Een goede voorlezer zijn.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Een goede voorlezer zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:37

Dit weekend moet ik voor het eerst een vriendin voorlezen op concours. Ik ben al wel eens vaker gevraagd maar zei altijd steevast: NEE! Want stel je voor dat ik de fout in ga en de proef naar de gallemiezen is, door mij. :o Dat lijkt me dus echt vreselijk.

Hoe dan ook, dit weekend kwam ik er niet onder uit en zaterdag moet ik voorlezen. Gewoon een stomme B proef, nummer 5 & 6. Maar ik maak me er zo druk om!
Wat is voor jullie nou een goede voorlezer? Ik spreek hard, herhaal de opdracht twee keer, maar de kunst is natuurlijk om het optijd te roepen én het paard volgen anders loop je vast. :')

Volgens mij ben ik nog zenuwachtiger als amazone. (Nee, die kent proeven niet uit haar hoofd)
ik ben tenslotte degene die nu met twee a-4tjes op bed ligt en tegelijkertijd op Google intypt: "Hoe goed dressuur proef voorlezen?"

Iemand tips voor mij dit weekend?

kelseyc

Re: Een goede voorlezer zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:40

Hard en duidelijk praten, wat je zelf al aangaf. Met de proef meekijken en dus weten wanneer je het moet roepen. En iets voor het figuur/oefening nog een x.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:40

Zie je geen kans om het even te oefenen met iemand voor het weekend? Als je eenmaal je draai hebt gevonden is het erg simpel, maar even oefenen is wel slim.

Ik hou zelf altijd mijn duim bij de juiste oefening. Anders kun je nog wel eens per ongeluk een regel of wat overslaan, en dan komen er erg rare wendingen uit :).

De B heeft gelukkig lange stukken ertussen, adem blijven halen en rustig lezen. Komt goed!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:41

Rij je zelf ook?
Dat helpt sowieso al, dan weet je waar de letters zijn, dan weet je wat voltes en andere figuren zijn etc.
Ik lees altijd met een schuin oog op de ruiter/de positie in de bak, hou altijd een vinger bij de regel die ik lees en lees de 1e keer als ze halverwege de huidige oefening zitten en de 2e keer als ze de huidige oefening uitkomen.
Verder lees ik niet die hele lappen tekst op -hoewel dat in de B nog wel mee valt, maar zeg bijvoorbeeld: "A afwenden en wijken linkerbeen." ipv van die hele riedel over hoeveel meter en richting welke letters.

Ik reed zelf trouwens niet (actief) toen ik begon met lezen, maar oefening baart kunst ;)
En zelf een paar keer de proef doorlezen en met je vinger de plattegrond van de bak volgen, helpt ook :j

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:42

Ik hou mijn duim altijd op het punt waar ik ben met lezen anders ben ik het gegarandeerd kwijt. Je moet natuurlijk ook de combinatie goed blijven volgen ;)

Nynke_Mandy

Er kan eigenlijk niet zo veel mis gaan, als je zoals je al zegt hard genoeg voorleest en 2x herhaald dan moet het wel goed komen!
Ik lees namelijk op precies dezelfde manier voor!

En probeer er wel op te letten dat je dingen goed op tijd voorleest, maar dat is wel logisch.

En nog een dingetje, je mag na de proef pas weer praten met de ruiter als hij/zij de ring uit is! Daar kreeg ik laatst commentaar op van de jury namelijk...

xIrlijn

Vraag aan de ruiter wat zij fijn vindt :) Ik heb zelf graag dat als het onderdeel bijna is afgelopen (zeg op 3/4) dat dan het volgende onderdeel wordt geroepen. En daarna als ik er bijna ben nog een keer.

Verder algemene tips: vinger bij het onderdeel houden, onderdelen vooraf een paar keer doorlezen en hardop uitspreken, langzaam en duidelijk spreken en als het kan inderdaad vooraf een keer oefenen :) Veel plezier en succes!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:43

Hihi, wat ik áltijd doe is mijn vinger bij het goede punt houden. Dus ik hou het papier in mijn linkerhand en mijn duim ligt dan op het puntje wat ik nog moet voorlezen. Dan raak ik in ieder geval niet kwijt waar ik ben.

Wat ik verder nog wel eens wil doen is de proef even doornemen met de ruiter. Zo spreek je even de valkuilen/lastige momenten door. In proef 5 en 6 zit bijvoorbeeld een stuk waar je op de grote volte moet en op de tweede helft van die grote volte moet je aanspringen in galop. Dat stuk staat als twee onderdelen beschreven, terwijl het in feite binnen één figuur moet worden uitgevoerd. Dat moet je dus op tijd voorlezen en niet pas nadat de grote volte in zijn geheel is gereden ;) .

En verder gewoon duidelijk en luid genoeg praten en het onderdeel idd twee keer voorlezen.
Komt vast goed!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:43

Niet denken dat als je verkeerd leest dat het jouw schuld is. De ruiter hoort gewoon de proef te kennen.
Ik lees ook altijd voor op eigen risico :Y)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:44

In de B zit ook een stukje (hele Lap tekst) grote volte, op de volte tussen ... en ... het paard de hals laten strekken. Die verkort ik ook altijd want ik struikel over dat stukje. Ja, geef mij maar een Z proef om voor te lezen _O-

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:50

met je vinger goed bijhouden waar je bent want anders ben je het zo kwijt waar je aan het lezen was

goed herhalen liever te veel herhalen dan te weinig .

spreek hard en duidelijk.

kijk waneer je het volgende moet lezen ( ik doe altijd als ze het figuur inrijden het volgende lezen ) .

kan zijn met volte en daar in hals laten strekken en nog iets , probeer dat zo makkelijk mogelijk te zeggen ( weet niet zeker of dit in de b was ) .

verder gewoon rustig blijven en plezier hebben :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:50

Wat een boel reacties al. Thanks!
Ik ga morgen met amazone de proeven nog een keer rijden, dan zie ik haar pas op de dag van cc weer. In de ochtend moet ik nog mijn eigen paard rijden op stal en amazone vlechten, dus weinig tijd voor werkbespreking. :D

Ik rijd zelf dus ook, mijn paard en ik hebben al een aantal x B gestart dus ik ken de proeven, maar het is meer de zenuwen dat ik inderdaad bij onderdelen zoals C X halve grote volte, X C halve grote volte etc.. in 1 stuk moet lezen en ik vind het heeeeeeel fijn dat er wat adem momenten zijn. :D

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:54

Gewoon doen, luid spreken en met je duim bijhouden waar je bent gebleven! Gaat zeker goed komen! :)

Ik had nog nooit een proef voorgelezen toen ik gevraagd werd om een Z proef te lezen, was er wat zenuwachtig voor maar heb het gewoon gedaan en het viel me allemaal mee!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:57

Oh god, ik ken het _O-
Ik ging dus al mis en daardoor de ruiter ook, doet jury hokje open 'uh welke proef heb jij?' had ik ook nog de verkeerde :+ moest daarna zelf ook nog dus zelf ook verkeerde geleerd.

Wat ik wel doe is met mijn vinger meegaan, anders vergeet je waar je was.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:00

Inderdaad met je vinger mee gaan en proberen niet te veel de proef te kijken, wel opletten waar ruiter is en ongeveer halverwege bijvoorbeeld onderdeel 1 onderdeel 2 al 1x voorlezen. Vind het wel zo dat de ruiter de verantwoordelijkheid heeft om de proef te kennen..

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:02

Als je een proeven boekje hebt staat vlgs mij op de laatste bladz de afb van een bak en de letters, je kunt het zo omslaan dat je li de proef hebt en re de bak-indeling als ik me niet vergis, laaaaang geleden ! ik doe een aantal keer de proef met mijn vinger langs gaan. Oefenen met de ruiter is wel even fijn.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:04

Alles wat je zegt is precies wat je moet doen! Vinger er bij en lezen maar, je kan inderdaad dingen in gaan korten zoals hierboven genoemd met halsstrekken. Verder is B prima te doen naar mijn mening, ken het begin van 5 en 6 al uit me hoofd door 2 keer voorlezen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:05

Dat gaat je lukken!

Ik roep altijd extra duidelijk of ze rechts of links moeten, en ik kijk altijd even mee of de ze dan de goede kant kiezen, is mij te vaak overkomen dat ze de verkeerde links of rechts kiezen :p
Voor de rest is alles al wel gezegd, succes, ook voor de ruiter!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:12

MonteKarlo schreef:
Dat gaat je lukken!

Ik roep altijd extra duidelijk of ze rechts of links moeten, en ik kijk altijd even mee of de ze dan de goede kant kiezen, is mij te vaak overkomen dat ze de verkeerde links of rechts kiezen :p
Voor de rest is alles al wel gezegd, succes, ook voor de ruiter!

:')

'Rechts. Ja daar waar je duim links zit!'

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 22:15

Maar... wat te doen als amazone verkeerd rijd?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:16

Lekker met een diepe stem voorlezen, met je ademhaling laag. Dus vanuit je buik, niet vanuit je borst. Dat zorgt ervoor dat je duidelijk verstaanbaar bent en ook dat je niet halverwege het proefje al hees bent van het schreeuwen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:16

Giolli schreef:
Maar... wat te doen als amazone verkeerd rijd?

Zou je even met de amazone moeten overleggen. De 1 wilt dan gewoon door naar volgende onderdeel en de ander wilt het alsnog tonen.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:48

Er zijn al veel tips gegeven. Wat soms ook eventueel fijn Is (ligt eraan of je dat zelf fijn vind) om op een stukje karton (A5/A6 formaat) de bak letters te maken. Zo kun je ook goed bijhouden waar ze precies rijd en wanneer je moet voorlezen.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:24

Wat ik normaal altijd doe is de oefeningen 2x voorlezen. Met mijn duim houd ik bij waar we zijn en tegelijkertijd volg ik waar de ruiter rijd. De volgende oefening lees ik meestal 3 letters van tevoren voor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:10

Ik lees regelmatig voor iemand die recht/links door elkaar haalt.
Daarom probeer ik altijd het volgende onderdeel zo snel mogelijk te lezen waardoor ze zich op de letter kan orietenteren zonder over rechts/links te hoeven denken.
Ook wil het wel een voorkomen dat ze uit het achterwaarts lastiger voorwaarts komen dus probeer ik "draf" te lezen als ze echt voorwaarts moeten.
Of in het stapstuk niets meer hoeven zeggen (dus alles daarvoor al gezegd hebben) omdat ze dan ook al gauw op mijn stem per ongeluk voorwaarts gaan.

Maar om dit te doen moet je dus wel al goed op elkaar afgestemd zijn.