Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
NatasjavE schreef:Als je op buitenrit bent kan een paard heerlijk om zich heen kijken en ja,...sommige zien dan alles.
Ben je aan het dressuurrijden dan zet je hem aan het werk en heeft hij heel geen tijd om op "enge" dingen te letten.

Citaat:Citaat:
Juist het trainen en lekker dressuur rijden gaat vaak ook niet vanwege die veel schrikt. Heb ik hem even lekker door en hup dan valt die er weer uit vanwege die een kat ziet bijvoorbeeld.
FriesWytske schreef:Waarom moet je binnen rijden in de winter? Dan kun je ook buiten rijden. En zelfs op buitenrit kun je dressuuroefeningen toepassen. Ik rijd in de winter ook amper in de binnenbak. Vind het ook teveel werk om steeds heen en weer te gaan. Ga dan als mijn buitenbak niet te berijden is, op buitenrit. En doe daar dan ook verschillende oefeningen. Daardoor let het paard ook meer op mij dan op de omgeving.
_lotteeee schreef:Ondanks dat ze met dressuurrijden aan het werk moeten, heeft mijne altijd tijd om ergens van te schrikken of weg te springen.
Dit zit in zijn karakter en is met de jaren minder geworden, maar gaat nooit weg.
Als je nou alles hebt uitgesloten wat hierboven al genoemd is, en je bent aan het trainen en dit gaat verder goed.
Misschien is gaan overwegen om Relax Me te voeren.
Op voor hem wat stressmomenten, kan ik merken dat dit hem toch zeker wat helpt!
Het explosieve is eraf en hij blijft te rijden.
Janine1990 schreef:Als ik het zo lees, ga jij afwachtend rijden omdat hij schrikt.
Tsjah, dan gaat hij ook schrikken. Ook al blijf jij kalm en ook al ben jij niet bang voor het schrikkerige gedrag.
En ik denk dat je ook veel te lang zijn schrikreactie laat zijn.
Als hij schrikt van een kat, ben jij al te laat. Je moet ver van te voren al voelen dat hij iets zoekt/ziet. Dan kan je even een ophouding maken of been geven (afhankelijk van de reactie die hij altijd geeft) en dan houdt hij wel even spanning hoor, en misschien schrikt hij. Maar als jij blijft rijden, dan leert hij dat snel genoeg af.
Ik vraag me af, heb je wel les? Iedere normale instructeur kan jou hiermee helpen. Het is echt geen hogere wiskunde en het is wel degelijk af te leren. Alleen moet je het niet het paard afleren, maar jou als ruiter.
Grapje.Nuggetbaze schreef:Ik heb inderdaad geen les, en dit komt o.a. door mijn ouders en dat paddock niet goed is. Ik zelf ben niet afwachtend. Toen we hem wilden bezichtigen bij de oude eigenaren mocht ik er een proef ritje opmaken daar was hij ook al een beetje schrikkerig. Vriendin van me heeft er ook een keer opgezeten en toen deed die ook zo. Ik denk dat het dan misschien toch meer in zijn karakter ligt of zou hij gewoon teveel kloten en uitproberen? Verder is het een heel lief paard hij vind knuffelen leuk en is een beetje ongeduldig en hij probeert je er ook totaal niet af te gooien. hij is gewoon een beetje paniekerig ja haha. Het is ook niet dat ik er heel veel last van heb, maar het is toch elke x als ik wil gaan rijden in de paddock terwijl hij daar elke dag instaat.
DinaxUllie schreef:@AlwaysH de schriktrainingen gaan goed, geen probleem. Hij vertrouwt mij ook genoeg om toch het enge op te zoeken. Alleen zodra er iets verandert is; noem het verplaatsen van een jas, is hij weer van slag. Ik heb hem nu zo'n 11 jaar en het is al vele malen verbeterd, maar hij zal nooit volledig bomproof worden.