Wat vinden jury's hiervan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Wat vinden jury's hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:48

sorry voor de onduidelijke titel wist niet hoe ik het moet verwoorden

Mijn pony kan op wedstrijden in de baan nogal 'lui' worden, zo erg dat het lijkt alsof ik geen benen heb omdat hij zo slecht reageert :+
Nu kwam ik erachter dat ik zelf gewoon niet in de ring m is een flinke 'rotschop' (zie dit aub niet overdreven, gewoon ff een x goed vooruit krijgen) of tik durf te verkopen doordat ik 'bang' ben dat de jury daarvoor aftrek geeft. Maar nu heb ik juist soms lage punten door impuls verlies.
En bij het inrijden durf ik dan toch sneller even wat overdreven hulpen te geven waardoor hij super gaat lopen. Zoals bv even zn kont zachtjes meetikken met het ritme (meer kietelen) wat echt heel goed helpt.

Hoe zouden jury's hierop reageren denken jullie?

(natuurlijk ga ik niet heel de tijd tikken of iets dergelijks maar gewoon even tussen de oefeningen door als het moet)

dushishoeve

Re: Wat vinden jury's hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:54

Gewoon doen
Ziet de jury tenminste zelf ook dat jij inziet dat je impuls verlies hebt en daar ook wat aan wil doen.

Zo heb ik ooit eens mijn paard de hele ring door " geschopt " toen zij ongelooflijk ongehoorzaam was op een oefening en er wel onderuit dacht te komen in een proef. Want ja het was in m'n proef. Na de proef wel commentaar gehad van de jury maar daarna heeft m'n paard altijd gehoorzaamd tijdens de daarop volgende wedstrijden. Ik nam m'n punten dus maar even voor lief en zag het echt als een leermoment.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:58

Zou het kunnen dat jou pony op jou reageert?
Dat jij zodra je in de ring stapt nerveus wordt, blokkeert en je pony dit dus ook doet.
Probeer eens een andere oplossing dan te schoppen of te slaan en neem ook je eigen functioneren mee in je beoordeling of de pony niet luisterd, misschien geeft jij wel het verkeerde signaal af, onbewust. Bij het losrijden wat pittiger/actiever rijden zodat de speed erin blijft zodra je de ring in gaat.Wie weet helpt dat
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-05-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:58

Ik zou het ook gewoon proberen op te lossen in je proef. Dan maar een onderdeel wat minder punten zodat je daarna wel fijn kan rijden. Als bij mij een onderdeel mislukt omdat mijn paard een stout moment heeft doe ik het gerust nog een keer over. Wetende dat ik dan en een onvoldoende en ook nog eens -2 krijg. Jammer dan. Opleiding van het paard vind ik op dat moment belangrijker dan mijn punten. Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:01

Soms moet je even heel streng zijn om daarna verbetering te krijgen. Dit valt onder rijvaardigheid. Jij laat zien dat je doorhebt dat het paard niet loopt zoals het hoort en dat je daar wat aan doet. Anders wordt het als jij inderdaad de hele proef je paard afrost zonder dat er verschil te zien is.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:15

Gillbo schreef:
Dat jij zodra je in de ring stapt nerveus wordt, blokkeert en je pony dit dus ook doet.
Probeer eens een andere oplossing dan te schoppen of te slaan en neem ook je eigen functioneren mee in je beoordeling of de pony niet luisterd, misschien geeft jij wel het verkeerde signaal af, onbewust. Bij het losrijden wat pittiger/actiever rijden zodat de speed erin blijft zodra je de ring in gaat.Wie weet helpt dat

Ik voel me eigenlijk nooit echt nerveus. Het probleem is juist dat ie bij inrijden super loopt doordat ik m even achter zn sokken aanzit. Het is een echte pony dus liever lui dan moe, daardoor zal ik ook altijd achter m aan moeten blijven. Maar ik ga zelfs bijna in middendraf de baan in maar je merkt meteen dat na een paar minuten hij niet meer reageert, en ik merk ook dat ik thuis of bij het inrijden nog wel even streng durf te zijn maar dus in de baan zelf niet...

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:19

Yess schreef:
Ik zou het ook gewoon proberen op te lossen in je proef. Dan maar een onderdeel wat minder punten zodat je daarna wel fijn kan rijden. Als bij mij een onderdeel mislukt omdat mijn paard een stout moment heeft doe ik het gerust nog een keer over. Wetende dat ik dan en een onvoldoende en ook nog eens -2 krijg. Jammer dan. Opleiding van het paard vind ik op dat moment belangrijker dan mijn punten. Succes!

Als het nou bij een onderdeel zou blijven ipv de hele proef mezelf kapot te werken :') En natuurlijk is hoe je het doet etc belangrijker dan de punten en ik ben ook blij als ik dan een x een 5 krijg doordat hij te voorwaarts was (1x voorgekomen tot nu toe) maar de enigste oorzaak (waar ik samen met mn instructrice naar heb gekeken) is eigenlijk dat ik gewoon niet streng durf te zijn in de baan. Want thuis kan ik ook wel eens zenuwachtig zijn bij het rijden (door iets bij school ofzo of als er mensen/familie komen kijken) en dan merk je niks aan hem :j

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:21

dushishoeve schreef:
Gewoon doen
Ziet de jury tenminste zelf ook dat jij inziet dat je impuls verlies hebt en daar ook wat aan wil doen.

Zo heb ik ooit eens mijn paard de hele ring door " geschopt " toen zij ongelooflijk ongehoorzaam was op een oefening en er wel onderuit dacht te komen in een proef. Want ja het was in m'n proef. Na de proef wel commentaar gehad van de jury maar daarna heeft m'n paard altijd gehoorzaamd tijdens de daarop volgende wedstrijden. Ik nam m'n punten dus maar even voor lief en zag het echt als een leermoment.

Ja goeie trouwens, zal bij hem ook zo zijn als ik even een proef zo doe dat hij de andere proeven meteen beter luistert :j

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:23

reageert ie niet goed op je been in de baan? misschien sporen een optie? voor normaal gebruik natuurlijk :Y)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:27

Ik had ook een pony die precies hetzelfde had. Liep met losrijden goed en zodra hij in de ring kwam sloeg hij af en kon je drukken wat je wilde.

Wat ik vaak deed was het voordat de proef begon nog even vertellen hoe het wél moest. Of tussen de oefeningen door een keer een tik geven. En nee dat is niet zielig hoor! Niet reageren is gewoon ongehoorzaamheid. En dat hoeft niks met joun rijden te maken hebben, sommige paarden hebben daar gewoon last van. Veel meenemen en kilometers maken! Je kan er altijd nog een keer een proefje aan wagen (dit wel van te voren bij de jury melden). Heb van verschillende mensen gehoord dat dat vaak wel resultaat opleverde!

Succes. :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:33

kelseyclover schreef:
reageert ie niet goed op je been in de baan? misschien sporen een optie? voor normaal gebruik natuurlijk :Y)

kheb al sporen om :j

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:35

Change3x schreef:
Ik had ook een pony die precies hetzelfde had. Liep met losrijden goed en zodra hij in de ring kwam sloeg hij af en kon je drukken wat je wilde.

Wat ik vaak deed was het voordat de proef begon nog even vertellen hoe het wél moest. Of tussen de oefeningen door een keer een tik geven. En nee dat is niet zielig hoor! Niet reageren is gewoon ongehoorzaamheid. En dat hoeft niks met joun rijden te maken hebben, sommige paarden hebben daar gewoon last van. Veel meenemen en kilometers maken! Je kan er altijd nog een keer een proefje aan wagen (dit wel van te voren bij de jury melden). Heb van verschillende mensen gehoord dat dat vaak wel resultaat opleverde!

Succes. :)

Dankjewel, zal het zeker is proberen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:56

De mijne was zo intelligent dat die wist wanneer voor de 2e keer op de AC lijn rijden afgroeten betekende. Denk je dat ik verder kwam dan afwenden bij A? Nee, paard ging zelf wel stilstaan, wel netjes vierkant en aan de teugel. Soms haalde ik nog net 5m voor X, maar G lukte zeker niet. In de zomer met een juryauto recht voor je kunnen ze toch niet zien als je te vroeg stilstaat, dus dat kostte me nooit punten. Als een jury in de winter boven de ring zat wel. Dus ik heb wel eens echt m'n sporen erin gezet om wel bij G te komen, dan werd het A afwenden uitgestrekte draf, G halthouden en groeten. Heeft me ook geen aftrek gekost overigens, kennelijk ziet men dat graag die verruiming. Houding en zit is eigenlijk altijd een standaardcijfer tussen de 6 en 7.

Mijn vorige bijrijder heeft eens in een proef bij mijn paard tijdens het halsstrekken met impulsverlies, maar echt halsstrekken voor een 10 de zweep genomen en teugels in 1 hand en een mep verkocht. Die mocht dus even bij de jury komen. Ik was het in dit geval met de jury eens, ze had dit na het oppakken moeten doen, impulsverlies was er al en dat halsstrekken ging gewoon super. Je moet het dus nog altijd subtiel doen. Corrigeren mag, maar niet te.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:03

Als jij eerst met een normale hulp reactie vraagt, zal de jury er toch niet over vallen als je daarna even doorpakt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:18

Je zegt dat hij altijd wat lui is. Ik zou gewoon zorgen dat hij goed aan de hulpen komt. Been= reactie, geen reactie is tik. Niet aaien of kriebelen, reactie is wat je vraagt.
Bij tikken in het ritme heb ik zo'n hekel aan, daar is een zweep niet voor.
Gewoon een tik achter je been en reactie vragen. Lekker zonder spoor gaan rijden en consequent zijn. Als hij goed aan het been is kun je pas verfijnen, dus dan pas heb je iets aan sporen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:30

Tuurlijk krijg je een puntje minder op het betreffende onderdeel. Maar jury's zien liever dat je even streng bent dan dat je steeds minder gaat rijden. Zolang je hem niet de baan rond slaat natuurlijk.

Bij mijn pony was het ook weleens nodig. Dan kreeg ik een 4 of 5, maar wel met het commentaar 'goed aangepakt'.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:33

thoranLOVE schreef:
Gillbo schreef:

Ik voel me eigenlijk nooit echt nerveus. Het probleem is juist dat ie bij inrijden super loopt doordat ik m even achter zn sokken aanzit. Het is een echte pony dus liever lui dan moe, daardoor zal ik ook altijd achter m aan moeten blijven. Maar ik ga zelfs bijna in middendraf de baan in maar je merkt meteen dat na een paar minuten hij niet meer reageert, en ik merk ook dat ik thuis of bij het inrijden nog wel even streng durf te zijn maar dus in de baan zelf niet...

Hier gaat het mis, doe dit juist niet (voor de proef steeds achter zijn broek zitten). Alleen aanpakken waar hij niet reageert op jouw been. Als dit in de proef is, het zij zo. Als je hem tevoren al zit te pushen worden ze juist lammer en dwarser.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:03

smurffie schreef:
Je zegt dat hij altijd wat lui is. Ik zou gewoon zorgen dat hij goed aan de hulpen komt. Been= reactie, geen reactie is tik. Niet aaien of kriebelen, reactie is wat je vraagt.
Bij tikken in het ritme heb ik zo'n hekel aan, daar is een zweep niet voor.
Gewoon een tik achter je been en reactie vragen. Lekker zonder spoor gaan rijden en consequent zijn. Als hij goed aan het been is kun je pas verfijnen, dus dan pas heb je iets aan sporen.

Hij is thuis en bij het inrijden super aant het been, en dat kriebelen is zodat ie net zn achterhand een beetje beter meepakt (doe het max een halve minuut).

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:17

Het zal vooral ook afhangen van de manier waarop je de pony corrigeert. Er is verschil tussen bijtikken op het juiste moment en de juiste plaats zodat de jury ziet dat je het impulsverlies merkt en probeert te corrigeren. Als je daarna weer gewoon rijdt terwijl de pony beter doorloopt zou dat geen probleem moeten zijn. Je mag tenslotte een zweep bij je hebben dus dan mag die ook gebruikt worden als voorwaarts drijvende hulp.
Het is iets anders als je lukraak een mep geeft of onnodig hard/vaak slaat, dat is geen normale hulp en daar zal je aftrek op krijgen.

Het kan heel goed werken dat je pony merkt dat hij OOK in de ring op dezelfde manier gecorrigeerd wordt als bij het losrijden.

Wat soms ook helpt is bij het ring verkennen (dus voordat het startsein gegeven wordt) even een paar actieve overgangen rijden als 'waarschuwing' dat er echt gewerkt moet worden.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:28

Ik ga wel mee met smurffie eigenlijk. Je zegt dat je hem met inrijden lekker aan het lopen hebt, omdat je hem dan wel evt. harder aanpakt als dat even nodig is en je je zweep kan gebruiken. Dan zit het dáár al mis. Je moet zorgen dat je helemaal geen zweep en sporen nodig hebt om hem actief te krijgen (ook niet om te kriebelen).Thuis goed op oefenen, been=reactie! Als het nodig is, wordt je gewoon 1x boos zodat ie voortaan maar wat graag reactie geeft (zo zacht als het kan, zo hard als het moet). En als dat in orde is, dan reageert hij ook in de proef goed op je beenhulpen. Even terug naar de basis dus. Ga je heel veel profijt van hebben.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:44

Ik ga mee met bovenstaande. Niets vervelender als een paard dat niet goed op het bene reageerd. Been geven, geen reactie, verkoop hem maar een klap dat ze zweep dat hij vooruit vliegt. Bij elk paard merkt dat wel. Maar doe er NU iets aan. Want op deze manier zal je paard alleen maar luier worden. En op zen gegeven moment kun je slaan wat je wilt maar je krijgt hem niet vooruit.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:44

Desnoods als je het echt niet fijn vind kun je altijd eens hc starten en gewoon een oefenrondhe van maken waarbij de prioriteit op het actief houden ligt :) En zoals al gezegd wanneer je net in de ring bent, heb je toch een paar rondjes tijd om al even de activiteit erin te rijden zonder dat het invloed op je proef heeft :j

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:52

Zie je proef als een training. Negeer de jury.

Oftewel: zolang je niet alleen maar zit te schoppen of te slaan, zou ik gewoon eens een felle beenhulp geven of eens bijtikken. Als dit thuis goed werkt, waarom dan in de ring niet?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:53

Pak dan wel een lange zweep, dan hoef je je arm niet zo ver naar achter te doen. :D ziet er net wat netter uit.
Geef m die klap of trap maar een keer, hij hoort gewoon naar je been te luisteren :=

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:57

Zou wel de jury van te voren op de hoogte stellen als je er een proef aan gaat wagen. :)