHS vragen, want die bezitten alle wedstrijdgegevens van alle wedstrijdruiters in Nederland. :)