Hoe te beginnen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_layla

Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:05

Hallo,

Even een korte uitleg over mijn situatie;
ik ben 17 jaar en ik heb nog geen officiele wedstrijden gereden. Ik mag nu een pony kopen om wedstrijden mee te gaan rijden. Echter weet ik niet welke maat. Ik ben erachter gekomen dat ik tot eind 2016 nog met de pony's mee mag rijden.. en dan?

Ik heb nu een paard, maar omdat ze heel ongelukkig is waar ze nu staat hebben we besloten om het oude beestje een goed plekje te geven ergens anders.
Voor mijn opleiding die ik wil doen heb ik wedstrijd ervaring nodig en ook een eigen paard/pony om te trainen.

Maar wat is nou wijsheid?
Welke stokmaat? (Niet te groot, ik ben heel iel en ik ben de enige zonder beperking thuis. Dus dat mijn ouders en zus hem/haar ook kunnen vasthouden en mee wandelen)
En hoe ga ik beginnen met wedstrijden?
Waar moet ik rekening mee houden?
Zie ik nog iets over het hoofd?

Ook vraag ik me af hoeveel het nou in het begin gaat kosten bij elkaar om me in te schrijven bij de KNHS.. Ik heb de lijst met tarieven gevonden maar weet iemand welke bedragen er voor mij gelden? (Er staan er zoveel ;( )

Hopelijk kan iemand me helpen.. -O-

Veel Liefs,

renskesanne

Re: Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:15

je zou ook eventueel voor een klein maatje paard kunnen gaan. dus nog net boven de pony dan kan je prima gewoon weer een kwpn nemen...

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:28

Schofthoogte maakt (zolang je er netjes op past) niks uit. Als je 18 bent mag je ook met een pony tussen de paarden rijden.

Er staat verder al veel informatie op bokt over wedstrijden rijden.
Maar even kort samengevat moet je lid worden van een rijvereniging, waardoor je daarna een startkaart aan kunt vragen.

0000

Re: Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:36

Je hebt het over een opleiding, ik neem aan dat dit iets richting paardenhouderij/paardensport is dan? In dat geval zou ik direct gaan voor een paard dat daarvoor geschikt is, dus voldoet aan de eisen van de opleiding. Voor een eerste wedstrijdpaard is een dier dat al eens mee is geweest op concours ook wel erg fijn. Het hoeft geen hoogvlieger te zijn, maar een jonger dier dat bijvoorbeeld een seizoen B of L heeft gelopen (maar dan wel een hele makkelijke qua karakter kiezen) of juist eentje rond een jaar of 10 (jong genoeg om nog mee naar school te nemen, maar ervaren genoeg om veel van te leren) lijkt mij geschikt. Ga voor een reguliere warmbloed, afstamming is niet belangrijk maar drie correcte gangen wel.

Verder kan ik vanalles opschrijven aan bedragen, eisen en regels maar het is veel gemakkelijker om dat gewoon eens mee te maken. Kijk of er iemand is in je omgeving waar je eens mee op concours mag zodat je ziet hoe het werkt en waar je al je vragen aan kan stellen. Dan pak je het allemaal veel makkelijker op.
Wat betreft vaste kosten, je betaalt jaarlijks lidmaatschap aan de vereniging waar je lid van moet worden, een startpas kost jaarlijks 80,00 (voor een paard, iets minder voor een pony) en per proef betaal je tussen de 7,50 en 12,50. Maar er komt echt heel veel meer bij kijken, dus een stukje mee kunnen kijken in de praktijk is echt heel fijn. Scheelt ook weer onzekerheid in wat je moet doen als je straks echt zover bent dat je zelf gaan starten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:41

Als zeventien jarige is het niet zo leuk om tussen de pony's te starten. Bijna alle kinderen van die leeftijd zijn al overgestapt naar de paarden.

Denk dat je beter een lief paard kan zoeken die ook braaf is aan de hand zodat je familie er ook wat mee kan. Pony's zijn trouwens dikwijls ondeugender dan paarden.

Als je een klein paard zoekt zit je vaak ook in een leukere prijsklasse want die zijn lastiger te verkopen vaak.