ik durf niet op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoefslag2

ik durf niet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:53

Ik en mijn paard zijn de laatste tijd enorm gegeroeit en helemaal klaar om op wedstrijd te gaan
maar ik ben enorm bang dat alles zal mislopen en ik krijg enorm snel stress
daarbij is mijn paard enorm stressgevoelig

iemand die me kan helpen ? Moet ik het er gewoon op wagen ?

Alvast bedankt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:55

Misschien een keer oefendressuur/oefenspringen (weet niet welke je wil) proberen? Dan krijg je extra feedback en hangt er helemaal niks aan vast. Daar hoef je ook geen startpas voor aan te vragen.

faunty

Re: ik durf niet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:57

je kan altijd een paar keer naar het terrein , losrijden en weer naar huis . als dat lekker gaat kun je ook een oefenwedstrijd gaan doen .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:00

en je moet niks ;) ook wedstrijdjes rijden is gewoon voor je plezier.
Als je het leuk lijkt doen.... maar vooral ook zorgen dat je jezelf en je paard opzet voor succes... dus ga naar andere omgeving om te oefenen... ga naar oefenwedstrijdjes.. en stel je doel voor de wedstrijd niet op ... ik MOET een winstpunt maar eerder op ik wil ontspannen rond kunnen rijden, daar heb je veel meer invloed op dan of je winst haalt of een prijs hebt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:10

Het enige dat kan mislopen is dat je lage punten haalt, maar..... wedstrijden rijd je voor je plezier ;)
Niet te druk maken, zie het als nieuwe ervaring op doen. Lekker genieten. Die punten maken niet uit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:12

Maar je hebt hem toch pas een kleine week?

ik zou eerst rustig de tijd nemen om goed aan elkaar te wennen
en om hem aan zijn nieuwe plek straks te laten wennen..

daarna rustig opbouwen en als je het echt leuk vind naar een wedstrijdje toegaan..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:15

Persoonlijk denk ik niet dat je binnen een week na aankoop al wedstrijd klaar bent (zie veel topics van je voorbij komen), maar ligt misschien aan mij? Of had je al een eerder paard?
Ik zou er lekker tijd voor nemen, als je een nieuw paard hebt moet hij eerst een week minstens wennen voordat je er echt op zou willen trainen (kleine ritjes kunnen natuurlijk).

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:16

elenaMM77 schreef:
Maar je hebt hem toch pas een kleine week?

ik zou eerst rustig de tijd nemen om goed aan elkaar te wennen
en om hem aan zijn nieuwe plek straks te laten wennen..

daarna rustig opbouwen en als je het echt leuk vind naar een wedstrijdje toegaan..

hier ben ik het helemaal mee eens. In je andere topic op 1 januari vroeg je nog waar je moest zoeken om een paard te kopen... Ik zou heel rustig de tijd nemen en eerst lekker gaan trainen en aan elkaar wennen.

edit: typo

hoefslag2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:32

Ik heb de pony ongeveer een week maar heb er wel 2jaar mee gereden dus ik ken haar wel al :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:35

Eerst lekker een oefen wedstrijd rijden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:40

Ik reed al 8 jaar rond op mijn paard voordat ik officiele wedstrijden ging rijden :+

Doe vooral rustig aan en heel belangrijk: doe het alleen als je er zelf plezier van hebt. Want voor wie doe je het anders?

Wil je het wel heel graag: doe het dan gewoon. Rijdt eens een wedstrijd. In een B wedstrijd kan er toch ook niet heel veel verkeerd gaan? Tenzij jij achterste voren op je paard de baan door gaat... haha

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:47

ik ben 38 en rijd vanaf, geen idee hoe jong ik was toen ik voor het eerst op een shetje bij de buren kroop..

nog nooit een officiele wedstrijd gestart, en maar enkele onderlinge wedstrijdjes op maneges.

ben er veel te stressgevoelig voor en dan ineens faalangst..

rijd hier gewoon lekker 1-2x in de week dresuurmatig in de bak om mijn pony lekker los en ontspannen te houden en de rest de bossen in. af en toe een keertje springen in de bak.. of ik neem wat crosshindernisjes mee in het bos.. tweemaal op dat terrein ook een crossles gehad..

geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een oefencross te rijden, want dan ben ik op slag bloednerveus en dan veroorzaak ik een brok dynamiet onder mij.. terwijl we rustig en zonder druk een serie sprongen kunnen maken voor fun..vraag mij niet om ook maar een oefencross over die zelfde serie hindernissen te maken haha..

binnenkort wil ik kijken of ik een keer mee ga doen aan een onderling B proefje in de buurt.. puur omdat ik zelf op zich wel hoger kan uitkomen en me dus niet zo enorm druk hoef te maken erover.. En mijn pony heeft Z gelopen in het verleden, dus ook daarover hoef ik mij niet druk te maken..
gewoon om eens te kijken op welke punten we ons kunnen verbeteren als combinatie.

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:53

Oefenwedstrijd zou wel een goede oplossing zijn, mits jullie natuurlijk goed aan elkaar gewend zijn en elkaar vertrouwen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:58

Als je zelf ban bent en er stress van krijgt eb je paard ook stressgevoelig is, waarom zou je dan wedstrijden willen rijden? Lijkt me niet dat je het doen voor de plezier doet.

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:53

Zollieee schreef:
Oefenwedstrijd zou wel een goede oplossing zijn, mits jullie natuurlijk goed aan elkaar gewend zijn en elkaar vertrouwen :)

Precies. Waar ben je precies bang voor; wat is het ergste dat kan gebeuren?

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:56

Het is misschien goed dat je hem laat wennen. Als je geen wedstrijden wilt dan moet je het niet doen. Je kunt altijd eerst nog oefenen dan weet je een beetje hoe het voelt. :) veel succes!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:06

het moet niet het mag...
ook al is je paard er klaar voor, als jij dat nog niet bent wacht dan gewoon nog.

wat bij mij heel erg hielp (ook heel veel stress en angst voor wedstrijden gehad) is eerst eens een les mee rijden op de plek van de wedstrijd (ik start FNRS op de manege waar ik ook wekelijks in de manege les rijd, op manege paarden en verder rijd ik op mijn haflinger thuis).toen ik met mijn pony een paar keer in de les had mee gereden ging ik ook meer ontspannen de wedstrijd in.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:00

Onthoud vooral dat je het voor de lol doet en dat je helemaal niks vanaf hangt. Het maakt niet uit of je wint of dat het juist minder goed gaat. Als jullie maar samen plezier hebben. Hou je ook vooral niet bezig met de andere ruiters, maar focus lekker op jezelf en je paardje.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:09

Waarom heb je stress? Is het het op ander terrein rijden? Het willen presteren? Nog iets anders? Ik zou gewoon eerst eens op je gemak ergens anders gaan trainen, eens een oefenwedstrijdje meepakken en als dat zonder al te veel stress gaat op wedstrijd gaan en dat dan eerst nog als deel van de training van jou en je paard beschouwen. Dus nog niet druk er op leggen omdat je wil presteren, maar gewoon gaan met het doel een ontspannen rondje te rijden.

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:47

Ik zou een keertje mee doen met een onofficiële wedstrijd in de buurt. Dan heb je nog geen punten maar je krijgt wel tips en je weet hoe je paard reageert op een wedstrijd.