Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femm_k schreef:Goede tips zijn hierboven gegeven!
Nog een tip/aanvulling:
Wat heel veel mensen zich niet beseffen is hoe groot de invloed van de ruiter wel niet is. Het is voor de ruiter natuurlijk ook heel spannend, zo'n wedstrijd. Het paard voelt dat feilloos aan. Het is heel lastig voor een paard om op zijn ruiter te vertrouwen als de ruiter zelf ook nog niet helemaal zeker van z'n zaak is (niet gek natuurlijk, bijna iedereen heeft zenuwen). Hierin kan mental coaching wat helpen..(visualisatie oefeningen, ontspanning, ademhaling, concentratie), ik heb nu even geen concrete voorbeelden. Maar Google het eens, dan wordt het misschien wat duidelijker. Dit gebruiken ze tegenwoordig in heel veel verschillende takken van sport en het schijnt de prestaties echt te verbeteren.
Dus dat het paard anders is op wedstrijd, ligt niet altijd helemaal (wel deels hoor) aan het paard.
Je ziet ook vaak dat als de ruiter 'het opgeeft' en denkt: het boeit me niet hoe het gaat op wedstrijd, dat het al stuken beter gaat! Omdat je dan al een stuk minder druk voelt om te presteren.
Toch blijft het lastig als je een schrikkerig en heet paard hebt hoor!
Dieselpaard schreef:Reageer je op mij jester? Je begrijpt toch dat mijn post alleen maar laat zien wat er met mij en mijn paard gebeurt als ik onder spanning sta? Dat is toch het enige wat belangrijk is in dat stuk. Niet de hoeveelheid punten lijkt mij...