Zandbodem erg nat, kans op uitglijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Zandbodem erg nat, kans op uitglijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 21:27

Hoi Bokkers,
Mijn paard staat rondom op ijzers en aankomend weekend is alle dressuur op gras afgelast (vanwege de vele regen), maar het springen op zand gaat gewoon door.
Wat ik mag af vraag: Bestaat er ook een kans dat je uitglijdt met ijzers op een natte zandbodem? Ik draai namelijk nooit kalkoenen op een zandbodem, aangezien ik altijd dacht dat een paard op zand niet uit kan glijden, maar is dat eigenlijk wel zo?

Nessa

Re: Zandbodem erg nat, kans op uitglijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:34

Nat zand = blubber?
Blubber kunnen ze gewoon op uitglijden

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:04

Als het gewoon een arena is met een goede speciale bodem, zou dit geen probleem moeten zijn. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:45

Dat hangt er vanaf over welk soort zand het gaat eigenlijk.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:09

Ook op een zandbodem kun je uitglijden. Dirk is vorig jaar in het parcours op een zandbodem onderuit gegaan. Sindsdien draai ik altijd stiften, ook op zand. Vindt Dirk fijn, want hij heeft meer grip en ruiter heeft meer vertrouwen. Probleem opgelost, kost vijf minuten van mijn tijd en geeft mij een gerust gevoel.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:35

Het ligt nogal aan het type bodem.
Als de bovenlaag door het water los wordt, dan kun je schuiven op de harde laag die eronder zit. Dit zie je ook wel eens op de oudere binnenbodems, waarvan de bovenlaag droog en los is.
Een gedraineerde bodem waar geen plassen of modder op staat, daar glijd je niet op. Deze bodems moeten zelfs licht vochtig zijn om hun stevigheid te behouden. Op dit soort betere bodems ontstaan meestal ook geen plassen of modder en als er tijdens een flinke bui toch plassen op ontstaan, dan wordt het eigenlijk nooit glad.

Gewoon even naar het type bodem kijken en jezelf daarop aanpassen dus.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 28-04-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:46

Staat er op de site van de manege niet welke zandbodem er is?
Dan kun je je daarop aanpassen met tips van bovenstaande berichten ;)