Correcte houding tussen de hindernis B springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Correcte houding tussen de hindernis B springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 11:55

Hallo Bokkers,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een antwoord van een klasse B jurylid tijdens het springen, maar laat dat je niet tegenhouden om jou mening te geven.

Waarom ik hier zo nieuwsgierig naar ben. Ik heb al een enige tijd problemen mee dat als ik gewoon tussen de hindernissen ga zitten in galop dat mijn paard met momenten heel narrig/chagrijnig word en waardoor een hoop spanning ontstaat en wat gemakkelijk leid tot diverse bokken tussen de sprongen. Ga ik in verlichte zit/cross houding zitten dan heb ik daar helemaal geen last van met mijn paard en laat ze ook meteen ontspanning zien. Nou was ik aan het kijken of het een opties was voor mij om dit staan in de beugels ook meer op wedstrijd te gaan doen en in hoeverre dit mijn stijlpunten zou gaan beïnvloeden. Helaas kan ik op de knhs website geen duidelijk richtlijnen (zoals in de dressuur) vinden voor de optimale houding.

Wat ik wel gevonden heb, maar niet aangegeven is of ik op mijn kont moeten zitten of ook meer mag staan.
Gevraagd wordt een onafhankelijke zit met een stil onderbeen waarbij
de hak het laagste punt is. De ruiter moet soepel en in balans zitten,
mee zijn in de beweging en het paard in staat stellen om op een juiste
wijze te springen.

Hopelijk heeft iemand het antwoord.

Alvast bedankt

FriesWytske

Re: Correcte houding tussen de hindernis B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:16

Doet je paard dit alleen op concours of ook thuis als je gewoon dressuur aan het rijden bent?

Is dat laatste het geval zou ik je paard na laten kijken en ook het zadel. Vind het nl. vreemd dat een paard dit doet als je gewoon gaat zitten. Is meestal een teken dat er iets niet klopt aan de tuigage of dat het paard zelf ergens last van heeft.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 12:19

FriesWytske schreef:
Doet je paard dit alleen op concours of ook thuis als je gewoon dressuur aan het rijden bent?

Is dat laatste het geval zou ik je paard na laten kijken en ook het zadel. Vind het nl. vreemd dat een paard dit doet als je gewoon gaat zitten. Is meestal een teken dat er iets niet klopt aan de tuigage of dat het paard zelf ergens last van heeft.

Met dressuur niet, echt alleen met het springen. Rij beide met hetzelfde zadel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:30

Wat zegt je instructeur er van? Ga je toevallig niet te zwaar zitten of komt je kont niet te vroeg terug in het zadel in de landing waardoor je paard een klap in zijn rug krijgt en je paard daardoor bokt?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 12:35

Sim schreef:
Wat zegt je instructeur er van? Ga je toevallig niet te zwaar zitten of komt je kont niet te vroeg terug in het zadel in de landing waardoor je paard een klap in zijn rug krijgt en je paard daardoor bokt?

Instructeur denkt dat we ook naar de mogelijkheden van blijven staan moeten kijken. Gaan nu een paar weken testen hoe ze het doet met deze houding tijdens de les. Bokken gebeurd meestal tussen de hindernissen of 2/3 galopsprongen voor de hindernis. Zwaar zitten lukt me totaal niet als ze zo gespannen galoppeerd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:05

Als je goed in balans zit in deze houding, je paard in balans onder je blijft galoperen en door de wendingen loopt en niet onder je vandaan het gat dichtrent naar de hindernis dan zou dit geen invloed moeten hebben op het cijfer voor houding en zit.

Veel ruiters hebben echter moeite om stabiel te zitten in deze houding; ze kiepen dan voorover, waarbij het onderbeen naar achter schuift en de hakken omhoog, daarbij loopt het paard onder ze vandaan in een poging in balans te blijven. In dat geval drukt het wel je cijfer omlaag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:27

He, fijn met een antwoord van een jury.
Ts: ik heb zo altijd al fijner kunnen rijden/springen. Mijn paard loopt zomfijner en ik kom fijner bij de sprong. Maar ik 'hoef' gelukkig geen b springen meer te rijden met dit paard.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:53

gomir schreef:
Als je goed in balans zit in deze houding, je paard in balans onder je blijft galoperen en door de wendingen loopt en niet onder je vandaan het gat dichtrent naar de hindernis dan zou dit geen invloed moeten hebben op het cijfer voor houding en zit.

Veel ruiters hebben echter moeite om stabiel te zitten in deze houding; ze kiepen dan voorover, waarbij het onderbeen naar achter schuift en de hakken omhoog, daarbij loopt het paard onder ze vandaan in een poging in balans te blijven. In dat geval drukt het wel je cijfer omlaag.

Dank je Gomir voor de uitleg. Ga ik dan even met mijn instructeur doornemen dat ik dan alles goed in balans en stabiel houd als we het door gaan zetten.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:53

pol013 schreef:
He, fijn met een antwoord van een jury.
Ts: ik heb zo altijd al fijner kunnen rijden/springen. Mijn paard loopt zomfijner en ik kom fijner bij de sprong. Maar ik 'hoef' gelukkig geen b springen meer te rijden met dit paard.

Gelukkig ben ik niet de enige dan.