kauwen op bit goed of minpunten op wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

kauwen op bit goed of minpunten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 07:58

Ik wist niet heel goed op welk forumdeel ik dit moest plaatsen maar naar mijn idee hier.

Ik heb sinds een jaar een eigen paardje waar ik ooit misschien wel eens een wedstrijdjes mee wil starten. We zijn nu goed aan het doortrainen samen.

Mijn paard kauwt altijd op het bit als hij gaat nageven, hier stopt hij dan alleen mee als hij weer tegen de hand komt. Nu vroeg ik mij af, als ik op wedstrijd zal gaan met hem wordt dat kauwen op het bit dan afgestraft met minpunten? Aan de ene kant is afkauwen van het bit natuurlijk ontspanning maar het geeft ook weer een 'onrustig' beeld

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:15

Hoe heftig kauwt je paard op het bit?
Als hij (af en toe) wat kleine kauwbewegingen maakt zal je er niet zwaar op afgerekend worden. Als het lijkt als hij zn ontbijt aan het herkauwen is, is het beeld heel onrustig en zal je dit ook zeker terug zien op je protocol.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 08:24

NoTwixLeft schreef:
Hoe heftig kauwt je paard op het bit?
Als hij (af en toe) wat kleine kauwbewegingen maakt zal je er niet zwaar op afgerekend worden. Als het lijkt als hij zn ontbijt aan het herkauwen is, is het beeld heel onrustig en zal je dit ook zeker terug zien op je protocol.

Het is wel 'continu' kauwen, alleen als hij nageeft. Wanneer hij niet over de rug komt dan kauwt hij dus niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:36

Brrr , waar zijn we beland als er minpunten worden gegeven op een paard wat bitje staat af te kauwen of ruiter die ruimte niet meer geeft.... 8)7

Joltsje

Re: kauwen op bit goed of minpunten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:12

Het hangt er ook vanaf of het ontspannen is of de mond open heeft.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:32

Kauwen is een vorm van ontspanning en acceptatie, dus dat is nooit slecht. Maar uiteindelijk moet een paard wel een rustige aanleuning ontwikkelen en dat is lastig als hij constant aan het kauwen is. Dat is iets voor jou om aan te werken en dat zal je op wedstrijd dus op je protocol zien: onrustige aanleuning. Neemt niet weg dat kauwend nageven en over de rug lopen een goede stap op weg naar een correcte aanleuning is. Werk gewoon lekker door! Komt allemaal met de tijd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:03

Ben wel benieuwd naar een filmpje, want ik zie eigenlijk alleen een negatief beeld van kauwen op het bit voor me (vooral een beeld van achter de teugel lopen) .
Ik kan me niet echt voorstellen dat het vanuit de onspanning gebeurd eigenlijk. :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:07

Kauwen kan wel degelijk ook een vorm van frustratie, spanning, verzet en het juist niet willen aannemen van het bit zijn. Dat zal dan echter ook terugkomen in de rest van je aanleuning en het lichaamsgebruim van het paard. Maar een beetje jury ziet dat verschil heus.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:12

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:14

Ik zou gewoon gaan starten, dan merk je vanzelf of je er commentaar op krijgt. Je kan eerst deelnemen aan oefen wedstrijden, heb je geen startkaart nodig.

Mijn paard kauwt soms ook uit frustratie maar ook uit ontspanning. Niet heftig, af en toe. Nog nooit terug gezien.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:15

Kauwen van ontspanning op het bit zie je bijna niet, dat is vaak icm een mooi schuimrandje om de lippen. Een paard wat continu kauwt op het bit is vaak eerder gestrest, gefrustreerd of bang. Weet je zeker dat je paard wel ontspannen Kauwt?

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:20

Anderen verwoorden beter wat ik inderdaad bedoelde.
Als een paard ontspannen en nageeflijk loopt, zal hij een uitzondering zijn als het afkauwen op dat moment echt heel heftig en storend is. Een jury zal dit zeker herkennen, maar dit dus wel benoemen op je protocol. Want heftige kauwbewegingen storen het contact met jouw hand en dit zal later tegen jullie als combinatie werken, of het kauwen nu uit ontspanning gebeurd of niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 12:30

Bedankt voor alle reacties ik zal eens een keer kijken of ik ons kan laten filmen. Sowieso zijn we nog lang niet klaar om echt wedstrijden te starten. Dus we trainen zeker nog een tijd door voor we een wedstrijd gaan starten.