Pony en ruiter +16, kan dat in wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lina

Pony en ruiter +16, kan dat in wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:10

Hoi! Ik zit eigenlijk met een vraag waar ik nergens echt een concreet antwoord op vind.
Ik ben zelf 19 en in het bezit van een Tinker, ik oefen samen met mijn Tinker voornamelijk dressuur maar sinds kort zijn we ook aan jumping begonnen.
Mijn Tinker is net wat kleiner dan 1,48m en valt dus onder het pony formaat.
Ik ben zelf van België en ik heb al overal gelezen dat je zowel bij LRV als bij HROV niet meer met een pony op wedstrijd mag gaan als je ouder bent dan 16.
Dit was wel even verschieten toen ik dit ontdekte, want zelf zou ik enorm graag af en toe eens een dressuurwedstrijd willen doen.
Mag dit dan niet in mijn geval? Of zijn er manieren of uitzonderingen waarbij dit wel mag?
Baal er ontzettend hard van! :/

tennan

Re: Pony en ruiter +16, kan dat in wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:12

In Nederland mag je gewoon met een pony bij de paarden starten, ik weet alleen niet hoe dat in België zit. Je zou de reglementen eens kunnen raadplegen, misschien wordt het dan duidelijker.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:14

tennan schreef:
In Nederland mag je gewoon met een pony bij de paarden starten, ik weet alleen niet hoe dat in België zit. Je zou de reglementen eens kunnen raadplegen, misschien wordt het dan duidelijker.

Heb ik al gedaan maar ik kan dat nergens duidelijk terugvinden... :/ Vandaar dat ik het hier eens post ;)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:12

In Nederland mag je inderdaad bij de paarden starten dan. Geen idee hoe het in België zit. Zou het apart vinden als dit niet zou mogen om eerlijk te zijn.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 10:21

Kidrauhl schreef:
In Nederland mag je inderdaad bij de paarden starten dan. Geen idee hoe het in België zit. Zou het apart vinden als dit niet zou mogen om eerlijk te zijn.

Ik weet dat hij bij de LRV vereniging in België zeker niet mag. Maar het is mij niet duidelijk hoe het bij HROV zit? En of er soms nog andere verenigingen zijn hier in België waar het wel gewoon mag?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:33

Is het anders een optie om een startpas bij de KNHS aan te vragen en een paar keer per jaar in NL een wedstrijdje te rijden in het grensgebied?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:35

Waarom zou dat niet mogen bij de lrv??
vriendin is altijd met haar haflinger gestart bij de paarden nooit geen probleem geweest, beestje was maar krap 1m40

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 10:41

Roodvos schreef:
Is het anders een optie om een startpas bij de KNHS aan te vragen en een paar keer per jaar in NL een wedstrijdje te rijden in het grensgebied?
Dat is inderdaad een mogelijkheid waar ik zelf ook al aan heb zitten denken. Maar dit zie ik als plan B, ik zou eerst willen uitzoeken of er toch geen mogelijkheid is om hier in België toch in competitie te starten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:48

dodyg schreef:
vriendin is altijd met haar haflinger gestart bij de paarden nooit geen probleem geweest, beestje was maar krap 1m40

Een haflinger is ook een paard, los van hoe groot die is. Ik weet niet of dat ook zo is bij tinkers?

Verder TS: heb je je niet vergist met dat je niet meer bij de pony's mag starten? Kun je anders geen mailtje sturen met het centrale bureau dat daar over gaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:51

Als je hem als paard laat inschrijven (dus ook immatriculeren) dan hebben ze niks te zeggen. :) Paard = paard. Die heeft geen meetattest nodig.
Er zijn provinciales waar je wel met een pony tussen de paarden mag maar ik weet niet of HROV daar bij hoort, dat vind je terug in hun "huisreglement". Maar laat je hem immatriculeren als paard, dan kan puur theoretisch niemand wat zeggen. Dat is een beetje een achterpoortje. (ietsje moeilijker met een B-pony natuurlijk maar het gaat hier om D's veronderstel ik?)

Nadeel is wel dat ie dan niet meer tussen de pony's kan starten. Ik weet niet of eventueel nieuwe eigenaars hem terug kunnen laten meten nl als ie eenmaal als paard geïmmatriculeerd is.

Maartje; Ik geloof niet dat ze het "meten" op basis van ras, heb jij een haflinger van 1.30 kan ie gewoon bij de pony's lopen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:54

Maartje1990 schreef:
dodyg schreef:

Een haflinger is ook een paard, los van hoe groot die is. Ik weet niet of dat ook zo is bij tinkers?

Verder TS: heb je je niet vergist met dat je niet meer bij de pony's mag starten? Kun je anders geen mailtje sturen met het centrale bureau dat daar over gaat?

Dat heeft niks met wedstrijden te maken.
Ik heb een paard in een ponymaat... en die mag ook gerust tussen de pony's starten.
Het gaat om de stokmaat van het betreffende paard/pony waar hij wel/niet mag starten.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:18

Je kan wel starten bij de HROV (VLP) hoor.
Maar niet in de ponyreeksen.
Er zijn meerdere 16 plussers die met een pony tussen de paarden starten.