Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josie

Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 19:47

http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... n-groeten/

Het nieuws over het afschaffen van het groeten in dressuur tot en met het ZZ-Licht is in het buitenland op kritiek gestuit.
Het Oostenrijkse Pferderevue.at en de Zwitserse site Pferdeonline.ch wijden er kritisch artikelen aan en hier haken veel Duitstalige dressuurliefhebbers op in. Onder hen de Duitse topamazone Annabel Balkenhol.

Aanleiding voor de berichtgeving op de Duitstalige sites is de aflevering van de opinierubriek Info@ in de Paardenkrant, die aan het afschaffen van het halthouden en groeten aan het begin van de proef is gewijd.

‘We vinden het allemaal wel eens moeilijk om halt te houden en stil te staan, zo ook sommige Nederlandse Grand Prix-paarden’, aldus Pferdeonline.

Om er vervolgens – foutief – aan toe te voegen dat per 1 april 2016 het groeten in Nederland zowel aan het begin als aan het eind van de proef wordt afgeschaft. Zoals bekend gaat het – tot en met de klasse ZZ-Licht – alleen om het groeten aan het begin.

Annabel Balkenhol reageert op haar Facebook-pagina zeer kritisch: ‘Dit is echt ongelooflijk. Halthouden is toch een test op de durchlässigkeit en de gehoorzaamheid. Arm Nederland.’

Bron: Pferdeonline / Facebook / Horses.nl (zie link)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:50

Ik ben het dan ook helemaal met ze eens. Halthouden is basis oefening en heel belangrijk en groeten is een vorm van respect.
Belachelijk om het af te schaffen

kohtje

Re: Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:53

Snap ook niets van het niet meer groeten. Het maakt het begin duidelijker, ik vind het netjes naar de jury en het heeft toch met rijvaardigheid te maken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 19:58

Mee eens, ik weet niet of het door gevoerd gaat worden, maar blijven lichtrijden tot en met de M2 in de middendraf vind ik ook geen goede oplossing, wat moeten die ruiters en amazones dan wel niet als ze in de Z1 in een 20*60 baan over de diagonaal moeten uitstrekken, al doorzittend!!

Wel goed vind ik het hals laten strekken tot en met de Z2.

Ik snap dat je de sport toegankelijker wil maken, echter door dit te doen om dan maar dingen weg te laten (met als gedachte 'dan komen er meer in die klasses terecht'?) vind ik niet juist.

Iedere klasse heeft z'n moeilijkheden, daar train je voor, beheers je dat goed, krijg je winstpunten waardoor je over kan naar een moeilijker klasse, niet om de proeven maar eenvoudiger te gaan maken waardoor 'iedereen' straks in de M2 rijdt (om maar een voorbeeld te geven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:32

Helemaal met ze eens! +:)+ Vind dit ook een waardeloze aanpassing.. Is toch gewoon een basisoefening.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:43

Aan de andere kant, is het halthouden dan zo'n belangrijk onderdeel van de proef dat het 3x beoordeeld dient te worden?

Halthouden telt dan relatief gezien erg zwaar waardoor andere onderdelen geschrapt of onbeoordeeld blijven.

Een van de doelstellingen van de nieuwe proeven is het zoveel mogelijk vermijden van samengestelde punten (bijv halthouden, enkele passen achterwaarts, daarna voorwaarts in draf, dit is nu 1 punt/onderdeel, men streeft ernaar dat dit 3 punten/onderdelen worden). Hierdoor worden de proeven al veel korter dan voorheen, als halthouden 3x beoordeeld wordt is dit dus kennelijk het meest belangrijke onderdeel van de proef.

Alternatief zou kunnen zijn de 3x halthouden te laten tellen als 1 punt, dan telt het net zo zwaar als elk ander onderdeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:53

Waarom zou een oefening die zoveel goede basis vergt níet zwaar mogen doorwegen?
Die basis hoort imo gewoon voldoende aanwezig te zijn dat de oefening geen "doorweger" is. Indien ze dat wel doet heb je een paar stappen over geslagen.

Ik vind het ook een belachelijke maatregel. Ik begreep al nooit dat jullie het in de B niet moesten....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:54

Mee eens, ook het (minder) halstrekken vind ik niet dat aangepast moet worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:01

AaronYve schreef:

ehh... minder... er gaat juist in meer klasses halsstrekken gevraagd worden... en uberstreichen gaat er ook komen...

misschien ipv alle negatieve dingen te benadrukken eens naar de positieve dingen kijken.

Er wordt in alle proeven nog minstens 1x halt gehouden (en in vele zelfs 2x) en daarnaast wordt halsstrekken dus in meer klasses gevraagd.... ik vind dat een goede verandering.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:07

De KNHS vind dat er te weinig ruiters door kunnen stromen naar het Z.

Maar in plaats van dat ze gaan kijken naar de kwaliteit van de instructeurs en de gedegenheid van hun instructieopleidingen, maken ze de proeven makkelijker.

Daarnaast is de mentaliteit van de ruiter ook niet altijd om over naar huis te schrijven (mensen leer het nou gewoon, niet iedere combinatie is geschikt voor het Z!) en kom je iedere keer weer dezelfde ruiters tegen die vinden dat de jury te streng is en ze daarom geen winstpunten halen. Maar een keer kritisch naar zichzelf kijken dat ze de boel rijtechnisch gewoon niet voor elkaar hebben, ho maar.

De jury zit er echt niet voor de lol lage punten te geven.

Kwam laatst in het Z iemand tegen en dat paard sprong als een natte krant aan in galop en terug naar een langzamere gang was gewoon trekken aan de voorkant. En daarna klagen dat de jury zo streng gejureerd had en dat ze toch konden zien dat haar paard er moeite mee had.....

Beetje van het zelfde kaliber als dat de paardenopleidingen zeggen dat er te weinig banen zijn, de 'markt'klaagt dat er te weinig goed personeel te krijgen is en de opleidingen zeggen dat 'ja, maar de markt moet zich aan passen en is te kritisch'. Vooral niet naar zichzelf kijken dat de opleiding misschien gewoon niet voldoende is en dat er een probleem zit in de mentaliteit van een deel studenten.

= opleidingsinstituut (in dit geval de KNHS) moet zorgen dat ze mensen opleiden die ruiters naar het niveau kunnen brengen. En niet het niveau naar de ruiter brengen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:06

Evelijn schreef:
AaronYve schreef:

ehh... minder... er gaat juist in meer klasses halsstrekken gevraagd worden... en uberstreichen gaat er ook komen...

misschien ipv alle negatieve dingen te benadrukken eens naar de positieve dingen kijken.

Er wordt in alle proeven nog minstens 1x halt gehouden (en in vele zelfs 2x) en daarnaast wordt halsstrekken dus in meer klasses gevraagd.... ik vind dat een goede verandering.

Minder als in minder rek ;)
minder naar de grond en ja van mij zou dat niet weg moeten

Helemaal eens met de post hierboven :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:38

Ayasha schreef:
Waarom zou een oefening die zoveel goede basis vergt níet zwaar mogen doorwegen?
Die basis hoort imo gewoon voldoende aanwezig te zijn dat de oefening geen "doorweger" is. Indien ze dat wel doet heb je een paar stappen over geslagen.

Ik vind het ook een belachelijke maatregel. Ik begreep al nooit dat jullie het in de B niet moesten....

Hoewel ik het met je eens ben, zou ik best wel eens wat Belgen in Nederland willen zien rijden. Heb regelmatig topics gezien met filmpjes van mensen dat ik dacht: Wauw, makkelijk verdiend die punten!! Die hier in Nederland, in de makkelijke B waarbij je gewoon op de hoefslag je proef begint, echt geen winst hadden gereden... Nu weet ik niet of dat het verschil tussen LRV en ???? is.

Ach en ik weet niet precies hoe het in Duitsland is, maar daar rij je je proeven op een groot deel van het basisniveau met vier man tegelijk. Als ik me niet vergis groet je dan ook pas aan het eind van de proef af.

En zo heeft ieder land zijn tekortkomingen. Ik hoop alleen van harte dat dit niet ten koste gaat van het niveau, wat al niet zo hoog is in de basissport.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:46

Enige aanpassing waar ik blij mee ben is het halsstrekken, de rest vind ik belachelijk en een verloedering van de sport. Momenteel is de Z voor veel mensen nog "die magische grens". Straks niet meer ben ik bang

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:55

Dorine92 schreef:
Enige aanpassing waar ik blij mee ben is het halsstrekken, de rest vind ik belachelijk en een verloedering van de sport. Momenteel is de Z voor veel mensen nog "die magische grens". Straks niet meer ben ik bang

Mwaaah... dat valt tegen hoor... Dat is allang geen magische grens meer... Genoeg mensen die daar rond lopen te hobbelen in plaats van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:08

@Janine1990, in België heb je LRV die dezelfde proeven rijden als de KNHS en de VLP, die andere proeven rijden (E-A-L-M-....).

Bij de LRV is het zo dat je club je kan vragen om te gaan jureren op een wedstrijd, zelfs al heb je nooit een cursus gedaan. En iemand die bijvoorbeeld zelf B1 start mag dan ook B1 gaan jureren...
Ik ben net expres lrv gaan rijden omdat ik die proeven "moeilijker" vind dan die van VLP (wel officiële jury's) in die zin, de B-proef is langer qua tijdsduur en er wordt meer gevraagd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:13

kohtje schreef:
Snap ook niets van het niet meer groeten. Het maakt het begin duidelijker, ik vind het netjes naar de jury en het heeft toch met rijvaardigheid te maken.

Dit idd.
Bovendien is kunnen halthouden gewoonweg een vereiste. Zou wat zijn dat ik met een buitenrit m'n paard niet kan laten halthouden zeg. Als je een drukke weg moet oversteken is kunnen halthouden toch wel even vele malen belangrijker dan een goede uitgestrekte draf kunnen rijden zeg maar. Ho= ho.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:50

Varekaj schreef:
@Janine1990, in België heb je LRV die dezelfde proeven rijden als de KNHS en de VLP, die andere proeven rijden (E-A-L-M-....).

Bij de LRV is het zo dat je club je kan vragen om te gaan jureren op een wedstrijd, zelfs al heb je nooit een cursus gedaan. En iemand die bijvoorbeeld zelf B1 start mag dan ook B1 gaan jureren...
Ik ben net expres lrv gaan rijden omdat ik die proeven "moeilijker" vind dan die van VLP (wel officiële jury's) in die zin, de B-proef is langer qua tijdsduur en er wordt meer gevraagd.

Bedankt voor je verduidelijking!

Jammer dat ik niet weer weet wat ik heb gezien. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:38

Graag gedaan :D

Het grote verschil zit er dus wel in dat je bij lrv gejureerd kan worden door iemand zonder enige opleiding daartoe en die hetzelfde niveau rijdt als jijzelf. Om over vriendjespolitiek nog maar te zwijgen := Maar goed, ik vind de proeven interessanter en het is een stuk goedkoper. De proeven duren zo'n 6 minuten en alles volgt best vlot na elkaar (maar die proeven ken je zelf haha).

VLP is altijd door een officieel jurylid, die daar ook een opleiding voor heeft gehad en ik denk dat die persoon minimaal 1 niveau hoger met succes gestart moet zijn. Dus om B te jureren moet die minimaal L+ winst zijn. Die proeven zijn korter in tijd en vooral in het laagste niveau best makkelijk. Het enige wat er in voorkomt zijn grote cirkels, diagonalen, een middenstap, uit de cirkel van hand veranderen en paar galopstukjes. Met best veel lange lijnen ertussen. Deze proeven duren maar 3,5 minuten, en worden altijd gestart en afgesloten mits halthouden en groeten. Ohja, en voornamelijk doorzitten tijdens de proeven, dat wel.

Edit: bij LRV rij je winstpunten als je prijs rijdt, ongeacht je punten. Bij VLP rij je pas winstpunten vanaf 62% en hoger. Dus al eindig je bij VLP laatste van 50 deelnemers met 62%, dan heb je nog steeds 1 winstpunt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:26

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:

Hoewel ik het met je eens ben, zou ik best wel eens wat Belgen in Nederland willen zien rijden. Heb regelmatig topics gezien met filmpjes van mensen dat ik dacht: Wauw, makkelijk verdiend die punten!! Die hier in Nederland, in de makkelijke B waarbij je gewoon op de hoefslag je proef begint, echt geen winst hadden gereden... Nu weet ik niet of dat het verschil tussen LRV en ???? is.

Ach en ik weet niet precies hoe het in Duitsland is, maar daar rij je je proeven op een groot deel van het basisniveau met vier man tegelijk. Als ik me niet vergis groet je dan ook pas aan het eind van de proef af.

En zo heeft ieder land zijn tekortkomingen. Ik hoop alleen van harte dat dit niet ten koste gaat van het niveau, wat al niet zo hoog is in de basissport.

Grappig, ik heb dat dus juist andersom vaak. :+
Dat ik een B proef zie met de punten er bij en denk "jeetje... Die zou hier verlies rijden met wat pech".
LRV en VLP is absoluut een zeer groot verschil.
Het verschil tussen de provincies in de VLP is zelfs al erg groot. Dat zie je ook bij de interprovinciales. :). 1e en 2e plek wordt vrijwel altijd verdeeld tussen VOR (antwerpen) en KR (Limburg) iig de jaren dat ik het gevolgd heb (sinds 2004)
LRV ruiters die KR gaan starten (Limburg) komen vaak niet eens aan een WP (let wel, er zijn een aantal uitzonderingen maar die zijn zeker niet de regel voor zover ik tot op heden gezien heb.). :)
Dus provincie maakt ook nog eens een groot verschil. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:29

Ik heb onlangs voor het eerst lrv gestart en had iets van een 164, kwam uit op zo'n 63% omgerekend. Ik was 7e en de eerste 5 reden prijs. Dus best dubbel: bij VLP had ik een winstpunt gereden, bij LRV niet want ik zat niet bij de prijzen... (en ik kon ook niks met het protocol, punten lagen echt mijlenver uiteen).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:33

Ben het met ze eens. Kom zeg sinds wanneer kunnen we niet meer groeten? Als het aan het eind kan kan het ook aan het begin. Al is uit puur uit principe en traditie van de sport.

Vind het al stom dat het bij het B en L uit is. Maar als je in het M en Z,ZZL nog niet fatsoenlijk kan, wat doe je daar dan in vredesnaam?

Is je paard ijverig.En staat lastig stil? Moet je dat op een andere oefening maar weer ophalen met een cijfer. Kom zeg, 1 onderdeeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:54

Hier hangt het er van af wat je start dus. VLP is wel nog gewoon groeten, LRV volgt de KNHS-proeven en daar groet je dus niet meer. Vind het zelf best verwarrend, ook omdat ik het zo gewoon ben om bij het begin van een proef, dus bij het belsignaal dat je mag starten, die middellijn op te rijden. Vind het gewoon algemeen netter en beleefder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:22

Het was al idioot dat het er in de lage klasses uitging. Nu in de hoge is helemaal een aanfluiting.
En is het omdat de mensen teveel trekken om halt te houden. Dan eens de jury bijspijkeren daar een 2 voor te geven. Niet de proef aanpassen.

Halsstrekken is wel een erg goede toevoeging.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:32

het is toch ook te gek voor woorden, elkaar niet meer groeten en niet kunnen laten zien dat je paard op commando geduldig staat en stapt 't is een aanfluiting!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:44

Women2 schreef:
De KNHS vind dat er te weinig ruiters door kunnen stromen naar het Z.

Maar in plaats van dat ze gaan kijken naar de kwaliteit van de instructeurs en de gedegenheid van hun instructieopleidingen, maken ze de proeven makkelijker.

Daarnaast is de mentaliteit van de ruiter ook niet altijd om over naar huis te schrijven (mensen leer het nou gewoon, niet iedere combinatie is geschikt voor het Z!) en kom je iedere keer weer dezelfde ruiters tegen die vinden dat de jury te streng is en ze daarom geen winstpunten halen. Maar een keer kritisch naar zichzelf kijken dat ze de boel rijtechnisch gewoon niet voor elkaar hebben, ho maar.

De jury zit er echt niet voor de lol lage punten te geven.

Kwam laatst in het Z iemand tegen en dat paard sprong als een natte krant aan in galop en terug naar een langzamere gang was gewoon trekken aan de voorkant. En daarna klagen dat de jury zo streng gejureerd had en dat ze toch konden zien dat haar paard er moeite mee had.....

Beetje van het zelfde kaliber als dat de paardenopleidingen zeggen dat er te weinig banen zijn, de 'markt'klaagt dat er te weinig goed personeel te krijgen is en de opleidingen zeggen dat 'ja, maar de markt moet zich aan passen en is te kritisch'. Vooral niet naar zichzelf kijken dat de opleiding misschien gewoon niet voldoende is en dat er een probleem zit in de mentaliteit van een deel studenten.

= opleidingsinstituut (in dit geval de KNHS) moet zorgen dat ze mensen opleiden die ruiters naar het niveau kunnen brengen. En niet het niveau naar de ruiter brengen

Ik vind het goed verwoord, het mooie woord hiervoor is nivellering, men maakt de proeven makkelijker zodat er hopelijk meer mensen hoger kunnen gaan starten.

Meer klasses halsstrekken is prima, mogen ze ook internationaal wel gaan invoeren :D , keertwending om de voorhand mag er dan ook wel in, goede oefening voor het gymnastiseren van de achterbenen/hand en tevens een vergeten oefening helaas.