Ervaringen en tips over het wedstrijd terrein.

Moderators: Apple, Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Didi10

Ervaringen en tips over het wedstrijd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 10:00

hoi allemaal!
De laatste tijd krijg ik steeds meer de wedstrijd kriebels. Nu is er wel een grote hinder dat mijn pony niet trailermak is :( Maar daar werken we nu aan!
Maar ik ben eigenlijk nooit begonnen met wedstrijden omdat mijn pony erg druk en zenuwachtig kan zijn van andere paarden en een nieuwe omgeving. Dan is een wedstrijd dus echt geen goeie plek. Toch wil ik het haar wel graag leren en toen had ik een idee om (als ze trailermak is) met een vriendin en haar pony als steun voor mijn pony naar een wedstrijd te gaan. Alleen dan niet mee te doen met een wedstrijd, maar haar gewoon het wedstrijdterrein te leren kennen en te kijken hoe ze reageerd. Maar dan niet de spanning te hoeven hebben om ook nog een proef te moeten rijden.
Weet iemand of dit mogelijk is op een wedstrijd, en heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Ook wil ik jullie vragen wat te vertellen over jullie eerste keer op wedstrijd. Hoe reageerde je pony en hoe was het?
Alvast bedankt! :)
(Tips voor trailermak maken zijn ook altijd welkom)

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?
koetjeboe

Re: Ervaringen en tips over het wedstrijd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:06

Als je paard echt niet wilt de trailer op en je krijgt het niet opgelost, kun je daar professionele hulp bij zoeken. bijv http://estherdevries.com/trailerlaadtraining/

verder ken ik wel mensen die gewoon eens onder het zadel over het wedstrijd terrein heen reden. en ze daar even lieten grazen en weer gingen.
Ik ben de eerste keer gewoon gegaan paardje was nog jong en net zadelmak en ik had nog nooit een wedstrijd gereden. we hadden 168 punten maar me paard was braaf geweest. dat vond ik het belangrijkste

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:08

Je kunt inderdaad gewoon een rondje rijden en dan weer gaan.
Veel oefenconcoursen gaan rijden werkt ook, daar is vaak niet zoveel poespas en veel paarden.

Succes

joelleo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:08

Is het niet een oplossing om een paar keer te gaan lessen op vreemd terrein? Dan heb je een instructeur die je kan helpen in een vreemde omgeving en dit kun je dan toepassen op wedstrijd. Mijn paarden waren over het algemeen altijd vrij rustig, dit kwam echter wel doordat ik regelmatig op ander terrein ga lessen en soms op een wedstrijdlocatie de bak huur om gewoon rond te rijden, vooral als ik weet dat er op de wedstrijddag andere omstandigheden spelen zoals klapperende deuren en rennende kinderen. Zo kan de omgeving al wat vertrouwder zijn dat ze niet meer zo schrikken, en er zo minder spanning bij komt kijken.

Springtime v. Calvados eindstand M1+9 (artrose)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:09

Officieel mag je niet op wedstrijden rondlopen als je niet start, maar het gebeurd wel hier en daar. Echter zou ik met jou pony is beginnen met vreemden terreinen te bezoeken zonder alle vlaggen etc. Denk dat dat al een hele uitdaging is. Daarna zijn oefen wedstrijden ook een super optie voor je. Je rijdt wel een proefje, maar het telt als een echte wedstrijd. Dus de druk is vaak veel lager, maar je hebt wel het echte wedstrijd omgeving.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:11

Ik heb diverse malen jonge paarden/ pony's voor het eerst mee genomen op wedstrijd. Hun reactie was heel wisselend, sommige liepen alsof ze altijd al op vreemd terrein kwamen en anderen werden wat onrustig en bleven hinneken.

Belangrijkste is dat je zelf heel rustig blijft en geen wedstrijdstress hebt.

Mogelijk kan je eerst de pony een keer meenemen naar een clinic op vreemd terrein.

Kerstmuts

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:14

Je kunt de wedstrijdorganisatie vragen of je met je jonge paard mag komen oefenen.
Hebben wij ook eens gedaan en na overleg was dat geen probleem.

aagje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:25

Toen ik voor het eerst op onbekend terrein een wedstrijd ging rijden, ging ik er onder de man naartoe (mijn paard wil ook niet op de trailer). Onderweg waren we al wat enge dingen tegengekomen, maar toen we op de vreemde manege waren, werd hij daar in de bak heel snel rustig. Het was net alsof hij dacht: 'hé, een rijbak, dat ken ik, dat is een stuk minder eng dan die viaducten, vuilnisbakken en bruggen waar ik net als langs ben gekomen'. De proef ging prima, dus misschien valt het bij jou ook wel mee.

Kenia04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:47

Wat ik vaak hoor is dat als een paar de bak ziet hij het toch 'herkent' het is in ieder geval niet zo eng als alle vreemde gebouwen inderdaad. Wat je ook kan doen is tijdens het instappen (Of voor het instappen) even met je paard gaan lopen en gewoon laten merken dat de nieuwe omgeving niet eng is.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:54

Mijn paard reageert erg sterk op andere dieren, vooral paarden. En kan dan ook wat heet en onzeker worden. Daarnaast reageert hij op onbekend terrein heel druk en onzeker.

Dus ik dacht....oefenconcours word een ramp. Ik ben heel vroeg weg gegaan en heb eerst een half uur met m op t terrein gelopen, gekeken bij de losrijbak, even gras eten bij de trailer. Zodat ik alle tijd had. Na een half uur acclimatiseren was hij zo mak als eeb lammetje. Eerste concours in zn leven en hij heeft geen stap verkeerd gedaan.

Elk paard is anders maar ik adviseer in elk geval, neem veel tijd om je paard te laten wennen.

Ik heb trouwens voor die tijd geoefend op een (voor mn paard onbekende) manege in de binnenbak.

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Didi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 14:38

Ja als ik naar wedstrijd zou gaan zou ik heel vroeg gaan zodat ze eerst even kan wennen. Ik rij niet zo vaak in een bak dus ik weet niet zeker of ze dat herkent, ik rij eigenlijk altijd in gras maar misschien herkent ze dat wel in het zomerseizoen. Trailermak maken gaat erg goed. De eerste les stond ze binnen een half uur in de trailer. Heb het idee om binnenkort naar een manege met haar te gaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:24

Veel doen, gewoon echt heel veel doen.
Zoek onderlinge wedstrijden op, ga op vreemd terrein rijden.

Bij een trailerlaadprobleem moet je hulp zoeken, heb ik zelf ook gedaan en de eigenaar (die heeft betaald) heeft er nog geen dag spijt van gehad!

Het helpt vooral om je paard veel dingen te laten doen. Ervaringen op doen en je paard leren dat het niet eng is. Persoonlijk zou ik niet adviseren om lang van te voren ergens heen te gaan, met name een wedstrijd niet. Omdat je dan zelf ook zenuwachtiger wordt dan nodig is, wat weer een negatieve uitwerking heeft. Veel paarden gaan ook dingen opzoeken als ze eenmaal gewend zijn. Het idee dat ze ergens 10 keer langs lopen zonder er acht op te geven en de 11e keer meteen 180 graden draaien en gas geven. Je hebt ze er bij helaas :P

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:43

ga zo veel mogelijk naar onderlinge wedstrijden en clinics.en vraag of je bij vrienden in de bak mag rijden.
dan krijgt hij ervaring met trailer laden en op onbekend terrein.
succes ermee.

Z1+2.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie