Knotjes/roosjes aan beide kanten van de manenkam?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nurona14

Knotjes/roosjes aan beide kanten van de manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:28

Hoi hoi!

Ik was opzoek of er al een topic over bestond, maar kon niks vinden (of heb er overheen gelezen :roll: )

Mijn paard heeft enorm dik en veel manen.
Ik vroeg mij af of het op wedstrijd is toegestaan om knotjes te hebben aan beide kanten van de manenkam? Deze vraag omdat der knotjes anders zo enorm groot en dik worden...
Ik heb al gezocht in het wedstrijdreglement van het knhs en via Google, maar daar werd ik niet veel wijzer van...

Hier iemand die het misschien weet?
Alvast bedankt! :D

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:30

Volgens mij mag je alles doen met de manen van je paard wat je zelf wilt, maar heb dit nooit uitgezocht eerlijk gezegd...! Dus ook knotjes aan beide kanten.. Ik heb met mijn pony al gereden op wedstrijden met losse manen, knotjes, vlechten, hengstenvlecht en zelfs een matje haha *\o/*
Laatst bijgewerkt door MS_eventing op 08-05-16 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:32

Een aantal jaar terug heb ik hier ook info over opgezocht want ik was op zoek naar wat wel en niet is toegestaan voor lang haar (hengstenvlecht, los etc.). Waar ik toen op uitkwam dat het bijvoorbeeld wel is toegestaan om haar los te laten zolang het maar naar één kant van de manenkam hangt. Ik ga er dus vanuit dat het niet is toegestaan om knotjes aan beide kanten van de manenkam te hebben. Maar verder mag je er dus alles mee doen wat je wil.

Heeft je paard lange of korte manen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:33

Mag vast wel maar ik vind het echt geen gezicht. Ik zou als ik jou was leren met naald en draad te knotten. Dat is juist mooi met dikke manen. Hoe dikker hoe beter :)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:36

anders kun je manen aan een kant van de manenkant hangen en dat invlechten (hengstenvlecht of op de manenkam)

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:36

Laura01234 schreef:
Een aantal jaar terug heb ik hier ook info over opgezocht want ik was op zoek naar wat wel en niet is toegestaan voor lang haar (hengstenvlecht, los etc.). Waar ik toen op uitkwam dat het bijvoorbeeld wel is toegestaan om haar los te laten zolang het maar naar één kant van de manenkam hangt. Ik ga er dus vanuit dat het niet is toegestaan om knotjes aan beide kanten van de manenkam te hebben. Maar verder mag je er dus alles mee doen wat je wil.

Heeft je paard lange of korte manen?

Ja hier was ik inderdaad al bang voor en vandaar ook mijn vraag haha. Maar kan het echt nergens vinden verder!
Ze heeft korte manen, maar meestal wel aan de lange versie van kort zodat ik er roosjes van kan maken met naald en draad, maar zelfs deze worden echt ontzettend groot en dik....

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:38

Dorine92 schreef:
Mag vast wel maar ik vind het echt geen gezicht. Ik zou als ik jou was leren met naald en draad te knotten. Dat is juist mooi met dikke manen. Hoe dikker hoe beter :)

Ik vlecht ook met naald en draad :j
De elastiekjes houden het helaas niet haha.
Het is inderdaad mooi, maar ze heeft zo'n bos manen dat zelfs dit niet echt meer prachtig is... Heb ze al eens uitgedund maar dan krijg je overal een beetje springerige stukjes..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:42

Als de manen aan twee kanten hangen, zou ik of niet invlechten (...zoals bij Friezen...) of aan twee kanten.

Ik ken iemand die casroussel start,en dan moeten (jawel ) de manen van haar paard, die links hangen, rechts worden geknot. Kolder vind ik dat!
(Qua uniformiteit is er nog iets voor te zeggen, maar als je individueel start, ga dan je paard het leven niet zuur maken!)

Oakland1990

Re: Knotjes/roosjes aan beide kanten van de manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:46

Ik scheer het onderste deel van de manen een stukje af, dat zie je niet als je knot, en dat maakt het vlecht-baar. Vanaf de derde knot ongeveer beginnen scheren en het einde ook niet meenemen, meestal zijn de manen daar dunner waardoor ze allemaal gelijk worden.

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:53

Janneke2 schreef:
Als de manen aan twee kanten hangen, zou ik of niet invlechten (...zoals bij Friezen...) of aan twee kanten.

Ik ken iemand die casroussel start,en dan moeten (jawel ) de manen van haar paard, die links hangen, rechts worden geknot. Kolder vind ik dat!
(Qua uniformiteit is er nog iets voor te zeggen, maar als je individueel start, ga dan je paard het leven niet zuur maken!)

Niet invlechten mag ook weer niet toch? Ze heeft korte manen maar hangen ook naar allebei de kanten..

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:53

Oakland1990 schreef:
Ik scheer het onderste deel van de manen een stukje af, dat zie je niet als je knot, en dat maakt het vlecht-baar. Vanaf de derde knot ongeveer beginnen scheren en het einde ook niet meenemen, meestal zijn de manen daar dunner waardoor ze allemaal gelijk worden.

Oh dat is opzich ook wel een goeie! Maar haar manen springen wel allebei de kanten op, ben bang dat je het dan misschien wel ziet..?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:04

Die van mij (is een kwpn) heeft ook ontzettend dik haar, ik dun het heel af en toe uit. Verder red ik het met naald en draad. Ik heb vrij lange manen voor het vlechten, anders krijg ik de knotjes niet rond.
Uit dunnen moet je beetje mee oppassen want anders wordt het iid snel spierterig en springerig. Beste is het om dit midden in het haar te doen of door manen te trekken.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:07

Een vriendin van mij maakt ook knotjes aan beide kanten. Zij heeft hier nog nooit commentaar op gehad van een jury (officiele wedstrijden) dus ik ga er vanuit dat het gewoon mag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:35

nurona14 schreef:
Janneke2 schreef:

Niet invlechten mag ook weer niet toch? Ze heeft korte manen maar hangen ook naar allebei de kanten..

Ik reed jaren met een arabier. "Aangezien de Eeuwige de zegen aan de manen van het paard bond" (....in dat klimaat heeft het dier zijn manen nodig, het is dus een uitstekende plaats!)
Dus zal een zichzelf respecterende Arabische paardenman/ vrouw (in het midden oosten of hier te lande) 'niets' aan de manen. (Ja, borstelen en evt op hoogtijdagen wat knotjes gekleurde wol er doorheen hangen.)

Voor Friezen, Fjorden, Haflingers en Andalusiers geldt meen ik hetzelfde.
(...maar kwpn'ers horen idd ingevlochten...)

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:11

Essxan schreef:
Een vriendin van mij maakt ook knotjes aan beide kanten. Zij heeft hier nog nooit commentaar op gehad van een jury (officiele wedstrijden) dus ik ga er vanuit dat het gewoon mag.

Oke! *D bedankt!
Ga het denk ik maar gewoon eens doen en dan hoor ik het vanzelf wel toch..?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:55

nurona14 schreef:
Oakland1990 schreef:

Oh dat is opzich ook wel een goeie! Maar haar manen springen wel allebei de kanten op, ben bang dat je het dan misschien wel ziet..?

Mijne z'n manen gaan ook in 300 richtingen behalve de goeie, en je ziet het eigenlijk niet. Mijne is wel 1 kleur namelijk wit, waardoor het misschien minder opvalt dan op een bruine waarvan het afgeschoren stuk grijzig uitvalt?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:59

Je mag starten met een vlecht aan beide kanten, dus ik neem aan dat knotten aan beide kanten ook mag. Het lijkt me erg mooi staan, maar poeh wat een werk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:30

Je kan uiteraard ook de manen van je paard uitdunnen en dan aan een kant de knotjes.
Aan twee kanten vind ik persoonlijk niet mooi.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:40

nurona14 schreef:
Essxan schreef:

Oke! *D bedankt!
Ga het denk ik maar gewoon eens doen en dan hoor ik het vanzelf wel toch..?

ik denk dat ze je niet zullen uitsluiten, hoogstens minder punten voor de verzorging geven, maar officieel volgens het reglement mag het dus niet (maar daar staan wel meer dingen in die vaak over het hoofd worden gezien)

ik ben overigens nu wel benieuwd hoe het eruit komt te zien! maak maar eens een foto als het erin zit haha :)

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 12:23

Laura01234 schreef:
ik denk dat ze je niet zullen uitsluiten, hoogstens minder punten voor de verzorging geven, maar officieel volgens het reglement mag het dus niet (maar daar staan wel meer dingen in die vaak over het hoofd worden gezien)

ik ben overigens nu wel benieuwd hoe het eruit komt te zien! maak maar eens een foto als het erin zit haha :)

Ik heb het toevallig ook zondag even geprobeerd en foto's van gemaakt, natuurlijk :j
Maar kan ik die hier toevoegen via mijn telefoon of alleen via de pc..??