Uitgeschoren oren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

Uitgeschoren oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:56

Klopt het dat je niet KNHS mag starten als je de oren van je paard hebt uitgeschoren?
Ik hoorde dit vandaag van iemand en vroeg me af of dit waar is

ilse86

Re: Uitgeschoren oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:01

Volgens mij mag het niet. Voor zover ik weet, mag je alleen de haren die eruit komen iets weghalen.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:02

ilse86 schreef:
Volgens mij mag het niet. Voor zover ik weet, mag je alleen de haren die eruit komen iets weghalen.

Waarom zou dit niet mogen dan? Mijn pony is gisteren geschoren en de oren dus mee uitgeschoren, dan zou dit voor mij betekenen dat ik dus even geen wedstrijden mag starten?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:04

in nederland is er geen verbod op.
ik zou als je het zeker wilt weten even op de site van knhs kijken zou ik zeggen... zal vast ergens in een regelboek staan dan..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:04

Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermd.

De tastharen rond de mond en de haren in de oren bij paarden en pony’s hebben een functie. De haren in de oren beschermen tegen regenwater, vuil, insecten en parasieten. Wanneer de haren worden verwijderd hebben deze dus vrij spel. Het uitscheren van de oren is voor veel paardenhouders nog altijd gebruikelijk. Veelal omdat het mooier wordt gevonden en het hoofd meer uitstraling krijgt. Maar het is in wezen, een inbreuk op het welzijn van het paard. Net als het scheren van de tastharen.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:10

Jets schreef:
Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermd.

De tastharen rond de mond en de haren in de oren bij paarden en pony’s hebben een functie. De haren in de oren beschermen tegen regenwater, vuil, insecten en parasieten. Wanneer de haren worden verwijderd hebben deze dus vrij spel. Het uitscheren van de oren is voor veel paardenhouders nog altijd gebruikelijk. Veelal omdat het mooier wordt gevonden en het hoofd meer uitstraling krijgt. Maar het is in wezen, een inbreuk op het welzijn van het paard. Net als het scheren van de tastharen.

De oren zijn een beetje uitgeschoren, dus er zitten nog steeds veel haren in om te beschermen, zou dit wel mogen dan?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:12

Fleur_a schreef:
Jets schreef:

De oren zijn een beetje uitgeschoren, dus er zitten nog steeds veel haren in om te beschermen, zou dit wel mogen dan?

Volgens mij mag je wel bijknippen, maar niet helemaal verwijderen. Net als dat de tastharen minimaal 1 cm moesten zijn ofzo.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:14

Via de site van KNHS kan je het wedstrijdreglement vinden, hierin staat: Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.

https://www.knhs.nl/media/7816/algemeen ... i-2015.pdf

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:19

Jets schreef:
Via de site van KNHS kan je het wedstrijdreglement vinden, hierin staat: Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.

https://www.knhs.nl/media/7816/algemeen ... i-2015.pdf

Maar het is wel een goede vraag, aangezien dat staat in Bijlage 4 - Twaalf richtlijnen sectorraad Paarden "Welzijn van het Paard".
Richtlijnen waar ik helemaal achter sta, maar als jurylid weet ik -eerlijk gezegd- niet zeker of iemand wel of niet mag starten met uitgeschoren oren.

In die richtlijnen staat ook het een en ander over stalling en voeding enzo, dat check ik ook niet in de ring :=
Dus ik vermoed dat die regels weinig te maken hebben (nog) met wat wel of niet in de ring mag.
Maar ik hoop dat iemand dat kan bevestigen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:21

Het lijkt mij dat alles in het wedstrijdreglement te maken heeft met of je wel of niet de ring in mag, maar of dit ook wordt uitgevoerd is natuurlijk een tweede :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:23

Jets schreef:
Het lijkt mij dat alles in het wedstrijdreglement te maken heeft met of je wel of niet de ring in mag, maar of dit ook wordt uitgevoerd is natuurlijk een tweede :+

Nou sorry, maar ik ga niet bij elke deelnemer aan huis kijken _O-

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:25

Niobe schreef:
Jets schreef:

Nou sorry, maar ik ga niet bij elke deelnemer aan huis kijken _O-

Niet? Wat slecht :')

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:28

ik weet dat het in duitsland officieel niet meer mag, maar ik weet ook dat heel veel paarden daar nog steeds geschoren op wedstrijd gaan en ik heb nog nooit gehoord dat iemand daadwerkelijk niet mocht starten daarom...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:29

Ja eigenlijk wel :+ Dan mogen er een heleboel niet meedoen, denk ik!

Maar ik vind het wel vaag. Er staat expliciet dat het verboden is, maar in een lijst van _richtlijnen_ en een aantal dingen die niet (makkelijk) te checken zijn.
Dus aan de ene kant denk ik dat jij gelijk hebt, zou ik in eerste instantie ook zeggen, maar van de andere kant vind ik dat toch weer een te vrije interpretatie van wat er allemaal in die bijlage staat. Raar, maar ja.
Ik kan me ook niets herinneren uit de cursus en na even snel googlen vind ik ook niet iets duidelijks.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:35

Haha echt he. Ik heb op school geleerd dat het niet mag en verboden is. De KNHS past de richtlijnen van de SRP toe door deze op te nemen in het reglement. Maarja er zal vast veel meer in staan waar de gemiddelde ringmeester of jury geen idee van heeft :p

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:36

Officieel mag het niet, maar heb nog nooit meegemaakt dat een combinatie niet mocht starten vanwege uitgeschoren oren. Tegenwoordig starten veel ruiters met een oornetje, dan kan de jury niet eens zien of de oren uitgeschoren zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:39

Interessante vraag. Er wordt in het wedstrijdreglement niet verder verwezen naar die bijlage 4met de twaalf richtlijnen van de sectorraad paarden, wel naar de gedragscode welzijn paard (bijlage 3).
Dat gebeurt oa in artikel 46 lid 2 over wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag.

Er staat bij bijlage 4 alleen 'De KNHS maakt deel uit van de Sectorraad Paarden (SRP) en onderschrijft de twaalf richtlijnen voor paardenhouders welke door de Sectorraad zijn uitgegeven.'

Ik betwijfel of je op grond van dit reglement kunt worden uitgesloten als je een paard start met uitgeschoren oren. Reglementair hebben ze - zo snel even gekeken - niet goed vastgelegd.

En dat staat helemaal los van persoonlijke mening hierover, en het geval van TS.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:41

Bij IDS staan de paarden op de voorpagina (en alles erna) altijd helemaal geknipt en geschoren... hoezo voorbeeld?

Maar ik denk inderdaad niet dat je erom zal worden uitgesloten.. maar het blijft een jurysport :Y)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:44

volgens mij is er geen grond in het reglement om je hierop uit te sluiten. Het wordt iig niet breed gezien als wreedheid, en als de twaalf richtlijnen niet verankerd zijn in het reglement dmv verwijzingen, kun je die ook niet gebruiken.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:48

Bedankt voor de reacties!