Niet rad tijdens een dressuurproef eruit halen door de jury

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepi

Niet rad tijdens een dressuurproef eruit halen door de jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 17:27

Afgelopen weekend had mijn dochter concours ze rijdt M2 nu kreeg ze hele lage punten omdat de jury vond dat haar pony achter niet rad liep. ik heb dan zoiets van haal haar dan uit de proef zeg er wat van maar ga niet op de punten drukken want daar hebben we niets aan dochter teleurgesteld en commentaar waar je dan niets aan hebt
Moet trouwens wel even zeggen dat ik er niets aan zag aan de pony heb er een neus voor als hij niet goed loopt en ben dan van mening dat ze er af moet stappen en ik heb zondag wel een paar ponys gezien die echt kreupel liepen maar dat is een andere discussie

manonutjuh

Re: Niet rad tijdens een dressuurproef eruit halen door de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:40

Een jury is geen dierenarts en kan de ruiter dus hierop niet uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:42

En als de jury haar er wel uitgehaald had, had je nu wrs commentaar gehad dat een jury geen dierenarts is en dus geen diagnose mag stellen.
Maw: jury is altijd de boeman.

Als het paard niet zuiver liep, is aftrek op elk onderdeel waarop dat van toepassing is, terecht.
Ruiter had het moeten voelen, begeleiding had het moeten zien, dan had ze op tijd af kunnen groeten.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:45

ik neem aan dat een kindje die m2 rijd, er wel tegen kan als die minder punten krijgt, een wedstrijd kan niet altijd gejureerd worden met hoge punten.
indien een jury vind dat de pony niet goed loopt, mag zij de proef daar op afstraffen. dit gebeurd dus vaak in de gang waar dit het meeste bij opvalt.

ik heb dat zelf soms ook tussen de paarden, als mijn paard te heet wordt, gaat hij dribbelen ja misschien na de proef niet te zien, maar in de proef wel.

Ik zie trouwens vaak tussen de pony's dat die beestjes niet helemaal goed lopen. en zodra iemand daar iets van zegt, erg negatief en kwaad op gereageerd wordt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:49

manonutjuh schreef:
Een jury is geen dierenarts en kan de ruiter dus hierop niet uitsluiten.

Dit leer je inderdaad op de jurycursus en is dus ook de reden.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:55

Sonja schreef:
En als de jury haar er wel uitgehaald had, had je nu wrs commentaar gehad dat een jury geen dierenarts is en dus geen diagnose mag stellen.
Maw: jury is altijd de boeman.

Als het paard niet zuiver liep, is aftrek op elk onderdeel waarop dat van toepassing is, terecht.
Ruiter had het moeten voelen, begeleiding had het moeten zien, dan had ze op tijd af kunnen groeten.

prima verwoord

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:58

Mocht de jury jou ring uit sturen vanwege kreupelheid.
En je bent van mening dat dit niet zo is kan je het zelfs aanvechten.
En om dat te voorkomen wordt er alleen wat gezegd als het echt overduidelijk is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:01

Als het paard echt duidelijk niet rad is, dan leg ik wel de proef stil om te overleggen met de ruiter en geef ik hem/haar de kans af te groeten. Maar ik ben inderdaad geen dierenarts en als de ruiter verder wil rijden dan houd ik dat niet tegen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:02

Het is al jaren gelden, in de tijd van de 120 proeven, dat een jurylid mij na de proef aansprak met de woorden "ik weet niet precies wat, maar ik zie iets aan je paard, niet kreupel maar ook niet goed" ik had net geen verliespunt.
De tweede proef ben ik toen niet gestart en heb mijn paard een poosje rust gegeven.

Een jaar later is hij afgekeurd met HKO klasse 3-4, dat. Had die jury tocht wel goed gezien. Ik was alleen maar blij met haar opmerking. En lage punten, dat gebeurt gewoon weleens.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:05

Bij de M2 paarden heeft de jury afgelopen jaar bij een keer de proef stil gelegd en me laten afgroeten, omdat hij niet helemaal lekker liep....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:10

Als een paard echt onregelmatig is mag de jury bellen. Dan wordt er geadviseerd om even aan een lange teugel rond te draven zodat de jury nogmaals kan kijken. In de meeste gevallen zijn de paarden dan wel gewoon rad, oftewel ze zijn hartstikke teugelkreupel. Maar goed, als het paard nog steeds onregelmatig is dan mag de jury de combinatie uitsluiten. Maar dat kan de jury alleen doen als er geen twijfel is. Bij twijfel punt je naar beneden met de opmerking Tact. In dat soort gevallen komt het vaak tot uiting in de wendingen en zijgangen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:16

Er is een verschil tussen kreupelheid en niet tactzuiver zijn. Tactfouten hebben te maken met rijtechnische oorzaak en worden daarom in punten afgestraft. Kreupelheid is iets anders. Kreupele paarden horen te worden uitgesloten van deelname of een jury nu DA is of niet. Soms gaat hetechter om nuances en kun je niet meteen de vinger erop leggen wat er nu speelt. Uitsluiten is wellicht teveel van het goede bij twijfel maar dat je het op het einde van het protocol terugvind mag wel duidelijk zijn.
Ik zou er niet zo een punt van maken. Kijk wat oorzaak is en probeer dat op te lossen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:31

Film de proef de volgende keer.
Kunnen jullie het altijd terug kijken.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 08:17

Onze pony is al wat ouder dus kan soms iets stijf zijn in het achterbeen maar nogmaals ik zag het op dat moment niet
En ik had nog steeds liever dat je jury ons het gewoon gezegd had of de proef stil had gelegd
Een jury mag toch een proef stil leggen en de ruiter zeggen dat hij stoppen moet inverband met kreupelheid?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:33

yfkelover schreef:
Onze pony is al wat ouder dus kan soms iets stijf zijn in het achterbeen maar nogmaals ik zag het op dat moment niet
En ik had nog steeds liever dat je jury ons het gewoon gezegd had of de proef stil had gelegd
Een jury mag toch een proef stil leggen en de ruiter zeggen dat hij stoppen moet inverband met kreupelheid?

... Ik denk dat alle reacties hier al die vragen al wel duidelijk beantwoord hebben... Daarbij hebben wij de betreffende pony niet gezien, dus wordt er gereageerd op hetgeen waar op dit moment wat zinnigs over ze zeggen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:36

yfkelover schreef:

Nee dat mag hij niet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:26

yfkelover schreef:

Nee, dat mag niet want een jury is geen dierenarts. Ik heb het in mijn begintijd eens gedaan. De betreffende amazone heeft het paard opgeladen naar de da en die verklaarde dat hij niet kreupel was. Dat heeft me een flinke waarschuwing gekost van de KNHS. Dus vandaar dat ik overleg wat ik zie en de keus bij de ruiter laat. Maar dan moet het wel meer dan een beetje stijfheid zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:46

yfkelover schreef:

Ja de jury mag bellen en aangeven dat hij twijfelt of het paard onregelmatig is. Dan laat hij je nog enkele rondjes aan een lange teugel draven en dan besluit de jury of hij je uitsluit of laat doorrijden. Meestal doe je er dan toch zelf verstandig aan om te stoppen want anders zullen de punten sowieso laag zijn door tactfouten.
Maar als de pony af en toe onregelmatig was aan het achterbeen dan snap ik dat de jury je niet heeft laten stoppen maar naar beneden heeft gepunt op tact.

Een jury is geen dierenarts maar een duidelijk onregelmatig paard mag een jury uitsluiten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 06:43

RT-D --> WD-V

kusdeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:12

Voorheen heb ik altijd gemerkt dat jury's bellen bij een wedstrijd als ze niet goed lopen. Ze mogen dan een paar rondjes stappen en draven en eventueel galopperen om te kijken hoe het paard loopt. Mocht het dan nog niet goed zijn word je er uit gehaald.

Maar ik denk dat dit ook verschilt per jury lid al zeg ik het zelf. Maar als ik merk dat mijn paard niet lekker loopt dan stop ik direct met de wedstrijd voor mezelf maar ook voor mijn paard waar ik dan mee rijdt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:14

yfkelover schreef:

Ja, dat mag.
Citaat:
Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Het dient wel te gaan om "uitgesproken kreupelheid". Aangezien dat altijd een heel heet hangijzer is zal een jury daar pas toe overgaan als er geen discussie over mogelijk is.
In jouw geval was er kennelijk sprake van stijfheid of ongelijke passen. Dat is geen uitsproken kreupelheid en wordt dus in de punten (taktverlies) verwerkt.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:03

Heb er met een jury lid over gesproken hij mag de proef wel stil leggen en dan overleggen met de ruiter/amazone en vragen of ze verder willen rijden
ik had ook liever gehad dat dezecjury dat had gedaan

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:17

yfkelover schreef:
Heb er met een jury lid over gesproken hij mag de proef wel stil leggen en dan overleggen met de ruiter/amazone en vragen of ze verder willen rijden
ik had ook liever gehad dat dezecjury dat had gedaan

Dat hangt dus blijkbaar af van de jury als ik het hier zo lees. Maar ik begrijp het probleem niet zo. Ze had een keer hele lage punten die nog verklaarbaar zijn ook. Dat is toch niet zo erg? Volgende keer beter zou ik denken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:41

Ach, je had ook zelf kunnen zeggen om niet te gaan starten... Had je het hele gedoe niet gehad.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:43

Ik heb dat ook eens gehad. Toen gaf de jury aan dat ze hem niet helemaal fijn vond lopen. Ik twijfelde op dat moment zelf ook/ Toen mocht ik zelf beslissen of ik verder wilde rijden. Dus gestopt.