Nageeflijk bij b?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ejikas

Nageeflijk bij b?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:31

Moet je nageeflijk kunnen rijden in de b?

borstnoot

Re: Nageeflijk bij b?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:34

Nee het moet niet.
Wel is het zo dat je praktisch geen winstpunt rijdt als je paard niet nageeflijk loopt. Bij de paarden is dit meestal zo. Bij de pony's kun je als je de goede jury hebt en je verder wel netjes rijdt een winstpuntje rijden.

Dus: het moet niet, maar het is wel goed als je het wel kan.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:36

Officieel niet, maar wil je een winstpunt of goede punten dan wel.
Heel veel menen dat pony's B mooie figuren rijden genoeg is, maar geloof me dat is echt niet zo.
(ik rij zelf b ponys)

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:36

louka69 schreef:
Nee het moet niet.
Wel is het zo dat je praktisch geen winstpunt rijdt als je paard niet nageeflijk loopt. Bij de paarden is dit meestal zo. Bij de pony's kun je als je de goede jury hebt en je verder wel netjes rijdt een winstpuntje rijden.

Dus: het moet niet, maar het is wel goed als je het wel kan.

Oké bedankt! :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:39

Graag gedaan! Succes :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:42

Dus eigenlijk moet het wel anders is het niet voldoende. ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:10

Volgens mij moet het paard voor een voldoende wel een zekere mate van nageeflijk lopen, maar is de constante aanleuning en oprichting minder belangrijk (correct me if I'm wrong)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:39

Het antwoord op deze vraag staat gewoon in het wedstrijdreglement.
Citaat:
Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung):
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden, wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’. Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
1. Takt (zuiverheid van de beweging)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning

Ontwikkeling draagkracht:
4. Impuls
5. Rechtgerichtheid
6. Verzameling

Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing op de B- en L-klasse. De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing van het paard vordert. [...]

Er wordt dus aanleuning gevraagd, ook in de B. Ook de begrippen aanleuning en nageeflijkheid staan gewoon in het reglement.

Citaat:
3. Aanleuning/nageeflijkheid
Nageeflijkheid is ‘losgelatenheid’ in nek en kaakgewricht, ontstaan vanuit een vermeerderde ondertredende achterhand.
Onder aanleuning wordt verstaan de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen. [...]

Tot slot: een 5 is voldoende. Nou levert alles 5 een score van 150 punten op, en de gemiddelde deelnemer zal daar niet heel gelukkig van worden. Wat je dus wilt is gemiddeld een 6, dat staat voor bevredigend. Ook te vinden in het reglement. En daarvoor zul je dus iets meer dan voldoende moeten rijden.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:58

Ontopic: zoals roodvos aangeeft is het dus wel "verplicht" om nageeflijk te rijden, je zult het dus wel merken aan je punten als je het niet doet. Maar ik denk persoonlijk dat ze bij de pony's (met jonge ruiters) wel iets soepeler jureren.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-10-15 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd ivm verwijderd bericht, excuses voor het ongemak

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:00

Ontopic: Ik ga volledig met Roodvos en gerpiegorp mee. Ik heb zelf regelmatig meegemaakt dat er met winstpunten gestrooid werd op B-wedstrijden (voornamelijk waar jonge kinderen meereden) terwijl dat zeker niet terecht was, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-10-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gewist ivm verwijderd bericht. Excuses voor het ongemak

horses140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:27

Ik heb een vraag, Wat moet je precies doen op wedstrijd, als je op de wedstrijd bent. Waar moet je heen wat moet je doen en moet je iets laten zien / inleveren?

wat moet je zeggen en doen op wedstrijd is eigenlijk mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 21-10-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:31

@horses140... het meeste is na te lezen op de site van de KNHS.

Als je op officiele wedstrijd van de KNHS gaat heb je het paspoort van het paard (met bewijs van entingen) en je startpas mee. Op buitenwedstrijden laat je die zien aan de eerste jury die dat controleert bij binnenwedstrijden verschilt dat soms hoef je het niet te laten zien... maar je moet het wel bij je hebben. Het is dus handig als je voorlezer/begeleider dat bij zich heeft.

Heb je nu antwoord op je vraag of bedoel je nog iets anders?

Je had je post trouwens wel even kunnen wijzigen... ipv een nieuwe post.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:48

Even antwoord op de 2e vraag.

Stel je voor ik ga komende zondag op wedstrijd. (25 oktober)
Ik heb me aangemeld bij de wedstrijd van ''de ruiters'' in rotterdam. (verzonnen naam, plaats, en datum.)
Meestal zijn de starttijden van de wedstrijd op de vrijdag dan wel bekend. Kijk dan op vrijdag 23 oktober op www.startlijsten.nl. Rechtsboven kun je dan de wedstrijd intypen waar je je ingeschreven hebt (via www.mijnknhs.nl moet je dat doen, waar je ook je startpas aanvraagt)

Je kunt dan jou startlijst zoeken en kijken hoelaat je moet rijden (ik reken meestal 7,5 minuut per proef. Dus als jou ring om 10 uur begint en je moet als 4e dan moet je ongeveer om half 11 rijden.

Als je dan (ruim optijd) op de wedstrijd aankomt kijk je als eerste bij je ring, daar hangt ook de startlijst en kun je zien of er iemand is afgemeld op het laatste moment. (dus het kan dat je eerder moet)

Ikzelf heb ook altijd paspoort van het paard, id kaart en startpas bij me. Deze geef ik aan mijn voorlezer maar daar doe ik verder eigenlijk niets mee. Vraagt de jury er om dan kan de voorlezer dit geven.
Als je aan het inrijden bent hou je een beetje in de gaten hoelang het nog duurt voordat je de ring in moet. Als jij als ruiter dan de ring inrijdt, dan loopt je voorlezer naar de jury toe om je aan te melden. (de voorlezer zegt dan jou naam, en de naam van het paard)

De voorlezer kan dan naar zijn plek gaan waar hij voor kan lezen en na een paar rondjes rondgereden te hebben geeft de jury een teken dat je kunt beginnen met je proef.
Nou als je dus klaar bent dan stap je in de losrijring nog even uit (zonder iemand in de weg te rijden) en verzorg je je paard na.

Bij het secretariaat (daar kom je vanzelf achter waar dat is) staan dan meestal bakjes of een hokje met mensen erin. Als je ring bijna klaar is dan komen daar de coupons te liggen (soms eerder, soms later)

Je pakt de coupon van jouzelf of vraagt het aan de mensen in het hokje die hem je dan kunnen geven.
Als je wilt wacht je nog even op de prijsuitreiking, en als die is afgelopen ga je naar huis.

Het is een goede tip om van tevoren met een ervaren iemand mee te lopen een dagje op concours, of gewoon bij een wedstrijd gaan kijken in de buurt en in de gaten houdt wat de ruiters doen.

Je kunt een paar dagen na de wedstrijd de uitslagen van je ring ook nog terug vinden op www.startlijsten.nl

Succes!

horses140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:08

Super bedankt!! Hier heb ik heel veel aan.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:10

Graag gedaan! :)

horses140

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:37

Moet je voor de wedstrijd nog iets inleveren of aanmelden bij het secretariaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:41

Vooraf je aanmelden is vaak wel aardig en betalen als je dat nog niet hebt gedaan.

Ninatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:03

Hoi! Mijn pony loopt moeilijk nageeflijk, maar ik wilde
toch wedstrijden rijden. Ik verwachtte er daarom niet te veel van maar ik
had mijn best gedaan op de figuren, en heb nu inmiddels na 5 wedstrijden
gewoon mijn 10 wp's voor de L1 binnen :D Het ligt natuurlijk wel aan de jury,
maar je kan dus wel een wp halen :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:14

"Verplicht" is het niet. Niet van je mag niet starten als je pony/paard niet nageeflijk loopt. Misschien dat je net de 180 haalt als je de figuren netjes rijdt maar in de prijzen zul je waarschijnlijk niet komen (hoewel ik alleen ervaring heb bij de paarden). Ninatjuh01 jij hebt lieve jury's gehad dan ;) +:)+

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:22

Oké, even een vervolg op mijn stipje:

In dit topic lees ik een beetje onduidelijkheid over de regels/verwachtingen op wedstrijd (correct me if i'm wrong ). Ik heb een topic geopend 'Ergernissen of ideeën paardensport'. Zouden jullie in dat topic de dingen willen omschrijven die jullie onduidelijk vinden of andere punten die jullie tegenkomen bij het op wedstrijd gaan?
Je zou mij er enorm mee helpen (is op dit moment voor een schoolopdracht) maar zou uiteindelijk misschien wel echt iets kunnen worden! *\o/*

menzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:22

Volgens mij hoeft het niet maar het staat natuurlijk altijd wel netter en ik denk dat je er ook wel meer punten voor krijgt.

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:47

Nee het hoeft niet , het is wel echt zo dat ze je meer punten geven ! Ken een paar juryleden. Zij zeggen dat je meer punten krijgt als je het wel doet :) maar in principe als je netjes rijd, figuren en de basis gangen goed beheerst zou je ook een winstpunt moeten kunnen krijgen ;)