wat doen jullie om een springparcours te onthouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

wat doen jullie om een springparcours te onthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 09:23

Dit klinkt heel gek, ik weet het...

Ik kan niet springen. of jawel, ik kan wel springen, maar ik kan geen parcours springen.

Op de een of andere manier kan ik nooit het parcours onthouden. Nu vraag ik me dus af....
hoe doen jullie dat....?

Wat ik doe, eerst op papier kijken en vanaf de kant de route bekijken.
vaak mogelijk lopen wanneer de tijd in gaat
nog een paar combinaties bekijken en evt nog een keer op papier kijken.

maar..... het lukt niet... ik ben te gefocust met rijden. laat staan dat dit in mn hoofd zit en dan evt een barage zou moeten rijden.

nu is er in september een wedstrijd in de buurt waar je ook zonder startkaart mag springen, daar wil ik natuurlijk aan mee doen, maar dit houd me dus tegen... iemand tips...?

Peerke_

Re: wat doen jullie om een springparcours te onthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:14

Ik doe meestal naar de bordjes met cijfers erop naast de hindernis kijken.
Als je zorgt dat je bij 1 begint en er steeds 1 bij optelt dan moet het goed komen :j

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:02

Ik kijk juist totaal niet naar het hindernisnummer. Wat ik doe is bijvoorbeeld: eerst gele oxer, rechtsom blauwe stijl etc. Dus kleuren (of sponsornaam van de hindernis) onthouden en de richting die ik op moet, maar meestal is die wel logisch.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:20

Sommige delen zijn zo logisch, die rijdt je ook goed wanneer je niet verkend hebt.

Besteed dus met het onthouden aandacht aan de delen waar je meerdere mogelijkheden hebt.

Hoe vaak heb je nu daadwerkelijk een parcours gesprongen? Sloeg je dan een hindernis over of raakte je echt de weg kwijt?

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:54

Ik had dat vroeger ook, en nu heb ik er nog steeds 'last' van bij de gehoorzaamheidswedstrijden met de honden.
Dat ik visueel ben ingesteld helpte wel bij het onthouden van kleuren en type hindernis, dus meer zoals MerelV het doet.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:19

kahawa, ik heb zn 10keer een parcours gesprongen maar denk dat ik 9keer de verkeerde kant op ging, hindernis vergat of gewoon niet weer mist waar ik heen moest.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:22

Ik loop het parcours 1 of 2x, dan blijf ik even in de bak staan en zie ik de route nog één keer voor me (door alle hindernissen nog even aan te wijzen in de juiste volgorde) en meestal zit het er dan wel in. En ik kijk nog even bij de mensen voor me, maar dat is niet om het parcours extra te onthouden.

Inderdaad de kleuren/type sprong onthouden wil ook weleens helpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:30

Wat degene boven mij doet met eenaanvulling. Ik probeer het parcours uit verschillende hoeken te bekijken zodat ik zo veel mogelijk herken onderweg.
en onthoud inderdaad naar welke hindernis ik moet rijden. Ik ga pas weg als ik mijn hoofd alle hindernissen kan vinden incl naam/ kleur en of ik dan links of rechts moet.
Rij dan in gedachte nog een paard keer het parcours met mijn ogen dicht.

En dan wordt het in de loop der jaren vanzelf een keer makkelijker :P

Irisdane1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:20

Ik loop de hele tijd het parcour en als ik denk dat ik het wel weet ga ik ook nog een keer in het midden van de bak staan en ga ik in gedachten alle hindernissen af, daarna loop ik ook nog een keertje de barage

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:27

Zoo herkenbaar :') en helaas geen tips hahahah

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:29

Ik loop het parcours een keer en dan precies zo als ik het ook wil rijden dan herhaal ik het in mijn hoofd een paar keer en ga ik opzoek naar het papiertje waar de barrage op staat die getalletjes herhaal ik een paar keer in mijn hoofd en dan bedenk ik in mijn hoofd hoe ik die ga rijden. Ook kijk ik altijd even naar mensen die voor me aan de beurt zijn.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:34

Ik breek het op in delen. Telkens 2, 3 of 4 hindernissen achter elkaar (die makkelijk achter elkaar liggen), en dan een volgend deel van 2-4 hindernissen. Zo hoef ik maar 3 of 4 'delen' te onthouden.
En inderdaad, wat anderen al zeggen: van te voren kijken, lopen, nog eens voor jezelf de route nawijzen, en naar anderen kijken.
Barrage: hindernisnrs op je hand of pols schrijven en goed naar je voorgangers kijken wat een handige route is voor jou (ben je juist goed in korte bochten of juist lange lijnen op snelheid).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:52

RUI → WD-V

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:46

wat mij altijd is geleerd, parcours lopen zoals je het ook gaat rijden met je paard.

overigens, staan in de lagere klasses (meestal) het parcours in logische lijnen

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:47

hier ook een probleem

hele parcour foutloos gereden alleen een hindernis overgeslagen :') als die mensen langs de kant in de slappe lach _/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:03

MerelV schreef:
Ik kijk juist totaal niet naar het hindernisnummer. Wat ik doe is bijvoorbeeld: eerst gele oxer, rechtsom blauwe stijl etc. Dus kleuren (of sponsornaam van de hindernis) onthouden en de richting die ik op moet, maar meestal is die wel logisch.

Ik gebruik dit in combinatie met het lijntje...
B.v. kruisje, gebroken lijn stijltje, bochtje blauwe oxer 4 galopsprongen stijltje sponsornaam, hoefslag inrijden en meteen in een hoek door naar zwarte oxer 5. Hoefslag in en dan de dubbel met 2 galop sprongen en zo door.

Ik loop eerst, dan maak ik het verhaaltje en met het verhaaltje teken ik hem (vanaf de bak) uit...
En dan blijf ik het verhaal herhalen tot ik de ring in rij.. en dan weet ik het :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:06

Ik vond het altijd redelijk logisch staan en onthield eigenlijk vooral als ik een andere kant op moest. Dus van hand veranderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:21

Ik loop het tig keer tot grote verbazing en hilariteit van mijn mede ruiters.

Meestal staan de lijnen logisch dus ik concentreer me vooral op de hindernis die ik te voet al moet zoeken.

Wat ook helpt is de grote lijn, ooit stond ik vreselijk nerveus te kijken voor de barragelijn (10-4-2-.. Is echt niet aan mij besteed hahaha) en bleek alles in een acht te staan bijvoorbeeld. Dat was logischer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:25

Wat ik doe is blijven herhalen. Ook tijdens het instappen, inrijden etc. Als je de bak in komt, ook nog even goed kijken en het parcours herhalen. Wel uitkijken dat je nog niet over de startlijn heen gaat.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:57

Ik loop het parcours 1x zoals ik het met paard ook rij en tijdens het parcours lopen herhaal ik een aantal keer de route, daarbij wijs ik de route aan voor mezelf ( debiel gezicht misschien, maar werkt wel ;))
Verder kijk ik altijd een paar combinaties na het lopen ( lastig als je als eerste start) en dan weet ik het wel.
Ik zie op concours trouwens vaak meiden in groepjes lopen, waar dan meer geouwehoerd wordt dan naar de hindernissen gekeken. Lijkt mij ook niet bevorderlijk om de boel te onthouden ;)

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:40

Het is net als schoolwerk leren. Je moet het blijven herhalen. Ik kijk altijd naar de kleuren. Het helpt bij sommige ook om op de hindernisbordjes te kijken. Misschien is het handig om voor de tijd vaak parcoursen te oefenen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:32

Ik heb nu 5 keer parcours gesprongen eerste 2 keer ging goed 3x viel ik eraf _O- 4de keer ging goed!! 5de keer was barrage reed ik verkeerd haha

Dus sorry kan je niet helpen haha bij mij heeft het vooral met zenuwen te maken de eerste keer waren we aan de late kant dus kon het parcours niet goed verkennen en ken was er niks aan de hand hoe langer ik moet wachten hoe meer zenuwen er komen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:42

Alles wat logisch is onthou ik niet. Ik onthou de lijnen die niet logisch zijn. Als ik rij tel ik de hindernissen, ik weet meestal na het parcours niet meer wat voor kleur de hindernissen hadden, daar let ik niet op. Als ik bijvoorbeeld op hindernis 3 af rij dan kijk ik ook al waar 4 is, ik ben er dus altijd een verder.

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:59

Ik kijk altijd naar de kleuren van de hindernissen en probeer deze dan te onthouden, dat werkt voor mij heel goed :)