Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas66

Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 14:36

Hallo allemaal,

Samen met mijn dochter van 8 hebben wij voor 50% een lease (E) pony. Mijn dochter rijdt nu ong 2 jaar en doet mee aan de F proefjes waarbij ze onlangs de F8 heeft gehaald. In principe mag ze nu in de B starten, wat ze graag wil, maar daar vind ik haar nog niet goed genoeg voor rijden (en niet alleen ik). Afgezien van dat, hebben we meestal strijd om het oefenen van een proefje. Dat wil ze nl meestal niet en als we het al doen, is het 2x en dan is het klaar. We hebben het er diverse keren over gehad en iedere keer belooft ze dat ze het zal doen, maar helaas. We hebben nu gesteld dat niet oefenen is niet meedoen. Dit lijkt binnen gekomen te zijn, de praktijk moet het nog uitwijzen. Aan de pony ligt het niet, hij heeft ooit M2 gelopen.

Uiteraard moet het leuk blijven en mag ze ook lekker zelf rijden en met hem "rommelen", maar als je wedstrijden wilt rijden, moet je er ook wat voor doen, vind ik.

Hebben jullie hier ervaring mee hoe hier mee om te gaan? Tips en tricks? Zijn we te streng? Ik hoor het graag!

PureSG

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:40

Vind ze het wedstrijd rijden wel leuk verder? Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om te oefenen voor iets wat je niet leuk vindt namelijk.

Caatje87

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:41

Hmm klinkt alsof mams het liever wil dan dochterlief ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:41

Een dag wat zij wil of les en Sen dag verplicht proefjes oefenen. Wilt ze dat niet, stapt ze maar af en gaat paard op stal.

Dit heb ik zo gedaan met een van de oppaskinderen. Een maand volgehouden en toen bleek dat ik het meende ging ze toch oefenen. Daarna geen probleem meer mee gehad.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:42

Ik vind wedstrijden rijden ook ontzettend leuk maar mijn proefjes oefenen bah zo saai. Ik beloof mezelf altijd wat leuks na het oefenen van het proefje (buitenrit/ springen oid.) Ook heeft mijn moeder ooit gezegd dat als ik hem niet met haar oefen dat ze hem ook niet wil voorlezen en ik hem dus maar uit mijn hoofd moet leren rijden :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:43

Als ze niet wil, prima toch? Haar hobby.

Ik oefende nooit met muziek, mijn ouders lieten mij gewoon. T is maar een hobby en plezier staat voorop!

En anders maar geen wedstrijden laten rijden toch? Ook dat kun je zeggen tegen haar. Als je niet wil oefenen, dan maar geen wedstrijden.
(Om die reden mocht ik niet in een jeugdorkest meespelen haha: als je niet wilt oefenen? Prima, gevolg is dat je niet naar het jeugdorkest mag)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-15 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:43

Waarom moet ze proefjes oefenen als ze dat niet wil? := ze is pas 8..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:44

Caatje87 schreef:
Hmm klinkt alsof mams het liever wil dan dochterlief ;)

Waar zie je dat? Dochter wil graag B proefjes rijden op wedstrijd, maar er niet voor oefenen. Dat werk nou eenmaal niet.

Gaat je dochter direct B starten of eerst bixie? Misschien een idee om eerst bixie te gaan rijden, is toch wat laagdrempeliger dan direct B bij de E pony's

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:44

Nee hoor, ik vind je niet te streng. Dit is een stuk verantwoording bijbrengen. je kunt een paard niet elke keer "ongetraind"de proef in sturen. Op maneges word je vaak om de oren geslagen met hoge(veel te hoge) punten. Laat haar een reguliere B proef starten en laat maar voelen hoe het gaat als je niet traint. Of ze is een natuurtalent of ze krijgt gewoon erg lage punten, het eerste denk ik niet aangezien jullie dat zelf ook vermelden en van het tweede kan ze leren.
Hele proeven oefenen is trouwens niet nodig, als je de onderdelen maar beheerst.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:45

simpel gevalletje oorzaak en gevolg zou ik zeggen, ik zou haar wel laten starten, maar dat zal natuurlijk vies tegenvallen als ze niet oefent. op die manier gaat ze dan vanzelf oorzaak en gevolg herkennen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:45

Ik kan moeders wel begrijpen, die steekt er (veel) tijd en geld in. Maar als dochter er geen energie insteekt is de lol er snel vanaf.

8 of niet, verantwoordelijkheidsgevoel kun je ze toch al aanleren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:47

Ik zou haar niet verplichten te oefenen, maar als ze wedstrijd wil rijden, pas inschrijven als ze genoeg geoefend heeft. Dan ligt de bal bij haar. Als ze echt graag wedstrijdjes wil rijden, dan gaat ze vanzelf wel oefenen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:48

Tja... ik vind de eisen voor 8 jarige ook best hoog liggen.
Misschien dat ze het idee van wedstrijdjes wel leuk vind... mooi aankleden, tutten, alle aandacht en kans op een prijs en complimentjes.
Zou haar instructrice gewoon met haar het F proefje oefenen en dan zelf misschien even stapje terug doen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:48

Of oefenen of geen wedstrijd.
Een mooie aftekenlijst laten knutselen of zelf maken. Waarbij duidelijk is hoevaak zij moet oefenen om op wedstrijd te mogen. Wanneer de lijst niet vol is voor de wedstrijd = er dus geen wedstrijd.

dan kan je iets laten zien, beetje visuele feedback.

vind een losse uitleg voor een meisje niet handig, ze is pas 8. Denk dat je verder komt op een creatieve wijze dan op harde eentonige uitleg/ boosheid.

Of kan je het oefenen niet leuker maken?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:51

Hoe oefen je proefjes echt gewoon opdreunen en de route lopen? Of alle losse onderdelen apart.

Ik oefende ook niet exact de proef, reed wel altijd in de bak oefeningen maar volgens mij zelden de proef zelf in zijn geheel geoefend. Kon alle oefeningen dus als die opgedreund werden uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 28-09-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:51

Ze is pas 8.

Zo vaak hoef je ook geen proefje te oefenen. Het gaat er inderdaad om dat ze de losse onderdelen beheerst.
Als je dan in de week voor de wedstrijd elk proefje 2 keer rijdt dan ben je er al :-)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:53

Moet eerlijk zeggen dat ik 2x een proefje achter elkaar rijden ook niet leuk vind.

Kan je niet in de les de onderdelen van de proef oefenen en misschien 1x enkele dagen voor de wedstrijd de proef rijden? Evt in stapjes met aanwijzingen.

Ik vind het veel voor een 8 jarig meisje. Als ze nu al geen plezier meer heeft in het oefenen blijft die niet rijden. Laat kinderen spelen.

En met een E pony rijdt ze idd tussen de 17 jarige meiden die hun pony nageefelijk hebben lopen.
In de bixie is dit niet.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:55

Kun je het niet afwisselen? Ik zou er zelf ook geen zin in hebben om 5x achter elkaar een proefje te rijden.
Misschien aan het eind van een les of na het vrij rijden afsluiten met 1 proefje? En dan 1 keer per week of per 2 weken. Film het desnoods en vraag (voordat je het filmpje laat zien) wat je dochter goed vond gaan en wat misschien iets beter kan. En laat haar daarna het filmpje zien. Misschien leert ze hier iets van.

En er is maar 1 manier waarop het gaat lukken en dat is als ze het echt zelf wil. Ik zou haar steunen, maar er niet te veel druk achter zetten. Het moet wel leuk blijven voor je dochter (en uiteraard voor jezelf ;) )
Laatst bijgewerkt door Angelaa2 op 28-09-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:56

Waarom moet zij perse het proefje oefenen?

(Even aannemende dat zij wel gewoon les rijdt en daarnaast nog een keer serieus oefent met rijden. )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:56

Ben je al eens het gesprek met haar aangegaan waarom jij oefenen voor een proefje zo belangrijk vindt? Persoonlijk vind ik dat kinderen van die leeftijd lekker moeten frotten met paarden en niet van alles moeten. Is het op die leeftijd niet veel belangrijker om plezier te maken dan om meteen te 'moeten' presteren? Als de uitslagen haar tegenvallen kun je haar uitleggen dat ze beter kan gaan scoren op wedstrijd als ze van te voren een paar keer haar proef oefent.

Overigens kwam het bij ons ook regelmatig voor dat we aan het einde van een rijles even een (deel van de) proef oefenden. Is dat geen optie?

Ik ben iig blij dat mijn ouders me nooit verplicht hebben om proeven te oefenen. Die vonden het allang best als ik er maar plezier in had (en uiteraard wel netjes mijn lessen volgde en mijn pony goed verzorgde, maar dat lijkt me niet meer dan logisch).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:58

Ik snap je wel hoor.. jij maar betalen en zij half werk leveren. Tenminste... als het echt haar keuze is om te willen starten
Zo ja, dan zou ik inderdaad gewoon aan haar de keuze laten: als ze wil starten moet ze zich daarop voorbereiden. Als je daar een week voor de wedstrijd nog niets van gezien hebt, dan meld je haar kosteloos af, en zeg je tegen haar dat ze niet gaat starten omdat ze niet geoefend heeft.
Als ze dat prima vindt, wil ze blijkbaar toch niet zo heel graag. Weet je dat ook weer.
Ik zou haar verder niet pushen. Goed van je dat je haar de kans geeft om te starten, met als voorwaarde dat ze oefent. En zo niet, even goede vrienden maar dan wordt er niet gestart. Zonde van je geld

Luf_Midnight

Ik vind het ook behoorlijk streng voor 8 jaar. Zeker voor F proefjes of B hoef je die proeven echt niet on eindig te rijden met haar.
Ik neem aan dat ze in de les gewoon wel alle oefeningen "los" rijd zoals gebroken lijnen en grote voltes.
Dan is 2x de proefjes rijden voor de wedstrijd echt wel genoeg

orion456

maak het haar probleem! NU maak je het je eigen probleem. Als je dochter wil wedstrijden rijden, maar niet oefenen, laat haar gewoon wedstrijd rijden. Als ze erachter komt dat het niet zo handig is om niet te oefenen van tevoren krijgt ze zelf waarschijnlijk al motivatie genoeg om het toch te doen. Als ze merkt dat oefenen niet nodig is, of dat ze het toch te stom vindt om te doen en wedstrijd gaat niet eens zo slecht, wie zijn wij dan om te pushen dat ze moet oefenen??? Ik ken zoveel mensen die hun proef niet van tevoren oefenen, en gaan ze daar dood aan? nee. Laat ieder zn eigen ding doen. wat jouw manier is, hoeft niet iedereens manier te zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:59

Dat is toch ook mega saai? Ik zou haar gewoon laten. Misschien scoort ze dan laag in punten, dat is toch niet erg? Het gaat toch om het plezier en de ervaring? Als ze er wel zelf van baalt is dat wel een mooi leermoment voor haar.
Het zou jammer zijn als het plezier eraf gaat.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:00

Ik heb nog nooit proefjes geoefend met mijn dochter.
Wel kleine stukjes uit een proef.
Je leest se proef voor op de wedstrijd en als ze de bordjes weten en hoe een figuur eruit ziet dan lukt dat best.