Uitsluiting door bloed in mond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsequest

Uitsluiting door bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 09:22

(Ik dacht hier nog geen topic over voorbij te hebben zien komen, dus vergeef het me als dit wel het geval is.)

Onlangs is Edward op het EK in Aken en eerder is ook Adelinde uitgesloten voor deelname wegens bloed in de mond.
Er zijn hier veel discussies over of dat wel of niet terecht was omdat hier niet iets concreets over is te vinden in de reglementen.
Wat is jullie mening hierover?

kusvoorjou

Re: Uitsluiting door bloed in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:23

Waarom is er niets concreets te vinden in het reglement hier over dan? Bloed is gewoon uitsluiting.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:25

Bloed is uitsluiting punt.

Bloed in de mond, bloed op de spoorplekken, gewoon de baan uit en dat vind ik terecht.
Soms heb je dan van die ongelukkige gevallen zoals Edward, maar daar kan je geen onderscheid in maken als jury.
Je kan van veraf niet zien of het bloed is door het getrek in de mond, of doordat het paard zichzelf op de tong/lip heeft gebeten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:33

7.6. Bleeding: If the Judge at C suspects fresh blood anywhere on the Horse during the test, he
will stop the Horse to check for blood. If the Horse shows fresh blood, it will be eliminated.
The elimination is final. If the Judge through examination clarifies that the Horse has no fresh
blood, the Horse may resume and finish its test.

Volgens mij is het reglement duidelijk? Ik heb eerlijk gezegd ook niet meegekregen dat er discussie over was. Men vond het wel jammer dat Edward moest stoppen, maar volgens mij vond vrijwel niemand het onterecht, bloed = stoppen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:14

Inderdaad staat het gewoon in de reglementen, en wel in het algemeen wedstrijdreglement die voor alle disciplines geldt, https://www.knhs.nl/media/5946/algemeen ... t-2015.pdf, op pagina 22, artikel 46:

Citaat:
Artikel 46 – Wreedheid/Overbodig en publieksonvriendelijk gedrag
1. Iedere vorm van wrede of ruwe behandeling van paarden is uitdrukkelijk verboden op zowel het oefenals
het losrijterrein als elders op het wedstrijdterrein.
2. Onder wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag wordt onder meer verstaan het
buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, het overmatig gebruik van zweep of karwats, een
onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van
sporen, het gebruik van elektrische apparaten, het ‘barreren’ van het paard, het overgevoelig maken van
elk gedeelte van het paard, onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, het onjuist
toepassen van methoden en/of hulpmiddelen alsmede alle handelingen, die in strijd zijn met de
gedragscode ‘Welzijn van het paard’.
3. Wanneer een paard op een wedstrijd een bloedende mond heeft, dient door de jury en/of de
Federatievertegenwoordiger te worden vastgesteld of dit het gevolg is van een handelwijze, die als
wreedheid kan worden aangemerkt. Indien hiervan sprake is dient de deelnemer te worden
gediskwalificeerd, anders volgt uitsluiting.
4. Wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag dient onmiddellijk te worden gerapporteerd aan
de Federatievertegenwoordiger en aan de (voorzitter van de) jury.
5. Het melden van gevallen van wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag door andere
personen dan officials dient tijdens de wedstrijd te geschieden in aanwezigheid of met een schriftelijke
verklaring van tenminste één andere getuige.
6. Een ter zake van wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag geconstateerde overtreding
tijdens de wedstrijd wordt behandeld door de jury. Deze dient ter plaatse te beslissen, eventueel na een
advies van de Behandelend Dierenarts of een andere deskundige. Tegen deze beslissing is geen
beroep mogelijk. Wie schuldig is bevonden wordt gediskwalificeerd.
7. Overtredingen van dit artikel wordt door de Federatievertegenwoordiger gerapporteerd aan de KNHS
met vermelding van (de gegevens van) tenminste één getuige. Wanneer van toepassing dient de
Federatievertegenwoordiger de Behandelend Dierenarts of een andere deskundige te verzoeken een
uitvoerige verklaring op te stellen. Het KNHS-bestuur of de KNHS-directie kan van de overtreding
opgave doen bij de Aanklager.

Op de Hippiade is degene die voor het overkampen eerste stond om dezelfde reden uitgesloten bij het damesnummer hackney's.

Zelf hebben wij ook diverse malen om die reden een uitsluiting aan ons broek gehad.

Just_Sannee, door getrek krijg je eigenlijk nooit bloed in de mond. ;) Daar waar het open gaat door trekken zitten nauwelijks bloedvaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:29

Ik vind het terecht. Zwart wit, zo krijg je geen gezeik. Pech voor zulke gevallen uiteraard.... :n

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:46

Terecht, er moet dan eerst maar eens gekeken worden wat er aan de hand is en het wondje moet eerst de kans krijgen te genezen.
Of dat nu dikke pech is of een harde hand maakt daarin niet zoveel uit. Alhoewel ik vind dat als aannemelijk gemaakt kan worden dat het door een harde hand is gekomen er wel een schorsing mag volgen voor een X aantal wedstrijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:58

Er zit wel een verschil in, bij wreedheid is het namelijk diskwalificatie en anders uitsluiting. :)

horsequest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 12:41

Dit is wat ik hierover vond

Dit is de specifieke uitspraak: “Sjef Janssen, lid van het FEI-dressuurcomite, liet in een reactie weten dat hij zeker in protest zou zijn gegaan tegen het besluit van de jury, als hij van tevoren had geweten dat er in het reglement niets staat over bloed in de mond. Ik kan mij niet voorstellen dat ook maar iemand te vinden is die het met deze beslissing niet eens zou zijn. De bondscoach is kennelijk die enige uitzondering. Bovendien ondersteunt de KNHS deze kwalijke stelling met: “Op het moment van de uitsluiting van Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival waren wij niet op de hoogte dat deze regel helemaal niet bestaat. Zij hadden dus nooit uitgesloten mogen worden.

Het volledige artikel staat op http://www.horses.nl/opinie/s-wensing-_ ... baan-door/

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:56

Dat artikel is van 2011......Zijn de regels nog hetzelfde als in 2011?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:10

Neonlight schreef:
Just_Sannee, door getrek krijg je eigenlijk nooit bloed in de mond. ;) Daar waar het open gaat door trekken zitten nauwelijks bloedvaten.

Helaas kan dat wel, heb bij meerdere paarden op mijn oude werk de mondhoeken opengetrokken zien worden, welke flink kunnen gaan bloeden icm schuim.

Ben er overigens wel snel weer weggegaan :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:23

Als je even verder googlet (of de huidige reglementen erbij pakt) zie je dat de regels inmiddels gewijzigd zijn. Dit idd na aanleiding van het incident met Adelinde.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:37

Klopt, na het 'Adelincident' zoals velen het noemden, zijn de regels herzien en aangepast, en ik vind dat prima. Bloed is niet goed, wat het ook veroorzaakt mag hebben. Ik heb al een aantal keren mensen de ring uit gestuurd omdat het paard ergens bloed had. Jammer maar helaas. Overigens wordt in geval van twijfel wel contact opgenomen door de KNHS als het gaat om wreedheid.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:45

volgens mij kun je al uitgesloten worden als je paard zich stoot (aan het hekje) aan van daaruit bloedt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:45

Ja klopt, is op het EK ook gebeurd. Bloed is einde oefening.