Vooraf betalen, hoe zit het met een afgelaste wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Vooraf betalen, hoe zit het met een afgelaste wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 12:00

Hallo allemaal,

Ik zie het steeds vaker: het vooraf betalen van je inschrijfgeld op een wedstrijd, een op zich prima regeling en (voor mij) wel zo makkelijk (en veilig voor de wedstrijdorganisatie).
Maar stel: ik heb mijn inschrijfgeld overgemaakt naar de organisatie en op het laatste moment blijkt dat de wedstrijd niet door kan gaan in verband met wateroverlast. Krijg ik dan mijn inschrijfgeld terug of is dit voor de organiserende partij?

Alvast bedankt!

Dorine92

Re: Vooraf betalen, hoe zit het met een afgelaste wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:05

Als de vereniging de wedstrijd aflast krijg jij je geld terug. Maar vind het zelf oa om deze reden ontzettend onhandig om vooraf te betalen. Zit er niet op te wachten om mn bankgegevens de hele tijd in de gaten te houden om te kijken of het geld al is teruggestort
Ook als je gewoon op tijd afmeldt is het superonhandig. Ook voor de vereniging lijkt me. Die kunnen na elke wedstrijd weer allemaal startgeld gaan terugstorten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 12:15

Bedankt voor je reactie!
Ja er zijn voor- en tegenargumenten voor te vinden, maar ik snap het wel, ik ben er van af en kan me volledig op mijn proef focussen en met name als de wedstrijd niet bij een manege of verenigingsgebouw wordt georganiseerd, snap ik dat je niet met een zak geld rond wil sjouwen :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:21

Ik doe niet aan dressuurwedstrijden, maar met honden. Als wij een wedstrijd organiseren dan is het ook vooraf inschrijven, als de deelnemer zich afmeld om wat voor reden dan ook krijgen ze geen inschrijfgeld terug. Moeten wij als organisatie aftasten dan hebben de deelnemers een gedeelte van hun geld terug op hun rekening binnen vijf werkdagen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:29

[quote="KimD"]Ik doe niet aan dressuurwedstrijden, maar met honden. Als wij een wedstrijd organiseren dan is het ook vooraf inschrijven, als de deelnemer zich afmeld om wat voor reden dan ook krijgen ze geen inschrijfgeld terug. Moeten wij als organisatie aftasten dan hebben de deelnemers een gedeelte van hun geld terug op hun rekening binnen vijf werkdagen.[/quote]

en daar gaan ze mee akkoord??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:30

Ja hoor, als je echt op één van de laatste dagen moet aflasten is dat niet meer dan logisch. Een organisatie maakt ook kosten. ;)

Edit: Als het verder van tevoren is en er zijn nog geen kosten gemaakt dan krijgen deelnemers uiteraard het hele bedrag terug.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:37

Ok gelukkig. Ik kan me voorstellen in echt gevalletje onvoorzien blabla en dan inderdaad op korte termijn dat de kosten (deels) gedragen worden door de ingeschrevenen. En ik denk ook dat dit heul weinig voor komt. Echter zou een mooi verhaal zijn als er 12 wedstrijden per jaar uitgeschreven worden en bij voldoende inschrijvingen vervallen er 6, maar het inschrijfgeld blijft wel in de kas. Denk dat je dan OF een vereniging bent met hele invloedrijke bestuursleden OF de enige in de wereld, want het lijkt mij dat niemand dat accepteert.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:09

In principe is dit ook wel altijd het geval. Maar het komt wel eens voor, de inschrijving bedraagt zo'n €16,50 per hond, daar krijg je meestal wel €10,- tot €12,50 voor terug.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:26

Ik vind het niet zo'n probleem. Had het een paar maanden terug. Vooraf betaald, wedstrijd werdt afgelast, geld stond binnen een week weer op mijn rekening.

Met de honden vind ik het dan wel weer raar, dat gedeelte. Het gaat niet om die paar euro, maar wel dat de vereniging het beslist dat er maar een gedeelte wordt terug gestort. Ergens klopt dat niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:32

Het is ook bij wet geregeld dat bij aflassing van een evenement, waar de consument niks aan kan doen, het volledige bedrag moet worden teruggestort.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:02

liespower94 schreef:
Het is ook bij wet geregeld dat bij aflassing van een evenement, waar de consument niks aan kan doen, het volledige bedrag moet worden teruggestort.

Precies. Natuurlijk maakt een organisatie kosten maar als zij aflassen dan vind ik het een dikke no go om maar een deel terug te betalen.

In geval van de honden hierboven zou ik mij bij deze vereniging dus nooit meer aanmelden voor een wedstrijd en ook in mijn omgeving dit rond vertellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:18

MarliesV schreef:
liespower94 schreef:

Precies. Natuurlijk maakt een organisatie kosten maar als zij aflassen dan vind ik het een dikke no go om maar een deel terug te betalen.

In geval van de honden hierboven zou ik mij bij deze vereniging dus nooit meer aanmelden voor een wedstrijd en ook in mijn omgeving dit rond vertellen.

Dit is bij iedere vereniging zo, dan hoef je geen wedstrijd meer te lopen. :')

Het is misschien één keer per jaar dat het gebeurt. En dan kun je als deelnemer best wel begrip hebben voor de organisatie die kosten maakt.

Is vaak ook geen enkel probleem. :)

Heb er zelf als deelnemer geen enkel probleem mee als het voorkomt, is gewoon begrijpelijk dat een organisatie kosten maakt en die graag quitte wilt hebben.

Als deelnemer ben ik al blij dat een club, of mensen de tijd nemen om een wedstrijd te willen organiseren, vrijwillig. Dus waarom zou ik dan moeilijk doen over iets wat waarschijnlijk door overmacht is ontstaan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:21

Ik heb vorig jaar een wedstrijd gereden die halverwege (na mij) werd afgelast en ik kreeg mijn prijzengeld zelfs gewoon gestort! +:)+

Een andere wedstrijd werd afgelast vanwege de hitte (dus beslissing van de vereniging en geen overmacht door waanzinnig slecht weer) en ik kreeg mijn inschrijfgeld gewoon teruggestort.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:23

Hier is het vrij standaard om van te voren te betalen en dat snap ik ook wel. Niet is vervelender om achteraf nog bij mensen te gaan leuren om het geld. Hier zijn het altijd vrij grote wedstrijden dus niet 1 of 2 ringen.
(alleen als je je echt op korte termijn inschrijft dat overmaken niet meer haalbaar is dan mag je het vaak nog op de dag zelf betalen).

Kwa aflassen van wedstrijden..dat gebeurd toch zelden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:24

KimD schreef:
MarliesV schreef:

Het is misschien één keer per jaar dat het gebeurt. En dan kun je als deelnemer best wel begrip hebben voor de organisatie die kosten maakt.

Heb er zelf als deelnemer geen enkel probleem mee als het voorkomt, is gewoon begrijpelijk dat een organisatie kosten maakt en die graag quitte wilt hebben.

Als deelnemer ben ik al blij dat een club, of mensen de tijd nemen om een wedstrijd te willen organiseren, vrijwillig. Dus waarom zou ik dan moeilijk doen over iets wat waarschijnlijk door overmacht is ontstaan?

Kun je lacherig om doen maar dat siert je niet. Ieder zijn mening en die hoeft je niet belachelijk te maken.

Blijkbaar is het in de hondenwereld qua wedstrijden anders geregeld. Jij trekt het die kant uit, hoeft je er niet zo dom over te doen. Als dat de toon in die wereld is ben ik blij dat ik daar ver vandaan ben.

TS, situatie opgelost inmiddels qua startgeld? Of was het een wat/als situatie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:51

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:57

MarliesV schreef:
KimD schreef:

Kun je lacherig om doen maar dat siert je niet. Ieder zijn mening en die hoeft je niet belachelijk te maken.

Blijkbaar is het in de hondenwereld qua wedstrijden anders geregeld. Jij trekt het die kant uit, hoeft je er niet zo dom over te doen. Als dat de toon in die wereld is ben ik blij dat ik daar ver vandaan ben.

Ook in de hondensport geld dat niet zo, ik loop in dezelfde discipline. Zoals al eerder is gezegd, zou dat voor mij een reden zijn om niet meer bij die club te lopen.
Ik heb gelukkig meerdere malen de ervaring gehad dat ook als je je afmeld, met welke reden dan ook, je gewoon het complete inschrijfgeld terug ontvangt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 09:56

Iedereen bedankt voor de reacties!
@Sammie, ik heb het speciaal van tevoren nog opgezocht hoe het zat met aflassen en afgelasten :Y)
@MarliesV, het was (nog) niet een situatie, maar meer een wat/als vraag. Ik vroeg het me gewoon af :) Voornamelijk omdat ik het prettig vind om op een tweedaags concours, twee dagen te starten. Stel de organisatie mocht het inschrijfgeld houden, dan zou ik 40 euro lichter zijn. Maar dat is dus niet aan de orde :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:08

MarliesV schreef:
KimD schreef:

Tut tut tut zeg...

Zo is het überhaupt niet bedoeld en het zeker niet iets om te lachen. Wel vind ik het absurd dat er zo over gedacht wordt.

Ergens vind ik het respectloos tegenover de organiserende vereniging, een beetje begrip kun je toch wel opbrengen?

Als het een lange tijd van tevoren is krijg je het inschrijfgeld netjes terug, maar ik kan begrijpen dat een organisatie niet alles kan terug storten als het zeg 72 uur voor de wedstrijd is. Heb daar ook nog nooit een probleem van gemaakt.

Heb me ook pas één keer hoeven afmelden, en dat was zo ruim van tevoren dat ik ook gewoon netjes het geld terug kreeg. Ze hadden namelijk nog mensen op een wachtlijst staan, dus dat was geen enkel probleem. Maar was dit enkele dagen voor de wedstrijd geweest had ik begrepen als ik het niet had terug gekregen. Ze rekenen op mijn inschrijving en kan er dus bergrip voor hebben als je het niet terug krijgt.

Tot nu toe hebben wij twee wedstrijden georganiseerd, en ik houd altijd rekening met zo'n 10% afmeldingen, op 120 lopers zijn dus 12 mensen. Bij voorbaat had ik al de grens van maximaal verschoven naar 130, die hadden we uiteindelijk ook aan inschrijvingen. In de laatste week kwamen er nog wat verschuivingen en afmeldingen. Uiteindelijk met 119 man gestart. We hadden in totaal 15 afmeldingen en wissels waarvan er 7 geld hebben terug gekregen. De rest meldde zich pas af nadat de catalogus gedrukt was, dus 72 uur voor de wedstrijd of op de morgen zelf, dat is voor ons het punt als organisatie dat je geen geld meer terug krijgt. Want dan hebben we rekening met je gehouden. Enige uitzondering op die regel is sterfte in nabije kring.

Geen een loper heeft daarover iets gezegd, hadden gewoon begrip ervoor wat ik niet meer dan logisch vind.

We kunnen toch wel begrip hebben voor een organiserende club? Ze steken er zoveel tijd en moeite in, of dit nou bij honden, paarden, katten, cavia's of konijnen is..

Dit is overigens het laatste wat ik erover zeg, loopt toch op niks uit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:44

Dat er vooraf betaald dient te worden is niet voor niets. Ik heb een tijdje het secretariaat gedaan en je wordt er zo moe van om achter het geld aan te zitten. Heb ook vaak genoeg meegemaakt dat er gewoon niet betaald wordt. Daarom hebben wij de regel, overmaken voor aanvang anders kom je niet op de startlijst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:47

Maarrem..? Misschien gek hoor :') Mensen betalen toch op de dag zélf bij het aanmelden bij het secretariaat. Hoe kan iemand dan starten zonder betaald te hebben?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:49

Sammie schreef:
Maarrem..? Misschien gek hoor :') Mensen betalen toch op de dag zélf bij het aanmelden bij het secretariaat. Hoe kan iemand dan starten zonder betaald te hebben?

Dat is denk ik heel gemakkelijk. Gewoon niet langs het secretariaat gaan. :+

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:50

Persoonlijk vind ik geld overmaken veel prettiger. Ik ben zo'n iemand die nooit losgeld op zak heeft en voor zo'n wedstrijd dus altijd geld op moet nemen. Natuurlijk vergeet ik dat wel eens of komt er alleen maar €50 uit de automaat.
En controleren of het geld is teruggestort is toch maar een kleine moeite? Ik controleer dagelijks m'n bankrekening...lang leve het technologische tijdperk ;)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:51

FriesWytske schreef:
Sammie schreef:

Soms zeggen mensen dat ze zo komen betalen en vervolgens komen ze niet meer terug. Ze hebben hun gezicht laten zien, dus je weet dat ze er zijn, maar soms lijken ze in rook te zijn opgegaan als je ze zoekt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:55

FriesWytske schreef:
Sammie schreef:

Hmm ja.. Dan ben ik te eerlijk :') Bij grote wedstrijden zou dit wellicht idd wel werken. :=