Paspoort Europees Stamboek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Paspoort Europees Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 14:42

Voor een nieuw lid wilde ik een startpas aanvragen, maar nu kom ik niet verder. Doordat ik ging googlen op levensnummer bij het Europees Stamboek, kwam ik erachter dat een paspoort van het ES niet geldig is, omdat het ES geen erkend stamboek is. Nu is het zaterdag en kan ik pas maandag de KNHS bellen hoe ik dit zo snel mogelijk opgelost krijg, aangezien ze graag 17 september wil starten. Zijn er mensen die weten wat de juiste procedure is? Moet er een nieuw paspoort aangevraagd worden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:52

KNHS mag alleen paspoort afgeven met "vader en moeder onbekend", oftewel papierloos dier. Als de afstamming van het dier wel bekend is, dan is het fijner om gewoon een paspoort met afstamming aan te vragen. Dat kan bij de meeste stamboeken wel, dus hangt even van de afstamming af waar je dan het makkelijkst terecht kunt.

Denk dat 17 september wel wat te snel zal komen. Tijd lijkt mij te krap.
Misschien als het nieuwe lid de moeite wil nemen om naar Ermelo toe te rijden en daar ter plaatse te wachten. Maar dan wel eerst thuis het huiswerk doen (op de KNHS site staat wat je mee moet nemen).

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 14:59

Het is gewoon een KWPN afstamming en meer dan dit paspoort heeft ze niet van dit paard. Het paard loopt hier al sinds 2007 mee rond, dus ik vind het eigenlijk ook gek dat een dierenarts hier nog nooit iets van gezegd heeft. Het paard zelf is overigens nog maar een jaar in hun bezit.

Naar Ermelo rijden zou misschien een optie kunnen zijn. Het was namelijk de bedoeling dat ze een dagstartpas zou nemen, zodat ze komend weekend bij ons op stal kon starten. Dus echt een gelegenheidsstart

Zijn er stamboeken in Friesland gevestigd trouwens? Behalve het KFPS (geven die ook paspoorten uit voor niet Friezen?)

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:40

Als ik mij niet vergis heb ik gewoon een startpas met een paard wat een Europees paspoort heeft. Donkerblauw met gouden letters toch? Weet het niet zeker hoor! Zal het even opzoeken

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:29

jsofie schreef:
Als ik mij niet vergis heb ik gewoon een startpas met een paard wat een Europees paspoort heeft. Donkerblauw met gouden letters toch? Weet het niet zeker hoor! Zal het even opzoeken

Een paspoort van het Europees Stamboek of een ander stamboek? Dit paspoort is geel/groenig en de omslag is geplastificeerd.

jsofie

Re: Paspoort Europees Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:17

Sorry ik had mij vergist. Het is het aes..

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:38

Over het Europees Stamboek lopen al meerdere topics. Dit is er een van: [TAO] ES (Europees Stamboek) ongeldig?

Via Google heb ik nog een persbericht gevonden van horses.nl uit 2010: http://www.horses.nl/algemeen/belgie-wa ... -stamboek/

En hier nog een bericht: http://www.horses.nl/algemeen/paspoort- ... -ongeldig/

Eigenlijk is het dus niet legaal als het betreffende lid met dit paard de openbare weg op gaat. Het enige wat jullie nu kunnen doen is een veearts laten komen om de gegevens te controleren en eventueel een nieuw paspoort aan te vragen bij een (erkende!) organisatie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:47

Dit paard is idd niet correct geidentificeerd, een paspoort van het Europees stamboek is geen geldig identificatiedocument.

Voor dit paard moet een paspoort worden aangevraagd, met een formulier dat door een dierenarts ingevuld en ondertekend is, die het dier gecontroleerd heeft.
Pas met een geldig paspoort kan er vervolgens een startkaart worden aangevraagd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:03

Dat het paspoort niet geldig is, daar was ik al achter. Het was meer de vraag hoe krijg je zo snel mogelijk een nieuw paspoort en waar. Maar ik heb begrepen dat ze nu eerst langs de dierenarts gaan en dan waarschijnlijk naar Ermelo rijden voor een nieuw paspoort.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:24

Paspoort is inmiddels binnen en er kan gestart worden zaterdag!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:44

Hoe heb je het nou opgelost?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:09

Ik heb niet zoveel hoeven doen. Ze zijn zelf naar de dierenarts geweest voor een formulier ivm de chip en zijn vervolgens naar Ermelo gereden voor het paspoort. En daarna heb ik de startpas aangevraagd.